Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 10:55

Tittel: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 23. juni 2020, klokken 10:55
Ser at FRP har fått fremforhandlet at avgiften på bruktimport reduseres. I praksis får du mer rabatt på alder. For en 10 år gammel bil får du 90% rabatt på avgiftene mot tidligere 78%. Jeg synes dette er helt på trynet med tanke på at en vil ha folk over på elbil. Da bør de heller bruke pengene på støtte til firmaer som vil bygge lynladere osv. Er jo selvfølgelig en gavepakke til de som liker råe biler, men jeg skjønner ikke hvorfor de gjør det. La heller folk leke med elektriske biler (for eksempel Tesla Model 3 Performance i stedet for BMW M3), som er eksempelet her:

2010, BMW M3, CO2=290g/km
Avgift import før : 155.900
Avgift import nå :   72.200
Avgift endring    : -83.700

https://bilbransje24.no/artikler/lavere-avgift-dette-er-de-nye-satsene-ved-bruktimport/494595?utm_source=newsletter_2020-06-19
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Amatørentirsdag 23. juni 2020, klokken 11:01
Norge, dumpinglandet for gamle biler.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: arthurtirsdag 23. juni 2020, klokken 16:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 10:55
Ser at FRP har fått fremforhandlet at avgiften på bruktimport reduseres. I praksis får du mer rabatt på alder. For en 10 år gammel bil får du 90% rabatt på avgiftene mot tidligere 78%. Jeg synes dette er helt på trynet med tanke på at en vil ha folk over på elbil. Da bør de heller bruke pengene på støtte til firmaer som vil bygge lynladere osv. Er jo selvfølgelig en gavepakke til de som liker råe biler, men jeg skjønner ikke hvorfor de gjør det. La heller folk leke med elektriske biler (for eksempel Tesla Model 3 Performance i stedet for BMW M3), som er eksempelet her:

2010, BMW M3, CO2=290g/km
Avgift import før : 155.900
Avgift import nå :   72.200
Avgift endring    : -83.700

https://bilbransje24.no/artikler/lavere-avgift-dette-er-de-nye-satsene-ved-bruktimport/494595?utm_source=newsletter_2020-06-19

Prisen å betale for en mindretallsregjering med et populistisk FrP på "vippen", dessverre.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 23. juni 2020, klokken 17:27
Blir nok endret igjen om noen år med mdg og ap i regjering. Da blir det nok forbudt å importere fosil biler i det hele tatt.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: hELgenentirsdag 23. juni 2020, klokken 17:34
Sitat fra: arthur på tirsdag 23. juni 2020, klokken 16:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 10:55
Ser at FRP har fått fremforhandlet at avgiften på bruktimport reduseres. I praksis får du mer rabatt på alder. For en 10 år gammel bil får du 90% rabatt på avgiftene mot tidligere 78%. Jeg synes dette er helt på trynet med tanke på at en vil ha folk over på elbil. Da bør de heller bruke pengene på støtte til firmaer som vil bygge lynladere osv. Er jo selvfølgelig en gavepakke til de som liker råe biler, men jeg skjønner ikke hvorfor de gjør det. La heller folk leke med elektriske biler (for eksempel Tesla Model 3 Performance i stedet for BMW M3), som er eksempelet her:

2010, BMW M3, CO2=290g/km
Avgift import før : 155.900
Avgift import nå :   72.200
Avgift endring    : -83.700

https://bilbransje24.no/artikler/lavere-avgift-dette-er-de-nye-satsene-ved-bruktimport/494595?utm_source=newsletter_2020-06-19

Prisen å betale for en mindretallsregjering med et populistisk FrP på "vippen", dessverre.

Jepp. En lavere pris.
Ikke heier jeg på FRP,men noen må jo faktisk bruke opp de gamle bilene. Om ikke vi gjør det,så vil noen andre. For rett til høggern går de ikke. Så bedre at vi importerer dem og betaler skjorta for å bruke dem,enn at noen andre bruker dem som betaler mindre for å bruke dem...Er faktisk mye miljø i dette også om en tar vekk skylappene.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: 02jantirsdag 23. juni 2020, klokken 17:43
Nei , her gjelder det å kjøpe ny avgiftsfri elbil hvert år, og la de som fortsatt kjører Ice betale for alle landets utgifter. Må gjerne vri bruksavgiftene opp for de som fortsatt kjører eldre familie Ice bil, og ikke har råd til nyere el familiebil.

Gamle biler (eldre en 3 år ?), bare å taue til huggeren.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Oddaatirsdag 23. juni 2020, klokken 17:56
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 23. juni 2020, klokken 17:27
Blir nok endret igjen om noen år med mdg og ap i regjering. Da blir det nok forbudt å importere fosil biler i det hele tatt.
Med mdg blir det vel forbud mot alle biler. Og veier.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Vollis47tirsdag 23. juni 2020, klokken 18:12
Sitat fra: Oddaa på tirsdag 23. juni 2020, klokken 17:56
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 23. juni 2020, klokken 17:27
Blir nok endret igjen om noen år med mdg og ap i regjering. Da blir det nok forbudt å importere fosil biler i det hele tatt.
Med mdg blir det vel forbud mot alle biler. Og veier.

Godt jeg lærte meg å ri for noen år siden. Vi får legge planer for å bygge garasjene om til stallplasser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Amatørentirsdag 23. juni 2020, klokken 18:14
Sitat fra: Oddaa på tirsdag 23. juni 2020, klokken 17:56Med mdg blir det vel forbud mot alle biler. Og veier.

:+1:
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: cratirsdag 23. juni 2020, klokken 22:53
Hjelper ikke med hest; de finner ut at de promper like mye som kuer, og så har vi det gående.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 23. juni 2020, klokken 23:02
Sitat fra: cra på tirsdag 23. juni 2020, klokken 22:53
Hjelper ikke med hest; de finner ut at de promper like mye som kuer, og så har vi det gående.

Enig er kun sykler som er godkjent som fremkostmiddel av mdg, e6 blir ren sykkelsti med dyr rød asfalt, trenger da kun 2 felt og så kan man plante trær på siden 😁
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Kitchendogonsdag 24. juni 2020, klokken 01:05
Ser ikke problemet med at gamle entusiastbiler får redusert de sinnsyke norske avgiftene. Å sammenlikne en BMW m3 med en Tesla Model 3 blir bare tåplig. Kanskje han som har M3 i garasjen og kjører på treff om sommeren og koser seg med det, har en model 3 til all annen kjøring resten av året. Jeg er ihvertfall ikke blitt så fanatisk at jeg ikke synes det er kult å treffe en Ferrari langs veien. Ikke mange som kjøper seg en 20 år gammel bensinsluker, for å kjøre den daglig og tusenvis av kilometer i året. Og de som gjør det, er så få at det neppe har mye å si på totalen. Jeg gleder meg ihvertfall sammen med bilentusiastene, selv om jeg neppe kommer til å benytte meg av det selv.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Rolleponsdag 24. juni 2020, klokken 11:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 10:55
Ser at FRP har fått fremforhandlet at avgiften på bruktimport reduseres. I praksis får du mer rabatt på alder. For en 10 år gammel bil får du 90% rabatt på avgiftene mot tidligere 78%.
Veldig bra, reduksjon av de vanvittige bilavgiftene er positivt.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: elektroluxonsdag 24. juni 2020, klokken 11:45
Husk at import for ombygging til elektrisk drift er helt avgiftsfritt.

Hovedproblemet er reglene for godkjenning av ombygginger ikke redusert avgift på import av eksossamlebiler
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Jon65onsdag 24. juni 2020, klokken 11:49
Sitat fra: Kitchendog på onsdag 24. juni 2020, klokken 01:05
Ser ikke problemet med at gamle entusiastbiler får redusert de sinnsyke norske avgiftene. Å sammenlikne en BMW m3 med en Tesla Model 3 blir bare tåplig. Kanskje han som har M3 i garasjen og kjører på treff om sommeren og koser seg med det, har en model 3 til all annen kjøring resten av året. Jeg er ihvertfall ikke blitt så fanatisk at jeg ikke synes det er kult å treffe en Ferrari langs veien. Ikke mange som kjøper seg en 20 år gammel bensinsluker, for å kjøre den daglig og tusenvis av kilometer i året. Og de som gjør det, er så få at det neppe har mye å si på totalen. Jeg gleder meg ihvertfall sammen med bilentusiastene, selv om jeg neppe kommer til å benytte meg av det selv.

Helt enig, og verkstedsprisene i Norge sørger uansett for å stoppe bruken av gamle biler som bruksbiler for menigmann, hjelper ikke å fjerne avgiftene når det koster 1500kr/t å fikse en liten fillefeil så de bilene som importeres som er eldre enn 20 år er nok primært hobbybiler. Er nok ikke mange som vil importere en 1999 modell for å ha som bruksbil.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 24. juni 2020, klokken 23:39
Sitat fra: Jon65 på onsdag 24. juni 2020, klokken 11:49
Sitat fra: Kitchendog på onsdag 24. juni 2020, klokken 01:05
Ser ikke problemet med at gamle entusiastbiler får redusert de sinnsyke norske avgiftene. Å sammenlikne en BMW m3 med en Tesla Model 3 blir bare tåplig. Kanskje han som har M3 i garasjen og kjører på treff om sommeren og koser seg med det, har en model 3 til all annen kjøring resten av året. Jeg er ihvertfall ikke blitt så fanatisk at jeg ikke synes det er kult å treffe en Ferrari langs veien. Ikke mange som kjøper seg en 20 år gammel bensinsluker, for å kjøre den daglig og tusenvis av kilometer i året. Og de som gjør det, er så få at det neppe har mye å si på totalen. Jeg gleder meg ihvertfall sammen med bilentusiastene, selv om jeg neppe kommer til å benytte meg av det selv.

Helt enig, og verkstedsprisene i Norge sørger uansett for å stoppe bruken av gamle biler som bruksbiler for menigmann, hjelper ikke å fjerne avgiftene når det koster 1500kr/t å fikse en liten fillefeil så de bilene som importeres som er eldre enn 20 år er nok primært hobbybiler. Er nok ikke mange som vil importere en 1999 modell for å ha som bruksbil.

Tror dere blander sammen forrige avgiftsendring (som førte til kun 2400,- for å importere en 20 år gammel bil) med denne avgiftsendringen (som mer enn halverer avgiften på å ta inn en 10 år gammel bil).

Det jeg ser som et problem er at folk heller går inn på mobile24.de og kjøper seg en 10 år gammel bil som er kjørt 50.000km i stedet for å kjøpe en ny elbil. En kan jo si at noen må jo kjøre opp den bilen uansett, men jeg tenker at dersom folk bidrar til å holde etterspørselen oppe etter 10 år gamle biler i Tyskland så velger gjerne flere tyskere fossil bil neste gang og, mens hvis de vet de kommer til å få lite for sin 10 år gamle Mercedes E-klasse så kjøper de gjerne en Byd Tang i stedet for.

Folk tror at luftforurensing / svevestøv i byene bare kommer fra lokale biler, men faktisk blåser det masse drit opp fra øvrige land i Europa. Dermed kan en på Yr.no se høye forurensingsnivåer på knøttsmå bygder ved feil vindretning. Verden er liten.

Er ikke entusiastbilene jeg frykter kjøp av...de kjøres ofte lite. Er vanlige 10 år gamle biler med rekkesekser som bruker 1,4 på milen jeg frykter.

Er forøvrig mange som sammenligner Bmw M3 med Tesla Model 3 Performance, uten at det er relevant her:
https://youtu.be/DSRWKxytW40
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: hELgenentorsdag 25. juni 2020, klokken 08:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 24. juni 2020, klokken 23:39

Det jeg ser som et problem er at folk heller går inn på mobile24.de og kjøper seg en 10 år gammel bil som er kjørt 50.000km i stedet for å kjøpe en ny elbil.

Og der skjedde kortslutningen...
Den bilen med 50k på telleren vil kunne leve mange, mange år til
Og da må det da være en god løsning dersom denne bilen finner et hjem der å bruke den
er svindyrt slik at den forurenser mindre resten av sitt liv.
Jeg har alltid ment at det er mye miljø i å ta vare på ting istedenfor å bare kjøpe nytt
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: jkirkebotorsdag 25. juni 2020, klokken 08:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 24. juni 2020, klokken 23:39
Er ikke entusiastbilene jeg frykter kjøp av...de kjøres ofte lite. Er vanlige 10 år gamle biler med rekkesekser som bruker 1,4 på milen jeg frykter.

Er det så mange av de da? Min gamle BMW 328i Touring hadde 2,8l rekkesekser, den brukte under 0,7 på langtur og rundt 0,8 i årssnitt.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: DagfinnNtorsdag 25. juni 2020, klokken 10:09
Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. juni 2020, klokken 08:13
Jeg har alltid ment at det er mye miljø i å ta vare på ting istedenfor å bare kjøpe nytt
Hva skjer hvis har en 3 år gammel diesel og velger å kjøpe en ny bil? Jo den 3 år gamle skrotes ikke, den blir solgt. Så er den en annen som selger sin 8 år gamle bil og kjøper din 3 år gamle. Den 8 år gamle blir kjøpt av en som har en 12 år gammel osv osv.
Så hver gang du kjøper en ny bil til erstatning for en gammel du har, blir en 10 - 30 år gammel miljøversting nederst i kjeden, skrotet.
Så nei, det er ikke gunstig for miljøet å ikke kjøpe en ny bil om du har råd og helst elbil.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: elektroluxfredag 26. juni 2020, klokken 13:56
Problemet med den fordelingen av bilene er at nye biler (inkludert biler som har vært i tidligere eie) kjøres mer enn en bil en har eid i mange år.

Dermed blir det mer forurensning når øverste ledd på rangstigen bytter ut sin Diesel bil. Hadde han i stedet kjøpt en elbil og beholdt Dieselen for langturene hadde han brudt denne rekken, og kunne kjøpt en mye mer miljøvennlig batteribil med mindre batteri.

Løsningen er egentlig en heftig vektavgift. 0 kr opp til 1T og 10 000 kr opphøyd i andre for hver 100 kg over det.  :D
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Kitchendogfredag 26. juni 2020, klokken 19:11
Har veldig lite sans for pisk mentaliteten som enkelte liker så godt. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe nye elbiler, eller brukte for den saks skyld. Det går riktig vei med gullerot metoden også. Vi har ingenting og vinne på å gi elbilmotstanderne mer bensin på bålet. Jeg ser stadig folk som for to år siden sa at elbil var tøys, nå kjøper sin første. For noen vil det ta enda noen år. På tirsdag får jeg min første elbil og kutter 2500 liter bensin i året på min 19 år gamle Mercedes. Den kommer vel til å drikke noen liter hos neste eier også, men om litt over et år når den skal på PKK, så blir den nok spiker.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: hELgenenfredag 26. juni 2020, klokken 21:53
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 25. juni 2020, klokken 10:09
Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. juni 2020, klokken 08:13
Jeg har alltid ment at det er mye miljø i å ta vare på ting istedenfor å bare kjøpe nytt
Hva skjer hvis har en 3 år gammel diesel og velger å kjøpe en ny bil? Jo den 3 år gamle skrotes ikke, den blir solgt. Så er den en annen som selger sin 8 år gamle bil og kjøper din 3 år gamle. Den 8 år gamle blir kjøpt av en som har en 12 år gammel osv osv.
Så hver gang du kjøper en ny bil til erstatning for en gammel du har, blir en 10 milj 30 år gammel miljøversting nederst i kjeden, skrotet.
Så nei, det er ikke gunstig for miljøet å ikke kjøpe en ny bil om du har råd og helst elbil.

Merkelig måte å tenke på dette på. Det blir jo svært mange flere biler i raskere omløp om alle skal bytte til ny bil.
Øker etterspørselen etter nye biler øker produksjonen. Øker produksjonen så må en forbruke mer naturresurser.
Mao. med din tankegang så skal vi altså bare bygge ned mer natur - drive ut mer naturressurser osv.
Men min tankegang så vil det ikke være behov for så mange nye biler - mao. vil ikke produsentene øke og øke
produksjonen pga. økt etterspørsel, men holde produksjonen på et mer bærekraftig nivå. Selvfølgelig skal en produsere
elbiler - og fortrinnsvis bare elbiler slik at når folk bytter til ny bil - så er det til elbil, men en bør ikke drive opp etterspørselen ved at hver og en av oss løper rundt og bytter bil hvert år. Da øker vi bare omløpshastigheten og forbruker naturen raskere med mer forurensning som resultat. Jo raskere vi bytter biler - jo mer naturressurser forbruker vi - og resultatet kan fort bli at vi forurenser mye mer enn før
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: DagfinnNfredag 26. juni 2020, klokken 22:56
Jo, min tankegang hjelper da nyere biler forurenser vesentlig mindre enn 20 år gamle biler. Og ja, så vil kanskje bilparken gå ned fra 20+ til 15+ i alder. Det er likevel så mye mer forurensende med gamle biler at et lønner seg. Så kommer trafikksikkerheten osv osv.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Rosstopherfredag 26. juni 2020, klokken 23:02
Sitat fra: hELgenen på fredag 26. juni 2020, klokken 21:53
Jo raskere vi bytter biler - jo mer naturressurser forbruker vi - og resultatet kan fort bli at vi forurenser mye mer enn før

Dette stemmer ikke. Jo lengre vi fortsetter å kjøre gamle fossilbiler jo mer naturressurser forbruker vi. Forurensningen fra å produsere en ny elbil tilsvarer ikke så veldig mange tusen kilometer kjøring med gammel fossilbil. Har bare mobil her, så jeg orker ikke å grave fram kilder, men kan gjøre det på søndag hvis dette oppfattes som en kontroversiell påstand.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: hELgenenlørdag 27. juni 2020, klokken 10:43
Sitat fra: Rosstopher på fredag 26. juni 2020, klokken 23:02
Sitat fra: hELgenen på fredag 26. juni 2020, klokken 21:53
Jo raskere vi bytter biler - jo mer naturressurser forbruker vi - og resultatet kan fort bli at vi forurenser mye mer enn før

Dette stemmer ikke. Jo lengre vi fortsetter å kjøre gamle fossilbiler jo mer naturressurser forbruker vi. Forurensningen fra å produsere en ny elbil tilsvarer ikke så veldig mange tusen kilometer kjøring med gammel fossilbil. Har bare mobil her, så jeg orker ikke å grave fram kilder, men kan gjøre det på søndag hvis dette oppfattes som en kontroversiell påstand.

Ja - kom gjerne med din kilde.
Utgangspunktet for regnestykket skal altså være slik at en allerede eksisterende fossil
sitt energiforbruk fremover i tid skal veies opp mot å produsere en ny elbil.
Mao. hvor langt kan en fossil kjøre før den har forbrukt like mye energi som det skal til for å
produsere en ny elbil. Dette vil altså vise hvor langt en eksisterende fossil bør kjøre før
den bør erstattes med en elbil.  Jeg har googlet litt og sliter med å finne en god troverdig kilde - tallene spriker i begge retninger. Men det korrekte tallet burde være av interesse for alle som er opptatt
av miljø. Så hvor langt kan vi la eksisterende fossiler kjøre før de bør byttes til elbiler gitt at vi over
tid skal forbruke minst mulig energi? 
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Myrvanglørdag 27. juni 2020, klokken 20:35
Har en kompis som hadde sin 2005 Opel Astra på EU-kontroll. Han fikk mange feil og skulle vrake bilen. Jeg sa han burde selge den heller å skrote den, så vi la ut en annonse på Finn, bilen ble solgt for 10.000,- på 50 minutter. Er da bedre for miljøet at den bilen går i 2-3-4 år til enn å vrake den og pushe en ny bil ut på markedet? Han som kjøper seg "ny" bil til 10.000,- og bytter dempere og vannpumpe hadde ikke kjøpt seg ny elbil. For 30.000,- kunne han fått en gammel i-Miev med rekkevidde på 30 km, men er neppe det han var ute etter.

Greit å digge elbil, men det passer ikke for alle enda.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Daniel_0007lørdag 27. juni 2020, klokken 21:13
Sitat fra: Myrvang på lørdag 27. juni 2020, klokken 20:35
Har en kompis som hadde sin 2005 Opel Astra på EU-kontroll. Han fikk mange feil og skulle vrake bilen. Jeg sa han burde selge den heller å skrote den, så vi la ut en annonse på Finn, bilen ble solgt for 10.000,- på 50 minutter. Er da bedre for miljøet at den bilen går i 2-3-4 år til enn å vrake den og pushe en ny bil ut på markedet? Han som kjøper seg "ny" bil til 10.000,- og bytter dempere og vannpumpe hadde ikke kjøpt seg ny elbil. For 30.000,- kunne han fått en gammel i-Miev med rekkevidde på 30 km, men er neppe det han var ute etter.

Greit å digge elbil, men det passer ikke for alle enda.

Hvis han nye eieren da ikke har fått noen til å jukse med eu kontrollen slik at den har gått igjennom så har vi en livsfarlig bil på veien hvis det var noe med opphenget eller bremsene.
https://www.nrk.no/mr/trekker-tilbake-eu-godkjenningen-for-34-kjoretoy-1.14735253
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: automatlørdag 27. juni 2020, klokken 21:51
Sitat fra: Myrvang på lørdag 27. juni 2020, klokken 20:35
Har en kompis som hadde sin 2005 Opel Astra på EU-kontroll. Han fikk mange feil og skulle vrake bilen. Jeg sa han burde selge den heller å skrote den, så vi la ut en annonse på Finn, bilen ble solgt for 10.000,- på 50 minutter. Er da bedre for miljøet at den bilen går i 2-3-4 år til enn å vrake den og pushe en ny bil ut på markedet? Han som kjøper seg "ny" bil til 10.000,- og bytter dempere og vannpumpe hadde ikke kjøpt seg ny elbil. For 30.000,- kunne han fått en gammel i-Miev med rekkevidde på 30 km, men er neppe det han var ute etter.

Greit å digge elbil, men det passer ikke for alle enda.

Tror du det er mange 10.000kr-biler, som er nummeret før skroten, som blir bruktimportert?

Det er vel heller halvgammel tysk premium, gjerne med stor motor og høye utslipp, som blir bruktimportert. Og da gjerne i  prisklasser der det finnes kurante elbiler (selv om de ikke nødvendigvis appellerer til kjøpere av gammel tysk premium). Trenger vi egentlig flere av disse  halvgamle bilene inn i landet? Kan ikke tyskerne sørge for å resirkulere sine gamle biler selv?
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Amatørenlørdag 27. juni 2020, klokken 22:27
Sitat fra: automat på lørdag 27. juni 2020, klokken 21:51Trenger vi egentlig flere av disse  halvgamle bilene inn i landet? Kan ikke tyskerne sørge for å resirkulere sine gamle biler selv?
:+1:
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: automatsøndag 28. juni 2020, klokken 11:50
Noen betraktninger fra en professor ved Chalmers, der konklusjonen er at det generelt vil lønne seg å bytte ut fossilbil med elbil, fordi utslippene fra fossilbil er så høye i bruksfasen.

Men at svaret avhenger av parameterne som dyttes inn i regnestykket, og hvordan disse vektes.

https://sverigesradio.se/artikel/7348243
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 28. juni 2020, klokken 13:41
En veldig vanskelig diskusjon dette her. Begge grupper mener jeg har rett. I tillegg elsker jeg å se på gml petrol utstillingsbiler men jeg hadde ikke giddet å holde på å mekke med dette selv .........

Hva med å sette inn elbil motor i de gml fossil bilene? Da snakker vi vinn vinn :+1: :+1:

Likte denne :+1:

https://youtu.be/Rbp12ux8QcU
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: automatsøndag 28. juni 2020, klokken 14:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 28. juni 2020, klokken 13:41
En veldig vanskelig diskusjon dette her. Begge grupper mener jeg har rett. I tillegg elsker jeg å se på gml petrol utstillingsbiler men jeg hadde ikke giddet å holde på å mekke med dette selv .........

Hva med å sette inn elbil motor i de gml fossil bilene? Da snakker vi vinn vinn :+1: :+1:

Jeg mener det er forskjell på bruksbiler og bevaringsverdige biler. Og ser heller ingen grunn til å elektrifisere bevaringsverdige biler, utover at jobben kan være en hobby i seg selv.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: geearsøndag 28. juni 2020, klokken 14:41
Sitat fra: automat på lørdag 27. juni 2020, klokken 21:51
Sitat fra: Myrvang på lørdag 27. juni 2020, klokken 20:35
Har en kompis som hadde sin 2005 Opel Astra på EU-kontroll. Han fikk mange feil og skulle vrake bilen. Jeg sa han burde selge den heller å skrote den, så vi la ut en annonse på Finn, bilen ble solgt for 10.000,- på 50 minutter. Er da bedre for miljøet at den bilen går i 2-3-4 år til enn å vrake den og pushe en ny bil ut på markedet? Han som kjøper seg "ny" bil til 10.000,- og bytter dempere og vannpumpe hadde ikke kjøpt seg ny elbil. For 30.000,- kunne han fått en gammel i-Miev med rekkevidde på 30 km, men er neppe det han var ute etter.

Greit å digge elbil, men det passer ikke for alle enda.

Tror du det er mange 10.000kr-biler, som er nummeret før skroten, som blir bruktimportert?

Det er vel heller halvgammel tysk premium, gjerne med stor motor og høye utslipp, som blir bruktimportert. Og da gjerne i  prisklasser der det finnes kurante elbiler (selv om de ikke nødvendigvis appellerer til kjøpere av gammel tysk premium). Trenger vi egentlig flere av disse  halvgamle bilene inn i landet? Kan ikke tyskerne sørge for å resirkulere sine gamle biler selv?
Er det virkelig noe volum å snakke om på dette området? Prisforskjellen er ikke SÅ stor at det konverterer entusiaster fra eller til. Jeg har bil med V12 i garasjen, men den går 2-3k i året, resten, volumkjøringen, er med de to elbilene våre.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 28. juni 2020, klokken 14:59
Tror heller ikke det er snakk om er stort volum.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Ferrysøndag 28. juni 2020, klokken 23:07
Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. juni 2020, klokken 08:13
Og der skjedde kortslutningen...
Den bilen med 50k på telleren vil kunne leve mange, mange år til

Og det er problemet...  Den kan forurense 200.000 km til før den skrotes.

Sitat
Jeg har alltid ment at det er mye miljø i å ta vare på ting istedenfor å bare kjøpe nytt

Jeg er generelt enig med deg i det. Det burde ikke være lov å lage dårlig kvalitet! Men når det gjelder elbil kontra fossilbil så er det bruken av bilen som er det store problemet, ikke produksjonen. Ok, det avhenger veldig av hvilke artikler en leser om emnet da. Jeg har vel sett tall helt fra 20k til 700k før det er break-even.
Men i hvert fall da, om det faktisk stemmer at break-even er etter relativt få km. 30.000? Så er det viktig å fase ut fossilbiler så tidlig i livsløpet som mulig. Helst rett fra fabrikk til resirkulering! :o Enda bedre er det å ikke produsere dem i det hele tatt. En fossilbil som nesten er oppbrukt utgjør ikke noe stort utslippsproblem, da den kun har få km igjen å kjøre.
Å ta vare på ting kan også bety å la være å brenne opp de 20.000 literne med drivstoff som en fossilbil bruker resten av levetida.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: Kitchendogmandag 29. juni 2020, klokken 17:03
Min mening er helt uavhengig om hva som er mest miljøvennlig. Å straffe brukere av eldre fossilbiler med skyhøye avgifter, gjør bare polariseringen mellom elbil og fossilbilbrukere større. Det kan føre til at enkelte holder ekstra lenge på fossilbilen, bare på trass. Man må heller gjøre det attraktivt nok med elbil, så argumentene for å velge noe annet forsvinner, selv for de mest hardbarka dieseltilhengerne. Skal jo ikke så fryktelig langt tilbake da de økte vrakpanten til 6000,-. Den var vel 1500-2000,- egentlig den gangen. Husker det stod i media at det ble kastet biler som for etpar tre tusenlapper i reperasjon hadde vært verd 40-50 000,-. Og da hadde man ikke alternativet med brukende elbiler engang. En øking av vrakpanten hadde gjort underverker for å fjerne de eldste og verste bruksbilene fra veiene. 20 år gamle Mercedeser med V12 motor, kunne jeg ønske jeg så oftere langs veien. Det er bilene som blir kjørt 20 000+km i året som er det største problemet.
Tittel: Sv: Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag
Skrevet av: jlantirsdag 30. juni 2020, klokken 13:34
Sitat fra: Ferry på søndag 28. juni 2020, klokken 23:07
Men når det gjelder elbil kontra fossilbil så er det bruken av bilen som er det store problemet, ikke produksjonen.
Det er der vi har kommet litt skjevt ut med avgiftspolitikken, fordi det å eie en bil beskattes så hardt i forhold til forurensende bruk. For eksempel har en bobil svært lav engangsavgift, antagelig fordi man antar at den vil brukes lite. Det gir svært lite insentiv til å gå over til elbil med campingvogn.