Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapport fra turer med e-tron

Startet av ThomasEL, tirsdag 02. juni 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

elektro

Herlig! Venter spent på neste oppdatering.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ansjosfilet

@Orbit Holder du deg til Ionity nedover?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Orbit

München - Nice (via San Bernando-tunellen): 22,8 kWh/100 km, 820 km, men også ca 500 høydemeter lavere på desitinasjon. Det virker for meg som om bilen triller mye lettere (og stillere) her enn på norsk asfalt.

Total så langt: 24,3 kWh/100km, 2642 km, snitt 73 km/t (inkl kjøring utenom transportstrekkene).

Lader hovedsakling hos Ionity, men også noen andre (spesielt desitnasjonslading) der det passer. Var f.eks på en Mer-lader i Østerrike i går siden den lå rett på grensen til Sveits, hvor jeg uansett måtte stoppe for å betale motorveiavgift. Mer sine ladere i sentraleuropa er ikke tilgjengelige for norske brukere med Mer sine egne apper. Den norske appen dekker ikke laderne i sentral-Europa, og den tyske app'en de har er sperret for mobiler med norsk konto i App Store.

Gjør opp lading med BMW sin ladeapp, samt tester litt med Bonnet. Begge deler har fungert på første forsøk på alle ladere så langt. Jeg har ikke fått kvittering for all lading ennå, men totalen skal være rundt 2000 kr. Så snaut 1 kr/km, ved hovedsaklig lynlading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Ahh.. var der nede nylig selv, men med fly. Sukk! Leide dieselbil med manuelt gir og fylte på denne et par mil nord for Nice. Så lengselsfullt bort på Ionity laderen.

Ang forbruk er det i interessant det du sier om at det det virker som bilen triller lettere. Så Battery Life fikk veldig lavt forbruk med ENYAQ iV80 X Sportline. Tror det var 23,0 kW/100 km. med snittfart på 127 km/t. Marsjfart 130 km/t GPS i rundt 11 grader.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

@Orbit, den der Bonnet appen er jo glimrende for oss som ikke har abonnement på Ionity!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

#171
Bonnet har dårlig dekning i Norge (i praksis kun Ionity), men utover Europa dekker de veldig mange steder. Basisprisen er relativt lav, og legger du inn referal/promokode RB3GD får vi begge £15, dvs en gratis abonnementsmåned til redusert ladepris. De er også ganske liberale med å gi ut promokoder ellers, så mange at jeg ikke har rukket å bruke alle før de gikk ut på tid. Det ser ut som de satser på «Tesla-modellen» for å få mange brukere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Truls Antonsen

Angående rulling og forbruk... i 25 grader har jeg selv kjørt Sandefjord-Oslo-Sandefjord med 22.x i forbruk, og ACC på 120... Tror temperatur også har litt å si...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


turfsurf

Sitat fra: Truls Antonsen på lørdag 11. juni 2022, klokken 19:05
Angående rulling og forbruk... i 25 grader har jeg selv kjørt Sandefjord-Oslo-Sandefjord med 22.x i forbruk, og ACC på 120... Tror temperatur også har litt å si...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Tja, jeg heller til andre forklaringer. Opplever og lavere forbruk på europeiske motorveier (gitt samme fart) enn her hjemme.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasEL

Du får oppdatere oss etter hvert som reisen skrider frem@Orbit👍
Tror du har rett i at den mindre ru asfalten er av betydning for rullemotstand.
Bra å lese at ladenettverket i det store og hele har fungert bra så langt👍
Og forhåpentligvis klarer du det jeg neppe hadde klart på en slik tur: Unngå degraderingsangst🤪😂
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Lurer på hva dere får i forbruk disse sommerdager? Er rimelig fornøyd med vår bil som ligger på 1.65-1.75 kWh per mil på landevei (60-90 km/h).

Dog klar over at en M3 sikkert ligger på <1.3 kWh per mil under samme forhold  men det er jo en helt annen type bil.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Truls Antonsen

Har tatt ett par "spesifikke" målinger de siste dagene.
Har passet på å avslutte målingene på samme høyde over havet sånn ca, siden jeg ikke kjørte begge veier. Dvs, kan være 5 meter unøyaktighet, siden det er oppløsningen på navigasjonen.

Acc=121 km/t, snittfarten ble 117 pga trafikk, fra Moelv til Minnesund, ingen høydeforskjell, 75km strekning, forbruk 26,8kwh/100km

ACC=131 km/t, snitt 128km/t, +10 meter, som utgjør litt på bare 24km målestrekning. Forbruk var på ca 28,5-28,8 før det steg fra 20moh til 30moh. Endte på 29,1 kwh/100km
Var i Danmark dette, merker asfalenen er annerledes, pga annet lydbilde fra dekkene.

Har lagt inn begge deler regneark, som søker å regne ut tid/100km inkl lading, dvs jeg prøver å finne den optimale Europahastigheten...
Ser ut til å være rundt 130...
Verdiene for forbruk i dette er kombinasjon av egne målinger, og oppgitt av andre.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


ThomasEL

Sitat fra: tromsø på torsdag 30. juni 2022, klokken 14:49
Lurer på hva dere får i forbruk disse sommerdager? Er rimelig fornøyd med vår bil som ligger på 1.65-1.75 kWh per mil på landevei (60-90 km/h).

Dog klar over at en M3 sikkert ligger på <1.3 kWh per mil under samme forhold  men det er jo en helt annen type bil.

Etter Moldeturen har bilen min nå fått «hvile» en måneds tid, med soc mellom 40% og 60%, så i varmen her på Sørlandet har det kun blitt enkelte småturer på noen km, noe som ikke gir et helt riktig bilde av forbruket.

Uansett relativt imponerende tall du har for forbruk, @Tromsø, både vinter og sommer👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

#178
Sitat fra: ThomasEL på søndag 12. juni 2022, klokken 20:34
Du får oppdatere oss etter hvert som reisen skrider frem@Orbit👍
Jeg skal skrive en oppsummering når jeg her helt hjemme, men en observasjon etter en lørdag nordover gjennom Tyskland. Jeg kjørte 630 km fra Würtzburg til Puttgarten i dag (og videre inn i Danmark etterpå). Dette er A7/A1, så ganske representativt for tysk autobahn. Ender likevel med en snitthastighet på "kun" 100 km/t (det bikket fra 100 -> 99 mens jeg sto i bommen på kaia og ventet på innsjekk, før jeg tenkte på å ta bilde), riktignok med noe tomgangskjøring inkludert fra start/stopp ved lading.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

  • Første blokk (07:45 - 09:25) har mye fri fart, men områder med veiarbeid og nedsatt hastighet kommer tett som hagl. Kjørte med ACC på 145
  • Andre blokk (09:45 - 12:15) Også en del veiarbeid her, samt at dette er en del som går mye opp og ned (8% stigning på motorvei....) som gir mye filskifting og ofte ganske lav fart, selv i venstrefila. Krafig regen er konge i nedoverbakkene. Ender også opp i tett saktegående trafikk på slutten.
  • Tredje blokk (12:45 - 13:45) Her har det vært en kjedekollisjon med fire biler lenger fremme, så ender opp i nesten stillestående kø i 20 minutter. Det blir urealistisk å nå planlagt ferge på grunn av dette, og tar da likesågodt en ekstra 8 min ladepause 60-80%, i stedet for å stå unødig lenge i fergekø (går hver halvtime). Dette er kanskje glansnummeret til e-tron, hvor en kan få mye lading ut av hva som ellers ville vært dødtid, også på >50% SOC.
  • Siste blokk (13:52 - 15:00) har også en del veiarbeid, og motorveien slutter et stykke før kaia i Puttgarten.
Så selv under ganske gode forhold, er det alltid "noe" som gjør at en ikke kan få høy snitthasighet, selv i Tyskland. Forbruk på 24,4 med 100 km/t i snitt er i mine øyne også akseptabelt, spesilet når det egentlig er en kombinasjon av kjøring i 120-150, og stillestående kø. Jevnt 100 km/t skulle kommet vesentlig lavere i forbruk.

Sitat fra: ThomasEL på søndag 12. juni 2022, klokken 20:34
Og forhåpentligvis klarer du det jeg neppe hadde klart på en slik tur: Unngå degraderingsangst🤪😂
Jeg skal ta en ny måling når jeg har kommet meg hjem, så får jeg se om jeg kan (fore)skrive noe angstdepende for deg.  8)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Noen tanker etter fire uker på ferie til sør-Frankrike:

Transportetappene gjennom Europa var helt problemfrie. Det var generelt lite belastning på laderne, og ingen kø. Dette kan selvfølgelig endre seg når flere elbilister er på ferie senere. Nå i juni var det utenfor høysesong. Jeg har hovedsakelig sett tyske og nederlandske elbiler underveis, ingen andre norske etter vi kjørte inn i Tyskland.

Vi har ikke hatt lademulighet her vi har bodd i syd-Frankrike. Det var kjent på forhånd, så jeg hadde sjekket ut området for alternativer, både for AC, DC og HPC-lading. Det var derfor ikke uten sikkerhetsnett. Hadde vi hatt lademulighet der vi bodde, hadde det være unødvendig å gjøre noen forberedelser for lading.

Det er relativt greit utbygd med AC-ladere i de fleste byer (også mindre). Disse er oftest 22 kW (tipper pga høy Zoe-andel blant lokale elbiler), men selv med standard 11 kW ombordlader fikk vi ladet dagens forbruk ved naturlige stopp. Noen ladere var blokkert av "skal bare" fossilbiler, ellers har det alltid vært ledige ladere å finne uten ekstra omveier. I de mest trafikkerte stedene (f.eks sentrum av St. Tropez) var det lettere å finne ladeplass enn vanlig parkeringsplass! Tilsvarende i Monaco, hvor også lading (AC+DC) er gratis. Mange franske byer har også gratis parkering for elbil på vanlige plasser.

Mange av laderne (spesielt AC) kan kun startes med RFID, så en trenger en avtale som inkluderer ladekort. (Franske mobilnett er heller ikke det mest stabile for bruk av app....) Jeg hadde bestilt kort fra Freshmile (fransk operatør) på forhånd, men trengte i praksis ikke dette. BMW sitt kort (ekvivalent med Audi sitt, samme operatør) fungerte på alle ladere vist i bil/app med ett unntak.

Unntaket var en HPC-lader som driftes av Freshmile, hvor ingen RFID-kort kunne starte lading - selv ikke Freshmile sitt eget. Her ble løsningen Freshmile sin app, da BMW sin app var nede noen timer akkurat den dagen. Jeg kontaktet kundeservice hos Freshmile, som fant i sin logg at nesten alle forsøk med RFID hadde feilet på den laderen (forholdsvis ny). De skulle sette noen på å undersøke saken, men det hadde jo vært bedre om de automatisk hadde plukket opp den høye feilraten og sett på dette tidligere.

En del ladere som dukker opp hos Audi (og andre) sin oversikt er på hoteller, parkeringshus etc, og derfor ikke like tilgjengelige. En del kjøpesentre har også gratis destinasjonsladere, men de var som regel i bruk (ansatte??) eller ute av drift. F.eks. med enn halvparten av 36 ladere var ute av drift på et senter, noe de var klar over. Men jeg forstod det slik at de ville få på plass en betalingsløsning før de bygde ut og brukte mer ressurser på vedlikehold.

Utenfor motorveiene, er det en del DC-ladere på 22-75 kW. Mange av disse står hos bilforhandlere, men er fritt tilgjengelige for alle (mot betaling). Men områdene er oftest (alltid) innegjerdet, så det er kun tilgjengelig i åpningstiden.

Oppsummert ble det ingen lade- eller rekkeviddeangst. En sjekk i ladekartet der vi uansett skulle stoppe på diverse turer, gjorde at vi stort sett returnerte til basen hver turdag med 50-80% på batteriet, nesten utelukkende basert på AC-lading. Noe ekstra planlegging blir det med elbil, men jeg vil ikke si det er mer enn hva vi trenger i Norge ved kjøring i ukjent terreng. Jeg brukte ABRP mye for å finne ladestopp, men la disse så over i bilens navigasjon da jeg liker navigeringsveiledningen der bedre - spesielt siden den også vises i head-up display i frontruta. Forbruksestimatene bilen kom med stemte også veldig bra. Det ble totalt 6058 km, 24,8 kWh/100km snitt. Totalt brukt 1502 kWh. Avtalepris for denne ladingen er ca 5800 kr, men pga diverse rabatter/bonuser endte jeg på 3700 kr. Destinasjonslading på hoteller underveis trekker opp (~6 kr/kWh). I tillegg kostet trøbbelet med Freshmile-laderen ca 500 kr mer i forhold til avtaleprisen jeg hadde fått dersom BMW-kortet hadde blitt akseptert. Men som f.eks. @ThomasEL og @elektro har poengtert i andre tråder: Det er bedre med en fungerende lader - enn ingen lader.

Egentlig ikke elbil-spesifikt, men greit å vite: Både Tyskland og Frankrike krever miljømerking av bil som lavutslipp eller bedre for kjøring i indre by flere steder - det holder ikke å vise til at en elbil opplagt ikke har utslipp. Jeg har riktignok ikke sett noen håndhevelse av dette. Dette kan bestilles på nett, koster 5-6€ per land. Den tyske merkingen kommer kun med vanlig post, mens Frankrike sender i tillegg kvittering på epost som inneholder en QR-kode som kan brukes umiddelbart. I tillegg må en ha "vignett" for kjøring på motorveier i Sveits (kun fysisk salg på bensinstasjoner etc nær grensen) og det meste av motorveier i Østerrike (kan også kjøpes på nett, men må da bestilles minst 18 dager på forhånd).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA