Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kvalitet på bilene og ventetid på deler!

Startet av EV-FTW, lørdag 13. juni 2020, klokken 20:59

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: Sjalabais på onsdag 14. oktober 2020, klokken 09:55
Hvordan er situasjonen med kvalitet og delelevering nå? Har det kommet noen endringer? Vi ser på en helt ny MG ZS Luxury og at prisen er nå oppe i 265 000 kr. Det er fortsatt en god del, men likevel er det jo kjedelig om bilen rustes i hjel på 5-6 år. Vi bor langs E16 og denne godt salta veien har tatt knekken på en lang rekke med biler.
Hva slags deler er det du skal ha til en helt ny bil?:p

Vask bilen så ruster den ikke på 5 år

Sjalabais

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 14. oktober 2020, klokken 10:14
Sitat fra: Sjalabais på onsdag 14. oktober 2020, klokken 09:55
Hvordan er situasjonen med kvalitet og delelevering nå? Har det kommet noen endringer? Vi ser på en helt ny MG ZS Luxury og at prisen er nå oppe i 265 000 kr. Det er fortsatt en god del, men likevel er det jo kjedelig om bilen rustes i hjel på 5-6 år. Vi bor langs E16 og denne godt salta veien har tatt knekken på en lang rekke med biler.
Hva slags deler er det du skal ha til en helt ny bil?:p

Vask bilen så ruster den ikke på 5 år
Dette gjelder selvfølgelig bilholdet fremover. Jeg er på jakt etter eiererfaringer. At regelmessig vask ikke er tilstrekkelig for å holde rusten unna en bil med dårlig rustbeskyttelse er vel ikke noe nytt?
2012 Leaf Tekna

1000kwh

Sitat fra: Sjalabais på onsdag 14. oktober 2020, klokken 10:17
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 14. oktober 2020, klokken 10:14
Sitat fra: Sjalabais på onsdag 14. oktober 2020, klokken 09:55
Hvordan er situasjonen med kvalitet og delelevering nå? Har det kommet noen endringer? Vi ser på en helt ny MG ZS Luxury og at prisen er nå oppe i 265 000 kr. Det er fortsatt en god del, men likevel er det jo kjedelig om bilen rustes i hjel på 5-6 år. Vi bor langs E16 og denne godt salta veien har tatt knekken på en lang rekke med biler.
Hva slags deler er det du skal ha til en helt ny bil?:p

Vask bilen så ruster den ikke på 5 år
Dette gjelder selvfølgelig bilholdet fremover. Jeg er på jakt etter eiererfaringer. At regelmessig vask ikke er tilstrekkelig for å holde rusten unna en bil med dårlig rustbeskyttelse er vel ikke noe nytt?
Tror ikke det er så veldig mange erfaringer etter knappe 6 mnd på markedet..

Jeg venter en svart MG med levering forhåpentligvis tirsdag (rask levering var jo en vits)

Dette er en bil som er skrudd sammen av deler fra hele bilindustrien og er veldig enkel. Jeg TROR dette blir en meget enkelt bilhold. Rust er jeg heller ikke spesielt redd for.

Sjalabais

Spennende! Har du tenkt å understellsbehandle denne? Lykke til med ny bil da. :)
2012 Leaf Tekna

1000kwh

Sitat fra: Sjalabais på onsdag 14. oktober 2020, klokken 10:27
Spennende! Har du tenkt å understellsbehandle denne? Lykke til med ny bil da. :)
Nei, men jeg skal spyle understellet hvertfall 2 ganger i mnd gjennom saltinga. Det er etter min erfaring bra nok.

Skal heller ikke ha cermaic coating til 8k som forhandler anbefalte  (skulle vel få noe rabatt). :laugh:

Sjalabais

Lakken er vel neppe det første som blir utsatt, men skjøtene og alt mulig rusk og rask under er det som oftest ruster ganske fort.
2012 Leaf Tekna

knute

Jeg har ventet i snart 3 måneder på ny radar (garantisak), og har enn så lenge ikke fått noe estimat på når delen(e) kommer.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Sjalabais

Er det feilmelding på i bilen mens du kjører? Vi hadde en ZS til prøvekjøring i helgen som var og likte bilen veldig godt. Det eneste, til gjengjeld veldig store, aberet var understellet på bilen. Som den vugger og hopper over ujevnheter! Vi er ikke vant med SUV, men har hatt en minivan i 7 år som ikke oppførte seg slik heller. Da jeg gikk over i Leafen føltes jo denne som en riktig så "plantet" bil, merkelig nok, og Leafen er alt annet enn sportslig.
2012 Leaf Tekna

knute

Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 15:40
Er det feilmelding på i bilen mens du kjører?

Ja, men for å ta hele historien:

Radaren har begynt å funke igjen, så akkurat nå har jeg ingen feilmeldinger.
Den var død mellom 44km og 7000km+ på odometeret.
Får fortsatt ny på garanti, siden den var kaputt mens forhandler hadde den inne til målinger, og jeg ikke har tillitt til at det ikke skjer igjen.

Det kom flere feilmeldinger ved oppstart, bl.a. "auto emergency braking system
unavailable" og "pedestrian auto emergency braking currently unavailable".

Det kom også melding om at ACC ikke er tilgjengelig når man forsøkte seg på det.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Sjalabais

Takk for forklaringa. På den bilen vi lånte kom det opp et varsel om usikret person i baksetet - men der satt ingen. Det hjalp ikke for kona mi, som er ordentlig redd for elektriske feil og rust kun fordi bilen er kinesisk. :S
2012 Leaf Tekna

knute

#25
Det er ikke sensorer i baksetene, så det varslet kommer så lenge setebeltene ikke er brukt/koblet.
Meldinga forsvinner etter en stund. Jeg ble lei, og har bare koblet inn alle tre beltene bak.

På rustfronten så kjørte jeg på med full Mercasol-behandlig.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Radial

Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 21:48
Takk for forklaringa. På den bilen vi lånte kom det opp et varsel om usikret person i baksetet - men der satt ingen. Det hjalp ikke for kona mi, som er ordentlig redd for elektriske feil og rust kun fordi bilen er kinesisk. :S

Den varsler om alle seter bak som ikke har sikkerhetsbelte tilkoblet.
Dette fordi det ikke er vektsensorer bak, kun forran.

Vil du ha vekk advarselen, koble til setebeltene bak.
Advarselen går bort innen 2-3kilometer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Sjalabais

Jeg er litt usikker på om dere tuller med meg? Bilen kan da ikke varsle noe med rødt symbol uten grunnlag for det?
2012 Leaf Tekna

Radial

Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 22:33
Jeg er litt usikker på om dere tuller med meg? Bilen kan da ikke varsle noe med rødt symbol uten grunnlag for det?

Tjaaa, det er jo viktig med dette beltet da (rødt = viktig), og det er jo fører sitt ansvar at alle er sikret.
At du da blir påminnet dette ansvaret i form av rødt lys i 2-3km er vel å klassifisere som en god påminnelse etter mitt skjønn.

Vet du at ingen sitter bak, så er det intet å frykte.
Skulle alle være så flinke å sette på beltet selv, får du heller ingen advarsel.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Sjalabais

SitatSkulle alle være så flinke å sette på beltet selv, får du heller ingen advarsel.
Men det satt jo ingen der og jeg fikk advarsel?
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA