Rapport fra turer med e-tron

Startet av ThomasEL, tir 02. jun 2020, kl. 16:59

« forrige - neste »

turfsurf

Jeg ville valgt opsjon 3. 90% i noen få timer er ikke noe å snakke. En gåtur på 500m er veldig fint før man kjører hjemover.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jan-Børre Olsen

Tenker å spørre om noe som er relevant for tråden i stedenfor å starte ny. Admin kan flytte hvis ønskelig.
Vi har klart å bestille vår e55 så langt unna hjemstedet(Hammerfest) vårt som det nesten går an(Gromstad Auto, Arendal). Valget blir å fly ned å hente bilen og kjøre opp eller få den transport opp. Avhengig av hva de skal ha for transport og ventetiden for transport, vi må se det opp mot å hente bilen selv. Det blir nok senhøst, forhåpentligvis god tid før vinterdekksesongen setter inn, hvis ikke blir det nok biltransport.
Hvordan er lademulighetene gjennom E45 vs E4? E45 er gørrkjedelig men sannsynligvis det beste valget. Har kjørt begge deler ørten ganger med ICE men det begynner å bli en stund siden nå...
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

RJK

Ved å sjekke https://chargefinder.com/no og hake av for å vise også Tesla SuC som er åpen for andre, så ser det ut som redningen din faktisk er disse. Men da er de derimot så tette, at du burde ikke ha problemer.

Du kan spare noen kroner på den lange reisen ved å opprette et abonnement som starter når du henter bilen eller en dag før, og så kan du heller si det opp igjen. Da betaler du en liten månedsavgift (135,- mener å huske), og så betaler du samme pris som de som eier Tesla.

Det er ikke sikkert det abonnementet svarer seg til vanlig, men vil som regel gjøre det på slike langturer med flere ladinger.

EDIT: Du har mest sannsynlig tilbud på gratis abonnement med Ionity-pakke i 12 måneder dersom du kjøper ny Audi, så kan jo lønne seg å aktivere det. og bruke Ionity der de finnes på ruta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Takk for innspill og engasjenent🤩👍👍

Gikk for alternativ 3:
Ladet til 90% i natt. Fant faktisk type 2 uttak der jeg trodde det bare var schuko, så nå står jeg tilkoblet 3,4kW bare 3-400 meter unna festlokalet. Estimert 100% en halvtime før avreise i kveld. Nice👍
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Sitat fra: smaug01 på søn 29. mai 2022, kl. 09:59
...
Hvordan er lademulighetene gjennom E45 vs E4? E45 er gørrkjedelig men sannsynligvis det beste valget. Har kjørt begge deler ørten ganger med ICE men det begynner å bli en stund siden nå...

Som RJK skriver så kan, siden 2 uker, alle bruke 2/3 av Tesla SuC i Sverige  :+1:

Jeg har kjørt både E4 og E45 siste årene med e50 og frem til 2 uker siden har jeg måttet stoppe i Norrland et sted for å sove/lade. Nå er det bare å peise på med HPC hos Tesla og Fortum!

Du sparer nesten 10 mil ved å ta E45 men kjøretiden er den samme langs E4. Veiarbeiden er det du må sjekke og velge den strekningen som har minst av dem!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Sitat fra: smaug01 på søn 29. mai 2022, kl. 09:59
Tenker å spørre om noe som er relevant for tråden i stedenfor å starte ny. Admin kan flytte hvis ønskelig.
Vi har klart å bestille vår e55 så langt unna hjemstedet(Hammerfest) vårt som det nesten går an(Gromstad Auto, Arendal).

Heldiggris! :D Abetterrouteplanner foreslår å lade på Tesla i alle fall frem til Østersund dersom man setter min. antall ladere til 4, som jeg pleier. For deretter å kjøre vestover til Trondheim. Det siste er ikke Google enig i, men anyway.. Får du litt mot- eller sidevind, eller våt vei, blir det nok aktuelt å lade til 100% hos Tesla i både Kautokeino, Poultikasvaara og Arvidsjaur.

(Jeg bruker 232 Wh/km som reference consumption m. 20-tommere i ABRP. Har du 21-tommere, bruk 240 Wh/km. Ikke 250 som er default.)
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Sitat fra: elektro på søn 29. mai 2022, kl. 21:19
(Jeg bruker 232 Wh/km som reference consumption m. 20-tommere i ABRP. Har du 21-tommere, bruk 240 Wh/km. Ikke 250 som er default.)

Bruker 195 Wh/km som ref. con. med 19" etron felger og sommerdekk på vår e50 og 1% batteridegradering. Da stemmer ABRP prefekt!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

En oppdatering fra hjemturen:

1. etappe Molde -Ionity Øyer
• 298km
• 2,64kWt/mil
• Brukt 92%
• Ladet opp til 65% på Ionity

2. etappe Ionity Øyer - Shell Nebbenes
• 133km
• 3,21kWt/mil
   - Våt vei og regn, lå i ca 120km/t på speedo
• Brukt 51%
• Lader nå opp til 80%
• Neste etappe går til Ionity Ringdalskogen

3. etappe Shell Nebbenes - Ionity Ringdalsskogen
* 184,7 km
* 3,0kWt/mil
  - Vått og regn fra Nebbenes til Oslo. Tørt videre sørover. Lå stort sett i 120-125 på speedo.
* Brukt 66%
* Lader opp til 75%

4. etappe Ionity Ringdalskogen - hjem
* 198 km
* 2,78kWt/mil
   - Tørt og fint. Men natt og kaldt. Ingen trafikk, så høyere fart enn normalt også på tofelts.
* Ankom hjemme med 9%

Totalt tok turen 10 timer 50 minutter, inkludert en ferje og tre ladestopp.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

tromsø

Takk Thomas, hva har du for felger og dekk? Og hva er forskjellen i forbruk mot din gamle e50?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på man 30. mai 2022, kl. 10:23
Takk Thomas, hva har du for felger og dekk? Og hva er forskjellen i forbruk mot din gamle e50?

Bridgestone Alenza på 20 tommers lamina.

Vanskelig å si om forbruket er annerledes enn på min gamle 50... Ja, hadde betydelig høyere snittforbruk på Moldeturen nå enn for to år siden, men det skyldes nok først og fremst:

• Været. Den gang var det +25 og tørt hele veien. Nå varierte temperatur mellom +4 og +13, og vått store deler av turen

• Fart. Jeg kjørte nok en god del fortere enn sist.

Edit:
De tre ladepausene mine på vei hjem i natt var for øvrig på henholdsvis 24 minutter, 25 minutter og 24 minutter.
Snittfart på disse øktene var mellom 130kW og 138 kW

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Truls Antonsen

Jeg har byttet fra Bridgestone til Conti PremiumContact 6 i år, og opplever, subjektivt, forbruket som noe lavere...
Jeg kjørte mye samme strekning/veitype som ThomasEL, Ålesund-Sandefjord-Brummundal på torsdag, og havnet på 25 i snitt. Dog lite regn, men litt våte veier, så trekker forbruket noe ned ift ThomasEL.
Langtidsforbruket nullstiller jeg ved dekkskift, og årets er kun 4000km til nå, stort sett i kaldt vær, dvs under 12 grader, så forventer reduksjon i dette.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

ThomasEL

Oppsummerer her til slutt litt erfaringer fra turen Kristiansand - Molde - Kristiansand

* Det er blitt skikkelig bra med lademuligheter langs E18, og ikke minst langs E6. Området langs Mjøsa er jo helt råbra!

* Det er svært få destinasjonsladere i Molde by. Skjerpings! Bytt ut noen roser ;D

* Kempowerladere (med f eks Recharge eller Mer som operatør) er en fryd å bruke. Makan til brukervennlighet :+1: Særlig når bensinstasjoner som Shell har plassert noen av dem under tak. Yksi kaksi kolme  tecnology for the win :+1: :+1:

* Ionityladere er mindre brukervennlige og tar lenger tid med hand shake. MEN: De er dog sikrere når det gjelder å få maks mulig hastighet. Skyldes nok at mange Kempowerladere har litt tynn kabel og begrenser strømstyrke til mindre enn de 350A e-tronen kan ta som maks. I kablene hos Ionity buldrer det jevnt og trutt med premium liquid cooling. Når først de har kontakt, så kan man trygt si at Jan Haugen Ihles elektroner kick ass for the lord :police:

* Ladepauser på 20-25 minutter merkes knapt på dagtid. Hvis alle i bilen skal på do og ha en is, så er bilen ferdig ladet før folkene er klare.

* Nattestid oppleves 20 minutter ganske mye lenger. Særlig med fire sovende mennesker i bilen man håper ikke skal våkne før man har begynt å kjøre igjen...

* E-tron er en deilig bil. Kone, 3 tenåringer og en degraderingsfobisk ektemann får god og komfortabel plass.

* Med e-tron 55 kan man litt lettere holde seg i ideelt soc-område i forhold til e-tron 50. Jeg tenker da med tanke på hvis man vil forte seg og optimalisere stoppene i forhold til å komme fortest mulig frem. Jo mer man har behov for å forsvare oppgraderingen som svei av flere høvdinger enn det fantes i glansdagene i Midt-Vesten, jo mer vekt kan man velge å tillegge dette punktet.

* E-tronkortet (Audi charging service) er svært praktisk å ha. Har man denne avtalen, så går det som en lek å starte lading hos alle de store operatørene, minus Cirkle K. Savnet ikke kortautomat en eneste gang (uten at jeg dermed er motstander av kortautomat)

* Koffein er en god venn når man kjører 11 timer sammenhengende på natta. (sammen med hveteboller og pissoar for sprengte blærer). Glemte jeg å si kaffeavtale..? Gull verd!

* Ferjetabeller er en fin ting for oss sørlendinger å sette oss inn i. Det vil si, jeg må vel si det i pluskvamperfektum: HADDE vært en fin ting å sette seg inn i... :laugh:

* Jeg klarte seks lynladinger på ei helg, nesten uten degraderingsangst..!! Nå skal bilen få hvile ut ei ukes tid 50% oppladet...

Takk for turen til dere som har fulgt små og store drypp :) :+1:

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Takk for artig tur-referat! Må si forbruket ble høyt på slutten der, men noen ganger er bare forholdene verre enn de ser ut. Kan du si noe om kjøremodus?

(Samme dekk og dimensjon har jeg grei erfaring med. Nå har jeg imidlertid byttet til Continental. Har ikke fått testet de så mye enda. De er subjektivt helt nydelige. Så er de også «best i test», men ikke på forbruk..)

Brukte selv 2,89 kWt/mil fra Oslo til Fåvang i påsken med stappet bil og takboks, kraftig vind skrått mot og 6 grader. Såpass at jeg ble litt bekymret over Minnesundbrua. Jeg benytter venstrefeltet flittig, men det var tørt, og jeg hadde Conti piggfritt. En effektiv kombinasjon. Relativt sett.. :)

Det er uansett håpløst å sammenligne to turer, på forskjellig tidspunkt. Som ikke engang har samme start/stopp sted. Jeg sier bare keep'em coming!
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvis Prøyvis

Vi var og hentet ut vår nye 55 AS Edition på onsdag og jeg var spent på hvordan det ville bli å trekke veogn med denne vs 50AB vi hadde før.
I helgen var vi på langtur med campingvogn fra Arendal til Strømstad tur/retur og jeg var spent på hvordan forbruket ville bli. Fasiten på turen er 607 km hvorav ca 25-30 km var uten vogn med et forbruk på 43,4 (hjemturen var på 284 km og et forbruk på 43,3. Da har vi kjørt stort sett hele veien med ACC innstilt på 90 km/t (dvs reell fart ca 86) og vognvekt på 1700-ish kg (1800 totalvekt, men ikke lastet fullt opp).
Audi e-tron er en fantastisk bil å trekke vogn med :+1:
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Orbit

Er på vei sørover i Europa, 1700 km Oslo-München så langt. 2900 kg totalvekt, veide inn på Vestby på starten. Snittforbruk til nå er 25,3 kWh/100 km, men det inkluderer også en del småkjøring. På autobahn med miks av 120 km/t og ~140 i fri fart-sone, er forbruket ennå lavere enn hva bilen estimerer. Kommer jevnt frem med et par prosentpoeng mer enn bilens anslag. Rekkevidde blir ~310 km i den farten, men kjører typisk 200-250 km mellom ladestopp for å slippe å topplade.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA