Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det er snart sommer. Erfaringer med Europa-ferier med elbil.

Startet av Vesel, søndag 31. mai 2020, klokken 16:28

« forrige - neste »

Vesel

Har du en interessant historie fra elbiltur på kontinentet, noe du vil dele? Et ladestopp du vil anbefale, eller noe annet interessant langs veien? Kanskje noe man bør passe på, forhåndsregler man bør ta.

Jeg dro til Italia med Model 3-en i fjor sommer. 3 døgn på veien, 4 ved Gardasjøen i Nord-Italia, med dagstur til Venezia, og 9 i Roma, med dagstur til Pompeii. 16 netter og 7000 km ble det.
Var veldig artig. Reisen ble en stor opplevelse i seg selv, så anbefales lett. Med Tesla opplevde vi ingen utfordringer, så sånn sett var turen lite begivenhetsrik.

Forberedelser og forhåndsregler

  • Vil du være på den trygge siden, så ta med schukolader, 25 m skjøteledning, reiseadapter om aktuelt, type 2-kabel og Chademo-adapter om aktuelt. Type 2-kabelen var grei å ha i Roma, siden det er langt derfra til nærmeste SuC. Ellers fikk jeg ikke bruk for schukoladeren. Uansett så viste reiseadapter seg knapt å være nødvendig. Selv om de offisielt har en annen type stikkontakt i Italia, så var det schuko jeg så mest av.
  • Deaktiver Sentry mode, intrusion, tilt og de andre sikkerhetsinnstillingene når du kjører ombord på ferja om du vil unngå å plage ferjemannskapet med en infernalsk piping og det som er. De er kanskje vant til sånn da.
  • Følg med på dekktrykket og vurder å senke det når du kjører på Autobahn, gjerne på sommeren. I 40°C, steikende sol og 180 km/t, så så jeg at dekktrykket var oppe i 3,8-3,9 bar. Hadde anbefalt trykk på 2,9 bar da jeg dro hjemmefra. Oppdaga at dekkene hadde blitt smått skjeivslitte, mer slitte på midten, da jeg kom hjem.
  • Å kjøre i Roma er ikke for pingler. Vurder å parkere utenfor byen. Italienerne kjører veldig tett og noe aggressivt, og veimerkinga er visst bare veiledende. På den annen side så er de dyktige og forutsigbare sjåfører, og de vet hvordan man kjører på motorvei.
  • Italienerne er ikke like vante med elbiler og hybrider som vi er her, spesielt ikke Tesla-er kanskje. Kjør derfor veldig forsiktig rundt fotgjengere, så du ikke skremmer dem. Regn også med at mange menn kikker når du kommer rullende! Sentry mode fanget opp flere nysgjerrige karer som gikk rundt og kikka på bilen. Egentlig bare artig synes jeg.
  • Vurder å ta inn på hotell som tilbyr lading. Vi droppet det siden det begrenset tilbudet av hoteller veldig, men gud hvor praktisk det hadde vært. Særlig Model 3 har mye selvutlading. Turte ikke annet enn å ha på Sentry mode 24/7 heller, og bare den trekker jo 7% i døgnet.

Lading

  • Slå gjerne av en prat med andre som lader. Ladepartnere er sjeldnere i utlandet, så noen synes gjerne det er gøy å diskutere elbiler når de får muligheten. Ved Hamburg supercharger traff jeg en artig fyr, en ordentlig kremmer, som kunne fortelle om hvor mye penger bilen sparte han ved at han kunne lade gratis der, og hvordan han ville spare bompenger på Norges-ferie. Jeg på min side kunne fortelle om nykommeren Model 3 og alle elbilfordelene i Norge.
  • Siste SuC før man er i Roma, Magliano Sabina, har et velholdt, rolig basseng i forbindelse med et hotell som man har tillatelse til å bruke. Herligste ladestoppet jeg noen gang har hatt!
  • Selv om plasseringene til SuC på kontinentet er minst like bra som her når det kommer til fasiliteter, så varierer de noe når det kommer til parkeringsforhold. Noen ligger knotete til. Spesielt i Italia er det en del som har dårlig underlag, som grus eller noe humpete brosteinaktige greier. Noen er også stengt bak bommer, som man må ringe på for å få åpnet.

Langs veien

  • Det går fint å overnatte i bilen, ihvertfall i Tesla-er, langs veien, og er artig også. I Tyskland er det veldig greit, for der er det dusj man kan bruke ved omtrent annenhver veistasjon.
  • Det er ingen fartsgrense på store deler av Autobahn, så der kan man lovlig teste det bilen er god for.
  • Veimat på kontinentet er langt mer spennende enn her, mer variert og av bedre kvalitet. De har et vidt spekter av restauranter, hvor vi omtrent bare har burgere og en og annen kro. Dettelbach SuC ved Würzburg ligger ved en fantastisk asiatisk buffetrestaurant, som også er veldig rimelig. Ellers kan jeg anbefale grillrestaurantene som ligger langs veien i Italia.
  • When in Rome, do as the Romans do. På autostradaen mellom Napoli og Roma la plutselig mange biler seg over i venstre feltet. Viste seg å være noe skrot i banen til høyre. Og i Tyskland gjør man som tyskerne. Grip muligheten til å lære deg hvordan du kjører på Autobahn, det kommer også godt med på motorveiene hjemme. Når de kjører til sides og danner et ledig felt mellom seg, så er det for at ambulanser m.m. skal kunne komme seg frem ved Stau. Det kalles en Rettungsgasse.
  • I Sveits og Østerrike må man ha veioblat, en Autobahnvignette, når man kjører på motorveiene. I Østerrike koster det omtrent en hundrelapp for 10 dager, men i Sveits må man betale for et helt år, som koster ca 400 kr. På hjemveien kjørte vi gjennom Sveits selv om den ruta tok en halvtime lenger. Spekulerte i å ikke kjøpe veioblat der siden gjennomfarten bare ville ta 3 t. Ble selvfølgelig stoppa av politiet ved en fjellovergang. Greie karer, men ble 1850 kr fattigere. Har du ikke veioblat og plutselig ser et gult, midlertidig fareskilt angående Polizei, så snu fort som faen. Om du ikke er villig til å betale to laken for en liten opplevelse og bragging rights da. :laugh:

Anbefalinger i Italia

  • Villa Romana di Desenzano ved Gardasjøen er flott. Er som en mindre, destillert utgave av Pompeii. Sistnevnte er ærlig talt mye bare ruiner.
  • I Roma så var Akveduktparken og Via Appia blant mine flotteste opplevelser. Store, rolige områder med mye historie bak seg, og med fri tilgang.
  • Du vil kanskje bade, men styr unna Ostia. Lite trivelig sted. Sjekk heller inn på hotell med basseng.
  • Unngå restauranter på turistplassene om du kan. Ved Gardasjøen er det ikke lett, og du må booke bord god tid i forveien om du ikke vil gå sulten til sengs. Gå helst der de lokale går for en autentisk opplevelse og god pris. I Roma er det mange koselige osteriaer, trattoriaer og pizzeriaer. Vi fikk oss en stamrestaurant ved Cinecittà i Roma, ikke langt fra hotellet. Omtrent så enkel som den kunne blitt, men alle satt ute, og atmosfæren var topp. Stappfullt med innfødte på kvelden, tror vi var de eneste turistene.  Servitørene snakket ikke engelsk, men vi fikk da bestilt likevel, med litt kroppsspråk og Google Translate. Skikkelig autentisk restaurant med andre ord. Tre-retters middag til €10, gigantiske porsjoner med pasta.

Foøvrig mener jeg at kjøreopplæringa i Norge burde inneholdt et obligatorisk kurs i motorveikjøring, på Autobahn.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Rollep

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

gsm2k

SitatFoøvrig mener jeg at kjøreopplæringa i Norge burde inneholdt et obligatorisk kurs i motorveikjøring, på Autobahn.

Har kjørt Europa, USA og Tyskland på langs og tvers uten av det å kjøre på Autobahn framstår som noe annerledes enn hvilke som helst annen motorvei? På Autobahn er det vel bare ekstra viktig å ikke ligge å gnure i venstrefeltet om man ikke skal forbi da det kan komme biler i vanvittige hastigheter..
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

Kristian O

Ein ting eg reagerer negativt på angående trafikk på motorveier i Tyskland, er at veldig mange setter på blinklys i samme øyeblikk som de skifter fil. I mitt hode er det logiske: slå på blinklys, vente 2 sekunder, bytte fil.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

RJK

Sitat fra: Kristian O på onsdag 03. juni 2020, klokken 19:43
Ein ting eg reagerer negativt på angående trafikk på motorveier i Tyskland, er at veldig mange setter på blinklys i samme øyeblikk som de skifter fil. I mitt hode er det logiske: slå på blinklys, vente 2 sekunder, bytte fil.

Dessverre en bagatell mot Sverige, der det tydeligvis er helt vanlig å slenge seg rett over i venstre felt (firefelts eller større) når man når igjen et sakterekjørende kjøretøy som en lastebil eller et vogntog, uten å bruke blinklys og uten å sjekke om det kommer bil bakfra i større fart enn det de selv holder.

Jeg kjører konsekvent i bremseberedskap når jeg kommer i situasjoner der jeg antar de vil legge seg ut. Hånda ligger og klar på hornet. Er det begynt å bli dunkelt nok til at et lite blink eller to med langlysene har effekt, så brukes det. Hornet kunne jeg foretrukket å bruke i dagslys, men mange horn er laget slik at enten så brukes det ikke, ellers så er det et kraftig "brøl". En liten "bærtbært" hadde vært fint å kunne gi.

Klar over at hornet ikke er lov å bruke i hytt og pine, men heller det enn å få en som vrenger seg inn i fila rett foran meg eller i siden på meg.

Bare for å ha sagt det, jeg kjører ikke heftig eller aktivt med hyppige filskift, men jeg ligger gjerne å cruiser 20 km/t over grensen på motorvei. Det er nok til at jeg tar igjen endel.

Hverken dansker eller nordmenn har denne adferdselen i trafikken, og jeg antar at tyskerne heller ikke bedriver slikt, siden det ville betydd døden på Autobahn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vesel

Sitat fra: gsm2k på onsdag 03. juni 2020, klokken 18:59
SitatFoøvrig mener jeg at kjøreopplæringa i Norge burde inneholdt et obligatorisk kurs i motorveikjøring, på Autobahn.

Har kjørt Europa, USA og Tyskland på langs og tvers uten av det å kjøre på Autobahn framstår som noe annerledes enn hvilke som helst annen motorvei? På Autobahn er det vel bare ekstra viktig å ikke ligge å gnure i venstrefeltet om man ikke skal forbi da det kan komme biler i vanvittige hastigheter..
Jo, tyskerne er definitivt flinkere til å kjøre på motorvei enn vi er. De har regler, og de følger dem. De kjører mer forutsigbart og tryggere. Foretar smidigere manøvre. Det er bare å se for seg Autobahn fra lufta, den må se veldig velorganisert ut. Nordmenn er utrolig flinke til å kjøre hensynsfullt og trygt innenbys og på vanlig landevei, men så fort vi kommer til en motorvei så er det bare kaos, knapt noen regler virker det som.

Dette ser jeg ofte:

  • Folk bruker ikke feltet lengst til høyre der det er mer enn to felt. Regelen er at man alltid skal legge seg i feltet til høyre når man ikke skal kjøre forbi noen. Krabbefelt? Sjeldent. Det er en tre eller fire-felts vei, så bruk den som det.
  • Forbikjøringer som foregår i full fart, 10-30 km/t raskere enn den som blir kjørt forbi, og så legger de seg i høyre feltet og kjører knapt raskere enn bilen bak. Det riktige er å holde tilnærmet samme hastighet både før, under og etter forbikjøringa.
  • Biler som presser seg inn i altfor trange luker.
  • Biler som legger seg over i venstre feltet når det kommer en bil der som er så nærme eller kjører så raskt at den må bremse for den nye bilen. Det er brudd på vikeplikten.
  • Biler som blinker og noen ganger tuter når de ligger bak noen og vil forbi, selv om bilen de vil forbi allerede kjører på eller over fartsgrensa. Ingen skal måtte bøye seg baklengs ved å presse seg inn i ei trang, farlig luke for at andre skal få bryte loven.
  • Folk som tilfeldig endrer hastighet litt opp og litt ned, istedetfor å bare kjøre med samme hastighet hele tiden. Du kjører gjerne sakte forbi, og den som kjøres forbi øker plutselig hastigheten litt selv. Det skyldes sjeldent at de ikke vil slippe andre forbi, hva er poenget med det liksom, men at de sitter i sin egen lille verden og gjør det ubevisst. Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity. 
  • Manglende bruk av blinklys ved feltskifte. Såvidt jeg vet så er det påbudt, på samme måte som når man skal ut av en rundkjøring.
  • Skjer også iblant: Biler som kjører forbi en og så legger seg inn i ei luke mellom deg og bilen foran, selv om bilen foran ikke kjører raskere. To what end?
  • Biler som over lengre tid ligger i venstre felt når det er helt fritt i feltet til høyre. Noen legger seg knapt en gang over i høyre felt når det kommer en bil bak og vil forbi.
  • Ved fletting så begynner folk å flette altfor tidlig, allerede fra første advarselsskilt. Det riktig er å ikke flette før man må. Da bruker man veiens kapasitet til det fulle. Kilde: Traffic av Tom Vanderbilt. Dessuten blir det faktisk fletting når alle bruker samme punktet istedet for at det blir litt her og litt der. Ikke alle er like flinke til å slippe andre inn.
  • En rekke med biler og andre kjøretøy som ligger rett etter hverandre, gjerne tett i tett, i høyre feltet, når det er masse ledig plass i venstre feltet til å kjøre forbi og masse ledig plass foran og bak denne kolonna.
  • Forbikjøringer i feltet til høyre. Altså ikke en naturlig forbikjøring ved at en holder jevn hastighet når de i feltet til venstre aldri legger seg til høyre, eller fordi de tilfeldig reduserer hastigheten, slik de ofte gjør, men at bilen rett og slett raskt kjører forbi en i ei trang luke til høyre. Slalåmkjøring altså.
Så lite eller ingenting av dette i Tyskland, og ikke så mye i Italien heller.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

gsm2k

Nå har jo halve landet her knapt sett en motorvei før med mindre man er oppvokst på østlandet så kanskje ikke rart det blir mye ymse  :P

SitatFolk som tilfeldig endrer hastighet litt opp og litt ned, istedetfor å bare kjøre med samme hastighet hele tiden. Du kjører gjerne sakte forbi, og den som kjøres forbi øker plutselig hastigheten litt selv. Det skyldes sjeldent at de ikke vil slippe andre forbi, hva er poenget med det liksom, men at de sitter i sin egen lille verden og gjør det ubevisst. Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Dette opplever jeg stadig, men på motorvei kan man i det minste kjøre forbi. Kjørte T/R Bergen Råde i pinsen og har ikke tall på hvor mange slike tullinger jeg ble liggende bak. Hastigheten varierer gjerne mellom 20under og 20 over og alltid på en slik måte at forbikjøring blir vanskelig.

SitatBiler som over lengre tid ligger i venstre felt når det er helt fritt i feltet til høyre. Noen legger seg knapt en gang over i høyre felt når det kommer en bil bak og vil forbi.
Dette kan man bare glemme i Tyskland. Tar i snitt et par sekunder før noen som kjører 100kmh raskere har tatt deg igjen og står på fløyten. Uansett hvor langt bak det så klart ut før man svinger ut og uansett hvor raskt man selv kjører.  :P

2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

Vesel

Sitat fra: gsm2k på torsdag 04. juni 2020, klokken 09:26
Nå har jo halve landet her knapt sett en motorvei før med mindre man er oppvokst på østlandet så kanskje ikke rart det blir mye ymse  :P

Jeg har bodd hele mitt liv på Sørlandet og Vestlandet, hvor det er begrenset med motorvei. Der det er motorvei er det også ofte lite trafikk i forhold til på Østlandet. Inntill jeg fikk Model 3-en i fjor så hadde jeg kjørt lite på motorvei. Dette er ting jeg ser minst like mye av på Østlandet, hvor man burde ha lært seg å kjøre på motorvei nå, typisk fordi trafikken er tettere og derfor blir mer kaotisk.

Fordelen min er at det ikke er kjempelenge siden jeg hadde kjøreopplæringa, 11 år siden, så på det tidspunktet lærte man enkle regler som den at man alltid skal ligge til høyre når man ikke kjører forbi og man alltid har vikeplikt og skal blinke ved feltskifte. Den første regelen er så enkel og har så stor fordel at jeg undres litt hvorfor den ikke har nådd ut ennå. Tror grunnene er latskap mtp at det er lettere å go with the flow i midterste feltet fremfor å stresse med avstikkere og biler som skal inn på motorveien, samtidig som regelen ikke håndheves, samt sedvane som stammer fra gamle dagers krabbefelt.

Sitat fra: gsm2k på torsdag 04. juni 2020, klokken 09:26
Dette opplever jeg stadig, men på motorvei kan man i det minste kjøre forbi. Kjørte T/R Bergen Råde i pinsen og har ikke tall på hvor mange slike tullinger jeg ble liggende bak. Hastigheten varierer gjerne mellom 20under og 20 over og alltid på en slik måte at forbikjøring blir vanskelig.
Det kan man, men problemet er at man da ofte må bryte fartsgrensen, gjerne med mer enn man allerede gjør. Det skal ikke være nødvendig.

Sitat fra: gsm2k på torsdag 04. juni 2020, klokken 09:26
Dette kan man bare glemme i Tyskland. Tar i snitt et par sekunder før noen som kjører 100kmh raskere har tatt deg igjen og står på fløyten. Uansett hvor langt bak det så klart ut før man svinger ut og uansett hvor raskt man selv kjører.  :P
Tror det i Tyskland er ulovlig å sperre for biler bak som vil forbi når man har mulighet til å trygt legge seg i feltet til høyre, og at regelen blir håndhevet. Da er det gjerne greit at man lærer dette av hissige bilister enn av politiet. Det er med sånn jeg mener at opplæring i motorveikjøring burde foregå i Tyskland.  :laugh: Her er jo den generelle kjøreatferden på motorveier FUBAR, så lite bra for vordende sjåfører å lære seg å etterligne.

Bare så det er på plass: Det er ingenting av det jeg har beskrevet som jeg tror gjøres av noen form for ondsinnhet, men kun av kunnskapsløshet og latskap. Det med for tidlig fletting er faktisk omvendt. Det gjøres ihvertfall delvis av en misforstått hensynsfullhet.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

Sitat fra: Kristian O på onsdag 03. juni 2020, klokken 19:43
Ein ting eg reagerer negativt på angående trafikk på motorveier i Tyskland, er at veldig mange setter på blinklys i samme øyeblikk som de skifter fil. I mitt hode er det logiske: slå på blinklys, vente 2 sekunder, bytte fil.
Jeg synes også det er det mest fornuftige. Mye av poenget med blinklys, som jeg ser det, er at andre biler skal bli ekstra oppmerksomme slik at de kan foreta en nødmanøver tidlig nok dersom man ikke har fulgt med skikkelig. Gir en selv også tid til å faktisk følge med før man tar et filskifte.
Fort gjort at det er et kjøretøy i ens blindsone om en ikke har fulgt med på trafikken rundt tilstrekkelig.

Ved blinking i kryss og rundkjøringer, så er de forutsigbare god tid i forveien. Ved feltskifter er det annerledes fordi der må man ofte foreta kjappe avgjørelser. Kunne selvsagt startet blinkinga allerede før det er trygt å bytte felt, men da risikerer man at andre viker eller foretar nødmanøvre fordi de misforstår hensikten din.

Når trafikken ikke er veldig tett så bytter jeg som regel felt på autopiloten, og den legger seg aldri over før 2 sek etter man aktiverer blinklyset. Når jeg bytter felt manuelt så er det typisk etter 0,5-1 sek vil jeg anslå, nettopp fordi det er upraktisk med lenger når man må ta kjappe avgjørelser.



Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

kodax

Sitat fra: Vesel på onsdag 03. juni 2020, klokken 21:14
  • Folk som tilfeldig endrer hastighet litt opp og litt ned, istedetfor å bare kjøre med samme hastighet hele tiden. Du kjører gjerne sakte forbi, og den som kjøres forbi øker plutselig hastigheten litt selv. Det skyldes sjeldent at de ikke vil slippe andre forbi, hva er poenget med det liksom, men at de sitter i sin egen lille verden og gjør det ubevisst. Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity. 
Med adaptiv cruisekontroll så er dette jo seriøst ikke noe å bry seg om. La bilen styre farten (og rattet hvis man har autopilot), og ta livet heller litt mer chill :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Svein_H

Sitat fra: kodax på torsdag 04. juni 2020, klokken 16:44
Sitat fra: Vesel på onsdag 03. juni 2020, klokken 21:14
  • Folk som tilfeldig endrer hastighet litt opp og litt ned, istedetfor å bare kjøre med samme hastighet hele tiden. Du kjører gjerne sakte forbi, og den som kjøres forbi øker plutselig hastigheten litt selv. Det skyldes sjeldent at de ikke vil slippe andre forbi, hva er poenget med det liksom, men at de sitter i sin egen lille verden og gjør det ubevisst. Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity. 
Med adaptiv cruisekontroll så er dette jo seriøst ikke noe å bry seg om. La bilen styre farten (og rattet hvis man har autopilot), og ta livet heller litt mer chill :)

Ja, han her chilla virkelig, og se hvordan det gikk ;) Men nå er vi vel langt på villspor når det gjelder emnet i tråden, så Admin kan kanskje rydde litt?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Vesel

Sitat fra: kodax på torsdag 04. juni 2020, klokken 16:44
Sitat fra: Vesel på onsdag 03. juni 2020, klokken 21:14
  • Folk som tilfeldig endrer hastighet litt opp og litt ned, istedetfor å bare kjøre med samme hastighet hele tiden. Du kjører gjerne sakte forbi, og den som kjøres forbi øker plutselig hastigheten litt selv. Det skyldes sjeldent at de ikke vil slippe andre forbi, hva er poenget med det liksom, men at de sitter i sin egen lille verden og gjør det ubevisst. Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity. 
Med adaptiv cruisekontroll så er dette jo seriøst ikke noe å bry seg om. La bilen styre farten (og rattet hvis man har autopilot), og ta livet heller litt mer chill :)
Joda, for oss med ACC går det fint når man ligger bak noen. De fleste har ikke det da, og når man kjører forbi kan det være litt irriterende. Man bør jo unngå å måtte speede opp for å kompensere. Det handler om forutsigbarhet og sikkerhet. Motorveier er jævlig smude når alle kjører i jevn hastighet. Det er fullt mulig store deler av tida. Mange har ikke cruisecontrol i det hele tatt da, så for dem er det uungåelig å kjøre helt jevnt.

Sitat fra: Svein_H på torsdag 04. juni 2020, klokken 18:25
Men nå er vi vel langt på villspor når det gjelder emnet i tråden, så Admin kan kanskje rydde litt?
Enig. Dette med motorveikjøring er en veldig interessant diskusjon. Men da må admin vurdere det tidløse spørsmålet om hvor tråder om trafikk, regler, kjøreatferd og veier skal plasseres.

Kanskje vi kunne fått noen moderatorer her på forumet, noen som kan ordne sånn raskt. Én eller to admins er lite på et så stort foum. Skal noen besvare dette, så lag en ny tråd her. :blank:

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

ryback

#12
Den eneste Europaturen jeg har tatt med Model3 var i september 2019 Oslo-København-Berlin-Oslo med fergetur fra Rostock til Trelleborg på hjemveien.

Jeg hadde vel hatt bilen i ca 2 mnd og var forholdsvis nybegynner til tross for mye Teslabjørn-videoer. Tesla sitt ladenettverk var gull verdt.

Jeg ladet to ganger på L2-lader med plugsurfing-rfid og det fungerte fint, men det var dyrt. Det var først og fremst for å teste og strengt tatt ikke nødvendig. Jeg ladet også på ionity når det var tilgjengelig fordi det, den gang, var raskere og billigere enn Tesla sine ladere.

Jeg la ikke merke til noen skilter langs veiene i Tyskland som indikerte hurtigladere så det bør man sjekke på forhånd, evt. bruke bilens navigasjon. Jeg synes det burde vært like godt skiltet som bensinstasjoner.

Jeg skal en tur innom Danmark om noen uker. Hvis jeg får Meingau-kortet innen den tid så kanskje jeg tar turen innom og tester ionity igjen.

Vesel

Sitat fra: ryback på fredag 12. juni 2020, klokken 12:25
Jeg ladet to ganger på L2-lader med plugshare-rfid og det fungerte fint, men det var dyrt. Det var først og fremst for å teste og strengt tatt ikke nødvendig. Jeg ladet også på ionity når det var tilgjengelig fordi det, den gang, var raskere og billigere enn Tesla sine ladere.
Hvilke hastigheter fikk du med Ionity? Hadde jeg ikke trodd!

Sitat
Jeg la ikke merke til noen skilter langs veiene i Tyskland som indikerte hurtigladere så det bør man sjekke på forhånd, evt. bruke bilens navigasjon. Jeg synes det burde vært like godt skiltet som bensinstasjoner.
Appen Plugshare er god til å finne alt av ladeplasser med, spesielt alle de små, litt usynlige som ikke er en del av et større nettverk. Kan være noe upålitelig siden det er brukere selv som legger inn og oppdaterer ladepunktene, men stort sett fungerer det bra. En kan ved siden av bruke appen eller websida til mange ladeplasser for å være sikker på å få oppdatert informasjon.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

ryback

Jeg fikk vel peak på 190kw på Ionity. Den gang da kostet det 80kr/8 euro per sesjon så hvis man ladet mye på en sesjon så var det billigere enn tesla.

Det var plugsurfing, ikke plugshare jeg brukte. Går fort i surr med alle disse appene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA