Som jeg har påpekt tidligere har RSA bruker RSA WLTP urban verdiene som "WLTP rekkevidde" i stedet for WLTP kombinert rekkevidde som
SKAL brukes for sammenlikning enten det er ICE eller elbil.
Fra Maxus Motor i Spania (Maxus-motor.es) finner man f.eks. de offisielle WLTP verdiene for e-Deliver 3 som Bjørn Nylund testet.
https://www.maxus-motor.es/wp-content/uploads/Cat%C3%A1logo-Maxus-e-Deliver-3_100-el%C3%A9ctrica.pdfJeg antar han har den teste den lange utgaven som har en WLTP kombinert rekkevidde på 230km (ganske nære det Bjørn Nylund oppnådde på 90km/t testen sin), mens WLTP urban er oppgitt til 316km.
På RSA sine sider påstår man at e-Deliver 3 med 52,5kWh batteri og lang utgave har en oppgitt "WLTP rekkevidde på 316 km UTEN å nevne at dette er urban syklus!!
For ordens skyld; Maxus-motor.es oppgir følgende rekkevidder for e-deliver 3
35kWh kort: NEDC komb - 225km, WLTP komb - 158km, WLTP urban - 226km
52,5kWh kort: NEDC komb - 290km, WLTP komb - 240km, WLTP urban - 342km
35kWh lang: NEDC komb - 195km, WLTP komb - 150km, WLTP urban - 210km
52,5kWh lang: NEDC komb - 260km, WLTP komb - 230km, WLTP urban - 316km
Maxus.no (altså RSA) oppgir som følger:
35kWh kort: WLTP - 226km
52,5kWh kort: WLTP - 342km
35kWh lang: WLTP - 210km
52,5kWh lang: WLTP - 316km
Altså er det bare WLTP urban verdier Maxus.no (dvs RSA) oppgir.
Euniq 5 er på den samme prislisten inkl tekniske spesifikasjoner fra Maxus.no som e-Deliver 3. De har den samme 52,5kWh batteripakken, men Euniq er større, tyngre og har kraftigere motor enn e-Deliver 3 --- vel, jeg tror nok Euniq 5 kan levere litt bedre rekkevidde og komfort enn e-NV500, men jeg synes rekkeviddene Maxus.no/RSA oppgir er direkte lureri
