Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Korreksjon av fartsgrenser i OSM ser ut til å fungere

Startet av Motorwatt, torsdag 30. april 2020, klokken 12:03

« forrige - neste »

DeepFu

Sitat fra: z4rd på torsdag 30. april 2020, klokken 20:22
Må ikke informasjonen man legger inn i OSM valideres av noen? Wikipedia-style..
Nei, tydeligvis ikke. Gjorde endring, og sjekket med en annen app uten å logge inn i den. Og da lå endringen der. Og da var det bare snakk om minutter fra endring.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Polestar

Detaljert informasjon om veier og fartsgrenser er jo allerede fritt tilgjengelig i Norge via Nasjonal vegdatabank. Hvorfor blir ikke dette automatisk synkronisert med OSM? Er det et teknisk problem som umuliggjør dette?

Å oppdatere manuelt virker mildt sagt meningsløst.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Motorwatt

De fleste er nok enig med deg. For min del kjører jeg 80-90% på faste veier, så i mangel av noe bedre legger jeg gjerne inn litt arbeid for å få den funksjonen Tesla ikke kan, eller vil, gi.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Et bestemt sted på E39 i Rogaland har det vært en plage i 2,5 år at den dundrer i 90 mange hundre meter inn i en 60-sone. Og det samstemmer 100 % med OSM. Akkurat som jeg føler jeg har korrigert det før, men samme det. Spent på om det er ok neste gang jeg kjører der.  :+1:

Det er også et sted på Fv 42 mellom Helleland og Tonstad (tror jeg) at bilen mangler en 60-sone helt, og tror det er 80, med samme uheldige 90 i 60, men husker fillern ikke hvor det er.

Motorwatt

Må nok være tålmodig. Tesla må hente korrigerte data fra OSM. Så skal disse inn i Teslas navigasjonssystem, for så sendes til bilen OTA. De første korreksjonene jeg så resultater fra tok 2-3 måneder.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: DeepFu på torsdag 30. april 2020, klokken 21:00
Sitat fra: z4rd på torsdag 30. april 2020, klokken 20:22
Må ikke informasjonen man legger inn i OSM valideres av noen? Wikipedia-style..
Nei, tydeligvis ikke. Gjorde endring, og sjekket med en annen app uten å logge inn i den. Og da lå endringen der. Og da var det bare snakk om minutter fra endring.
I så fall er det vel fare for at det kommer til å bli endel som vil ha det moro her/ødelegge for Tesla og andre som bruker dette..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Sitat fra: kodax på fredag 01. mai 2020, klokken 00:10
I så fall er det vel fare for at det kommer til å bli endel som vil ha det moro her/ødelegge for Tesla og andre som bruker dette..
Det er jo Tesla som har valgt å bruke denne løsningen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

#22
Jeg er ganske sikker på at de ikke bruker OSM for fartsgrenser. Det er risikosport. Men har sett/lest at de bruker det ifm grunnleggende kartdata. F.eks om det er vei, skog, eller ikke typ. Folk har brukt det for å gjøre endringer på store parkeringsplasser osv for å kunne bruke Summon mer effektivt i USA. Søk på Google: Open street map tesla summon.

Er jo ikke akkurat blitt bevist at det faktisk er en sammenheng mellom endringene folk har gjort i OSM og faktisk endring i fartgrense flere mnd senere. Men det er mulig at Tesla henter ut data fra OSM på et eller annet tidspunkt, men det er ikke direkte link.
Også diskutert her: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/where-does-ap-get-speed-limits-from-how-can-i-fix-ask-to-fix-them.184647/
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

DeepFu

Sitat fra: z4rd på fredag 01. mai 2020, klokken 08:59
Jeg er ganske sikker på at de ikke bruker OSM for fartsgrenser. Det er risikosport. Men har sett/lest at de bruker det ifm grunnleggende kartdata. F.eks om det er vei, skog, eller ikke typ. Folk har brukt det for å gjøre endringer på store parkeringsplasser osv for å kunne bruke Summon mer effektivt i USA. Søk på Google: Open street map tesla summon.

Er jo ikke akkurat blitt bevist at det faktisk er en sammenheng mellom endringene folk har gjort i OSM og faktisk endring i fartgrense flere mnd senere.
Jeg er egentlig enig. Men strengt tatt er det risikosport det systemet de bruker nå også, uansett hva det er. At de ikke evner å få til dette sier ganske mye.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Motorwatt

SitatEr jo ikke akkurat blitt bevist at det faktisk er en sammenheng mellom endringene folk har gjort i OSM og faktisk endring i fartgrense flere mnd senere.

Helt riktig, men indisiene er der. Finner det merkelig, unaturlig, og usannsynlig at Tesla sentralt, og på egen hånd, endrer en fartsgrense på en liten vei i et lite fylke i lille Norge, og det etter at den er manuelt korrigert i OSM. Jeg har ikke sett noen endringer på fartsgrenser utenom den foran nevnte. Vi får se hva som skjer om noen måneder.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fredag 01. mai 2020, klokken 09:06
Finner det merkelig, unaturlig, og usannsynlig at Tesla sentralt, og på egen hånd, endrer en fartsgrense på en liten vei i et lite fylke i lille Norge, og det etter at den er manuelt korrigert i OSM.
Tesla sentralt gjør jo åpenbart ikke dette, det får jo veidata fra ett sted. Det jeg synes er rart er at de ikke bruker vegvesenet sin database, men tydeligvis en tredjepart som gjør en dårlig jobb med å oppdatere. Vil tro mange land har ett offentlig tilgjengelig API, det er jo helt uproblematisk å integrere med. Det ville økt kvaliteten mange hakk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

#27
Jeg utelukker altså ikke at fartsgrense-data fra OSM blir brukt, men hadde vært interessant å visst hvordan prosessen deres er når de skal implementere det. Kult å måle tempen på en endring kontinuerlig, slik at man får med seg når en eventuell endring er blitt implementert.

Side-note: Hvor får man opp det korrekte datasettet for fartsgrensene for veier i Norge? Hvis jeg er interessert i en spesifikk vei for å sammenligne med OSM..
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

kodax

Sitat fra: Motorwatt på fredag 01. mai 2020, klokken 00:18
Sitat fra: kodax på fredag 01. mai 2020, klokken 00:10
I så fall er det vel fare for at det kommer til å bli endel som vil ha det moro her/ødelegge for Tesla og andre som bruker dette..
Det er jo Tesla som har valgt å bruke denne løsningen.
Poenget mitt er at jeg tviler litt på at Tesla har valgt å bruke en løsning der hvem som helst kan endre uten at det gjøres kvalitetskontroll.
Hvis de allikevel gjør det, må de jo være forberedt på at noen vil sabotere.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA