Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme

Startet av HouseGlover, søndag 12. april 2020, klokken 13:45

« forrige - neste »

RJK

#45
Får du ikke ladet over 80%, så har du enten en innstilling i bilen som begrenser dette, eller du har en feil som stopper dette.

Jeg har ihvertfall enda ikke vært ute for en ladestasjon som begrenser dette, selv om det er de som tar ekstra betalt for all lading over 80 %, eller etter x antall minutter.

Eneste er at Tesla setter som standard 80 %, men man kan velge å endre i appen til 90 eller 100 % SoC, men du kan få "trengselsavgift" på dette!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Mener å ha lest at noen hurtigladestasjoner stopper ved 80% og du må bekrefte at du ønsker å lade videre...

Ellers har noen biler en sikkerhets funksjon i programvare som begrenser hvor høyt du kan lade om det mistenkes feil ved batteriet ut fra temperatur etc. Min har det etter at noen batteripakker fra LG Chem har feil og som man ønsker å utbedre før det evnt. blir alvorlig / brann.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:24Mener å ha lest at noen hurtigladestasjoner stopper ved 80% og du må bekrefte at du ønsker å lade videre...
Opplevde det på Circle K en gang, men det er fire år siden jeg har ladet der, så vet ikke hvordan det er nå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 08. mai 2024, klokken 19:00Eneste er at Tesla setter som standard 80 %, men man kan velge å endre i appen til 90 eller 100 % SoC, men du kan få "trengselsavgift" på dette!
Hva mener du, er ikke noen avgift på å lade til 100% hos Tesla. Det er dog "parkeringsavgift" hvis du står mere enn en gitt tid etter du er ferdigladet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Lite fokus på sakteladere rundt om.
Folk som bor i blokk og lign har ikke mulighet til å lade enkelt.
Burde vært satset mer på saktelading.
Jeg kan verken lade ved butikken eller på jobb.
Samtidig så skal en slutte med fossil?

Her må staten vokne å få ut flere sakteladere

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:45
Sitat fra: RJK på onsdag 08. mai 2024, klokken 19:00Eneste er at Tesla setter som standard 80 %, men man kan velge å endre i appen til 90 eller 100 % SoC, men du kan få "trengselsavgift" på dette!
Hva mener du, er ikke noen avgift på å lade til 100% hos Tesla. Det er dog "parkeringsavgift" hvis du står mere enn en gitt tid etter du er ferdigladet.
Har vært omtalt før at endel SuC-stasjoner har "trengselsavgift", som altså gir deg høyere pris på de siste 20 % om du lader til 100%.

Ser nå at dette kun gjelder i USA, men leste at det var da noen som hadde funnet det på norske stasjoner og. Det er vel tydeligvis fjernet nå.

https://www.tesla.com/support/charging/supercharger/fees

"Supercharger Congestion Fee
At certain Supercharging locations, congestion fees will replace idle fees. A congestion fee is a fee you pay when a Supercharger site is busy, and your vehicle's battery is above a certain level. You can see the battery charge level where congestion fees apply on your vehicle's touchscreen.

Congestion fees only apply when:

The Supercharger site is busy
Your vehicle's battery is already at or above the congestion fee level
If you meet all the above criteria during your Supercharging session, you will receive an alert in the Tesla app. You will have a five-minute grace period to disconnect your vehicle and leave before congestion fees apply. After the grace period, you will be charged a fee for each minute you remain connected to the Supercharger.

This fee encourages drivers to charge only as much as is needed for their trip, rather than all the way to 100%. This increases the availability of Superchargers so that everyone has access when they need it."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Greta

Hei alle sammen, jeg har lest hele tråden fordi jeg vurderer å kjøpe en elbil, men jeg er veldig bekymret for ladeproblemet. Jeg bor i en blokk uten mulighet til å installere egen lader, så jeg må stole helt på offentlige ladestasjoner.

Ser at flere nevner at hurtiglading ikke er ideelt på sikt, men hvilke reelle alternativer finnes for de som ikke kan lade hjemme? Tror dere ladeinfrastrukturen vil bli bedre i løpet av noen år, eller vil dette fortsatt være et stort problem for oss som bor i leiligheter?

Optimal rekkevidde starter med riktige dekk! 🛞 Sjekk ut kalkulatorer for dekkvalg.

Svk

Sjekk litt ladekart,se hva som er i nærheten. Sjekk ladepriser.
Ta en tur bort å se ladestasjonene live.

TB

Sitat fra: Greta på mandag 24. februar 2025, klokken 10:28Hei alle sammen, jeg har lest hele tråden fordi jeg vurderer å kjøpe en elbil, men jeg er veldig bekymret for ladeproblemet. Jeg bor i en blokk uten mulighet til å installere egen lader, så jeg må stole helt på offentlige ladestasjoner
Hvor parkerer du bilen?
Om parkering skjer på boligselskapets eiendom er det krav om tilrettelegging av lading.

Parkering langs offentlig vei er ikke omfattet av krav til lading.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Orbit

Sitat fra: TB på mandag 24. februar 2025, klokken 11:22Parkering langs offentlig vei er ikke omfattet av krav til lading.
Dersom det er noen form for regulering av parkeringen (f.eks. maksimal parkeringstid, selv om det er gratis) faller også offentlig parkering inn under parkeringsforskriften, og krav om ladeplasser. Men her syndes det ofte, og Vegvesen/Elbilforeningen er (etter mitt syn) ikke flinke til å følge opp slike brudd på forskriften.

Se f.eks.tidligere tråd på dette: https://elbilforum.no/index.php?topic=53082.0

@Greta: Jeg er også avhengig av offentlig lading hjemme. Det går helt greit, men delvis fordi vi ikke er avhengige av å bruke bil daglig. Jeg ville ikke basert bilkjøpet på gatelading som ikke allerede er der i dag.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

#55
Sitat fra: Greta på mandag 24. februar 2025, klokken 10:28Hei alle sammen, jeg har lest hele tråden fordi jeg vurderer å kjøpe en elbil, men jeg er veldig bekymret for ladeproblemet. Jeg bor i en blokk uten mulighet til å installere egen lader, så jeg må stole helt på offentlige ladestasjoner.

Ser at flere nevner at hurtiglading ikke er ideelt på sikt, men hvilke reelle alternativer finnes for de som ikke kan lade hjemme? Tror dere ladeinfrastrukturen vil bli bedre i løpet av noen år, eller vil dette fortsatt være et stort problem for oss som bor i leiligheter?



Norge har på mange måter kommet så langt at jeg vil påstå det bør gå helt fint. Det er allerede blitt bra med lading. F.eks. har Tesla over 140 ladestasjoner rundt forbi med mange stolper. Du har og mulighet til å kjøpe et ladeabonnement hos andre (f.eks. Ionity) som gjør at ladekostnaden blir lav.

Ville gått inn på chargefinder.com og søkt opp stedet der du ser for deg å kjøre/parkere. Finnes og en del sakte-ladere, sånn at du kanskje kan stå og lade mens du er på jobb osv. Men ofte er det billigere på hurtiglader.
https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-tonsberg-circle-k-tonsberg/3rpdk7

Som andre nevner så bør du uansett sjekke med styret i blokken om du kan kreve ladeplass i blokken. Eventuelt sjekke med Huseierne eller lignende organisasjon.

Mange har ladet veldig mye på hurtiglader uten å ha merket at batteriet har blitt dårlig. Er uansett ofte 8 års garanti på batteri.

Er vel og noen plasser som gjør at en slipper å sirkle rundt 100 ganger kvartalet når en får ekstra parkeringsmuligheter når en får mulighet til å parkere på ladested. Men er vel maks-tid mange plasser.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA