Elbilforum.no
Bilmerker => Skoda => Skoda ENYAQ => Emne startet av: Rusalka på fredag 22. mai 2020, klokken 11:01
Noe som vet noe om bakkeklaring på Enyaq ?
Har ikke sett at noen av de norske journalistene har skrevet om det.
Noen utenlandske som også har sett den «grønne» bilen antyder liten bakkeklaring:
Despite the thin layer of disguise seen in our images, you can make out that the Skoda Enyaq is something of a blend between an SUV and people-mover, with a relatively low ground clearance, a raked windscreen and long sloping roofline. https://www.carsales.com.au/editorial/details/skoda-enyaq-2020-review-124128/] (http://[/i)
På en annen side: Dette tyske firmaet hevder å levere «hevesett» til Enyaq-produksjonen !!: https://autohoeherlegung.de/skoda-vision-iv-suv-coupe-skoda-enyaq-der-tschechische-volkswagen-wird-jetzt-noch-besser/ (https://autohoeherlegung.de/skoda-vision-iv-suv-coupe-skoda-enyaq-der-tschechische-volkswagen-wird-jetzt-noch-besser/)
Spørsmålet er vel også hvor mye den «grønne» testbilen er «ferdig».
Kan jo håpe på at X80 leveres som en Scout-utgave !!
(Det var dette siste vegstykket opp til hytta ....)
Tviler på om den kommer i Scout utgave, men kan selvsagt være.
En annen test som har kommentert bakkeklaring under. Antar det blir rundt 14-16cm bakkeklaring om jeg skal gjette.
"Even though the Enyaq will be classed as an SUV by most, there isn't a great deal of ground clearance because of the massive battery pack within the floor, so don't expect to go very far off-road in it."
Så at en journalist fra elbil24 som også var i Dublin har svart at de ikke fikk oppgitt bakkeklaring under eventet/testkjøringen (ref Enyaq gruppa på Facebook). Så regner med at Skoda ikke ønsker/iike er klare for å gå ut med det ennå.
Er det lov å håpe på luftfjæring som på e-tron? Tviler dog på det men, hadde vært kjekt.
Den ser jo mest ut som en Espace/Grand Picasso, men mulig de kan komme unna med å kalle den SUV?
Sitat fra: torlie på fredag 22. mai 2020, klokken 13:42
Er det lov å håpe på luftfjæring som på e-tron? Tviler dog på det men, hadde vært kjekt.
Lov å håpe, men drømmer du om det så er det vel e-tron som er det naturlige valget.
Sitat fra: torlie på fredag 22. mai 2020, klokken 13:42
Er det lov å håpe på luftfjæring som på e-tron? Tviler dog på det men, hadde vært kjekt.
Vil overraska meg stort om han kjem med luftfjøring, på facebook skriv jo ein journalist at han ikkje eingang kjem med LED Matrix :o
ID.4 VW spionbilder fra Kina KAN være svar på mine bønner ang, Enyaq ??
https://motorillustrated.com/heres-the-volkswagen-id-4-without-in-coverings/49826/ (https://motorillustrated.com/heres-the-volkswagen-id-4-without-in-coverings/49826/)
Her skriver journalisten at bildene viser 2 utgaver Crozz (den hvite) og en "X" utgave (den grå). Han påpeker at "X" utgaven leveres hevet !!
Kan vi håpe at Enyaq X80 også er hevet ?? (det er jo stort sett samme bilen ..)
Please Skoda ... be clever !!!
X-utgaven (4WD) av Enyaq kommer vel ut litt senere? Får håpe det ikke blir for sent...
ja, jeg er også avhengig av de ekstra cm i bakkeklarering for å klare veien inn til hytta. Min nåværende Octavia tar nedi ved heavyload. Aner ikke hva som er "bakkeklaring" på Octaviaen da, men vil ikke ha en ny bil med like lav bunnpanne.
Trur ikke det er bunnpanne i enyaq ;D
Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på tirsdag 23. juni 2020, klokken 10:06
Trur ikke det er bunnpanne i enyaq ;D
Den sitter mellom de doble fustasjeopphengsforkoblingene ;D
Now nytt her? Hvilken av de kommende elbilmodellene har litt ekstra bakkeklaring og takler best litt kjerrevei? Per i dag er det vel kun e-tron, I-pace, Model X/S, og muligens ECQ som takler litt grov kjerrevei? XC40? Model Y har vel 16,5 cm? Det er i grenseland synes jeg. i alle fall om det blir mindre med litt last..
Sitat fra: elektro på tirsdag 28. juli 2020, klokken 21:27
Now nytt her? Hvilken av de kommende elbilmodellene har litt ekstra bakkeklaring og takler best litt kjerrevei? Per i dag er det vel kun e-tron, I-pace, Model X/S, og muligens ECQ som takler litt grov kjerrevei? XC40? Model Y har vel 16,5 cm? Det er i grenseland synes jeg. i alle fall om det blir mindre med litt last..
Bare å stryke EQC fra den lista?
Sitat fra: elbil.noYtre sett framstår EQC som en SUV, vurdert etter karosseritype, men den registrerte bakkeklaringen rimer ikke helt. 9,7 centimeter er tallet OFV Kjøretøydata oppgir. Dette tallet gjelder riktignok laveste punkt under bilen ved tyngste tillatte last, men framstår likevel lavt. Praktiske målinger i Norge tyder på at bakkeklaringen uten last er cirka 15 centimeter.
e-Golf skal ha 14,3 cm tom. Det er for snaut på vår hyttevei når den har en del last.
EQC har nivåregulert bakaksel, så den hever seg ved last. Men kjører en på så grov vei at 15-16cm er snaut tenker jeg det ikke er noen vei utenom bil med fullt luftunderstell som kan heves.
PS2 ser ganske høy ut på bilder, men usikker på reell høyde. Xc40 ser også ganske høy ut. Men ingen av dem har luft såvidt jeg har fått med meg.
Mulig BYD Tang har det? Den er relativt rommelig og er brukbart priset.
Har prøvd å samle bakkeklaring på ulike elbiler på Google arket du finner linket her (se til høyre i arket):
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
Data for Enyaq har jeg enda ikke funnet.
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 28. juli 2020, klokken 23:19
Sitat fra: elbil.noYtre sett framstår EQC som en SUV, vurdert etter karosseritype, men den registrerte bakkeklaringen rimer ikke helt. 9,7 centimeter er tallet OFV Kjøretøydata oppgir. Dette tallet gjelder riktignok laveste punkt under bilen ved tyngste tillatte last, men framstår likevel lavt. Praktiske målinger i Norge tyder på at bakkeklaringen uten last er cirka 15 centimeter.
e-Golf skal ha 14,3 cm tom. Det er for snaut på vår hyttevei når den har en del last.
EQC har bakkeklaring på 97 mm fullastet og 142 mm uten last.
Her er en morsom og relatert video til temaet bakkeklaring. Morsomt å se hvor folk klarer å kjøre med en Prius
https://youtu.be/Rl2t1AkTC98
Har også hørt rykter om at for ca 6000,- kommer det en lastebil med grus/subbus og jevner ut de verste områdene av hytteveien litt.
Ja det er jo en løsning, hvis du ikke stable stein
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. juli 2020, klokken 00:34
Ja det er jo en løsning, hvis du ikke stable stein
Ja, ikke så god langsiktig løsning å stable stein.
Virker veldig off topic å diskutere grusing og steinstabling, men det er jo et godt poeng. Å utbedre hytteveien sin kan jo ofte være en billigere løsning enn å kjøpe bil med nok bakkeklaring.
Brukte skiltstørrelsen på bilen som referanse i et bildedprogram og sammenlignet med bakkeklaringen. Unøyaktig, men er det lov å håpe på et sted mellom 16-18cm?
Om jeg ikke leser feil har Skoda Kodiaq bakkeklaring på 18,8cm, Scout 19,4cm og Kodiaq ser høy ut på veien. Siden Enyaq er aerodynamisk og noe lavere (5cm på utvendige dimensjoner) er mitt stalltips at bakkeklaring er maks 16cm. vRS mulig 15cm.
Hadde vært en drøm om den kom med luftfjæring som e-tron men er nok utenkelig.
Sitat fra: daktari på torsdag 30. juli 2020, klokken 12:17
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. juli 2020, klokken 00:34
Ja det er jo en løsning, hvis du ikke stable stein
Ja, ikke så god langsiktig løsning å stable stein.
Når en skal besøke noen, og det er 3-4 hus i enden av en vei, og den veien har ca 7 store pytt-hull i måned etter måned....da frister det å lage en diplom og dele ut til huseierne: "Blant verdens 10 mest tiltaksløse personer".
Sånn utenom det, så har en jo og noe som heter snø....Kan jo være deilig å bare kjøre over 20cm snø i stedet for å gå ut og måke først, kanskje? På den annen side burde det vært mulig å hatt et hengerfeste / firkantrør foran på bilen og, og bare festet noe sånt som dette til drøyt tusenlappen...hvis en ikke rygger og ploger da.... Da trenger en jo ikke så høy bil om vinteren...
Ellers så kan jo dette være en fin unnskyldning til å kjøpe seg en 4-hjuling til å ha på hytta, for de som har hytte.
https://www.vidaxl.no/e/8718475957089/vidaxl-universelt-snoplogblad-100-x-44-cm?gclid=CjwKCAjw1K75BRAEEiwAd41h1AS9j_yTodUPBr69pN0hVVfMc1sPH1KoUb5RsR0g4pI2CwN9EVK3uRoCpp8QAvD_BwE
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. august 2020, klokken 14:48
Ellers så kan jo dette være en fin unnskyldning til å kjøpe seg en 4-hjuling til å ha på hytta, for de som har hytte.
Morsomt at du nevner det. Selv om Enyaq fint kommer frem til vår hytte. Har vi denne 4-hjulingen på hytta
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200806/f374a0dc106de115cffcb876fcb1562d.jpg)
Volvo felt skal det litt til å stoppe :)
@knut.aulie av en eller annen grunn gikk tankene mine til Bollinger B1, en elbil med 38 cm. bakkeklaring. På tide å bytte? ;)
https://www.recoilweb.com/bollinger-b1-supply-and-demand-139977.html
https://bollingermotors.com/bollinger-b1/
Personlig synes jeg 15-16 cm. er bittelitt for lite for en «aktiv livsstil», men det spørs naturligvis også om den blir mye lavere med last, hvordan utforming av frontspoileren er, om det målet virkelig ER laveste punkt, osv. Lite front overheng er bra, men lang akselavstand er ikke så bra. Hadde en Model S uten luft, den subbet som første bil i slekta gjennom 70 år i asfaltkanten der vi kjører av til hytta, og veien knekker ned, pga. lengden på bilen. Hjulsporene på kjerreveien videre gikk akkurat, med litt gressubbing. Én ting er hytteveien, der kan man ta sine forholdsregler eller utbedre. Verre er det der man ikke er kjent. Ikke bare i skog/fjell/utmark, men også ift. fartshumper, fortauskanter, ferger/p-hus ol.
Etterlyser en real life test av bakkeklaring i en fast løype blant alle elbiltester.
Blir spennende å få se faktisk bakkeklaring. Flere nettsteder skriver nå om "Large wheels and high ground clearance further strengthen its 'SUV presence'." og "Its large wheels and ground clearance give it the powerful presence of an SUV." f.eks. https://www.automotiveworld.com/news-releases/skoda-takes-another-step-forward-in-design-with-the-enyaq-iv/ (https://www.automotiveworld.com/news-releases/skoda-takes-another-step-forward-in-design-with-the-enyaq-iv/) Spørsmålet er jo litt: Hva legges i begrepet høy bakkeklaring ?? 16 cm ? 18? 20?
Sitat fra: elektro på lørdag 08. august 2020, klokken 09:42
@knut.aulie av en eller annen grunn gikk tankene mine til Bollinger B1, en elbil med 38 cm. bakkeklaring. På tide å bytte? ;)
Siden jeg har Volvo felt, blir Bollinger for lik. Rivian derimot (drømmen om tank turn er ikke død)
Blir spennende å se produksjonsversjon av Enyaq med fornuftige hjul
Skoda Kodiaq har jo Ground Clearance på 188 mm - kan vi ikke anta at Enyaq blir noe deromkring? Det synes jeg og EQC der er det jo flere som har ment at den er for lav. Men det er jo to helt ulike biler så bare gjetter jeg da.
Spek Kodiaq under
https://www.autox.com/new-cars/skoda/kodiaq/specifications/
Noen som har funnet ut noe informasjon om bakkeklaringen ennå?
Edit: Ser en uoffisiell webside beskriver 187mm. Hvor ligger denne informasjonen på Skoda sine sider?
187 her også. Da får vi tro det stemmer.
https://www.en24.news/2020/09/the-most-important-skoda-in-recent-years-electric-enyaq-already-knows-its-basic-price.html
Noen offisielle tall her etter lansering? Synes fortsatt den ser lav ut..
Førerpakke sport pluss - 3-eket sportsratt med varme, reku-paddles, DMS, HOD, progressiv sportsstyring og adaptivt understell DCC
Noen som vet hva adaptivt understell DCC er? Kan man justere bakkeklaring manuelt?
Sporte nettopp i chatten om bakkeklaring og fikk svar "Vi har dessverre ikke informasjon om dette enda. Kommer etter typegodkjenning"
Og de vet ikke når typegodkjenningen skal ordnes..
186 mm.
https://cdn.skoda-storyboard.com/2020/08/TD-ENYAQ-iV-en.pdf
1000 kilo hengervekt for RWD.
9,3 meter svingdiameter. Det er sykt.
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. september 2020, klokken 11:55
186 mm.
https://cdn.skoda-storyboard.com/2020/08/TD-ENYAQ-iV-en.pdf
1000 kilo hengervekt for RWD.
9,3 meter svingdiameter. Det er sykt.
Det er vel noe med at bilen skal være lastet til maks når de måler bakkeklaring? Og at derfor er Mercedes EQC oppgitt med velidg lav bakkeklaring...Så i praksis er det gjerne til og med høyere enn 186mm på Enyaq, når den ikke er stappa full.
9,3 er sykt, ja. En Ford Ka fra 1997 har 10,4, og den er 3,62m lang, 1,63 bred og akselavstand på 2,44....
Matcher Oulander jeg har i dag. Da er den boksen sjekket av og ok!
Ser på databladet fra skoda storyboard at 186 mm er målt med tom bil.
Sitat fra: Rusalka på torsdag 03. september 2020, klokken 11:43
Ser på databladet fra skoda storyboard at 186 mm er målt med tom bil.
Er det vanlig å måle ved tom eller maksvekt?
EQC er målt ved maksvekt. https://www.tv2.no/a/10618259/
Sannsynligvis oppgir alle andre ved tom bil. Se feks at Ferrari 458 er en offroader i forhold til EQC ifølge specs.
Ser at på Skoda.se, så kan de velge sportchassi, som vil si lavere chassi. Dette var vel ikke tilgjengelig på det norske versjonen? Jeg håper det ikke er inkludert i noe som helst slik at jeg får lavere bakkeklaring på min...
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 02. september 2020, klokken 13:07
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. september 2020, klokken 11:55
186 mm.
https://cdn.skoda-storyboard.com/2020/08/TD-ENYAQ-iV-en.pdf
1000 kilo hengervekt for RWD.
9,3 meter svingdiameter. Det er sykt.
Det er vel noe med at bilen skal være lastet til maks når de måler bakkeklaring? Og at derfor er Mercedes EQC oppgitt med velidg lav bakkeklaring...Så i praksis er det gjerne til og med høyere enn 186mm på Enyaq, når den ikke er stappa full.
9,3 er sykt, ja. En Ford Ka fra 1997 har 10,4, og den er 3,62m lang, 1,63 bred og akselavstand på 2,44....
Helt vilt. Skoda Enyaq er første elbil som jeg sliter å finne kompromisser for mine behov med. Syttitallsgarasje med nittigraders manøvrering og lang vinter gjør at både svingdiameter og bakkeklaring har betydning.
Sitat fra: vinterdekk på fredag 04. september 2020, klokken 20:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 02. september 2020, klokken 13:07
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. september 2020, klokken 11:55
186 mm.
https://cdn.skoda-storyboard.com/2020/08/TD-ENYAQ-iV-en.pdf
1000 kilo hengervekt for RWD.
9,3 meter svingdiameter. Det er sykt.
Det er vel noe med at bilen skal være lastet til maks når de måler bakkeklaring? Og at derfor er Mercedes EQC oppgitt med velidg lav bakkeklaring...Så i praksis er det gjerne til og med høyere enn 186mm på Enyaq, når den ikke er stappa full.
9,3 er sykt, ja. En Ford Ka fra 1997 har 10,4, og den er 3,62m lang, 1,63 bred og akselavstand på 2,44....
Helt vilt. Skoda Enyaq er første elbil som jeg sliter å finne kompromisser for mine behov med. Syttitallsgarasje med nittigraders manøvrering og lang vinter gjør at både svingdiameter og bakkeklaring har betydning.
Ja, da kan det jo og være nyttig at du kan fiske ut bilen med fjernkontrollen, om det ikke tar et halvt minutt å koble inn funksjonen.
Helt utrolig kult at de får samme skarpe svingradius som ID.3 inn i en sånn pakke. For en kongebil! Det er bare iV 60 og iV 80 specs der da, spørs om det blir like stort utslag på fremhjulene når det er en drivaksel koblet til de.
Sitat fra: BOStrand på onsdag 02. september 2020, klokken 11:20
Førerpakke sport pluss - 3-eket sportsratt med varme, reku-paddles, DMS, HOD, progressiv sportsstyring og adaptivt understell DCC
Noen som vet hva adaptivt understell DCC er? Kan man justere bakkeklaring manuelt?
Det endrer ikke bakkeklaringen, men demperkarakteristikken. VoltWay hadde en veldig fin beskrivelse her (https://elbilforum.no/index.php?topic=52832.msg917441#msg917441) som jeg tillater meg å sitere.
Sitat fra: VoltWay på torsdag 03. september 2020, klokken 21:43
Noen ord om DCC. Mange har det på Octavia og Superb, så jeg kjøpte det på vår Kodiaq. Vet ikke om den er lik på Enyaq, men kan dele min erfaring likevel. DCC kan stive av rattet, men hovedfunksjonen er å kunne justere demperene. I praksis er det tre alternativer: Komfort, normal og sport. I daglig bruk er dette noe jeg bruker ganske mye. Vi har en del bykjøring, langkjøring på motorvei og svingete veier.
I byen er jeg veldig glad i komfort-modus som gir de mykeste demperene. Bilen blir mer båtete, noe som er topp på brostein og dårlig vei i lav hastighet. Fungerer også fint på motorveien med 100-120-soner siden det er ganske lite krappe svinger. Bedre kjørekomfort og mindre smell fra bro-overganger og sånt.
Normal-modus er midt på treet og standardinnstilling. Fungerer fint til det meste.
Sport gjør ikke bilen til noe sportsbil, men demperene blir merkbart stivere. Denne er veldig fin på svingete veier. Har også blitt brukt for å gi litt mer rumlelyd og vibrasjon i bilen på motorvei for å få en baby til å sove. Hjelper også med å hindre bilsyke pga. mindre krenging.
Med forbehold om at DCC på Enyaq er ulik så ville jeg utvilsomt kjøpt det igjen. Jeg las en del erfaringer på nett, men å teste en bil med DCC var det som overbeviste meg. Jeg var usikker på hvor mye jeg kom til å bruke det, så jeg er nesten litt overrasket over hvor ofte jeg faktisk bruker funksjonen.
Ellers fine poeng om bakkeklaring i denne tråden. Morsomt det med å kjøpe en dyr bil som takler hullet i hytteveien istedenfor å fikse hullet. Litt som de som må ha henger for å kjøpe fire sekker bark på hagesenteret før 17. mai.
Jeg synes at Enyaq er mer som en stasjonsvogn enn en SUV, bare strukket litt i høyden for å få plass til batteriet. Den har ikke den firkantede traktorlooken og bakkeklaringen er som på gamle biler. Ikke noe for bouldering eller monster truck show, men plenty til bratte fergelemmer, parkering ved campinghytta og en liten eventuell svikt i snømåkerutinene. Legg til svingradiusens nytteverdi på trange bilferger (ja Molslinjen, jeg snakker om deg) eller sentraleuropeiske parkeringsplasser så snakker vi ordentlig feriemaskin.
Sitat fra: OlaM på lørdag 05. september 2020, klokken 08:24
Jeg synes at Enyaq er mer som en stasjonsvogn enn en SUV, bare strukket litt i høyden for å få plass til batteriet.
Minus mangelen på "offroad-plastikk" så er den veldig typisk scout/allroad/alltrack vil jeg si.
Ser ut som om sportmode senker bilen litt
Sitat fra: Zubzero på tirsdag 08. september 2020, klokken 12:55
Ser ut som om sportmode senker bilen litt
Nei. Men i Sverige selger de en mer senket utgave. Den utgaven har vi ikke på den norske konfiguratoren. Ser ut som om vi får den høyeste og Sverige litt lavere. Uvisst hvilket land i verden som får den laveste.
Er så dårlige veier i Norge at de tør ikke selge en som er senket :P
Da er vel bakkeklaring bekreftet til 186 i Norge? https://motor.no/elbil-enyaq-nyheter/responsen-har-vaert-formidabel/179750
I så fall ganske likt en Kodiaq.
Sitat fra: VoltWay på fredag 11. september 2020, klokken 12:48
I så fall ganske likt en Kodiaq.
Bare jeg som synes det ser noe rart ut om de skal ha samme bakkeklaring?
For meg ser Kodiaq 2-3 cm høyere ut, men mulig de som er på roadshow kan bekrefte at bakkeklaringen ser bra ut.
Hadde vært fint om en Skoda representat tok med tommestokk på visning.
MPV. Ikke SUV...
Hvor mange millimeter må det være før det går fra det ene meningsløse markedsføringsbegrepet til det andre?
Sitat fra: daktari på fredag 11. september 2020, klokken 19:25
MPV. Ikke SUV...
Fordi?
MPV er ikke noe mer treffende enn SUV, "compact SUV" eller CUV. Det er bare ulike begrep som man ikke har helt klare definisjoner på.
SUV er jo blitt nærmest helt uten mening . Så strenge grenseoppganger er ikke veldig viktig.
Jordbær er vistnok en nøtt i forhold til definisjonen. For meg er det frukt uansett. For å bruke et bilde.
Enyaq ser ut som en litt høy stasjonsvogn.
Synes faktisk den ligner mest på Ford S-Max o.l. biler.
Varierer jo med om den har luftfjæring og hvilke hjul den har også.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. september 2020, klokken 09:10
Synes faktisk den ligner mest på Ford-s Max o.l. biler.
Det var nettopp dette jeg mente. Nærmest normal bakkeklaring. Stor og romslig innvendig, men mye høyere på toppen enn en stasjonsvogn.
Det er ikke negativt!
Sitat fra: daktari på lørdag 12. september 2020, klokken 10:31
Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. september 2020, klokken 09:10
Synes faktisk den ligner mest på Ford-s Max o.l. biler.
Det var nettopp dette jeg mente. Nærmest normal bakkeklaring. Stor og romslig innvendig, men mye høyere på toppen enn en stasjonsvogn.
Det er ikke negativt!
Tilnærmet optimal feriemaskin spør du meg.
Sitat fra: OlaM på lørdag 12. september 2020, klokken 11:16
Tilnærmet optimal feriemaskin spør du meg.
Ja, det eneste den mangler er tre ordentlige seter på rad 2. Mange biler som har plass til det, men stort sett kun i MPVer.
Noen som har fått demonstrert/utført måling av bakkeklaring under "utstillingsturneen" ?
Sitat fra: daktari på fredag 11. september 2020, klokken 19:25
MPV. Ikke SUV...
Utfra bildet mitt tidligere er bakkeklaringen 2,5 Nike joggesko (hælkappe)
https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=51788.0;attach=76590
Det ser uansett ut som at bakkeklaringen er bra, men hva er det som stikke ned / ut her? Det gjør vel at bakkeklaringen midt under bilen er noen cm lavere enn på siden. Tror noen bør krype under med tommestokken... Har egentlig mistanke om at det er det laveste punktet som er målt, og at den er enda høyere på siden enn oppgitt bakkeklaring.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. september 2020, klokken 12:00
Det ser uansett ut som at bakkeklaringen er bra, men hva er det som stikke ned / ut her? Det gjør vel at bakkeklaringen midt under bilen er noen cm lavere enn på siden. Tror noen bør krype under med tommestokken... Har egentlig mistanke om at det er det laveste punktet som er målt, og at den er enda høyere på siden enn oppgitt bakkeklaring.
Når jeg lysner originalen på mobilen er det nedre bærearm i hjuloppheng, som har en plastikk-plate (antagelig for bedre aero, lik e-tron).
Hva er dekkdimensjonen? 235/45 R21? I såfall er dekksiden ca 10,6 cm høy.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. september 2020, klokken 14:37
Sitat fra: OlaM på lørdag 12. september 2020, klokken 11:16
Tilnærmet optimal feriemaskin spør du meg.
Ja, det eneste den mangler er tre ordentlige seter på rad 2. Mange biler som har plass til det, men stort sett kun i MPVer.
Tre voksne eller tenåringer i baksetet er langt fra optimal bilferie. Definitivt ikke et krav etter min bok.
Sitat fra: OlaM på mandag 14. september 2020, klokken 14:40
Tre voksne eller tenåringer i baksetet er langt fra optimal bilferie. Definitivt ikke et krav etter min bok.
Nei, men plass til tre barn burde det være greit å kunne kreve. Eneste bilen vi har vært fornøyd med i så måte her i familien er seks seter TMX.
I Enyaq-brosjyren er bakkeklaringen oppgitt til 171/186 mm med merknad om at bakkeklaringen er avhengig av understell og utstyrsvalg.
https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/0024f35f-88ca-47cf-ae35-60287b8e981f/ENYAQ-iV-brosjyre.38be739f02f5cd572b18a477c03f36e7.pdf (https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/0024f35f-88ca-47cf-ae35-60287b8e981f/ENYAQ-iV-brosjyre.38be739f02f5cd572b18a477c03f36e7.pdf)
Har noen håndfast informasjon (ikke synsing) om hvordan understell og utstyrsvalg påvirker bakkeklaringen på Enyaq?
Helt konkret: Hvilket understell og utstyr må man velge / ikke velge for å være sikker på å få maks. bakkeklaring på 186 mm?
Sitat fra: Bilectric på tirsdag 29. september 2020, klokken 14:43
I Enyaq-brosjyren er bakkeklaringen oppgitt til 171/186 mm med merknad om at bakkeklaringen er avhengig av understell og utstyrsvalg.
https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/0024f35f-88ca-47cf-ae35-60287b8e981f/ENYAQ-iV-brosjyre.38be739f02f5cd572b18a477c03f36e7.pdf (https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/0024f35f-88ca-47cf-ae35-60287b8e981f/ENYAQ-iV-brosjyre.38be739f02f5cd572b18a477c03f36e7.pdf)
Har noen håndfast informasjon (ikke synsing) om hvordan understell og utstyrsvalg påvirker bakkeklaringen på Enyaq?
Helt konkret: Hvilket understell og utstyr må man velge / ikke velge for å være sikker på å få maks. bakkeklaring på 186 mm?
Med mindre det kommer et interiørvalg med setetrekk i bly :P så er vel dette sikkert bare "Sportschassi" senkesettet nevnt i denne posten: https://elbilforum.no/index.php?topic=51788.msg917389#msg917389
Selv om det ikke blir tilgjengelig på det norske markedet så har det vært såpass mye annet slurv i Skodas markedsføring at de sannsynligvis bare har oversatt katalogen språklig uten å stemme av med hvilke tilvalg som faktisk blir tilgjengelig.
Fra den nederlandske siden, med Google translate:
Hei Zubzero, har du link til den ofte stilte spørsmål?. Lurer på hva de svarer angående Canton anlegg eller tilsvarende.
Her
Sitat fra: Zubzero på torsdag 22. oktober 2020, klokken 06:00
Her
Det er tydeligvis et sjansespill å være tidlig ute her.
Føler de i desperasjon markedsfører noe som langt ifra er ferdig.
Sitat fra: biggern på fredag 23. oktober 2020, klokken 18:13
Sitat fra: Zubzero på torsdag 22. oktober 2020, klokken 06:00
Her
Det er tydeligvis et sjansespill å være tidlig ute her.
Føler de i desperasjon markedsfører noe som langt ifra er ferdig.
Vel, her må man bare hive seg rundt før momsen kommer i 2022!
Men er det sannsynlig at det kommer moms på relativt billige biler som denne, i første omgang?
Sitat fra: nosi1202 på lørdag 24. oktober 2020, klokken 10:46
Men er det sannsynlig at det kommer moms på relativt billige biler som denne, i første omgang?
spørs om grensa blir 600 000 som ap vil da vil en full utstyrt iv80x gå over
Vel .. Ap forslag var moms på beløpet over 600 k. Med 25% ville altså en 80x på 620 k (da har du krysset av det meste ...) få moms på 5 000 kr... Mens en velutstyrt 80x på 600 k ville vært avgiftfri! Ikke veldig avskremmede det forslaget synes jeg.
Rusalka :+1: det er korrekt 600' er AP grensen men de har ikke alene flertall i Stortinget - men det kan endre seg.
Noen som kan tenke seg hvorfor de oppgir samme totalhøyde på bilen, men forskjellig bakkeklaring (171/186mm) avhengig av om du har DCC eller ikke? Kan det være at DCC medfører at understellet tar opp mer plass under bilen, som gjør at bakkeklaringen reduseres, mens høyden på bilen forblir lik?
Sitat fra: Zubzero på søndag 21. februar 2021, klokken 20:53
Noen som kan tenke seg hvorfor de oppgir samme totalhøyde på bilen, men forskjellig bakkeklaring (171/186mm) avhengig av om du har DCC eller ikke? Kan det være at DCC medfører at understellet tar opp mer plass under bilen, som gjør at bakkeklaringen reduseres, mens høyden på bilen forblir lik?
Det kan hende at det er som du sier, men jeg tipper at de rett og slett har glemt å oppdatere høyden for dette utstyret.
Sitat fra: Rusalka på lørdag 24. oktober 2020, klokken 17:14
Vel .. Ap forslag var moms på beløpet over 600 k. Med 25% ville altså en 80x på 620 k (da har du krysset av det meste ...) få moms på 5 000 kr... Mens en velutstyrt 80x på 600 k ville vært avgiftfri! Ikke veldig avskremmede det forslaget synes jeg.
Hvor sikre er vi på at det blir moms på overskytende og ikke det totale?
Dette var et forslag fra Ap for ett år siden. Det ble presisert at mva kun på det overskytende den gangen. Hva et storting etterhvert vil vedta vet vel ingen i dag, men det er vel bare H som har ymtet om gradvis innføring av mva på hele beløpet men de har ikke sagt evt fra når .... Det er foresten valgår i år ... Tviler på at noen partier vil flagge mva på Elbil før oktober ...
https://www.nettavisen.no/okonomi/bade-ap-og-sv-vil-ha-moms-pa-elbiler-over-600-000-kroner/s/12-95-3424048904
Sitat fra: Zubzero på søndag 21. februar 2021, klokken 20:53
Noen som kan tenke seg hvorfor de oppgir samme totalhøyde på bilen, men forskjellig bakkeklaring (171/186mm) avhengig av om du har DCC eller ikke? Kan det være at DCC medfører at understellet tar opp mer plass under bilen, som gjør at bakkeklaringen reduseres, mens høyden på bilen forblir lik?
Vil DCC gjøre at Enyaq har 171 mm bakkeklaring i Normal og Komfort også, eller bare i Sport og ECO?
Det er avkreftet at DCC senker bilen med 15mm. Det var bare noe tull som selgeren som ikke hadde peiling sa. Sportline er derimot 15mm lavere.
Sitat fra: Zubzero på mandag 03. mai 2021, klokken 06:46
Det er avkreftet at DCC senker bilen med 15mm. Det var bare noe tull som selgeren som ikke hadde peiling sa. Sportline er derimot 15mm lavere.
Mange takk for svar.
Sitat fra: Zubzero på mandag 03. mai 2021, klokken 06:46
Det er avkreftet at DCC senker bilen med 15mm. Det var bare noe tull som selgeren som ikke hadde peiling sa. Sportline er derimot 15mm lavere.
DCC senker bilen 2mm fra standard.
Ja, korrekt