Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme

Startet av HouseGlover, søndag 12. april 2020, klokken 13:45

« forrige - neste »

Holland

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en ny el-bil hos Møller. Jeg har fått tilbudt fullfinansiering med 3% rente, og ser at på 5 år blir dette en total lånekost på 31 250 kr som jeg syntes er rimelig. Jeg dobbeltsjekket på https://xn--lnekalkulator1-lib.no/.

Burde jeg forvente å få med en hjemmelader på kjøpet? Har noen noe erfaringer? Dette er min første NYE el-bil.

RJK

Hjemmelader må du nok stå for selv. Var bare i starten at man kunne få kjøp av lader bakt inn i billånet, og fremdeles uten mva. Dette varte frem til myndighetene skjerpet inn reglene for hva som kunne regnes som en del av bilen og nødvendig utstyr.

Nå er det jo mva på alt over 500K, så for de fleste biler med god rekkevidde, så havner man stort sett over denne grensen uten alt utstyret, som da havner på den deles som det skal svares mva for.

Men det kan jo hende de har avtale med et selskap som selger og installerer, om ikke Møller selv selger ladebokser, og har elektrikere som de samarbeider med..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

@Holland: Sjekk også om renten du er tilbudt er fast for hele perioden. Standardavtalen deres er at du får kampanjerente i tre år (som ikke er fast, men vil justeres med generelle renteendringer), for deretter å justeres opp til "markedsrente" (som i dag ville vært 7,99% nominelt, og rundt 10%+ effektiv rente).

F.eks. VW:
Sitat fra: https://mollerbil.volkswagen.no/kampanjer/id.4/Eff. rente 6,36% ved lånebehov kr 150.000 o/5år, etableringsgebyr kr 3.024. Totalt kr 176.265. Forutsetter finansiering i Volkswagen Financial Services. Flytende kampanjerente i de tre første årene (p.t. 3,99%,som deretter justeres til gjeldende produktrente (p.t. 7,99%). Både kampanje- og produktrente er flytende og følger normal renteutvikling i hele låneperioden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: Slowpokes på søndag 12. april 2020, klokken 16:13
Sitat fra: HouseGlover på søndag 12. april 2020, klokken 15:01Angående kommunens ladestasjoner, hvor reelt er at de blir ledige når det er så billig?

Før BYM innførte betaling, var det så og si opptatt overalt hele tiden. Etter at de tar betalt er det ledig stort sett 24/7. Selv på løkka, Bislett og Majorstua står ladestasjonene brakke der de før var full av ladbare biler.

Nå er det ikke så aktuelt å bruke disse for meg lenger, men det er tydelig at BYM tar for mye betalt når det tilsynelatende er flere ledige ladere enn ladere i bruk. De må jo ha noe statistikk på at bruken har falt dramatisk? Nylig, en søndag på Sagene, så jeg 8/8 ladere ledige, mens det var umulig å finne annen parkering. Det er fint at det er lett å finne ledig lader, men antakelig ligger de om lag 50% for høyt i pris.

PS! Alle disse laderne innenfor Ring 1 som er kun for varebil virker også helt feilslått. F.eks. i Myntgata og på Tjuvholmen. Samme symptom, de står nye tomme, eller så står det noen stakkarer der som har fått bot fordi de ikke har varebil.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

SitatPS! Alle disse laderne innenfor Ring 1 som er kun for varebil virker også helt feilslått. F.eks. i Myntgata og på Tjuvholmen. Samme symptom, de står nye tomme, eller så står det noen stakkarer der som har fått bot fordi de ikke har varebil.
Er ofte på Tjuvholmen... de er i bruk de...men ja ikke så ofte...men jeg liker at de står der jeg...litt symbolverdi for min del.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA