Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron

Startet av TeslaJan, torsdag 14. mai 2020, klokken 18:17

« forrige - neste »

No-name

E-tron er godt støyisolert, doble glass eller ikke.

Øyvind.h

Model 3 kan etterisoleres om en vil dempe støy. Sjekk med Bilkomponenter.no eksempelvis. Hadde masse knapper på mobil i gamledager også. I blant hadde det vært praktisk, men kjøper jo ikke en knappemobil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

PF

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. mai 2020, klokken 08:40
Model 3 kan etterisoleres om en vil dempe støy. Sjekk med Bilkomponenter.no eksempelvis. Hadde masse knapper på mobil i gamledager også. I blant hadde det vært praktisk, men kjøper jo ikke en knappemobil.

Det der er et dårlig argument, flere og flere blir kritiske til løsningen med å flytte alt over til skjerm i bil, da det tar mye oppmerksomhet fra sjåføren.

Men antagelig er det en trend som kommer til å bli, fordi det er billigere å ha alt på en skjerm, en å ha knapper rundt om, i tillegg er det lettere å oppdatere i etterkant og fornye, men det betyr ikke at det fra en brukervennlighetsside er en bedre løsning.


z4rd

#33
Har du noe erfaring med TM3 selv? Det er ikke forstyrrende. Du får jo styrt det meste av bilens funksjoner med stemmen din uansett. Alt fra setevarmere, klima, musikk osv. Du kan jo spørre trådstarter om dette er et problem for han i dag, i stedet for å konstruere et problem basert på dine egne preferanser.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

#34
Carplay er bare et lite plaster for å slippe fullgod infotainment. På det punktet er tyskerne langt bak i klassen.
Men noen foretrekker mange knapper, andre vil ha det enkelt.
Et punkt som ikke er nevnt er autopilot. Nå er ikke Tesla helt i mål med sin autopilot, men Audis løsning er langt bak. Det ville vært et savn for min del på langtur.

Fanboys finnes det for øvrig bra med i begge leire, der Audi fanboys vil hevde Tesla bare er bra på rekkevidde og aks og taper på alt annet. Mens Tesla fanboys vil hevde Audi bare er best på støy og lys, men taper på alt annet.
Fasiten ligger et sted i mellom, der preferanser avgjør.
Jeg går selv tilbake til traust tysk i dag og gleder meg til det tyskerne kan, og gruer meg til det tyskerne er dårlige på.

For øvrig har jeg styrt ganske mye fra rattet selv. Alt fra "Spill ACDC" som fisker opp ACDC sanger, styrer vifte/kupetemperatur, i S`en styrte jeg soltaket derfra osv. Og selv med fysiske knapper merker jeg selv at jeg ser ned, finner knappen, justerer og ser at valget ble korrekt. Kan være enklere og raskere enn skjerm, men ikke enorm forskjell. Derimot med stor skjerm kan en ha store valg, store knapper og være funksjonsrik uten at brukervennligheten begrenses. Jeg hadde gjennomgang av X`en når den ble solgt i går og kjøper var ekstatisk over brukervennlighet og omfang. Han styrte unna E-tron blant annet fordi foreldrene hadde slitt med mange feil på sin.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: TeslaJan på fredag 15. mai 2020, klokken 08:06
Har hatt Model 3 i ett år nå og nå har d begynt å dugge litt i baklyktene når jeg vasker bilen. D er slike småting som er litt irriterende og som jeg tror Audi kanskje er bedre på.

Sorry, no such luck... Kvalitet er ikke lik premium, det er opplevd kvalitet, dvs. kun touch and feel.

Mer konkret, https://teknikensvarld.se/audi-bakljus-tal-inte-biltvatt/

Alle Jaguar sine baklykter sprekker. Har foreløpig sett noen få tilfeller fra e-tron-eiere.

Men støynivået er lavere, hører knapt grus fra hjulene o.l.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sør

Angående doble glass, så mente min selger at det primært var i autobahnhastighet et man ville merke noe større forskjell. Vi har uten, og må si at det er en meget godt isolert bil i mine ører selv om her er man sikkert av forskjellig oppfatning. Det er og en gjenganger av folk som sitter på at de kommenterer hvor støysvak den er. Mao prøvekjør en uten doble glass før du evt legger ekstra penger i dette som kan brukes på annet mer nødvendig tilbehør.
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

Øyvind.h

#37
Ja ikke lett å si hvilken av de to som vil være mest feilfri. Har sett litt forskjellig feil meldt på begge biler i begge grupper. Dugg i lys virker å være et generelt problem på nye biler med energieffektive lamper.
Hadde sammenligningen derimot vært ny E-tron nå vs gammel Model X (som jeg hadde) ville jeg forventet klart færre feil på E-tron. I hvert fall på alt annet enn software.

Sitat fra: Sør på fredag 15. mai 2020, klokken 09:25
Angående doble glass, så mente min selger at det primært var i autobahnhastighet et man ville merke noe større forskjell. Vi har uten, og må si at det er en meget godt isolert bil i mine ører selv om her er man sikkert av forskjellig oppfatning. Det er og en gjenganger av folk som sitter på at de kommenterer hvor støysvak den er. Mao prøvekjør en uten doble glass før du evt legger ekstra penger i dette som kan brukes på annet mer nødvendig tilbehør.
Du vil nok merke forskjell eksempelvis i tunneler og på veier hvor du kjører inntil betongbarrierer som reflekterer mye lyd. Kanskje noe vindsus fra speil også. Og når alt rundt deg er godt støydempet er det lettere å merke nye kilder. Jeg har bare prøvekjørt med, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Men den var stillegående, og forskjellen mot egen bil ble tydelig i 100km/t+.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Sør på fredag 15. mai 2020, klokken 09:25
Angående doble glass, så mente min selger at det primært var i autobahnhastighet et man ville merke noe større forskjell. Vi har uten, og må si at det er en meget godt isolert bil i mine ører selv om her er man sikkert av forskjellig oppfatning. Det er og en gjenganger av folk som sitter på at de kommenterer hvor støysvak den er. Mao prøvekjør en uten doble glass før du evt legger ekstra penger i dette som kan brukes på annet mer nødvendig tilbehør.
Nå er vel doble glass, tynn type, standard på alle e-tron uansett på fordørene.

Med tilvalget lydisolerte glass blir de ytterligere tykkere foran, og legger på tynn dobling bak. På Jaguar var det tilvalg med dobbel (tynn type) foran bare.

Jeg vil mene du merker det godt i tunneler, lavere hjulstøy også i lav fart, i 70 km/t og oppover men spesielt bra på motorveien der du har meget lavt lydnivå i 110 km/t.

Hvis målet er å gå fra en bil med noe støy til noe lavere bør man nok ta den helt ut.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amatøren

Sitat fra: z4rd på fredag 15. mai 2020, klokken 09:02Du får jo styrt det meste av bilens funksjoner med stemmen din uansett. Alt fra setevarmere, klima, musikk osv. Du kan jo spørre trådstarter om dette er et problem for han i dag, i stedet for å konstruere et problem basert på dine egne preferanser.
:-1:

Å sitte å bable for å styre funksjoner er uaktuelt for oss. Spesielt når passasjerer ofte sover i bilen på langturer.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

z4rd

Ja, det er sykt vanskelig å bytte musikk og temp når man har Autopilot på eller én hånd på rattet. Utrolig hvordan den skjermen skal problematiseres av folk uten reell egenerfaring. Har trådstarter i det hele tatt nevnt dette som noe han misliker eller som ikke fungerer for han?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

TeslaJan

Når d gjelder infotainmentsystemet i Model 3 så er d helt genialt da man kan styre veldig mye med voice control. Tror trenden vil gå den veien etterhvert for flere merker.

Jeg har allerede støyisolert min Model 3 med ekstra gummilister rundt dørene, list rundt panoramataket, ekstra lydisolering i bagasjerommet. Ja d ble bedre men fremdeles litt dekkstøy.

Det er jo noe med d at man tror gresset er grønnere på andre siden men d stemmer jo ikke alltid.

Får bare prøvekjøre og se om det er bil for oss eller ikke. Ikke verre enn d.👍

Øyvind.h

Sitat fra: TeslaJan på fredag 15. mai 2020, klokken 09:36
Får bare prøvekjøre og se om det er bil for oss eller ikke. Ikke verre enn d.👍
Høres ut som en god ide :) Foreløpig er det ingen som leverer i pose og sekk, men de er gode på forskjellige områder. E-tron er en veldig lekker bil designmessig, selv om jeg skulle ønske de hadde gjort noe med grillen.Og så er det jo faktisk så enkelt som at blir du misfornøyd, så har du Finn.no. Det går faktisk an å selge den nye bilen om man savner den gamle.
Jeg selger EQC`en til fordel for Y om den ikke faller i smak over tid. Livet er for kort til å være merkefundamentalist.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TeslaJan

Autopiloten til Model 3 er også noe jeg bruker flittig. Den fungerer meget bra selv om den har noen uforklarlige fantombremsinger en gang i blant.

Har også FSD pakken men den mener jeg ikke er verdt prisen på 50.000,-
Summon fungerer dårlig og kom til meg funksjonen fungerer jo ikke i det hele tatt. Flytter seg kanskje noen meter.  Navigate on autopilot har jeg testet noen ganger og fungerer greit men ikke noe mer.

Blir spennende å teste autopilot på E-tron også.

daktari

Sitat fra: TeslaJan på fredag 15. mai 2020, klokken 09:45
Autopiloten til Model 3 er også noe jeg bruker flittig. Den fungerer meget bra selv om den har noen uforklarlige fantombremsinger en gang i blant.

Har også FSD pakken men den mener jeg ikke er verdt prisen på 50.000,-
Summon fungerer dårlig og kom til meg funksjonen fungerer jo ikke i det hele tatt. Flytter seg kanskje noen meter.  Navigate on autopilot har jeg testet noen ganger og fungerer greit men ikke noe mer.

Blir spennende å teste autopilot på E-tron også.
Autopiloten er litt anderledes.
Tesla er slik "nå kjører jeg" " nå kjører du". Pling-plong. Plong-Pling. hele tiden.
Audi er mer glidende overgang, plutselig er den deaktivert fordi svingen er for krapp (typisk Ring 3, men ikke på E6). På den annen siden kan du bytte felt uten å slå av AP, den er automatisk aktivert når man er over i nytt felt. Avstandsholderen fungerer meget godt. Det er kanskje et snev av ping-ponging i kjørefeltet, men ikke plagsomt. Audi har også plutselig nedbrems pga. feil tolkning av fartsgrense, men det kan slås av individuelt slik at det ikke er noe problem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA