Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eqc eier erfaringer. +/-

Startet av Egil Fonn, torsdag 16. april 2020, klokken 06:52

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: mathis på tirsdag 28. april 2020, klokken 17:35
Sitat fra: boppus på tirsdag 28. april 2020, klokken 11:35
Dette gjør jeg definitivt ikke selv. Antar midtkonsollen bør taes av før foliering. Forslag til egnet sted å få det utført på østlandet?

Jeg ble tipset om et sted i Drammen. En fyr på facebook la ut bilder fra resultatet. Så meget bra ut og jeg vurderer gjøre det på samme sted. Har du tilgang til facebook gruppen for EQC?

Jeg har brukt Scandinano i Drammen, de gjorde en flott jobb både utvendig på vår Model 3 og på midtkonsollen. Anbefales.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mathis

Sitat
Jeg har brukt Scandinano i Drammen, de gjorde en flott jobb både utvendig på vår Model 3 og på midtkonsollen. Anbefales.

Var de som ble nevnt på facebook også. Da var det snakk om en pris på rundt 3000kr. Visst nok tar de ut midtkonsollen for å få best mulig resultat. Ble dette gjennomført når du fikk jobben gjort?

Her er forøvrig et resultat på en jobb som ble gjort på en EQC;
https://www.instagram.com/p/B8_USiYnu4Z/?igshid=1oz5mejhu5nwf&fbclid=IwAR2jhtdHFfI30H2uf_7MWKyTrQJnxVX2iK_wWbIiUpVI-OWPf81a8GaKd3U

Synes det ser veldig bra ut.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

daktari

Lite erfaringer å lese om? Ikke så mange som fikk bil før Norges-ferien kanskje? Har bakkeklaringen vært høy nok på hytteveiene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Jeg eier ikke bilen,men prøvekjørt på hytteveier. Det gikk ikke for mitt vedkommende da den slo nedi foran. Nå er veien til hytta vår en skogsbilvei siste 200m,med noen steiner som vi må lirke oss over. Så sånn sett var det som fryktet. Ellers opplevde jeg bilen som en flott bil jeg gjerne skulle eid

mathis

Slo nedi foran? Det var ikke disse "skvettlappene" foran som tok nedi da? I så tilfelle ville jeg ikke bekymret meg.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

#20
Sitat fra: daktari på mandag 13. juli 2020, klokken 10:58
Lite erfaringer å lese om? Ikke så mange som fikk bil før Norges-ferien kanskje? Har bakkeklaringen vært høy nok på hytteveiene?
Legges ut ganske mange erfaringer og leveranser på Facebook. Hyttefolk, folk som drar tilhengere, foliering mm. Virker som folk er strålende fornøyd.
Jeg har selv kjørt på kryss og tvers i Øyer-fjellet forrige uke (Sjøsetra, Lisetra, pellestova, Hitvegen+++) . Hytteveier, stølsveier, parkert i grøfta, dratt 1,6 tonn med minidumper opp på hytta. Fungerer helt problemfritt. Har en så røff vei at den ikke holder kan det sikkert være verd pengene å få en graver til å rydde litt noen timer. Antakelig vel anvendte kroner.

Ser dette med aeroflapsene ble diskutert der i dag og at mange visstnok har kortet dem ned. Ikke rart det skraper i god fart over fartsdumper når de bygger såpass ned. Ikke farlig, men allikevel sjenerende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. juli 2020, klokken 20:49
Sitat fra: daktari på mandag 13. juli 2020, klokken 10:58
Lite erfaringer å lese om? Ikke så mange som fikk bil før Norges-ferien kanskje? Har bakkeklaringen vært høy nok på hytteveiene?
Legges ut ganske mange erfaringer og leveranser på Facebook. Hyttefolk, folk som drar tilhengere, foliering mm. Virker som folk er strålende fornøyd.
Jeg har selv kjørt på kryss og tvers i Øyer-fjellet forrige uke (Sjøsetra, Lisetra, pellestova, Hitvegen+++) . Hytteveier, stølsveier, parkert i grøfta, dratt 1,6 tonn med minidumper opp på hytta. Fungerer helt problemfritt. Har en så røff vei at den ikke holder kan det sikkert være verd pengene å få en graver til å rydde litt noen timer. Antakelig vel anvendte kroner.

Ser dette med aeroflapsene ble diskutert der i dag og at mange visstnok har kortet dem ned. Ikke rart det skraper i god fart over fartsdumper når de bygger såpass ned. Ikke farlig, men allikevel sjenerende.

Tja - hva skjer med flapsene i 20 minus? Knekker de da?
Slike flaps kan jo være magneter for snøslaps også??.  Spurte selgeren om disse når jeg prøvekjørte og lurte på om de kunne byttes ut i noen mindre - fikk aldri noe svar på dette.  Nå er det vel knapt noen som har vintererfaring i snøslaps med bilen - så svaret på om disse utgjør et reellt problem eller ikke vet vi jo ikke, men personlig ville jeg gjerne hatt dem bort og erstattet med noen som var maks 1 cm høy.......

Øyvind.h

I 20 minus forsvinner de kanskje. Problem solved :D Er jo bare for aerodynamikk uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kitchendog

Tviler på de forsvinner i kulde. De er i gummi, og blir neppe så harde at de knekker. Mercedes har hatt slike i årevis. Min E320 fra 2001 hadde samme greiene bare ikke like lange. Har nettopp fått EQC så vet ikke om de er slapsmageneter, men det var de ihvertfall ikke på E-klassen. Kan ikke se for meg at slaps henger så veldig på glatte vertikale flater. Jeg tilpasser farten slik at de sjelden tar nedi. Som bonus så takker hjuloppheng,dempere og fjærer meg og de lever sannsynligvis lenger.

pmsmith

Vi vurderer også å kjøpe en EQC, men er veldig bekymret for bakkeklaring på den. Vi kjører mye i veier som hytteveier (høyere i midten og lavere på sidene). Er det noen som kan svare på om dette blir et problem eller kan potensielt bli et problem i > 25% av tiden? Vi kjører uten passasjerer vanligvis men med tung last i bagasjerommet (200 kg).

Tusen takk for hjelpen.

Trond.m

Sitat fra: pmsmith på tirsdag 14. juli 2020, klokken 18:21
Vi vurderer også å kjøpe en EQC, men er veldig bekymret for bakkeklaring på den. Vi kjører mye i veier som hytteveier (høyere i midten og lavere på sidene). Er det noen som kan svare på om dette blir et problem eller kan potensielt bli et problem i > 25% av tiden? Vi kjører uten passasjerer vanligvis men med tung last i bagasjerommet (200 kg).

Tusen takk for hjelpen.
Tror ikke noen kan svare på dette uten å ha inngående kjennskap til de hytteveiene du skal kjøre på. Hvorfor ikke spørre om å få prøvekjøre en EQC på typiske hytteveier ?

pmsmith

Takk for svar. Vi har prøvekjørt i Sørkedalen, Oslo på de dårligste grusveier vi kunne finne. Likevel er de ikke så ille nå som de vil være på vinterføre. Vi lurer også på om noen har testet bilen på dårlig brøytede veier og/ eller veier som er høyere i midten.

mathis

Tror du får best respons om du spør i gruppen på facebook. Der er det flere aktive som har fått utlevert bil.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Trond.m

Veier som er høyere på midten kan være litt skumle, for det er vanskelig å vurdere hvor stor høydeforskjellen er.  Men spørsmålet som noen bør kunne si noe om er det er fare for skade på bilen. Er platen under understellsbehandlet så må det kanskje etterbehandles, men er platen så solid at den gir full beskyttelse av batteriet ?  Tidligere kunne man bestille beskyttelsesplate for motor på Mercedes. Mulig at EQC i praksis har beskyttelsesplate under hele bilen, så den er helt beskyttet mot skade fra underlaget ?

4Matic Fanatic

Sitat fra: TM på onsdag 15. juli 2020, klokken 05:41
Mulig at EQC i praksis har beskyttelsesplate under hele bilen, så den er helt beskyttet mot skade fra underlaget ?
Det er vel batteriet som ligger der, så helt beskyttet er den neppe  - vil jo være forskjell på at du skraper nedi og at bilen faller over en skarp stein. Det er uansett ikke snakk om den typen vern som det gamle bunnpannevernet som var av flere mm tykt stål for et lite område under motor.

Samme greia på I-Pace, glatt, ganske tykk aluminumsplate under hele bilen - tåler nok glatt å subbe nedi men jeg ville ikke kjørt hardt i terrenget med dette likevel...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA