Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

La oss sammenligne batteridiagnostikk

Startet av Vesel, tirsdag 16. juni 2020, klokken 17:41

« forrige - neste »

Vesel

Jeg fikk OBD-dongel og adapter til Model 3-en i dag. Tok en stund å installere og få til å virke, men det gikk. Nå gjenstår det bare å montere opp mobilen så jeg kan følge med på temperaturer, spenninger, forbruk m.m. mens jeg kjører.

Bilen min er 15 måneder gammel og har gått 36 900 km. Sentry mode har vært på 24/7 og har økt totalforbruket ved idle til ca 7% i døgnet. Jeg har tilsynelatende en gjenværende bruttokapasitet på 73,6 kWh, som gir en degradering på 6,0% på iløpet av dette året. Det må da være veldig bra!

Ellers er andelen jeg har supercharga (DC Charge total) 35% av total lading, så priser for hurtig- og lynlading er visst litt viktig likevel. :D








Legger ved Excel-fila jeg laget. Se på den som i beta, det er en del usikkerheter som påvirker resultatene noe.
Rett gjerne opp i beregninger, og publiser.

  • Da bilen var ny, var nominell kapasitet 75 eller 75+3,3=78,3 kWh? Jeg googlet dette, men fikk ulike svar.
  • Er DC og AC Charge total tilført eller ladet energi?
  • Annet?

Diagnostikkverktøyet er litt dyrt, ca 1400 kr, så jeg kan låne det bort i Grimstad. Installasjonen er litt kronglete, så regn med å bruke bortimot en time. Du behøver en Android-telefon og appen Scan My Tesla. Send PM!


Du kan ikke vise dette vedlegget.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Mondeo

#1
Hvilken dongel fikk du med den pakken?
Selv kjøpte jeg kabel her: https://www.gpstrackingamerica.com/shop/hrn-ct20t11/
Og en OBDLink LX fra amazon.

Har ikke bilen tilgjengelig nå men kan alltids sjekke tallene en dag.
Kjøpte en billig mobiltelefon fra kina som jeg bare har i bilen hele tiden (Umidig Power 3)

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vesel

Sitat fra: Mondeo på onsdag 17. juni 2020, klokken 06:31
Hvilken dongel fikk du med den pakken?
Selv kjøpte jeg kabel her: https://www.gpstrackingamerica.com/shop/hrn-ct20t11/
Og en OBDLink LX fra amazon.

Har ikke bilen tilgjengelig nå men kan alltids sjekke tallene en dag.
Kjøpte en billig mobiltelefon fra kina som jeg bare har i bilen hele tiden (Umidig Power 3)
Står ikke noe om hva OBDII-dongelen heter, dessverre, står bare Mini OBDII på den.



Hadde jeg bare visst om adapteret fra GPS Tracking America så hadde jeg heller kjøpt fra dem. Var jo betydelig billigere! Fikk ihvertfall med et testet og godkjent OBDII-adapter til 100 kr eller deromkring og et gavekort på Scan My Tesla til 99 kr.

Hva slags holder er det du bruker til mobilen? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke en arm med propp festet til frontruta, men det der så ut som en bedre løsning.  :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Mondeo

#4
Okei. Ja GPS tracking america er en god side. De sendte den som brev så lå i postkassen min etter bare noen dager.
Veldig fornøyd med OBDlink LX adapteren iallefall. Har fått 4-5 oppdateringer til den allerede så den følges godt opp også av OBDlink. Den var dog ganske kostbar på en 700kr.



Holderen er en jeg laget selv. Om du har eller kjenner noen med 3Dprinter så er det bare å printe ut (men bruk PETG eller ABS, for PLA blir myk i varmen nå om sommeren)
Her er filen:
https://www.thingiverse.com/thing:4175847



Nå er det en stund siden jeg laget denne, og det kan godt hende man får kjøpt gode holdere nå. Men det var ikke det når jeg letet iallefall.

Vesel

Aha flott. Skal prøve å få tak i noe lignende så jeg slipper å ha en arm hengende på sidevinduet.

La merke til at bilen ikke regenerer på frontmotoren. Er det derfor den grønne regen-baren aldri går helt til venstre slik den svarte gjør til høyre? Mener å ha lest at den skal regenerere på begge. Må høyt opp i hastighet for  å teste dette.
Ellers så mener jeg å ha lest at motoren foran skal brukes når man kjører jevnt i lav fart, mens den bak skal brukes i høy fart. Skulle ha noe med lavere forbruk. Det jeg ser er at motoren foran brukes kun ved rask akselerasjon, ellers brukes bare motoren bak uansett hastighet.

Kan du sjekke om det er likt med bilen din?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

sjokomelk

Sitat fra: Vesel på fredag 19. juni 2020, klokken 18:05
Ellers så mener jeg å ha lest at motoren foran skal brukes når man kjører jevnt i lav fart, mens den bak skal brukes i høy fart. Skulle ha noe med lavere forbruk. Det jeg ser er at motoren foran brukes kun ved rask akselerasjon, ellers brukes bare motoren bak uansett hastighet.
Model S/X fungerer slik. Der er det frontmotor som brukes når det trengs lite krefter, og motoren bak kobles ut. Begge disse er vanlige asynkronmotorer (3-fas vekselstrøm hvor rotoren bare er en "melon av kobber") - før Raven-oppdateringen vel og merke. Hvis du ikke setter spenning på viklingene i stator, så er det ingen motstand i den og den kan snurre fritt.

På Model 3 er motoren foran av denne typen, mens motoren bak er en "permanent magnet switched reluctance motor". Motoren bak vil aldri kunne snurre fritt. Pga. magnetene vil det alltid være litt motstand i den. Derfor brukes motoren bak til mesteparten av kjøringen og er alltid i bruk. For skulle man brukt kun frontmotor, så ville man måtte bruke ekstra krefter for å "bekjempe" motstanden i motoren bak. Og da bruker du unødvendig mye energi.

Etter Raven-oppdateringen fikk Model S/X bakmotoren til Model 3/Y som ny frontmotor, så de kobler fortsatt ut bakmotoren på samme måte som før.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GOS

@Vessel

Bilen din oppfører seg normalt når det gjelder drift på motorene. Det skal en del akselerasjon til før frontmotor slår inn. Det skal en del regenerering til før det brukes begge motorene der også.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Vesel

Gir mening det at siden statoren på motoren bak er permanent magnetisert, og det da alltid motstand på akselen, så kan den ikke rulle fritt. Akselen foran ruller vel helt fritt når motoren ikke får spenning og statoren blir magnetisert. Hadde det gått an å koble fra akselen på motoren bak med et gir? Blir kanskje unødvendig komplisert.

Sitat fra: GOS på fredag 19. juni 2020, klokken 22:28
@Vessel

Bilen din oppfører seg normalt når det gjelder drift på motorene. Det skal en del akselerasjon til før frontmotor slår inn. Det skal en del regenerering til før det brukes begge motorene der også.
Jeg har prøvd å kjøre i 110 og slippe gasspedalen helt, men selv da begynte ikke motoren foran å regenerere. Tror SOC var ca 35%, så skulle vært mye å gå på. Regenbaren hadde ingen prikker heller, og det var jo 20-25°C ute. Tror diagnostikken viste ca 30°C på F stator temp og 25°C på Cell temp mid. Får gjøre noen nye forsøk snart.

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

ganton

Sitat fra: Vesel på tirsdag 16. juni 2020, klokken 17:41
...

Bilen min er 15 måneder gammel og har gått 36 900 km. Sentry mode har vært på 24/7 og har økt totalforbruket ved idle til ca 7% i døgnet. Jeg har tilsynelatende en gjenværende bruttokapasitet på 73,6 kWh, som gir en degradering på 6,0% på iløpet av dette året. Det må da være veldig bra!...

Ifølge saken på Electrek om S og X data ligger de på <5% de første 100.000km. Lambert sin egen S måler 6% på fem år/78.000km. Er det noen grunn til vi må forvente at 6% er bra etter 1år og 37.000km på en model 3?

https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/
Vet at model 3 har andre batterier men er de dårligere?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA