Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris for å installere jordfeilbryter type B?

Startet av Asterix, torsdag 21. mai 2020, klokken 18:17

« forrige - neste »

Asterix

Noen som vet omtrent hva det koster å få en elektriker til å installere jordfeilbryter type B til en stikkontakt i garasje (10A)? Egen kurs på denne.

Skal kun brukes i ny og ned (besøk), type 10 ganger i året, ladehastighet er heller ikke viktig. Typisk helgebesøk med eGolf. Så å installere hurtiglader er ikke aktuelt.

Ingeniøren

Behover for DC Vern / Type B er omdiskutert.

Selv har jeg lader i garasjen men ikke DC vern - gått veldig fint i 5 år. Tror det er viktigere med skikkelig kabel og lader enn type B vern i skapet. Saken er at man frykter bilen kan sette jordfeilbryterne ut av funksjon. OK, men jeg har vel et par slike i huset og er helt ok etter forskriftene så lenge installasjonen ble gjort før kravet kom. Skulle jeg gjort noe så var det å sette jordfeilvern på alle kritiske punkter i skapet, før DC vern...

10 ganger i året bør gå greit så lenge resten er av bra standard.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rosstopher

#2
I ny og ne til besøk er det helt vanlig og lovlig å lade på en "hvilken som helst" stikkontakt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Rasmus.B

For å prøve å svare på det det spørres om, noe som ikke er helt lett, for det er mange variabler som f.eks om det i det hele tatt er plass i sikringsskapet til en jordfeilbryter, hvilken produsent elektrikeren bruker osv.
De billigste type B jordfeilbryterne koster ca kr. 1400, og andre koster over det dobbelte pluss påslaget til elektrikerfirmaet.
Hvis alt er plankekjøring burde det ikke koste mer en kr. 5000,-, og helst billigere om de går for et rimeligere vern.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Asterix

Takker for svar. Det var noe dyrere enn jeg hadde håpet og trodd...

Men, det er altså tillatt å lade sporadisk i vanlig stikkontakt (10a)? Ingen fare for at dette kan skape problemer med det elektriske anlegget i huset i ettertid?

GOLF-raider

Vi har lest tidligere på dette forum at Volkswagen
har innebygget DC-vern i sine biler.
Derfor har jeg nå ladet min eGolf problemfritt i fem år
bare med en 16 ampere jordfeilautomat i sikringsskapet
og en blå CEE industrikontakt ute på veggen.
https://productimages.biltema.com/v1/Image/article/xxlarge/463258/2
I senere tid har jeg montert en Tesla Wall Charger (TWC)
som er prisgunstig, har type-2 ladekabel og fungerer til
å lade de fleste elbiler. TWC'n er tilkoblet CEE-uttaket.
Men idag er utvalget på veggladere stort;
så kanskje jeg ville valgt en bedre løsning:
https://elbilforum.no/index.php?topic=27934.msg479410#msg479410
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

elektrolux

#6
Du bør kunne slippe betydelig rimeligere fra dette enn 5000 kr.

Vi leverer f.eks et 2 polt jordfeilvern type B ferdig innkapslet for kr 1500.- som enhver elektriker bør kunne montere på kursen din på 1/2t.

Et B vern vil trippe selv om det oppstår DC pulser på kursen, men slipper gjennom såpass mye støy at oppstrøms jordfeilvern type A kan miste følsomheten. Dette kan være en aktuell problemstilling om huset ellers er sikret med ett felles jordfeilvern type A slik det gjerne ble gjort i forrige århundre.

Aller enklest er faktisk å bytte ut stikket ditt med en ladestasjon med innebygget 6 mA DC + 30 mA AC vern. En dreven elektrikker vil bruke 10 min en slik jobb på f.eks en slik ladestasjon og bor han ikke langt unna bør ikke det koste mange kronene.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rasmus.B

Jeg skulle likt å se en elektriker som fakturerer 10 minutter for en jobb.
Det tar minst 10 minutter å få en oversikt om hva som kan/bør gjøres. Så skal verktøy og annet utstyr ut av bilen og på plass der jobben skal gjøres. Det skal beregnes kjøring i tillegg. Så skal jobben loggføres i systemet til elektro montøren og samsvarserklæring skal produseres.
Er du heldig, så blir du fakturert for 1 times arbeid pluss transport og forbruksmateriell.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Kåre Knatten

Skulle ha besøk av en servicemann for reparasjon av vaskemaskin. Fastpris kr. 1790,- for kjøring, bompenger og 1/2 timers arbeid. Arbeid utover 1/2 time faktureres i tillegg.

elektrolux

Fikset vaskemaskinen selv.  :D

Var skitt på styrekortet etter ca 17 års drift. Ble vasket i Zalo og tørket i stekeovnen. Fungerte perfekt etter det og kostet 0 kr.

Etter ca 7 år byttet jeg selv motor, og det kom på ca 1600 kr.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eisa01

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 26. mai 2020, klokken 10:28
Det skal beregnes kjøring i tillegg.
Skjønner egentlig ikke hvorfor man betaler for kjøring. Det blir jo helt bingo i forhold til hvor forrige jobb for elektrikeren var? Har brukt lokal elektriker for å få gjort litt arbeid, men har likevel måttet betale for lenger kjøredistanse hver gang ??? Om den forrige velger en elektriker langt borte, så må jeg betale for det

Er det egentlig lov i forhold til prisopplysningslover og slikt? Har aldri fått oppgitt noe annet enn timepris + samsvarserklæring

cra

Selvsagt er det lov å ta betalt for utgifter man har (altså reise til/fra stader); det hadde jeg gjort også. Kan kanskje argumentere for at tilbakelagt distanse bør være fra håndverkerens base til arbeidssted.

Det jeg ikke finner meg i å betale for er når en håndverker må ta en ekstra tur fordi han manglet noe som det burde være innlysende at han kom til å trenge. Er det noe helt sært som trengs pga spesielle omstendigheter hos meg er det nå så. Men kommer han for å installere fem kontakter i et rom og ikke har med seg mer enn tre får han ikke betalt for turen for å hente flere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kåre Knatten

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. mai 2020, klokken 17:37
Fikset vaskemaskinen selv.  :D

Var skitt på styrekortet etter ca 17 års drift. Ble vasket i Zalo og tørket i stekeovnen. Fungerte perfekt etter det og kostet 0 kr.

Etter ca 7 år byttet jeg selv motor, og det kom på ca 1600 kr.
Jeg måtte nok også reparer selv, nesten som en bil, to slitte støtdempere 🤪

arthur

Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. mai 2020, klokken 09:17
Du bør kunne slippe betydelig rimeligere fra dette enn 5000 kr.

Vi leverer f.eks et 2 polt jordfeilvern type B ferdig innkapslet for kr 1500.- som enhver elektriker bør kunne montere på kursen din på 1/2t.

Et B vern vil trippe selv om det oppstår DC pulser på kursen, men slipper gjennom såpass mye støy at oppstrøms jordfeilvern type A kan miste følsomheten. Dette kan være en aktuell problemstilling om huset ellers er sikret med ett felles jordfeilvern type A slik det gjerne ble gjort i forrige århundre.

Aller enklest er faktisk å bytte ut stikket ditt med en ladestasjon med innebygget 6 mA DC + 30 mA AC vern. En dreven elektrikker vil bruke 10 min en slik jobb på f.eks en slik ladestasjon og bor han ikke langt unna bør ikke det koste mange kronene.

En av mine naboer betalte 6.250 ferdig installert for den boksen på bildet ditt. Elektriker har cirka fem hundre meter å kjøre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vesel

Sitat fra: arthur på onsdag 27. mai 2020, klokken 18:09

En av mine naboer betalte 6.250 ferdig installert for den boksen på bildet ditt. Elektriker har cirka fem hundre meter å kjøre.
Tviler ikke. De tar mye påslag på materiellet. I tillegg fakturerer de flere timer enn for bare selve jobben. De bruker  tid på papirarbeid og på kjøring fram og tilbake til kontoret. Man må også betale for selve bilbruken. Jobber de 10 min skriver de vel 30 min, kanskje mer, også.

Da jeg fikk installert hjemmeladeren ble jeg fakturert for 8 timer, selv om bare 5 t 15 min gikk med til selve jobben. Han hadde vært her på befaring i 20 min ved en tidligere anledning, ellers følgte han bare den detaljerte oppskriften min på hvordan det skulle gjøres. Timesprisen var lav da, 825 kr inkludert MVA, og han var villig til å bruke materiell som jeg hadde skaffet selv. I tillegg til timene ble jeg fakturerert 625 kr for 11 eller 22 km med bilen og 650 kr for diverse småmateriell.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA