Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ElbilAppen med ladekart og ruteplanlegger

Startet av phaugneland, onsdag 22. april 2020, klokken 15:07

« forrige - neste »

phaugneland

Bruker du ElbilAppen fra Norsk elbilforening for å finne ladestasjoner i nærheten eller planlegge reiserute med forslag til ladestopp underveis?

https://elbil.no/medlemsfordeler/elbilappen/

Skriv gjerne dine erfaringer, tips og innspill i denne tråden så følger vi opp. Tips gjerne om nye ladestasjoner til nobil.no, så dukker de også opp i ElbilAppen.
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

turfsurf

Er på tur med i3 120Ah og elbilappen nå, 260 mil over tre dager. Det er utrolig irriterende at den planlegger så korte strekk. Gjør at jeg uansett må finne ladere selv. I tillegg så velger den stopp med kun en lader. Og på en del stasjoner viser den feil om antall CCS osv. Ellers er det bra at den viser alternativer for hver stopp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

phaugneland

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. april 2020, klokken 13:39
Det er utrolig irriterende at den planlegger så korte strekk.
Hvis du syns ElbilAppen foreslår for korte kjørestrekk kan du justere opp realistisk rekkevidde på din elbil under Min profil - Mine elbiler. Vi legger inn litt sikkerhetsmargin i tillegg til lading underveis bare opp til 80%. Feil på antall CCS må meldes til nobil.no så oppdateres det også i ElbilAppen. God tur videre!
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

RJK

Skjønner at tilgang til appen er et middel for å få folk til å bli medlemmer, men det å ikke engang tilby en basistilgang eller testperiode, har faktisk helt motsatt effekt. Jo mer ting er lukket ned og låst, slik at man ikke får testet før "kjøp", dess mindre trigger det lysten til å melde meg inn...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

La nå inn en ny reise, satte 18 mil rekkevidde ved start, og så ber den meg stoppe og lade etter 8 mil, selv om det kommer ladere som perler på en snor. Gir ingen mening. Har satt 10% som ønsket reserve. En annen ting er om man planlegger en reise og ikke trykker start og går ut av appen, så er den borte når man åpner appen igjen. Lite brukervennlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. april 2020, klokken 19:32
La nå inn en ny reise, satte 18 mil rekkevidde ved start, og så ber den meg stoppe og lade etter 8 mil, selv om det kommer ladere som perler på en snor. Gir ingen mening. Har satt 10% som ønsket reserve. En annen ting er om man planlegger en reise og ikke trykker start og går ut av appen, så er den borte når man åpner appen igjen. Lite brukervennlig.

Om du legger samme ruta inn i abetterrouteplanner, med samme forutsetninger, hvordan ser det ut der?

Om du planlegger med overnattinger, så bør du egentlig planlegge dag for dag, for jeg tror ingen av de er i stand til å bake inn destinasjonsladere på mellomstopp. I abetterroutplanner, skal du kunne lagre turen, men vet ikke hvor mange turer du kan ha lagret. Men absolutt verdt et forsøk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

ABRP er litt bedre, men den er og pessimistisk. Ender opp med å finne ladestasjoner manuelt og legge inn selv. Kjører stort sett i området 10-90% med strekk opp mot 20 mil (kaldt og vått her).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 24. april 2020, klokken 00:34
ABRP er litt bedre, men den er og pessimistisk. Ender opp med å finne ladestasjoner manuelt og legge inn selv. Kjører stort sett i området 10-90% med strekk opp mot 20 mil (kaldt og vått her).

Nå er vel disse beregnet etter kortest mulig ladetid, og det vil tilsi at man unngår å lade i området 75-80 og over, for det tar gjerne endel mer tid pga lavere ladeeffekt. Men finner at den er relativt realistisk siden den tar hensyn til topografi og hastigheter, i tillegg til det man selv stiller inn i forhold til vekt, føre og temperatur.

Ingen av disse tar veldig mye hensyn til når det passer sjåfør å ta pause, uansett om det er matpause, møter/sightseeing eller tilsvarende, eller overnatting. Det er meningen du baker inn pauser når bilen likevel må lade, selv om man ofte kunne droppet en lading eller 2 for å ta lading når man har et mellomstopp.

Da må du i tilfelle selv bryte opp turen i flere mindre turer, noe jeg annser som en svakhet, om enn en overkommelighet. Og man kan selvsagt gå inn i forslaget og si at man ikke vil lade ved den første den foreslår, så vil den se etter neste du da må/bør bruke. Slik kan du forlenge tid før første ladesesjon.

Men det er som sagt ikke sikkert det mest effektive, selv om heller ikke jeg synes noe om 5 og 10 minutter ladesesjoner, men heller tar 15-30 minutter når jeg først stopper.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på fredag 24. april 2020, klokken 11:22
Nå er vel disse beregnet etter kortest mulig ladetid, og det vil tilsi at man unngår å lade i området 75-80 og over, for det tar gjerne endel mer tid pga lavere ladeeffekt. Men finner at den er relativt realistisk siden den tar hensyn til topografi og hastigheter, i tillegg til det man selv stiller inn i forhold til vekt, føre og temperatur.
I3en lader med maks langt over 80%, og disse planleggerne vet jo hvilken bil det er. ABRP hadde heller ikke noe problem med å lade opp til 90%, men velger innimellom stopp på SOC over 50%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 24. april 2020, klokken 12:23
Sitat fra: RJK på fredag 24. april 2020, klokken 11:22
Nå er vel disse beregnet etter kortest mulig ladetid, og det vil tilsi at man unngår å lade i området 75-80 og over, for det tar gjerne endel mer tid pga lavere ladeeffekt. Men finner at den er relativt realistisk siden den tar hensyn til topografi og hastigheter, i tillegg til det man selv stiller inn i forhold til vekt, føre og temperatur.
I3en lader med maks langt over 80%, og disse planleggerne vet jo hvilken bil det er. ABRP hadde heller ikke noe problem med å lade opp til 90%, men velger innimellom stopp på SOC over 50%.

Du droppet å sitere en viktig del av innlegget, nemlig der jeg skriver at den beregner etter kortest mulig ladetid. Det kan bety en litt tidlig ladestopp for å komme greit til neste og neste, slik at du ikke får en veldig lang ladestopp eller en veldig raskt etterpå, for å komme deg forbi strekk der rekkevidden er på grensen.

Ved å selv si at den skal hoppe over et ladestopp, så vil den se etter neste du bør stoppe på, og det kan forskyve hele forslaget. Følger du godt med på komplett reisetid og ladetid, så vil du mest sannsynlig se at begge disse går opp når du justerer. Ikke nødvendigvis mye, men ihvertfall litt.

Tror algoritmene dems er ganske gode. Det største problemet er oppdatering av hvilke ladere som finne hvor, og den sliter med å hente estimert ladekostnad for sesjonen på annet enn Ionity-ladere og noen andre tyske/europeiske ladenettverk, av det jeg klarer å se.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Jeg må innrømme at jeg aldri har funnet slike apper som lager kjørerute og ladeplan tiltrekkende. Jeg tar heller jobben med å studere kartet og finne ut av hvor det passer å lade selv. På strekninger jeg kjører ofte, utkrystalliserer det seg noen favorittlokasjoner, og på mindre besøkte strekninger er jeg alltid litt turist, i hvert fall, og liker å finne en rute som ikke bare er effektiv, men moro å kjøre. Konklusjonen er at selv om jeg lastet ned elbilforeningens app for lenge siden, har jeg aldri brukt den på ordentlig. Men det kan godt hende at jeg er i overkant sær.  ;D
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

phaugneland

Sitat fra: RJK på torsdag 23. april 2020, klokken 14:38
Skjønner at tilgang til appen er et middel for å få folk til å bli medlemmer, men det å ikke engang tilby en basistilgang eller testperiode, har faktisk helt motsatt effekt. Jo mer ting er lukket ned og låst, slik at man ikke får testet før "kjøp", dess mindre trigger det lysten til å melde meg inn...
Vi jobber med prøveversjon så det kommer! Uansett mange flere gode grunner til å være medlem :-)
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

RJK

Sitat fra: phaugneland på tirsdag 05. mai 2020, klokken 08:29
Sitat fra: RJK på torsdag 23. april 2020, klokken 14:38
Skjønner at tilgang til appen er et middel for å få folk til å bli medlemmer, men det å ikke engang tilby en basistilgang eller testperiode, har faktisk helt motsatt effekt. Jo mer ting er lukket ned og låst, slik at man ikke får testet før "kjøp", dess mindre trigger det lysten til å melde meg inn...
Vi jobber med prøveversjon så det kommer! Uansett mange flere gode grunner til å være medlem :-)

Godt å høre, da skal det selvsagt testes. Så får vi se om det andre også frister mer etter det...

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Skal ikke mye til før den mener en reise er umulig, selv om de går med fin margin hvis man velger rett rute og ladesteder. Prøv litt ruter med Leaf 24 kWh og sammenligne med ABRP feks.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

SurSnasen

Noe jeg heller ønsker meg enn forslag til spesifikke ladestopp:

Man legger opp rute, med mulighet for waypoints. Når man får opp ruteforslaget, kan man også hente opp en kronologisk liste over ladeplasser langs ruten, og med angivelse av avstand fra start, gjenstående til mål, og angivelse av antatt gjenværende batteri ved ankomst.

På hver av ladeplassene kan man også klikke seg inn på en liste over attraksjoner, butikker, spisesteder, kiosker etc i umiddelbar nærhet til ladestasjonen. Så kan man velge seg ulike filtre for hva man ønsker ladeplassen skal tilby.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA