Elbilforum.no

Bilmerker => MAXUS (SAIC Maxus Automotive Co., Ltd.) => Euniq 5 => Emne startet av: JuanEV på onsdag 27. mai 2020, klokken 16:23

Tittel: Maxus Euniq 5
Skrevet av: JuanEVonsdag 27. mai 2020, klokken 16:23
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4q9Qea/starter-salget-av-ny-stor-kina-elbil-i-juni

Spennende  :+1:

Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 27. mai 2020, klokken 17:27
Litt kort rekkevidde men virker grei men kunne vært litt billigere og.
Tipper reel rekkevidde blir rundt 250
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: nightkingonsdag 27. mai 2020, klokken 21:02
Virker som en veldig fin bil  :+1:

Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: JuanEVfredag 12. juni 2020, klokken 12:11
Mer info.

https://www.tv2.no/broom/11494607/
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Daniel_0007fredag 12. juni 2020, klokken 12:16
Er ikke rekkevidden litt vel optimistisk?
Peugeot e-traveller med 75 kWh har samme rekkevidde men igjen psa bilene er tørste.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 12. juni 2020, klokken 14:53
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 12. juni 2020, klokken 12:16
Er ikke rekkevidden litt vel optimistisk?
Peugeot e-traveller med 75 kWh har samme rekkevidde men igjen psa bilene er tørste.

RSA har dessverre en historie med å oppgi ekstremt optimistiske rekkevidder; har en mistanke at det er WLTP rekkevidden de har oppgitt gjelder for urban syklus og ikke WLTP kombinert syklus som egentlig skal brukes for sammenlikning.
Ser det samme med oppgitte WLTP rekkevidder for Maxus e-Deliver 3 som er nødt til å være urban syklus hvis det er riktig at det er WLTP verdier.

(Har ennå Chery Arrizo 5e i minne hvor RSA påstod over 500 km rekkevidde på nettsiden uten henvisning til noen form for målesyklus. Arrizo 5e hadde NEDC rekkevidde på 401 km, WLTP på 372 - ukjent om det gjaldt urban eller kombinert).


Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: nilkafredag 12. juni 2020, klokken 15:04
Tja. Når jeg sjekket på samme bil på RSA-sine sider oppga de alle tallene du nevner og den ekstreme rekkevidde sto oppgitt til å gjelde i 60km/h om jeg ikke husker feil. Mulig det var 40.

Men at bilen skal ha en wltp på 325 er helt ikke urealistisk dersom 52,5 kWh er nettokapasitet. Skjønt jeg ville trodd den var nærmere 300 blank med det batteriet.

Dette er jo fort en bil som gjør det veldig bra i lave hastigheter men som er supertirsdagen i motorlveihastighet.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: RJKlørdag 13. juni 2020, klokken 21:12
Denne bilen scorer på mange punkter, og er således den mest interessante elbilen, så lenge vi ser bort fra rekkevidden. Den burde fått minst 150 km til, selv om det hadde gjort den litt (endel) dyrere.

Den fyller et mellomrom mellom store kombier basert på varebiler, og dyre SUV fra luksusmerkene. Egentlig samme segmentet som Sharan og Ford S-Max, og biler som Peugeot 807.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Radialsøndag 14. juni 2020, klokken 08:32
Mistenker denne bråker helt vanvittig mye.

MPV formatet krever heftig støyisolering for at passasjerene skal overleve langturer 😄
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: RJKsøndag 14. juni 2020, klokken 14:52
Sitat fra: Radial på søndag 14. juni 2020, klokken 08:32
Mistenker denne bråker helt vanvittig mye.

MPV formatet krever heftig støyisolering for at passasjerene skal overleve langturer 😄

Unger sitter jo med hedseat på, enten ansiktet gjemmes av en skjerm, de sover eller sitter og stirrer ut vinduene. Og de voksne sitter jo med stereoen på, så da merkes nesten ikke annen lyd. Dt er jo bare å øke volumet.

:D 8)

Ser absolutt hva du mener, og håper de har tenkt litt på dette, uten at jeg er sikker på om det er gjort nok med det. Men, i visse tilfeller velger man størrelse over andre faktorer, fordi full pakke blir for dyrt. Denne bilen vil nok uansett fremstå som et kompromiss for de som må ha mye plass.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: edyrlionsdag 17. juni 2020, klokken 10:47
Denne virker ikke så dum. Utfordringen vår er at vi trenger plass til 7 + bagasje. De fleste 7 setere har nesten ikke bagasjeplass med alle setene i bruk. I dag kjører vi 9 seter vivaro i lang utgave.
Tesla modell X har vel til nå vært den eneste med nok seter og bagasjeplass men er dessverre for dyr.
Fordelen med Modell X og diesel vivaroen er at vi kan også flytte campingvogna. Men er vel ingen av MPV'ene som kommer som har 2000kg hengervekt.

Så de jeg kommer til å følge med på er
Denne. altså Maxus Euniq
Mecedes EQV
Peugeot e-traveller
Open Zafira Life Electric
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: RJKonsdag 17. juni 2020, klokken 18:46
Sitat fra: edyrli på onsdag 17. juni 2020, klokken 10:47
Denne virker ikke så dum. Utfordringen vår er at vi trenger plass til 7 + bagasje. De fleste 7 setere har nesten ikke bagasjeplass med alle setene i bruk. I dag kjører vi 9 seter vivaro i lang utgave.
Tesla modell X har vel til nå vært den eneste med nok seter og bagasjeplass men er dessverre for dyr.
Fordelen med Modell X og diesel vivaroen er at vi kan også flytte campingvogna. Men er vel ingen av MPV'ene som kommer som har 2000kg hengervekt.

Så de jeg kommer til å følge med på er
Denne. altså Maxus Euniq
Mecedes EQV
Peugeot e-traveller
Open Zafira Life Electric

Både Citroen, Toyota, Nissan, Renault og Fiat kommer med biler type Zafira Life/Peugeot E-traveler. De to første er jo med i firerbanden, og leverer kopier av samme bilen, men med egen logo og modellnavn.

Nissan, Renault, Fiat og Mitsubishi har tilsvarende samarbeid, men om Mitsubishi kommer med sin model til Norge, er jeg ikke sikker på.

Så her er det bare å holde øynene oppe.

;)
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: JuanEVtorsdag 18. juni 2020, klokken 12:44
Etter det jeg kan lese er Euniq MPV kun bygget for å være personbil. Regner derfor med at denne blir mer komfortabel enn Nissan E-nv200, Peugeot e-traveller mm. Også spent på om de kan konkurrere på pris. 
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: andy99lørdag 25. juli 2020, klokken 20:46
Fersk test:  https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/K3O3p7/proevekjoert-maxus-euniq-mpv-kina-elbil-for-storfamilien (https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/K3O3p7/proevekjoert-maxus-euniq-mpv-kina-elbil-for-storfamilien)
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: RJKlørdag 25. juli 2020, klokken 20:59
Sitat fra: andy99 på lørdag 25. juli 2020, klokken 20:46
Fersk test:  https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/K3O3p7/proevekjoert-maxus-euniq-mpv-kina-elbil-for-storfamilien (https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/K3O3p7/proevekjoert-maxus-euniq-mpv-kina-elbil-for-storfamilien)

Takk for lenken, det var interessant lesing.

Dessverre er man blitt for godt vant med god rekkevidde, og "tvunget" lading på harryhandel trekker dessverre ned. Samme når man skal bruke den som feriebil, og gjerne komme seg et stykke før første stopp.

Dog positivt at den lader såpass raskt, noe som for mange kan veie opp for noe kort rekkevidde. Og positivt med 400 kg hengerlast, som selvsagt kunne vært mere, samt støtte for taklast, selv om jeg ikke så hvor mye den tåler av kuletrykk eller taklast.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 27. juli 2020, klokken 10:02
Sitat fra: nilka på fredag 12. juni 2020, klokken 15:04
Tja. Når jeg sjekket på samme bil på RSA-sine sider oppga de alle tallene du nevner og den ekstreme rekkevidde sto oppgitt til å gjelde i 60km/h om jeg ikke husker feil. Mulig det var 40.

Men at bilen skal ha en wltp på 325 er helt ikke urealistisk dersom 52,5 kWh er nettokapasitet. Skjønt jeg ville trodd den var nærmere 300 blank med det batteriet.

Dette er jo fort en bil som gjør det veldig bra i lave hastigheter men som er supertirsdagen i motorlveihastighet.

I følge talsperson fra RSA har Euniq 5 samme batteri som e-Deliver 3, dvs 52,5kWt brutto. Etter mye leting fant jeg endelig WLTP tallene både for kombinert og urban syklus for e-Deliver 3 hos den spanske importøren:
https://www.maxus-motor.es/

Her er det tydelig at RSA bare har presentert WLTP tall for urban syklus for e-Deliver 3. Når e-Deliver 3 med 52,5kWt brutto batteri i kort utgave har 342 km rekkvidde i WLTP urban syklus og 240km i WLTP kombinert, så tyder mye på at WLTP tallet som RSA oppgir på Maxus.no for Euniq 5 gjelder urban syklus og at WLTP kombinert sannsynligvis vil ligge et sted rundt 250km som @Daniel_0007 påpekte.

Uansett en utfordrer til e-NV200 på alle måter, men jeg hadde håpet at RSA kunne være litt mer tydelig og presis i rekkeviddeangivelser -> det eneste de oppnår med overdrevne rekkeviddeangivelser er frustrerte kunder som vil føle seg lurt.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Radialmandag 27. juli 2020, klokken 13:55
Hehe, er jo ganske spenstig å hevde 300+km på en ganske så lite aerodynamisk "murstein" av en bil, med "bare" ca 50kwh batteri..
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 11. august 2020, klokken 00:30
Sitat fra: Radial på mandag 27. juli 2020, klokken 13:55
Hehe, er jo ganske spenstig å hevde 300+km på en ganske så lite aerodynamisk "murstein" av en bil, med "bare" ca 50kwh batteri..

Lexus med noe større batteri, mindre bil og muligens bedre aerodynamisk utforming ligger an til 300km WLTP kombinert - muligens 250km WLTP kombinert på Euiniq 5 også er i det optimistiske laget...
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: batterimannentirsdag 11. august 2020, klokken 19:07
Utrolig dårlig å presentere WLTP-tall og ikke oppgi at det er urban syklus, om det er det de har gjort. Regner med at en del også kan bli skeptiske til kinesiske elbiler når de "ikke holder hva de lover".
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Ebetorsdag 20. august 2020, klokken 16:44
Da har jeg bestilt en slik, med forbehold om prøvekjøring :) Krysser fingre! For oss med et tak på rundt 400' og tre unger + bikkje, finnes det ikke såmange gode alternativer :)
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: vinterdekksøndag 23. august 2020, klokken 08:01
Ser at Maxus Euniq 5 finnes som plugin variant med 64 km elektrisk rekkevidde (hva nå det betyr i WLTP). Montro om den er aktuell i Norge? https://youtu.be/n0Dphf0dXNc
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Daniel_0007søndag 23. august 2020, klokken 15:36
Sitat fra: vinterdekk på søndag 23. august 2020, klokken 08:01
Ser at Maxus Euniq 5 finnes som plugin variant med 64 km elektrisk rekkevidde (hva nå det betyr i WLTP). Montro om den er aktuell i Norge? https://youtu.be/n0Dphf0dXNc

Tviler på det men mindre du trenger 7 seter så finnes både nye octavia som plugin hybrid samt  kia ceed og optima stasjonvogn hybrid
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: batterimannenmandag 24. august 2020, klokken 22:10
Jeg ser at Euniq 5 har NEDC rekkevidde på 350. Så blir vi servert rekkevidde på 325 etter det som tilsynelatende er bykjøring (city driving)?. Er det noen som har funnet WLTP rekkevidde for kombinert syklus?

Det er kanskje ikke offentlig informasjon hos Statens vegvesenet når bilene kommer til Norge? Det er kanskje ikke noe sted man kan finne testrapportene?

Angir bykjøring her, men ikke kombinert syklus:
https://www.bladetbil.no/artikkel.php?aid=53562

Hva tror dere WLTP kombinert vil bli? 250-270 km?


The WLTP is divided into 4 different sub-parts, each one with a different maximum speed:

    Low, up to 56.5 km/h
    Medium, up to 76.6 km/h
    High, up to 97.4 km/h
    Extra-high, up to 131.3 km/h.

These driving phases simulate urban, suburban, rural and highway scenarios respectively,

Ser at Vauxhall kaller delene av syklusen for "City Driving    Town Driving    Rural Driving    Motorway"
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: batterimannensøndag 20. september 2020, klokken 20:02
Teslabjørn testet Deliver 3 til 233 km i 90 km/t. Maxus oppgir rekkevidden til å være 342 km WLTP.
https://www.youtube.com/watch?v=HEiozAuRkVQ
De fleste elbiler han tester nå på sommeren ligger nå i nærheten av WLTP. Blir spennende å se om Euniq slår den i negativt fortegn. Sketchy stuff Maxius driver med på WLTP-froten.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Radialsøndag 20. september 2020, klokken 20:44
Trenger ikke være rakettforsker for å forstå at oppgitt wltp til disse kassene må være helt på bærtur.

50kwh batteri, Luftmotstand som en buss og ganske tung...og like vel lengere oppgitt rekkevidde enn masse mindre biler.

Synd mange går på den der, de vil bli skuffa.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: RJKsøndag 20. september 2020, klokken 21:07
Det sies at rekkevidden er WLTP-tall fra bydelen av testen, og derfor ikke korrigert for langturs-rekkevidden.

Må innrømme, jeg ble lurt av dette da jeg leste tallene, og så kom kommentarene. Da blir man skuffet. Og hadde jeg kjøpt bil ut fra WLTP-rekkevidden, og så funnet ut dette, så hadde de måtte tatt bilen tilbake.

Det er skikkelig useriøst, og ødelegger vel egentlig mest for dem selv, men også tilliten til WLTP-tallene for andre biler kommer da til å bli spørsmålstegn ved.

Det var jo noe av problemet med NEDC-rekkevidden, så dtte bør de skjerpe reglene for, og straffe produsentene for falsk markedsføring om de gjør dette uten å fortelle begge tallene.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: batterimannensøndag 20. september 2020, klokken 21:23
Sitat fra: RJK på søndag 20. september 2020, klokken 21:07
Det sies at rekkevidden er WLTP-tall fra bydelen av testen, og derfor ikke korrigert for langturs-rekkevidden.

Må innrømme, jeg ble lurt av dette da jeg leste tallene, og så kom kommentarene. Da blir man skuffet. Og hadde jeg kjøpt bil ut fra WLTP-rekkevidden, og så funnet ut dette, så hadde de måtte tatt bilen tilbake.

Det er skikkelig useriøst, og ødelegger vel egentlig mest for dem selv, men også tilliten til WLTP-tallene for andre biler kommer da til å bli spørsmålstegn ved.

Det var jo noe av problemet med NEDC-rekkevidden, så dtte bør de skjerpe reglene for, og straffe produsentene for falsk markedsføring om de gjør dette uten å fortelle begge tallene.

Tror det enten kommer til å slå negativt ut for kinesiske elbiler, fordi det kommer til å bli et rykte på at "kinesiske elbilene" ikke holder hva de lover på rekkevidde. Eller så kommer til til å slå negativt ut for forhandlerne som selger disse bilene. Først direkte fra kjøpere av bilene som ikke får det de har blitt lovet og etterhvert mer generelt gjennom et negativt rykte som de involverte forhandlerne opparbeider seg.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: RJKsøndag 20. september 2020, klokken 21:44
Det var vel det jeg mente med at det går ut over dem selv, men at det gir rykte for kinesiske elbiler som neste, og deretter alle elbiler fordi "Ola og Kari Nordmann" ikke nødvendigvis ser forskjellen på opprinnelseslandet, og tror det er generelt for elbiler.


Negative nyheter og rykter sprees fortere enn fakta, dessverre.


Heldigvis ser MG ut til å levere som lovet.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 21. september 2020, klokken 00:28
Som jeg har påpekt tidligere har RSA bruker RSA WLTP urban verdiene som "WLTP rekkevidde" i stedet for WLTP kombinert rekkevidde som SKAL brukes for sammenlikning enten det er ICE eller elbil.

Fra Maxus Motor i Spania (Maxus-motor.es) finner man f.eks. de offisielle WLTP verdiene for e-Deliver 3 som Bjørn Nylund testet.
https://www.maxus-motor.es/wp-content/uploads/Cat%C3%A1logo-Maxus-e-Deliver-3_100-el%C3%A9ctrica.pdf

Jeg antar han har den teste den lange utgaven som har en WLTP kombinert rekkevidde på 230km (ganske nære det Bjørn Nylund oppnådde på 90km/t testen sin), mens WLTP urban er oppgitt til 316km.
På RSA sine sider påstår man at e-Deliver 3 med 52,5kWh batteri og lang utgave har en oppgitt "WLTP rekkevidde på 316 km UTEN å nevne at dette er urban syklus!!

For ordens skyld; Maxus-motor.es oppgir følgende rekkevidder for e-deliver 3
35kWh kort: NEDC komb - 225km, WLTP komb - 158km, WLTP urban - 226km
52,5kWh kort: NEDC komb - 290km, WLTP komb - 240km, WLTP urban - 342km
35kWh lang: NEDC komb - 195km, WLTP komb - 150km, WLTP urban - 210km
52,5kWh lang: NEDC komb - 260km, WLTP komb - 230km, WLTP urban - 316km

Maxus.no (altså RSA) oppgir som følger:
35kWh kort: WLTP - 226km
52,5kWh kort: WLTP - 342km
35kWh lang: WLTP - 210km
52,5kWh lang: WLTP - 316km

Altså er det bare WLTP urban verdier Maxus.no (dvs RSA) oppgir.
Euniq 5 er på den samme prislisten inkl tekniske spesifikasjoner fra Maxus.no som e-Deliver 3. De har den samme 52,5kWh batteripakken, men Euniq er større, tyngre og har kraftigere motor enn e-Deliver 3 --- vel, jeg tror nok Euniq 5 kan levere litt bedre rekkevidde og komfort enn e-NV500, men jeg synes rekkeviddene Maxus.no/RSA oppgir er direkte lureri :(






Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 21. september 2020, klokken 12:57
Jeg er ikke helt sikker på at det er svindelforsøk det med rekkevidden. Har en mistanke om at det først og fremst er fordi RSA ikke har peiling på elbiler og standarder. Frem til nå har de kun forhandlet merker som har vært lengst mulig vekke fra elbiler (utenom hybrider), mens de nå både forhandler BYD, Maxus og andre elbil-merker. Reklamefilmen for Maxus Eunic 5 bærer og preg av å ha vært laget for TV-shop på 1980-tallet, og RSA har for meg ofte fremstått som litt amatørmessige, selv om intensjonene ofte har vært bra. Jeg vil tro RSA kommer til å vokse seg store og proffe de neste par årene pga meget bra knytning til disse "nye" merkene.

Når det gjelder Maxus så virker det som at de er ærlige. Det at han klarte å kjøre like langt i 90km/t, i 10 varmegrader, som Maxus skriver som blandet-WLTP i Spania er jo bra. Videre så estimerer Bjørn brutto-batterikapasiteten til å være nærmere 60kWh, selv om Maxus bruker et lavere tall i markedsføringen. Her har jo "e-deliver 3" 50,9 kWh tilgjengelig batteri, mens Nissan e-nv200 kun har 37kWh. Ser jo og at rekkevidden var målt til 233km for Maxus'n men Nissan'n fikk 163, dog i 10 kuldegrader, så kan jo egentlig ikke sammenlignes...På den annen siden er jo den lange versjonen av Maxusen MYE strørre enn Nissan e-nv200....

Er jo litt bekymringsfullt hvor mye høyfrekvent støy det var i Maxus e-deliver 3, men får vel anta at Euniq 5 er en helt annen bil...og det med varmeapparatet...at det kun er av og på-bryter...seriøst? Kan det stemme??
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Ebemandag 21. september 2020, klokken 13:20
Det med varmeapparatet fikk jeg vite bare vare på demobilen, produksjonsmodellen skulle ha vanlig varmeapparat. Så vi får se :)
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 21. september 2020, klokken 16:06
Sitat fra: Ebe på mandag 21. september 2020, klokken 13:20
Det med varmeapparatet fikk jeg vite bare vare på demobilen, produksjonsmodellen skulle ha vanlig varmeapparat. Så vi får se :)

Ok, så den som Bjørn Nyland tester er ikke sånn som produksjonsbilen blir, eller? Kan det være at støyisoleringen og blir annerledes / forbedret? Jeg snakket forøvrig om e-Deliver 3, ref 4:20 ut i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=HEiozAuRkVQ
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: nightkingtirsdag 22. september 2020, klokken 18:54
Sitat fra: Ebe på mandag 21. september 2020, klokken 13:20
Det med varmeapparatet fikk jeg vite bare vare på demobilen, produksjonsmodellen skulle ha vanlig varmeapparat. Så vi får se :)

Dette stemmer ikke. Modellen nyland tester er produksjonmodellen, og den som selges her i norge.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Ebetorsdag 24. september 2020, klokken 12:33
Vi snakker om to forskjellige biler :) Jeg snakket om Euniq 5 :)
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: RaymondJonsdag 07. oktober 2020, klokken 11:49
Jeg skrev kontrakt på Maxus Euniq hos Birger N. Haug gardermoen for en måned siden.
Etter å ha sett mye skriveri på facebook og her om rekkevidden bestemte jeg meg for å få svar.

Her er svaret jeg fikk fra RSA import, kan ikke si at jeg er begeistret for det... :(

"Vi mangler fortsatt noe info fra fabrikken på alle WLTP-syklustall. 325km er urban-syklus.
Vår foreløpige info om combined er at det vil ligge rundt på 260km.
Generelt om rekkevidde:

Våre betraktinger rundt rekkevidde etter mye testing, er at det er så mange variabler at et tall basert på WLTP fabrikks-syklustester aldri vil stemme 100% med opplevd rekkevidde. Bilene kan gå kortere og lengre basert på bruksmønster.

Har man et bruksmønster som er basert i hovedsak på bykjøring/småkjøring med innslag av motorvei vil man ha en estimert rekkevidde på 290km-325km

Har man et bruksmønster som er basert på pendling på motorvei vil rekkevidden være mellom 230km-260km
Flere variabler som temperatur, geografi, bruk av klimaanlegg, motvind, medvind, regnvær, snø, lufttrykk i hjul og hyppig akselerasjon etc. vil være med å påvirke rekkevidde.

Mvh,
Maxus Norge"
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Rosstopheronsdag 07. oktober 2020, klokken 11:59
Fint at jeg så denne tråden. Det kommer jo ikke de fleste kjøperne til å gjøre...
Jeg har tenkt at denne er aktuell som familiebil med grei pris, god plass, hengerfeste og OK rekkevidde.
Men når det viser seg at "Rekkevidde inntil 325 km (WLTP)" er på grensen til løgn, utgår denne og jeg kommer til å være veldig skeptisk til alt som kommer fra RSA fremover.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: vinterdekkonsdag 07. oktober 2020, klokken 18:28
260 km wltp combined står i produktarket til euniq 5 mvp nå. Misvisende at de bare oppgir urban wltp på nettsiden, ja. Det er for dårlig.

CCS, 120 kWh lading, 400 kg henger er jo likevel interessant mtp. kompromissene man inngår med syv seters Nissan e-nv200.

Men papirfakta er nå en ting, euniq trenger noen tester feks av teslabjørn.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 08. oktober 2020, klokken 01:00
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 07. oktober 2020, klokken 18:28
260 km wltp combined står i produktarket til euniq 5 mvp nå. Misvisende at de bare oppgir urban wltp på nettsiden, ja. Det er for dårlig.

CCS, 120 kWh lading, 400 kg henger er jo likevel interessant mtp. kompromissene man inngår med syv seters Nissan e-nv200.

Men papirfakta er nå en ting, euniq trenger noen tester feks av teslabjørn.

Maxus e-Deliver 3 ble testet av Tesla-Bjørn til 23,3, så tipper han klarer 25,5 med Ønnik 5.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: vinterdekktorsdag 08. oktober 2020, klokken 16:53
Det står også i produktarket at euniq har batterivarmer som standard. Dette er vel og bra? Betyr det at ett varmeelement lager litt lunk i batteriet ved behov mens bilen er i gang eller lader?
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Radialtorsdag 08. oktober 2020, klokken 19:14
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 08. oktober 2020, klokken 16:53
Det står også i produktarket at euniq har batterivarmer som standard. Dette er vel og bra? Betyr det at ett varmeelement lager litt lunk i batteriet ved behov mens bilen er i gang eller lader?

Kommer helt an på programmeringen, hjelper lite med batterivarmer som slår inn i -35 for at frostveska ikke skal fryse🙂
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Ebefredag 09. oktober 2020, klokken 17:10
Euniq er etter det jeg ser markedets billigste (og første?) 7-seter personbil. Legger seg også godt  under pris en de nye 7-seterne (mercedes, opel, peugot osv). Så om ladehastigheten ligger mellom 50-100kw, så har man lengre rekkevidde enn de fleste barnefamilier klarer på en dag.

Vi oppgraderer i fra e-NV200 Evalia, så håpet er et godt steg opp. Man får helt klart en bedre pakke på 75-kwh'erne fra Opel og Peugeot, men de koster jo 100-150' mer også.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Jarv!sfredag 09. oktober 2020, klokken 17:17
Noen som har vært og sett euniq fysisk? Hvordan virker byggekvaliteten etc?

Jeg er redd for mitt bruk at den har litt for kort rekkevidde i det daglige.. Kjører minimum 150km pr dag.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Ebefredag 09. oktober 2020, klokken 17:19
I følge TeslaBjørn har jo Maxus E-deliver 43% lengre rekkevidde enn e-NV200. Vil jo tro at Euniq 5 har litt lengre rekkevidde enn E-Deliver også. Så kanskje Euniq har 50% bedre rekkevidde enn Evalia? Med mye raskere teoretisk lading, så kommer man mye raskere frem :)
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Ebefredag 09. oktober 2020, klokken 17:24
https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/K3O3p7/proevekjoert-maxus-euniq-mpv-kina-elbil-for-storfamilien

De trekker litt for at interiøret virker litt enkelt og billig, men skryter også av lite støy.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: RaymondJlørdag 10. oktober 2020, klokken 00:09
Jeg var å kjørte den kinesiske prototypen som kom i noen få utgaver. Ble bare en kort test på 15 minutter men likte meg såpass godt at jeg kjøpte. God kjørekomfort og åpen bil med masse plass.

Jeg ble veldig skuffet når jeg fant ut av markedsføringsjukset fra RSA. Når jeg ringte dekket de seg bak at de skrev inntil før km i markedsføringen. Jeg undersøker mulighetene mine med hensyn til kontrakten, men mener at det er galskap om forhandlerene kan skrive WLTP i markedsføringen om de baserer seg på kun deler av testgrunnlaget.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: RaymondJlørdag 10. oktober 2020, klokken 00:32
Ser forresten at RSA har oppgradert km til 356km i markedsføringen sin.

Jeg gikk inn på den kinesiske siden til maxus, og der står bilen med et batteri på 61kwh...
https://www.saicmaxus.com/config.shtml?file=UlZWT1NWRXZOUzlGVlU1SlVUVWc1YkNLNkxTMTU0bUk=&price=/MjU2LDcwMA==

Kan det være årsaken kanskje?

Har fortsatt håp om at dette kan være en ok bil. Men har ikke så mye tillit til importøren lengre...
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: RJKlørdag 10. oktober 2020, klokken 02:17
Blir det 61 kWh batteri, og rekkevidden faktisk er rundt 350 km etter mixed kjøring, og ikke urban, så er den jo der man forventet at den skulle være ut fra markedsføringen.


Men om dette stemmer for den som kommer til Norge, gjenstår jo å se.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Ebelørdag 10. oktober 2020, klokken 06:31
TeslaBjørn fant vel ut at det var 50kwh-batteri netto på e-deliver 3. Så brutto er nok opp i mot 60 kwh. Kan være derfor :)
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 12. oktober 2020, klokken 22:12
Nå har endelig RSA kommet med WLTP kombinert rekkevidden: 260km (356km urban WLTP - betyr ingenting. Hvem kjører egentlig uten varme/klima selv i bykjøring. WLTP er som kjent målt uten bruk av varme/klimaanlegg...)
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: vinterdekktirsdag 13. oktober 2020, klokken 07:51
Så 182 km worst case rekkevidde om vi tenker oss 30% tap på vinteren (fra 260 wltp)?
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Rosstophertirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:16
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 07:51
Så 182 km worst case rekkevidde om vi tenker oss 30% tap på vinteren (fra 260 wltp)?

Jeg ville nok ha forventet litt mer tap enn det. Dette er jo en stor bil med mye luftmotstand, som formodentlig klarer seg dårligere enn snittet i høy fart. I tillegg vil sikkert disse kjøres mye med skiboks på og dermed enda høyere luftmotstand.

Med min Model S klarer jeg ca. 30 % under WLTP med fullastet bil, skiboks og våt landevei. Jeg regner med at Euniq vil ha noe høyere tap.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 13. oktober 2020, klokken 10:58
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:16
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 07:51
Så 182 km worst case rekkevidde om vi tenker oss 30% tap på vinteren (fra 260 wltp)?

Jeg ville nok ha forventet litt mer tap enn det. Dette er jo en stor bil med mye luftmotstand, som formodentlig klarer seg dårligere enn snittet i høy fart. I tillegg vil sikkert disse kjøres mye med skiboks på og dermed enda høyere luftmotstand.

Med min Model S klarer jeg ca. 30 % under WLTP med fullastet bil, skiboks og våt landevei. Jeg regner med at Euniq vil ha noe høyere tap.

Ser at Maxus Deliver-e med samme batteri klarer 23,3 mil i 10 varmegrader i 90km/t, og den er 12cm høyere og mer bokse-formet enn Euniq 5.

En Nissan NV200-E med 13 kWh mindre tilgjengelig batteri klarer 16,3 mil når det er -10 grader i 90km/t.

Men fart betyr utrolig mye når bilen er høy, så hvis en begynner å kjøre i 110 så vil nok milene suges mye fortere ut, samtidig som du kan få bedre rekkevidde om du kjører litt saktere.

Tror mange kan droppe skiboks med denne bilen, hvis en ikke faktisk er 5-7 mennesker...går jo og an å ha bagasjeboks på hengerfeste, som ligger fint i dragsuget...til skistøvlene...

Er nok lurt å time ladingen så den akkurat når 100% før langtur i kaldt vær starter.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Ebemandag 26. oktober 2020, klokken 10:10
Første bilene er visstnok på vei til Norge nå. https://www.facebook.com/MaxusNorge/?ref=page_internal

Er det noen har inne som har fått speccet bilen sin? Eller leveres alle med 100% samme utstyr? :)
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Jarv!smandag 26. oktober 2020, klokken 10:30
Jeg synes bilen virker meget interessant ut! Håper teslabjørn får testet den snart!
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Ebemandag 26. oktober 2020, klokken 21:46
Har vært å prøvekjørt demoversjonen av bilen i dag, som er en slags førproduksjonsbil. Mangler en del funksjoner, men ellers en tilsvarende bil.

Inntrykket mitt var godt. En behagelig og stille bil. Snittforbruket på bilen etter 2500km var 20,0, noe jeg ikke syntes var så galt ettersom det nok er en del småkjøring og test av akselerasjon involvert. Fikk ikke resatt måleren, så har ikke tall fra da jeg prøvde å kjøre den rolig. Var ikke hurtiglader, så fikk ikke testet å lade på lynlader.

Men bilen er stooor! Barna likte den veldig godt. Tenåringen sa st det var bedre plass på tredje seterad til beina i denne, enn i vår e-nv200 evalia. De to minste barna satt godt i fremovervendte seter.

Personlig likte jeg bilen godt, og er spent på den endelige versjonen. Dersom den leverer på lading og de andre manglende funksjonene, så kan det bli bra.

Bilen får trekk for dårlig utnyttet gul i bagasjerommet, samt manglende mulighet for å skille bagasjerom i fra cupeen med et skillenett. Så lasterommet er faktisk relativt lavt om man skal laste sikkert. Men det et stoort i grunnflate!
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Scaniacruisertirsdag 27. oktober 2020, klokken 23:43
Har kjøpt en Euniq, bestillte den for over 2 mnd siden. Ble informert om at den skulle være med i første leveringsomgang. Regner derfor med at den er ombord på båten det henvises til på facebook lengre oppe her. (Høegh kobe)

Bilen jeg prøvekjørte var en pre-production bil som var spesielt importert som demobil. Det var en del funksjoner som manglet på den, samt en del menyer som var på kinesisk. Men det jeg fikk testet gav meg et veldig bra inntrykk. Plassmessig innvendig er bilen ganske stor med tre seterader. Og det gikk fint for to voksne å sitte oppreist i tredje seterad. Vil sammenlikne den størrelsesmessig med Citroen C8 og Peugeot 807 (samme bil).

Den selges bare med ett utstyrsnivå i Norge: Alt inkludert, ferdig snakka! Jeg kan faktisk ikke komme på noe jeg pr.nå savnet. Nei, det var faktisk to ting som ikke var med i pakken: Vinterhjul og hengerfeste. Men det er med i pakka mi... Dessverre har den bare 400kg hengervekt, men det er ihvertfall noe. Et sykkelstativ, kanskje?

Hvis det skulle være noe jeg måtte sette fingeren på, måtte det være batteristørrelsen på 52.5kwh. Men med ladehastighet opptil 120kwh, vil det likevel gå rimelig raskt å lade opp igjen.

Regner med at bilen er klar til utlevering midt i- eller i slutten av november. Gleder meg ihvertfall. 
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: vinterdekkonsdag 28. oktober 2020, klokken 11:00
Får håpe det kommer noen første erfaringer med produksjonsversjonen om ikke lenge da. Høres lovende ut.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Rosstopheronsdag 28. oktober 2020, klokken 11:23
Hørte reklame på radioen i dag, fortsatt med påstand om 325 km rekkevidde uten noen forbehold.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Ebeonsdag 28. oktober 2020, klokken 22:22
52,5 kwh er sansynligvis netto tilgjengelig batteri, så den har et 60 kwh-batteri i norsk målestokk.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)torsdag 29. oktober 2020, klokken 12:58
Sitat fra: Ebe på onsdag 28. oktober 2020, klokken 22:22
52,5 kwh er sansynligvis netto tilgjengelig batteri, så den har et 60 kwh-batteri i norsk målestokk.

Tja, SAIC har 52,5kWh som bruttokapasitet i andre modeller. Ut i fra oppgitt WLTP kombinert rekkevidde på 260km så stemmer dette bra. Hvis Euniq 5 mot formodning har 60kWh brutto batteri så er den ekstremt ineffektiv.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Ebetorsdag 29. oktober 2020, klokken 22:29
Rart de selger den med forskjellig batteri i så fall, men kan jo selvfølgelig hende.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: ThorAasfredag 30. oktober 2020, klokken 08:21
Kjøpte en Maxus E-deliver 3 52,5kWh for to dager siden og er ikke skuffet så langt, jobber som tømrer og hadde over gjennomsnittet med kjøring igår, 149 km. Temperaturen varierte fra rundt 0-10 grader hvor varmeapparat ble flittig brukt og kjøringen ble blandet (50 og 80 soner) brukte medium regenerering. Når jeg kom hjem å satte bilen på lading hadde jeg 49% kapasitet igjen. Bilen ladet på nødlader 10 amp kurs over natten og var på 100% igjen når jeg startet idag tidlig.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 30. oktober 2020, klokken 08:40
Sitat fra: ThorAas på fredag 30. oktober 2020, klokken 08:21
Kjøpte en Maxus E-deliver 3 52,5kWh for to dager siden ...
Var det kort eller lang utgave?
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: ThorAasfredag 30. oktober 2020, klokken 08:51
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på fredag 30. oktober 2020, klokken 08:40
Sitat fra: ThorAas på fredag 30. oktober 2020, klokken 08:21
Kjøpte en Maxus E-deliver 3 52,5kWh for to dager siden ...
Var det kort eller lang utgave?

Ja beklager, SWB kort utgave ja 👍
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Ebefredag 30. oktober 2020, klokken 10:13
149 km på 51% må jeg si virker veldig bra. Det må jo være 60kwh brutto på e-deliver-bilene? Krysser fingrene for det samme på Euniq 5 😄
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 30. oktober 2020, klokken 11:33
I Kina har SAIC to batteralternativer for Euniq 5 (og 3 motorytelser).
52,5kWh brutto gir NEDC rekkevidde på 350km
71,0 kWh brutto gir NEDC rekkevidde på 420km

Tvilsomt at en begrenset eksport til Europa har et tredje batterialternativ, men de kan ha en energieffektiv drivlinje på samme måte som Hyundai/Kia. Flere sammenligningstester (f.eks. fra "TeslaBjørn") vil nok vise dette etterhvert.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Ebelørdag 31. oktober 2020, klokken 00:44
Da er det 71kwh brutto-versjonen jeg har sett med oppgitt 61kwh... :-/
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Maximus1fredag 06. november 2020, klokken 13:18
Dette var en spennende tråd! Venter på en bil som kommer ila. november. Krysser fingrene for at rekkevidden er ok.

Vet noen hva de tekniske dimensjonene for dekk+felg for vinterdekk? Ringte RSA som svarte at denne informasjonene vil de ikke dele siden de ønsker at flest mulig kjøper vinterdekk sammen med bilen...
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Counterpointerfredag 06. november 2020, klokken 19:26
Sitat fra: Maximus1 på fredag 06. november 2020, klokken 13:18Ringte RSA som svarte at denne informasjonene vil de ikke dele siden de ønsker at flest mulig kjøper vinterdekk sammen med bilen...
Seriøst ? Da hadde jeg blitt kraftig provosert. De har ikke monopol på dekk.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Maximus1lørdag 07. november 2020, klokken 09:48
Ja, hele situasjonen føles litt håpløs. Har ikke kjøpt ny bil før så vet ikke hva som er normalt.

Opprinnelig skulle bilen komme til Norge september/oktober og da hadde ikke vinterdekk vært nødvendig umiddelbart. Så ble levering skjøvet til sent november og da er det trolig vinterføre. Bilen leveres på sommerdekk og kan da trolig ikke kjøres forsvarlig ut fra forhandler.

Dekkforhandlere opplyser at de har ikke modellen i sine systemer før 1-2 uker. Med andre ord er dette en situasjon som bare "rammer" oss som kjøpte tidlig  :-\
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: 1000kwhlørdag 07. november 2020, klokken 10:10
Sitat fra: Maximus1 på fredag 06. november 2020, klokken 13:18
Dette var en spennende tråd! Venter på en bil som kommer ila. november. Krysser fingrene for at rekkevidden er ok.

Vet noen hva de tekniske dimensjonene for dekk+felg for vinterdekk? Ringte RSA som svarte at denne informasjonene vil de ikke dele siden de ønsker at flest mulig kjøper vinterdekk sammen med bilen...
Wow, idiotisk oppførsel
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Oddaalørdag 07. november 2020, klokken 11:27
Sitat fra: Maximus1 på lørdag 07. november 2020, klokken 09:48
Ja, hele situasjonen føles litt håpløs. Har ikke kjøpt ny bil før så vet ikke hva som er normalt.
Har kjøpt mange nye biler. Dette er ikke normalt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: el-Hsøndag 08. november 2020, klokken 18:48
Sitat fra: Maximus1 på fredag 06. november 2020, klokken 13:18
Dette var en spennende tråd! Venter på en bil som kommer ila. november. Krysser fingrene for at rekkevidden er ok.

Vet noen hva de tekniske dimensjonene for dekk+felg for vinterdekk? Ringte RSA som svarte at denne informasjonene vil de ikke dele siden de ønsker at flest mulig kjøper vinterdekk sammen med bilen...

Noe info her:
https://www.wheel-size.com/size/maxus/euniq-5/2020/

Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: EV_Mor10søndag 22. november 2020, klokken 23:09
Har vært og prøvekjørt Euniq 2 ganger nå hos RSA Romerike.
De har en endelig versjon til demo.

Som andre sier, så er det en stor bil med mye plass, men den føles ikke så stor å kjøre. Veldig lett på rattet og lett å kjøre. Ikke noen sportsbil, men det er ikke det jeg er på jakt etter heller. Svigersønn bemerket hvor lite støy det var og hvor åpent det føltes å sitte i baksetet med fullt panorama. Gode, kanskje litt harde, forseter og greie innstillingsmuligheter med elektrisk heve/senke/fram/tilbake/rygg opp og ned funksjoner. Ingen justeringer på korsrygg som jeg kunne se, men hadde god støtte til et par prolapser jeg har i ryggen.

Tok med kona og svigersønn på 192cm. Han testet setene helt bakerst og kan fint sitte der hvis 2.seterad trekkes litt frem. I 2.rad satt han veldig bekvemt med god plass til bena og mange cm opp til taket.

Jeg er først og fremst på jakt etter en bil med god plass til diverse byggeprosjekter og mulighet for en liten henger til lange materialer. Kjekt også at jeg kan byttelåne med svigersønns Kona, når han skal på ferie med damen og 2 barn og trenger litt mer bagasjeplass. Dersom man legger ned bakerste rad, har man 115-120cm lengde og en høyde på 90cm. Her får jeg inn vaskemaskiner og diverse uten problemer. Da er gulvet flatt hele veien. Legger man også ned 2.rad får man 200cm og plass til flatpakker fra Ikea. 2.rad blir ikke helt flush med gulvet bakover, men det er så god plass opp til taket at man får plass til mye. Helt topp for mine prosjekter.

Vi har en Soul og en RAV4 EV fra før og jeg har blitt veldig glad i Rav'en, men har savnet en liten henger.
Euniq'en er ikke like kjapp som Rav'en selvfølgelig, men helt Ok opp til fartsgrensa og kjapp nok til en forbikjøring når man skal det. Legger seg kanskje midt mellom Soul(2016) og Rav'en.

Instrumentene er gode og oversiktlige og, som datamann, måtte jeg prøve ut det meste og tok med kabel for å koble på Android-telefonen.  Her må man bruke QDlink som kanskje ikke er like god som Android Auto, men navigering, etc. funket tilfredsstillende. Tenker at en mulighet er å koble opp telefonen med kabel og legge den på dashbordet og samtidig bruke den som HUD, noe jeg ble litt imponert av på en annen bil.
Det er også ganske langt bak til et litt lite bakvindu, så det blir nok et 12" Rear View Mirror med kamera i bakvindu for å ha et godt speil, opptak både foran og bak, samt parkeringsvakt.

Som dere kanskje har skjønt, så har jeg da bestilt en mørk grå Euniq med hengerfeste. Levering er lovet før jul, da den er med på første båten som ankommer ca. 4. desember.
Droppet dyre vinterdekk, litt for klumpete takstativ og ekstra ladekabel, da jeg ordner dette selv en god del billigere.
Hengerfestet får de ikke før antagelig i Februar.

Jeg ble lovet spesifikasjonene på felgene fra selger og kan legge de opp her for de som trenger det.

Da er det forhåpentligvis ikke lenge før det kommer en blå RAV4 EV på markedet og en stor bil i garasjen igjen. Kjørte Chevrolet Astro i mange år og har lenge kikket etter en elektrisk erstatning👍
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Jarv!smandag 23. november 2020, klokken 10:14
Takk for utfyllende og bra rapport etter prøvekjøring!
Gleder meg til å lese litt om rekkevidde osv etter at folk har mottatt sin bil.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Scaniacruisermandag 23. november 2020, klokken 21:46
Sitat fra: EV_Mor10 på søndag 22. november 2020, klokken 23:09
Som dere kanskje har skjønt, så har jeg da bestilt en mørk grå Euniq med hengerfeste. Levering er lovet før jul, da den er med på første båten som ankommer ca. 4. desember.
Droppet dyre vinterdekk, litt for klumpete takstativ og ekstra ladekabel, da jeg ordner dette selv en god del billigere.


Hei, fin lesning dette. Vet du hvilken båt de kommer til Drammen med? Jeg vet de kommer til Europa med Hoegh Kobe, og blir sannsynligvis losset i Zeebrugge idag.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: EV_Mor10tirsdag 24. november 2020, klokken 22:41
Sitat fra: Scaniacruiser på mandag 23. november 2020, klokken 21:46
Sitat fra: EV_Mor10 på søndag 22. november 2020, klokken 23:09
Som dere kanskje har skjønt, så har jeg da bestilt en mørk grå Euniq med hengerfeste. Levering er lovet før jul, da den er med på første båten som ankommer ca. 4. desember.
Droppet dyre vinterdekk, litt for klumpete takstativ og ekstra ladekabel, da jeg ordner dette selv en god del billigere.


Hei, fin lesning dette. Vet du hvilken båt de kommer til Drammen med? Jeg vet de kommer til Europa med Hoegh Kobe, og blir sannsynligvis losset i Zeebrugge idag.

Hei,
Nei, fikk ikke opplyst om båt.

Venter fortsatt på opplysninger fra selger og purrer opp litt i kveld 😀
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: EV_Mor10onsdag 25. november 2020, klokken 21:25
Oppdatering på felg og dekk:

Lastindeks: 96
Hastighetsindeks: H
Innpress: 44

Medfølgende dekk: 215/55R17
Erstatningsstørrelse: 205/60R16 (Kommer til å velge dette på mine vinterdekk)

Da mangler vel bare Navstørrelse?
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Radialtorsdag 26. november 2020, klokken 08:08
Nja, du må vel ha boltmønster og diameter på navet.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: EV_Mor10torsdag 26. november 2020, klokken 17:55
Bolter er kanskje lurt å ha ja :+1:
Mente diameter på nav, med nav-størrelse😀

Båten er fortsatt i rute, så det blir spennende å se om de får klargjort bilen til jul 😀
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: EV_Mor10lørdag 28. november 2020, klokken 03:18
Hva tror dere om GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2 dekk til denne bilen?
Kjører mye i Oslo/Rælingen området om vinteren og mesteparten av tiden er det våt vei og slaps.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Radiallørdag 28. november 2020, klokken 19:14
Sitat fra: EV_Mor10 på lørdag 28. november 2020, klokken 03:18
Hva tror dere om GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2 dekk til denne bilen?
Kjører mye i Oslo/Rælingen området om vinteren og mesteparten av tiden er det våt vei og slaps.

Hvis du først skal ha piggfritt, bare kjøp Continental VC7. Stillegående og godt grep. Prisforskjellen er minimal.
Lokalgutta hos Dekkskift.no ved kirka skaffer deg nok en fin pris på pakke.

Problemet med å velge dekk kommer når du skal ha pigger (støy).
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: THElørdag 28. november 2020, klokken 20:33
Sitat fra: EV_Mor10 på lørdag 28. november 2020, klokken 03:18
Hva tror dere om GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2 dekk til denne bilen?
Kjører mye i Oslo/Rælingen området om vinteren og mesteparten av tiden er det våt vei og slaps.

Jeg har hatt Ultragrip Ice på flere forskjellige biler. Kjøpte nettopp det andre settet med Ultragrip Ice2 SUV til Model X. Første settet kjørte jeg 50000 km og tre vintre på. Kjører mye på våte vestlandske veier, men også på skikkelige vinterveier til hytta i Valdres.
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Maximus1mandag 30. november 2020, klokken 22:51
Hei! Vi fikk opplyst at den ville leveres med følgende om vi kjøpte med vinterdekk. Noen som ut fra dette kan tolke de tekniske detaljene for eventuelt andre alternativ?

MAKF7070BRTM44F3K - DaVinci 7" 5/114/17 M-Titan (760kg) NORA01111 ET44/61,5   

Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: EV_Mor10mandag 30. november 2020, klokken 23:01
Da blir det, som jeg mistenkte:

Størrelse felg: 7x17"
Boltsirkel 5/114
Innpress 44 (Standard på sommerfelgene også)
Diameter på nav (CB) 61,5
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Maximus1tirsdag 01. desember 2020, klokken 00:03
Ser også ut som detaljene har kommet inn i systemet hos noen av forhandleren

https://www.megahjul.no/nb/produkter/felger-og-dekk/272014-MAXUS-EUNIQ-MPV-20-UP/
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Scaniacruisertirsdag 01. desember 2020, klokken 12:31
Sitat fra: Maximus1 på mandag 30. november 2020, klokken 22:51
Hei! Vi fikk opplyst at den ville leveres med følgende om vi kjøpte med vinterdekk. Noen som ut fra dette kan tolke de tekniske detaljene for eventuelt andre alternativ?

MAKF7070BRTM44F3K - DaVinci 7" 5/114/17 M-Titan (760kg) NORA01111 ET44/61,5

fant dette bildet av felgen. Ser grei ut etter min mening. Er produsert av MAK i Italia.

Edit: Fant den som nyhet hos wheelsshop.no til kr.1900/stk + mva. Ser at målene ikke passer helt med det som er oppgitt, men jeg tror det er nært nok.

https://www.gumi7.com/ro/jante/MAK-DAVINCI-7JX17-5X1143-ET44-CB615/MAKF7070BRTM44F3K.html
Tittel: Sv: Maxus Euniq 5
Skrevet av: Maximus1søndag 13. desember 2020, klokken 10:27
En som har delt sin kjøpskontrakt i Finn-annonsen. 13 700 for vinterdekk

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=201423215