Korreksjon av fartsgrenser i OSM ser ut til å fungere

Startet av Motorwatt, tor 30. apr 2020, kl. 12:03

« forrige - neste »

z4rd

Cool.

Fant ut at det også var enkelt å gå rett på vegkart.no og velge objekttype "fartsgrense" i søkefeltet. Fikk opp egenskapene enkelt da. Merker meg at gata jeg bor i har følgelig 30km/t, mens i bilen vises 50km/t.

Skal ordne meg bruker og sjekke OSM, og få det justert.

EDIT: Sjekket OSM nå, og der stod det 30km/t på nevnte vei. Må dobbeltsjekke i bilen igjen, da det har i stått 50 tidligere.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

Det er som turfsurf sier: Synd at ikke Tesla bruker denne databasen. Den oppdateres 10 ganger i året, og det finnes komplett beskrivelse av APIet på engelsk. Men det blir kanskje mye å holde orden på fordi det sikkert ikke finnes internasjonale regler om datastrukturer.

... og ikke minst så er den gratis!

Toalmar

Må jo være mulig å få informert Herr Musk om dette, kanskje han gjør noe, kanskje ikke.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

SHN

Hvis Open Street Map også har en api, vil det kanskje være mulig å lage en jobb som periodisk henter data fra vegdata og oppdaterer OSM?
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

sjokomelk

Mesteparten av fartsgrensedatabasen kommer fra AP1-bilene og Mobileye. Det er de samme dataene som bremser ned bilen i svinger i TACC. (Man "lærte opp" databasen med skiltgjenkjenning og kjørestilen til eiere av AP1-biler.) Og siden Mobileye og Tesla ikke er veldig gode venner lenger, så blir ikke databasen oppdatert.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Sitat fra: Toalmar på fre 01. mai 2020, kl. 12:36
Må jo være mulig å få informert Herr Musk om dette, kanskje han gjør noe, kanskje ikke.
Musk gjør vel ikke noe som først og fremst gavner USA, men "han derre PR-sjefen" i Norge må vel vite til hvem denne saken skal adresseres?

DeepFu

Tar det som en selvfølge at Tesla, og Elon Musk vet om dette. Men uvisst av hvilken grunn kan de ikke, vil de ikke, gidder de ikke gjøre noe med det. Hvis problemet er at det har vært en krangel med Mobileye blir det bare for dumt.
Å i det hele tatt ymte om selvkjørende biler blir jo meningsløst så lenge de overhodet ikke diskuterer hvordan de har tenkt å løse dette.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

geear

Kommer langt med å snakke. Venter fortsatt på Teslaen som skulle kjøre kyst-til-kyst i USA. Var det i 17? Eller kanskje 16? Begynner å bli noen år siden iallfall.

turfsurf

Skulle vel skje i 2017. Så 2018. Og så ble det stille.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Nei da, Elon har sagt nå nylig at det går fint, men det er vist ikke noe poeng lengre

Det er ikke så rart at en mister troen på fremdriften i dette.

Motorwatt

Sitat fra: gr på fre 01. mai 2020, kl. 15:12
Kommer langt med å snakke. Venter fortsatt på Teslaen som skulle kjøre kyst-til-kyst i USA. Var det i 17? Eller kanskje 16? Begynner å bli noen år siden iallfall.

Han er jo på vei til Mars (i følge hans Twitter). Good luck..

Motorwatt

Sitat fra: sjokomelk på fre 01. mai 2020, kl. 12:49
Mesteparten av fartsgrensedatabasen kommer fra AP1-bilene og Mobileye. Det er de samme dataene som bremser ned bilen i svinger i TACC. (Man "lærte opp" databasen med skiltgjenkjenning og kjørestilen til eiere av AP1-biler.) Og siden Mobileye og Tesla ikke er veldig gode venner lenger, så blir ikke databasen oppdatert.
Den blir på en eller annen måte oppdatert. Den nye delen av E18 ved Larvik viser korrekte hastigheter.

jlan

Vi kan nå uansett prøve å bidra, ved å rette opp feil vi finner i OSM.  Abetterouteplanner bruker ihvertfall OSM, og for oss som bruker den er det jo en fordel om fartsgrensene er riktige der.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Sitat fra: kodax på fre 01. mai 2020, kl. 09:34
Poenget mitt er at jeg tviler litt på at Tesla har valgt å bruke en løsning der hvem som helst kan endre uten at det gjøres kvalitetskontroll.
Hvis de allikevel gjør det, må de jo være forberedt på at noen vil sabotere.

Jeg gjorde nettopp en endring i OSM lokalt (Har gjort dette flere ganger tidligere uten at det har blitt oppdatert i bilen), og må krysse av for at "jeg vil at noen skal se over og godkjenne endringene mine". Hvorvidt det skjer eller ikke vet jeg ikke. Kan ikke huske å ha fått noen beskjed om at noe er godkjent noen gang. Forøvrig fikk jeg denne meldinga etter å ha trykket oppdater:
SitatThank you for improving the map around Møre og Romsdal, Norway.

Your changes should appear on OpenStreetMap within a few minutes. It may take longer for maps elsewhere to receive updates.

Så det er ikke godt å si, men jeg har desverre null tro på at dette kommer til å påvirke fartsgrensene i bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pjo

Jeg har lenge lurt på hva som påvirker hastigheten på AP, men ser f.eks at nye E6 i Gudbrandsdalen kommer opp feil på vår bil (70km/t) mens den ligger riktig i OSM med oppdateringer for rundt ett år siden på to felter jeg sjekket sør for Vinstra (90km/t). Har resignert litt mtp. At denne blir rettet for vår bil.
September 2017 Tesla Model S75D MCU1/AP2.5 Oppgrader til HW3/FSD.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA