Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eqc eier erfaringer. +/-

Startet av Egil Fonn, torsdag 16. april 2020, klokken 06:52

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 04. august 2020, klokken 17:52er jo virkelig et problem med tesla.

Har selv ikke hatt noe problem med vampire drain. Bruker under en prosent om dagen. Kanskje det er et problem hvis man har et kjøremønster hvor man er avhengig av å la bilen stå parkert i ukesvis med sentry mode på.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 04. august 2020, klokken 17:57

Har selv ikke hatt noe problem med vampire drain. Bruker under en prosent om dagen. .
1% er faktisk ganske mye. Problemet er at Tesla bruker komponenter som ikke er laget for å spare strøm, og har en arkitektur som gjør at systemene er mere oppdaterte til enhver tid. Men det koster litt.

Kanskje de kunne hørt med Apple om de kunne lisensiert noen av iPad chipene deres.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. august 2020, klokken 18:23
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 04. august 2020, klokken 17:57

Har selv ikke hatt noe problem med vampire drain. Bruker under en prosent om dagen. .
1% er faktisk ganske mye. Problemet er at Tesla bruker komponenter som ikke er laget for å spare strøm, og har en arkitektur som gjør at systemene er mere oppdaterte til enhver tid. Men det koster litt.

Kanskje de kunne hørt med Apple om de kunne lisensiert noen av iPad chipene deres.

Er det egentlig et problem lengre? Er jeg hjemme er den tilkoblet. Står jeg et annet sted vil jeg gjerne ha sentry mode på. Skal den stå lenge så sørger jeg for at den står på ladeplass (f.eks på Gardermoen).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Jeg kan ikke si jeg opplevde vampire drain som problematisk når jeg hadde Tesla. Det var bare slik det var, og tiltakene for å redusere forbruket syntes jeg hadde for store ulemper.
Forbruket var kanskje 3-400kWh i løpet av et år. Eneste gang bilen stod ubrukt lenge var en to ukers sydentur i 2017. Da stod den tilkoblet lader på Gardermoen parkering, så det var ikke noe problem :) Kunne strengt talt stått uten lading også.

Men Mercedesen starter faktisk hakket raskere enn Teslaene gjorde uten strømsparing aktivert. Hvor kjapt bilen responderer på app-kommandoer etter parkering en uke eller to vet jeg ikke. Til vanlig bruker den ca 3 sek fra jeg trykker på telefonen til kommandoen utføres.

Sentry-mode virker svært strømkrevende. Om en skal parkere med den aktivert en uke eller to må en vel ha strøm tilkoblet.
2 kanals dashcam i EQC en trekker ca 100Wh per dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. august 2020, klokken 19:26

Er det egentlig et problem lengre? Er jeg hjemme er den tilkoblet. Står jeg et annet sted vil jeg gjerne ha sentry mode på. Skal den stå lenge så sørger jeg for at den står på ladeplass (f.eks på Gardermoen).
Om det er ett problem er jo veldig avhengig av bruksmønster. Jo oftere og mere man kjører jo mindre merker man til det. Selv tenkte jeg lite på det. Men unødvendig er det, hele infotainment burde vært løst bedre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

Vil gjerne ha deaktivert felt assistent og kupe alarm permanent. Men hver gang bilen har ny oppstart er disse funksjonene aktivert igjen. Må da inn i hurtigmeny og deaktivere de manuelt igjen. Noen som funnet alternativ måte og deaktivere disse funksjoner permanent?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

boppus

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 05. august 2020, klokken 06:49
Vil gjerne ha deaktivert felt assistent og kupe alarm permanent. Men hver gang bilen har ny oppstart er disse funksjonene aktivert igjen. Må da inn i hurtigmeny og deaktivere de manuelt igjen. Noen som funnet alternativ måte og deaktivere disse funksjoner permanent?
Enig.
Det er forøvrig flere funksjoner som gjerne burde forbli i siste innstilling, som grad av regenerering. Jeg foretrekker D-, og må sette det manuelt hver gang. Rattvarme er et annet eksempel.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Trodde rattvarme var en fysisk bryter som står på eller av? Vrideren på spaken på venstre side av rattet?
Automatisk oppstart i D- eller D-- er sammen med automatiske seter knyttet til nøkkel er det viktigste jeg savner og som er unødvendig mangel.

Angående lagring av innstillinger tenker jeg det er to ting du kan prøve:
1. Gå inn på profiler i bilen og velg at disse skal synkroniseres automatisk. En kan velge om profilnavnet ditt skal synkronisere innstillinger automatisk. Kan være den ikke er aktivert?
2. Sett alt slik du ønsker og trykk på M 1 (eller det tallet du har lagret som din profil på døra). Profilen på døra styrer HUD og seter. Jeg tviler på at den tar alarm og feltassistenten også, men verd et forsøk.

Høres egentlig merkelig ut at alarm og feltassistent ikke lagres. Jeg opplever at alt jeg gjør av innstillinger i menyene lagres på meg, minus valg for regenerering og kjøremodus (C/E/S etc). Fra start trodde jeg at jeg ville ha S som fast kjøremodus, men etter en del bruk synes jeg C er bedre. Sport gjør bilen veldig responsiv, i overkant responsiv for småkjøring. Men gøy med så lynrask respons/kort pedalvandring når en skal kjøre litt aktivt :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

boppus

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. august 2020, klokken 09:33
Trodde rattvarme var en fysisk bryter som står på eller av? Vrideren på spaken på venstre side av rattet?
Riktig, men vrideren har fjærretur. Toggler rattvarme på/av. Ved neste oppstart er den alltid av.

Kanskje Mercedes adresserer noe av dette i en softwareoppdatering, men jeg holder ikke pusten. Det er sikkert riktig implementert i hht. kravspesifikasjonen, og Ola er ikke Elon.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Ok. Får teste litt etter hvert. Eksempelvis aktivere rattvarme og så lagre profilen. Jeg fikk nylig opp setene i forvarmings-menyen + en del andre innstillingsvalg, så det kan tenkes. Og jeg trodde jeg fikk varme i rattet en gang uten å ha aktivert bryteren. Men kan huske feil. Og ja - Mercedes er ikke like frempå som enkelte andre merker. I hvert fall ikke så langt. Sist jeg leste noe grandiost nytt om MBUX var det......horoskoptjeneste :D De har også reklamert for at det kommer spill og apper, men holder ikke pusten jeg heller....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kitchendog

Jeg trodde rattvarme og setevarme automatisk ble aktivert ved forvarming av kupèen. Og ved forklimatisering i varmt vær starter seteventilasjonen i biler som har det. Rattvarme kan i likhet med setevarme aktiveres med stemmestyring, noe som jeg ikke får til med seteventileringen.

mreinha

Dere som har hatt bilen en stund, bruker dere "D - Auto" (Holde inne girspaken i ca 2 sekunder) ofte? Hva er i så fall erfaringene deres med dette?

Testet "D - Auto" ett par ganger når vi prøvekjørte bilen før bestilling, og enkelte ganger var den en drøm, andre ganger måtte jeg bruke bremsen i siste liten fordi bilen ikke reagerte på bilen foran, rundkjøring etc. Jeg trodde, men har ikke lest brukermanual ( :)), at en av styrkene til Mercedes var at de ikke bare brukte radar, men også kartdata for å automatisk skulle kunne gjøre meget gode beslutninger for bruk av "coasting" VS regenerering. 

boppus

Sitat fra: mreinha på onsdag 05. august 2020, klokken 13:10
Dere som har hatt bilen en stund, bruker dere "D - Auto"
Har gitt DAUTO mange muligheter men ender alltid tilbake på D-.
Det blir for mye stress når funksjonen ikke er deterministisk.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Har også testetDauto litt innimellom. Det er situasjonsbetinget hvor bra den fungerer synes jeg. Noen steder er den veldig bra og gjør ting perfekt, andre ganger bommer den. Mulig avstandsjusteringen for adaptiv cruise avgjør hvor nære en får kjøre før den reagerer? Jeg ender alltid tilbake på D- eller D-- for myk og forutsigbar oppførsel.
Hadde et håp om at den skulle fungere bedre enn i den andre tyskeren jeg vurderte, men dessverre synes jeg det er like uforutsigbart. Hovedproblemet er at det plutselig er null regenerering når en slipper opp pedalen og forventer brems slik at en må bremse senere og hardere enn planlagt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mreinha

Takk for tilbakemeldinger!

Det høres jo dessverre ut som om dere har samme erfaring jeg fikk fra prøvekjøring. Rart at det ikke fungerer bedre, men det er vel lov å håpe at det blir fikset med en softwareoppdatering, selv om jeg tviler  :-\

Får håpe at D--/D- blir close enough til å mer eller mindre kunne kjøre behagelig med en pedal, slik man har blitt godt vandt med i Tesla. E-tron var jo totalt ubrukelig når det gjaldt en pedals-kjøring når vi prøvekjørte, så uansett mye bedre enn det andre valget vi stod i mellom!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA