Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eqc eier erfaringer. +/-

Startet av Egil Fonn, torsdag 16. april 2020, klokken 06:52

« forrige - neste »

Øyvind.h

Et par bilder fra fjellet.
Om noen vil ha tips til dashcam installasjon er det bare å sende pm. Installerte i min og det var gjort på et par timer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Fine bilder som viser at frykten for liten bakkeklaring er ubegrunnet for de fleste. Er bildene fra Øyerfjellet ?

turfsurf

Sitat fra: TM på lørdag 18. juli 2020, klokken 19:20
Fine bilder som viser at frykten for liten bakkeklaring er ubegrunnet for de fleste.
Bilen står jo på flatt gress. Der kunne jeg kjørt med vår gamle Audi S Line med 11cm bakkeklaring.

Som man også fint kunne bruke til hytteturer så lenge veiene var brøyta.

Men du har nok rett i at det er mange som overvurderer behovet for bakkeklaring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

Sitat fra: hELgenen på mandag 13. juli 2020, klokken 21:43
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. juli 2020, klokken 20:49
Sitat fra: daktari på mandag 13. juli 2020, klokken 10:58
Lite erfaringer å lese om? Ikke så mange som fikk bil før Norges-ferien kanskje? Har bakkeklaringen vært høy nok på hytteveiene?
Legges ut ganske mange erfaringer og leveranser på Facebook. Hyttefolk, folk som drar tilhengere, foliering mm. Virker som folk er strålende fornøyd.
Jeg har selv kjørt på kryss og tvers i Øyer-fjellet forrige uke (Sjøsetra, Lisetra, pellestova, Hitvegen+++) . Hytteveier, stølsveier, parkert i grøfta, dratt 1,6 tonn med minidumper opp på hytta. Fungerer helt problemfritt. Har en så røff vei at den ikke holder kan det sikkert være verd pengene å få en graver til å rydde litt noen timer. Antakelig vel anvendte kroner.

Ser dette med aeroflapsene ble diskutert der i dag og at mange visstnok har kortet dem ned. Ikke rart det skraper i god fart over fartsdumper når de bygger såpass ned. Ikke farlig, men allikevel sjenerende.

Tja - hva skjer med flapsene i 20 minus? Knekker de da?
Slike flaps kan jo være magneter for snøslaps også??.  Spurte selgeren om disse når jeg prøvekjørte og lurte på om de kunne byttes ut i noen mindre - fikk aldri noe svar på dette.  Nå er det vel knapt noen som har vintererfaring i snøslaps med bilen - så svaret på om disse utgjør et reellt problem eller ikke vet vi jo ikke, men personlig ville jeg gjerne hatt dem bort og erstattet med noen som var maks 1 cm høy.......

De små skvettlappene foran framhjulene hindrer også vann sprut fram og over bilen ved kjøring i dammer. De er laget i myk kvalitets plast og knekker ikke i kulde. De samlet ikke slaps eller mye is de 4-6 ukene jeg fikk kjørt i vinterforhold.
Har ikke hatt problemer med bakkeklaring hittil. Laveste punkt er under senter bakaksel. Om bilen lastes holdes bakkeklaring på bakaksel konstant pga luft/ nivåregulering. Verksmester hos forhandler mente det kunne programmeres høyere bakkeklaring på bakaksel om ønskelig. Om jeg skulle ferdes mye på traktorveier med dype hjulspor ville jeg valgt annet kjøretøy. Jaguar I-Pace med luft fjæring som jeg tidligere eide dugde godt på dårlige traktorveier.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

mathis

Endelig kom den. Var å hentet den ut for noen timer siden. Har nå konfiguert bilen, hentet ned apper og det som er. For min del som førsteeier av Mercedes føles det som lånt bil når jeg kjører rundt. Denne karamellen skal jeg sutte på lenge. :D
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Toalmar

Sitat fra: mathis på mandag 27. juli 2020, klokken 19:19
Endelig kom den. Var å hentet den ut for noen timer siden. Har nå konfiguert bilen, hentet ned apper og det som er. For min del som førsteeier av Mercedes føles det som lånt bil når jeg kjører rundt. Denne karamellen skal jeg sutte på lenge. :D
Gratulerer med ny bil  :)
Venter i spenning på tilbakemeldinger om hvordan bilen er  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

mathis

Takk for det! Jeg er nok noe biased i forhold til hvordan jeg opplever bilen. Første gang jeg skrev om min opplevelse av bilen etter en prøvekjøring fikk jeg passet påskrevet fordi jeg dro sammenligninger med andre biler. :)

Dette er første premiumbil jeg har eid, men har testet både I-Pace, ETron og Tesla X for å kunne sammenligne. Jeg opplever EQC som en svært komfortabel bil. I dag satt jeg i lett kø ut av Oslo. Med stemmestyring ble både musikk satt i gang, ringte noen tlf og fikk den omdiskuterte massasjen. Jeg storkoser meg med bilen. Både min samboer og jeg er enig om at dette er den beste bilen vi noen gang har kjørt (artig at vi var 3 EQC som omtrent kjørte i kolonne ut av byn).

Samtidig er det ikke til å unngå at det plager meg at Mercedes ikke klarer å knekke koden på MBUX. Dette gjelder ikke bare Mercedes. De ligger flere år bak Tesla på software. Bare det å få alt på stell tok meg omtrent hele kvelden i går. Er fortsatt usikker på om alt som skal gjøres er på plass. Et eksempel. Mercedes Me. Jeg har vært inne på profilen min for å få i gang alle tjenestene som gjør meg i stand til å styre ting fra app. Flere av tjenestene sier det mangler info før de kan aktiviseres. Når jeg prøver, ja da får jeg beskjed om at siste ledd må gjennomføres av selger/forhandler. Tydeligvis må jeg også aktivere et online nettab. fra Telia. Har startet 1 mnd gratis prøvetid. Men har null peiling på om jeg faktisk har kommet i gang. Jeg tror det.. fordi jeg fikk startet "online musikk" under media i MBUX. Eller bruker bilen da blåtann og mitt nett fra mobil? Det er slike ting jeg synes er vag og ikke helt brukervennlig.

Det er uten tvil en luksusbil. Jeg fant ikke hvordan jeg skulle slå på varme i rattet. Til slutt tenkte jeg "hvorfor ikke bare spørre bilen". Vips så hadde jeg varme i rattet. Da visste jeg funksjonen var der og etterhvert fant jeg også ut hvor "knappen" var. Regner med jeg har ting helt i fingrene etter en uke eller to. Etter min mening noe av det beste på markedet når det kommer til elbil-premium. Bare synd de ligger flere år bak Tesla på software og ladenettverk. Angrer jeg? Absolutt ikke. Jeg tar heller komfor og premiumfølelse kontra best på software og ladenettverk. Fordelen er jo at software kan oppdateres... :)



x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

#37
Begynner å se flere og flere EQC langs veien nå. Bra flere får bilen, men har også vært artig å kjøre noe "ingen" andre har en periode. Det er ganske mange som har snudd seg etter bilen eller stoppet opp og kikket når den har stått parkert. Så flere på vei til hytta i dag.

Angående Mercedes Me og tjenesteoppsett ble det rot med min aktivering også. Å komme i gang med appen og få bilen inn der var riktignok enkelt. Bruker opprettet jeg selv, og selger la inn bilen. Men når jeg trykket "aktiver alle" så stoppet den på 18 av 41 og selger måtte tilslutt resette noe for at alle skulle aktiveres.

Telia in car internet er et kapittel for seg. Jeg tror ikke de hadde klart å gjøre det mer klønete om de hadde forsøkt. Sånn går det når du ikke eier bukta og begge ender. Men 999,- for 200gb over 365 dager er ikke så ille priset. Vurderer sterkt å kjøpe en sånn pakke for å teste. Prøveabonnementet på 1gb røk på en halvtime med ungene i bilen....

Hey mercedes ble redningen for meg også når jeg med demobilen ville slå på HUD. Lette i menyer uten å finne den, men "Hey mercedes, turn on Head up" fungerte. Rattvarmen fant jeg tilfeldigvis når jeg pelte på ting i bilen. Kona var fornøyd med den enkle plasseringen, men den blir sikkert stående på permanent hele vinteren uansett.

For øvrig startet jeg hjemmefra med 90% i dag. 3 sykler på festet, innom 4 butikker, øsende regnvær og godt driv på motorveien gjorde at jeg rundt Brumunddal lurte på om jeg faktisk hadde nok strøm. Sjekket navi som estimerte ankomst med 12%. Fasit ble 11%.
Og vel fremme på hytta ser jeg nyheten om at Ionity har åpnet i Øyer i dag :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

Det virker til at vi deler mye erfaringer fra bilen, spesielt dette med alt som er software-relatert. Selve brukeren var lett å opprette, men som du har jeg kun tilgang til type 18 av 41 tjenester.

Hvordan er det om jeg skal forvarme bilen, må den ha en slik datapakke fra Telia? I mitt hode er jo det den eneste måten jeg skal kunne kommunisere med bilen når jeg ikke sitter fysisk i den. Eller er det noe jeg misser her? :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Trond.m

Kan man ikke sette inn eget datasim kort i EQC slik som i e-tron ?
Om det av en eller annen grunn krever Telia sim, kan vi knytte det opp mot eksisterende Telia abonnement ?

mathis

Usikker TM. Jeg har ikke funnet ut av akkurat den biten.. jeg hadde håpet det skal gå an. At en kan skaffe seg et tvillingsim fra et data ab.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

jevel

All kommunikasjon med bilen fra app går vel på Mercedes sin egen løsning så vidt jeg skjønner. Den er vel bakt inn i prisen på bilen i tre år fra kjøp.

Kan ikke finne noen mulighet til eget SIM i bilen i noen dokumentasjon i alle fall, så spørs om man er prisgitt Telia på data for stereobruk.

Egil Fonn

#42
Valgte Diesel til trekking av campingvognen i ferien. Eqc ble da stående 3 uker urørt i garasjen.
Kan rapportere om 0% vampire drain. 64% da jeg parkerte og 64% da jeg startet opp i dag :+1:
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Vaduz

Hvordan går det an? Må den ikke være litt «våken» for å kommunisere med app? Eller bruker den funksjonen bare ekstremt lite strøm?

Egil Fonn

Sitat fra: Vaduz på lørdag 01. august 2020, klokken 18:15
Hvordan går det an? Må den ikke være litt «våken» for å kommunisere med app? Eller bruker den funksjonen bare ekstremt lite strøm?

Jeg prøvde ikke kommunisere med bilen i løpet av de 3 ukene. Mulig den hadde brukt mer om jeg kommuniserte via app. 1% tilsvarer 0,8kw/t. Mulig bilen hadde 64,9% ved parkering og 64% ved oppstart igjen. Den oppgir bare hele %. Uansett meget fornøyd med at den ikke drar mye strøm når den er parkert.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA