Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme

Startet av HouseGlover, søndag 12. april 2020, klokken 13:45

« forrige - neste »

RJK

#45
Får du ikke ladet over 80%, så har du enten en innstilling i bilen som begrenser dette, eller du har en feil som stopper dette.

Jeg har ihvertfall enda ikke vært ute for en ladestasjon som begrenser dette, selv om det er de som tar ekstra betalt for all lading over 80 %, eller etter x antall minutter.

Eneste er at Tesla setter som standard 80 %, men man kan velge å endre i appen til 90 eller 100 % SoC, men du kan få "trengselsavgift" på dette!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Mener å ha lest at noen hurtigladestasjoner stopper ved 80% og du må bekrefte at du ønsker å lade videre...

Ellers har noen biler en sikkerhets funksjon i programvare som begrenser hvor høyt du kan lade om det mistenkes feil ved batteriet ut fra temperatur etc. Min har det etter at noen batteripakker fra LG Chem har feil og som man ønsker å utbedre før det evnt. blir alvorlig / brann.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:24Mener å ha lest at noen hurtigladestasjoner stopper ved 80% og du må bekrefte at du ønsker å lade videre...
Opplevde det på Circle K en gang, men det er fire år siden jeg har ladet der, så vet ikke hvordan det er nå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 08. mai 2024, klokken 19:00Eneste er at Tesla setter som standard 80 %, men man kan velge å endre i appen til 90 eller 100 % SoC, men du kan få "trengselsavgift" på dette!
Hva mener du, er ikke noen avgift på å lade til 100% hos Tesla. Det er dog "parkeringsavgift" hvis du står mere enn en gitt tid etter du er ferdigladet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Lite fokus på sakteladere rundt om.
Folk som bor i blokk og lign har ikke mulighet til å lade enkelt.
Burde vært satset mer på saktelading.
Jeg kan verken lade ved butikken eller på jobb.
Samtidig så skal en slutte med fossil?

Her må staten vokne å få ut flere sakteladere

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:45
Sitat fra: RJK på onsdag 08. mai 2024, klokken 19:00Eneste er at Tesla setter som standard 80 %, men man kan velge å endre i appen til 90 eller 100 % SoC, men du kan få "trengselsavgift" på dette!
Hva mener du, er ikke noen avgift på å lade til 100% hos Tesla. Det er dog "parkeringsavgift" hvis du står mere enn en gitt tid etter du er ferdigladet.
Har vært omtalt før at endel SuC-stasjoner har "trengselsavgift", som altså gir deg høyere pris på de siste 20 % om du lader til 100%.

Ser nå at dette kun gjelder i USA, men leste at det var da noen som hadde funnet det på norske stasjoner og. Det er vel tydeligvis fjernet nå.

https://www.tesla.com/support/charging/supercharger/fees

"Supercharger Congestion Fee
At certain Supercharging locations, congestion fees will replace idle fees. A congestion fee is a fee you pay when a Supercharger site is busy, and your vehicle's battery is above a certain level. You can see the battery charge level where congestion fees apply on your vehicle's touchscreen.

Congestion fees only apply when:

The Supercharger site is busy
Your vehicle's battery is already at or above the congestion fee level
If you meet all the above criteria during your Supercharging session, you will receive an alert in the Tesla app. You will have a five-minute grace period to disconnect your vehicle and leave before congestion fees apply. After the grace period, you will be charged a fee for each minute you remain connected to the Supercharger.

This fee encourages drivers to charge only as much as is needed for their trip, rather than all the way to 100%. This increases the availability of Superchargers so that everyone has access when they need it."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA