Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakkeklaring Enyaq ??

Startet av Rusalka, fredag 22. mai 2020, klokken 11:01

« forrige - neste »

Øyvind.h

EQC har nivåregulert bakaksel, så den hever seg ved last. Men kjører en på så grov vei at 15-16cm er snaut tenker jeg det ikke er noen vei utenom bil med fullt luftunderstell som kan heves.
PS2 ser ganske høy ut på bilder, men usikker på reell høyde. Xc40 ser også ganske høy ut. Men ingen av dem har luft såvidt jeg har fått med meg.
Mulig BYD Tang har det? Den er relativt rommelig og er brukbart priset.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har prøvd å samle bakkeklaring på ulike elbiler på Google arket du finner linket her (se til høyre i arket):
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Data for Enyaq har jeg enda ikke funnet.

batterimannen

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 28. juli 2020, klokken 23:19
Sitat fra: elbil.noYtre sett framstår EQC som en SUV, vurdert etter karosseritype, men den registrerte bakkeklaringen rimer ikke helt. 9,7 centimeter er tallet OFV Kjøretøydata oppgir. Dette tallet gjelder riktignok laveste punkt under bilen ved tyngste tillatte last, men framstår likevel lavt. Praktiske målinger i Norge tyder på at bakkeklaringen uten last er cirka 15 centimeter.

e-Golf skal ha 14,3 cm tom. Det er for snaut på vår hyttevei når den har en del last.

EQC har bakkeklaring på 97 mm fullastet og 142 mm uten last.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Counterpointer

Her er en morsom og relatert video til temaet bakkeklaring. Morsomt å se hvor folk klarer å kjøre med en Prius 



https://youtu.be/Rl2t1AkTC98

daktari

Har også hørt rykter om at for ca 6000,- kommer det en lastebil med grus/subbus og jevner ut de verste områdene av hytteveien litt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Ja det er jo en løsning, hvis du ikke stable stein

daktari

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. juli 2020, klokken 00:34
Ja det er jo en løsning, hvis du ikke stable stein
Ja, ikke så god langsiktig løsning å stable stein.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Virker veldig off topic å diskutere grusing og steinstabling, men det er jo et godt poeng. Å utbedre hytteveien sin kan jo ofte være en billigere løsning enn å kjøpe bil med nok bakkeklaring.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Zubzero

#23
Brukte skiltstørrelsen på bilen som referanse i et bildedprogram og sammenlignet med bakkeklaringen. Unøyaktig, men er det lov å håpe på et sted mellom 16-18cm?

torlie

Om jeg ikke leser feil har Skoda Kodiaq bakkeklaring på 18,8cm, Scout 19,4cm og Kodiaq ser høy ut på veien. Siden Enyaq er aerodynamisk og noe lavere (5cm på utvendige dimensjoner) er mitt stalltips at bakkeklaring er maks 16cm. vRS mulig 15cm.

Hadde vært en drøm om den kom med luftfjæring som e-tron men er nok utenkelig.



2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

ToWalkOrDrive

#25
Sitat fra: daktari på torsdag 30. juli 2020, klokken 12:17
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. juli 2020, klokken 00:34
Ja det er jo en løsning, hvis du ikke stable stein
Ja, ikke så god langsiktig løsning å stable stein.

Når en skal besøke noen, og det er 3-4 hus i enden av en vei, og den veien har ca 7 store pytt-hull i måned etter måned....da frister det å lage en diplom og dele ut til huseierne: "Blant verdens 10 mest tiltaksløse personer".

Sånn utenom det, så har en jo og noe som heter snø....Kan jo være deilig å bare kjøre over 20cm snø i stedet for å gå ut og måke først, kanskje? På den annen side burde det vært mulig å hatt et hengerfeste / firkantrør foran på bilen og, og bare festet noe sånt som dette til drøyt tusenlappen...hvis en ikke rygger og ploger da.... Da trenger en jo ikke så høy bil om vinteren...

Ellers så kan jo dette være en fin unnskyldning til å kjøpe seg en 4-hjuling til å ha på hytta, for de som har hytte.

https://www.vidaxl.no/e/8718475957089/vidaxl-universelt-snoplogblad-100-x-44-cm?gclid=CjwKCAjw1K75BRAEEiwAd41h1AS9j_yTodUPBr69pN0hVVfMc1sPH1KoUb5RsR0g4pI2CwN9EVK3uRoCpp8QAvD_BwE

Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. august 2020, klokken 14:48
Ellers så kan jo dette være en fin unnskyldning til å kjøpe seg en 4-hjuling til å ha på hytta, for de som har hytte.
Morsomt at du nevner det. Selv om Enyaq fint kommer frem til vår hytte. Har vi denne 4-hjulingen på hytta


turfsurf

Volvo felt skal det litt til å stoppe :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

#28
@knut.aulie av en eller annen grunn gikk tankene mine til Bollinger B1, en elbil med 38 cm. bakkeklaring. På tide å bytte? ;)

https://www.recoilweb.com/bollinger-b1-supply-and-demand-139977.html
https://bollingermotors.com/bollinger-b1/

Personlig synes jeg 15-16 cm. er bittelitt for lite for en «aktiv livsstil», men det spørs naturligvis også om den blir mye lavere med last, hvordan utforming av frontspoileren er, om det målet virkelig ER laveste punkt, osv. Lite front overheng er bra, men lang akselavstand er ikke så bra. Hadde en Model S uten luft, den subbet som første bil i slekta gjennom 70 år i asfaltkanten der vi kjører av til hytta, og veien knekker ned, pga. lengden på bilen. Hjulsporene på kjerreveien videre gikk akkurat, med litt gressubbing. Én ting er hytteveien, der kan man ta sine forholdsregler eller utbedre. Verre er det der man ikke er kjent. Ikke bare i skog/fjell/utmark, men også ift. fartshumper, fortauskanter, ferger/p-hus ol.

Etterlyser en real life test av bakkeklaring i en fast løype blant alle elbiltester.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rusalka

Blir spennende å få se faktisk bakkeklaring.  Flere nettsteder skriver nå om "Large wheels and high ground clearance further strengthen its 'SUV presence'." og "Its large wheels and ground clearance give it the powerful presence of an SUV."  f.eks. https://www.automotiveworld.com/news-releases/skoda-takes-another-step-forward-in-design-with-the-enyaq-iv/  Spørsmålet er jo litt: Hva legges i begrepet høy bakkeklaring ?? 16 cm ? 18? 20?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA