Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Korreksjon av fartsgrenser i OSM ser ut til å fungere

Startet av Motorwatt, torsdag 30. april 2020, klokken 12:03

« forrige - neste »

Motorwatt

Leste et sted at Tesla muligens bruker OSM (Open Street Map) som grunnlag for fartsgrenser. Irriterte meg lenge over at at en fartsgrense fra 50 km/t til 40 km/t begynte for tidlig (ca. 300 meter). Gikk inn og korrigerte dette i januar, og nå er det faktisk rettet opp. Det samme skjedde hvor jeg justerte lengden av en 30 km/t sone. Nå er den helt korrekt.

OSM = Open Street Map
https://www.openstreetmap.org/search?query=#map=5/60.043/16.106
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mikaelf

Når henter bilen fersk data fra OSM? Skjer det online eller bare ved den neste kartoppdateringen?  ::)
TMY - LR AWD (2022 HW3)

Motorwatt

Tror det skjer forholdsvis ofte OTA. Min bil kan laste ned 50MB (og ofte mer) om natten. (Noe av det samme med opplasting, men det regner jeg med er for NN)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Noe underlig er det at flere veier viser korrekte fartsgrenser i OSM, men de er feil i bilen. Ser ut som om det bare er nye endringer som kommer med, og ikke de som har vært riktige i OSM fra tidligere. I den siste korreksjonen jeg gjorde var det slik, men endret kun sonen ca. 2 meter, og det ser da ut til å være nok til at den ble oppdatert. .
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Sitat fra: mikaelf på torsdag 30. april 2020, klokken 12:17
Når henter bilen fersk data fra OSM? Skjer det online eller bare ved den neste kartoppdateringen?  ::)
"ADAS tiles" lastes ned fortløpende etterhvert som bilen kjører inn i nye områder. Og så har disse en TTL (Time To Live) i bilen før den går ut og sjekker om det finnes nyere info. Så hvis du f.eks. kjører inn i nabokommunen for første gang, så vil den hente ned info fra Tesla over mobilnettet mens du kjører langs veien, og lagre denne lokalt i kanskje 30 dager uten at den sjekker etter oppdateringer.

Antall dager er bare tilfeldig tall fra min side for å forklare metodikken.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Det forklarer saken, så da er jeg enda mere overbevist om at OSM-korreksjoner faktisk virker.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DeepFu

Ser ingen endring i bilens adferd på strekninger her som ligger inne med korrekt fartsgrense i OSM, og som har gjort det i minst et år. Det gjelder også på veier som består av flere "segmenter", og hvor hvert segment ligger inne med korrekt fartsgrense.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Motorwatt

Sitat fra: DeepFu på torsdag 30. april 2020, klokken 13:51
Ser ingen endring i bilens adferd på strekninger her som ligger inne med korrekt fartsgrense i OSM, og som har gjort det i minst et år. Det gjelder også på veier som består av flere "segmenter", og hvor hvert segment ligger inne med korrekt fartsgrense.
Det har jeg nevnt noe om. Virker som den nå kun registrerer endringer, og ikke tar hensyn til fartsgrenser som har ligget inne fra originalen som fulgte med bilen. Denne er nok minst 5 år gammel.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mikaelf

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 30. april 2020, klokken 13:10
Sitat fra: mikaelf på torsdag 30. april 2020, klokken 12:17
Når henter bilen fersk data fra OSM? Skjer det online eller bare ved den neste kartoppdateringen?  ::)
"ADAS tiles" lastes ned fortløpende etterhvert som bilen kjører inn i nye områder. Og så har disse en TTL (Time To Live) i bilen før den går ut og sjekker om det finnes nyere info. Så hvis du f.eks. kjører inn i nabokommunen for første gang, så vil den hente ned info fra Tesla over mobilnettet mens du kjører langs veien, og lagre denne lokalt i kanskje 30 dager uten at den sjekker etter oppdateringer.

Antall dager er bare tilfeldig tall fra min side for å forklare metodikken.

Takk for forklaringen  :+1:

Hvis nyere endringer kommer over til bilen, kanskje det finnes en mulighet for å hente ut en oppdatering av alle "ADAS Tiles" som ligger i bilen fra OSM? Lurer på om hva trigger de nye oppdateringene?
TMY - LR AWD (2022 HW3)

DeepFu

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 30. april 2020, klokken 13:55
Sitat fra: DeepFu på torsdag 30. april 2020, klokken 13:51
Ser ingen endring i bilens adferd på strekninger her som ligger inne med korrekt fartsgrense i OSM, og som har gjort det i minst et år. Det gjelder også på veier som består av flere "segmenter", og hvor hvert segment ligger inne med korrekt fartsgrense.
Det har jeg nevnt noe om. Virker som den nå kun registrerer endringer, og ikke tar hensyn til fartsgrenser som har ligget inne fra originalen som fulgte med bilen. Denne er nok minst 5 år gammel.
Nå har jeg vært inne i OSM og gjort noen justeringer og korrigeringer. Så får vi se da, om det har noen innvirkning på fartsgrensene.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Motorwatt

La også inn noen nye i dag på veier jeg kjører nesten daglig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rosstopher

Gøy. Jeg laget meg en bruker og fikset fartsgrensa utafor der jeg bor. Teslaen trur det er 60 der, men det er 40, så cruise control stiller seg alltid feil. Blir kult å se om det funker.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

DeepFu

Vel, første "testrun" viser i alle fall at et par timer er for lite til at en eventuell endring speiles i bilen. Navigasjon og autopilot var på.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

Må ikke informasjonen man legger inn i OSM valideres av noen? Wikipedia-style..
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA