Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron

Startet av TeslaJan, torsdag 14. mai 2020, klokken 18:17

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Contango på torsdag 14. mai 2020, klokken 21:55
Hehe, Daktari - du tenker på «Edition One» med de ubrukelige speilene. Siden jeg Corona kjeder meg i kveld sjekket jeg bananaboksene på pre-facelift.
advanced intro! De kostet sub 800 nye for et drøyt år siden.
Det bildet viser en classic s85, ganske imponerende hva de fikk til med den.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Du har selvfølgelig rett. Overså at du skrev 4wd.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

#17
Sitat fra: Contango på torsdag 14. mai 2020, klokken 23:01
Du har selvfølgelig rett. Overså at du skrev 4wd.
jepp, og så fikk jo facelift Hepa-filter som tok ytterligere plass fra frunken. Men frunken på S facelift var nok uansett større enn på etron, så om man ikke får en banankasse oppi får man bra med skisko, hjelmer eller bagger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hrc

Gikk fra Tesla (3 stk model X og 2 stk model 3) og til en ny E-Tron 50. Jeg prøvde ikke E-tron før jeg bestilte. Anbefaler deg sterkt å gjøre det før du bestemmer deg. Bilene er veldig forskjellige på godt og vondt.

pst

#19
.
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Counterpointer

Bruken av adjektiver indikerer ofte en agenda som ikke sies høyt.

Contango

#21
.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

TeslaJan

#22
Re pst:

La oss holde en konstruktiv dialog. Det gagner de fleste av oss.

Er man bare sint så logger man av og tar seg en bolle.😁👍

Skal ta meg en tur til Møller Ensjø i dag og se litt nærmere på E-tron. Noen som vet om Sportback også er utstilt der? Må jo se den også.


z4rd

#23
Høres ut som en god idè. Du kommer jo til å like bilen. Den oser kvalitet, og blir ikke mindre fin i showrommet. Men sørg for prøvekjøring/lån med deg hjem eller i det minste ha bilen noen timer. Tror du kommer til å bli overrasket på godt og vondt. Personlig mener jeg at du kommer til å miste veldig mange positive fordeler ved å gå fra TM3 til e-tron, men så er spørsmålet hva som er viktigst for deg/dere. Når det er sagt, så er det alltid gøy med forandring :)

For øvrig skal Sportback være utstilt på Ensjø.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

PF

Prøvekjøring er nok lurt, i forhold til model 3 er det noen ting som trekker ned. Ytelse og rekkevidde.
Ytelsen på 55 er mer en bra nok, men model 3 er betydelig raskere, også rekkevidden, en 55 går ikke særlig mer en 30mil.
Lading, hvis du stort sett småkjører så er ikke rekkevidde og ladetilgang noe stort problem, kjører du kun langturer til hytta er det vel bare ladegeografien opp til hytta som er interessant. Er den bra nok, så faller argumentet om Teslas ladenettverk i stor grad bort.

Når det gjelder alt annet ved en bil så er min personlige mening at Audien er bedre en model 3. Så kommer nok noen fanboys inn og snakker om hvor mye bedre skjermen osv er. Men i realiteten, hvor ofte bruker du det? Min står stort sett på apple carplay og navi. Alt det andre blir sjeldent brukt.

Støymessig opplever jeg Audien som mange mange ganger bedre, prøv spesielt litt på grusvei så skjønner man forskjellen.
Kjøreegenskaper, hvor ofte får man med norske fartsgrenser presset nye biler til limit?  Min opplevelse av audien når du presser den litt er at den er veldig bra og stabil, men det er en SUV og ikke porsche.

Plass, bagasjerommet på nyere Audier og egentlig fleste nye biler har litt uheldig avslutning som gjør at plassen er ikke veldig bra sammenliknet med min Volvo xc70, X5 jeg hadde før hadde også bedre plass.
Plassen inni, det er ikke mulig å sitte tre i baksetet med barneseter med iso-fix på plass. Det blir alt for trangt, ellers er plassen bra.

TeslaJan

Er klar over at Tesla har mange fordeler ovenfor E-tron. Og Audi er sikkert bedre på andre punkter. Vil garantert savne ladenettverket, hurtigheten og tech'en i Model 3 hvis man bytter. Uff dette blir ikke lett.🙈

z4rd

#26
TM3 er ikke bare raskere, den er mer agil. Sprekere og smidigere å kjøre enn f.eks TMX og e-tron. Det kommer du til å merke godt selv, TeslaJan. Det handler ikke om 0-100 i lyskryss, men som andre også har nevnt tidligere på forumet, inn og ut av rundkjøringer osv håndteres veldig smidig av TM3. De som har kjørt bilen selv skjønner dette godt når de sammenligner med andre biler...

Argumentet angående ladenettverk faller ikke bort fordi kjøremønsteret er på ett vis i dag. Den er fortsatt gjeldende. Du får en mer fleksibel bil mht utnyttelse av ladere, både i inn- og utland.

Fanboy-greiene gidder jeg ikke å argumentere mot engang. Teknologien og brukergrensesnittet + appen taler for seg selv.

Angående plassen så er det jo det samme med to iso-fixseter bak. Håpløst å dytte en tredje person inn der. Det jeg merker meg med TM3 er at den har overraskende god plass til f.eks personen som sitter foran et barnesete. Altså for både fører og passasjer. Designmessig har man vært meget heldige her og jeg har faktisk noe bedre benplass i passasjersetet på min TM3 enn i TMX, da vi har samme barnesetet rett bak. Dette har med utformingen av interiøret/dashbord/setene å gjøre. Anbefaler deg å få testet dette... man kan fort bli overrasket.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

TeslaJan

Jeg må si at støynivå inne i kupeen er viktig for meg. Elsker når bilen er godt støyisolert som en MB S klasse eller BMW 7 serie. Modell 3 når ikke opp dit dessverre men sier ikke at d er plagsomt for d er d absolutt ikke. Men litt dekkstøy i høyere hastighet er d. Her tror jeg E-tron er et par hakk bedre enn 3'ern. Har hatt Model 3 i ett år nå og nå har d begynt å dugge litt i baklyktene når jeg vasker bilen. D er slike småting som er litt irriterende og som jeg tror Audi kanskje er bedre på.
Når d gjelder infotainment systemet i Tesla så synes jeg d er helt genialt. At man styrer alt på skjermen var uvant med en gang men nå synes jeg d er fantastisk. Spotify, Netflix, spill og diverse easteregg er jo også kult. Ene sønnen min elsker Fart mode for eksempel. Ja litt tullete men ungene elsker d.😁
Når d gjelder ladenettverk så er jo Tesla helt unike.


z4rd

#28
Støyisolering er definitivt bedre i e-tron. Men da bør du også kjøpe en bil som har doble glass hvis du først vil ha det stille. Ikke alle bilene som har dette.

Enig med Fart Mode og de andre underholdningsmulighetene. Unga digger jo at de kan tegne og synge karaoke med vennene. Bringer frem et smil på alle :) Personlig foretrekker jeg å bruke More Cowbell med regnbue i kjørefeltet når jeg vil ha litt god stemning - anbefaler videoen på YouTube hvis ikke folk er kjent med den fra SNL med Will Ferrell og Christopher Walken. (
https://www.youtube.com/watch?v=cVsQLlk-T0s
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

TeslaJan

Doble glass er notert hvis d blir et bytte.👍

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA