Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: HouseGlover på ſøndag 12. April 2020, klokken 13:45

Tittel: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: HouseGloverſøndag 12. April 2020, klokken 13:45
Hei, jeg har fundert på å anskaffe meg en elbil, type e-golf 2016 modell, uten lademulighet hjemme.

Borettslaget jeg bor i har knapt med parkeringsplasser for elbil så må nok vente en god stund før noen av dem blir ledige eller før flere blir bygget ut.

Jeg bor imidlertid rett ved Circle K på Bjerke og her er det flere ladestasjoner. Og når det er kun 2-5 minutters gange fra ladestasjoner så er det ikke så gærnt? Eller er det en dårlig løsning for jeg måtte da ha hele tiden benyttet meg av hurtiglader noe som ikke er bra for selve batteriet på elbilen?

Jeg har beregnet at jeg ved å anskaffe elbil sparer litt over kr 1.000 i mnd bare på bompenger.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Magne Stſøndag 12. April 2020, klokken 14:25
Å kjøpa elbil utan å ha tilgang til lading heime, er det berre å frårå.
Du kjem til å bruka alt formykje til på ladestasjonen, tid du ellers kunne ha brukt til noko givande.
Det er viare omlag like dyrt å køyra på hurtiglada el, som det er å køyra på bensin / diesel.

Og når det er kaldt, så går ladinga sakte.  Den bilen du nemner her ladar skjeldant raskare enn 40kW pr. time.  Det vil i beste tilfelle sei at du ladar 30 min. pr to timar du køyrer bil.

Kom der heller inn i styret i borettlaget og gjer ein jobb der.  Kanskje du då kan påverka borettslaget til å få på plass normallading for sine medlemer.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Slowpokesſøndag 12. April 2020, klokken 14:52
Hva med å bruke kommunens ladestasjoner? Ser at det er to ladestasjoner i nærheten av Bjerke circle K. Koster 5kr/timen mellom 20-09 og er kanskje ett billigere alternativ?

  [ You are not allowed to view attachments ]  
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: HouseGloverſøndag 12. April 2020, klokken 15:00
Ok, takk for svaret, da er det nok bare å droppe tanken om elbilen i den nærmeste fremtiden.
Slik jeg forsto det så er det stor etterspørsel etter lademuligheter i borettslaget, men for å utvide det så kreves det større investeringer. Så dette vil nok ta litt tid.

Egentlig så synes jeg det er urettferdig at jeg må betale så mye i bompenger ved å kjøre en fossilbil når jeg ikke har mulighet til å ha en elbil. Det er ikke bare bare å gå over til elbil for oss som bor i borettslag / sameiet.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: HouseGloverſøndag 12. April 2020, klokken 15:01
Angående kommunens ladestasjoner, hvor reelt er at de blir ledige når det er så billig?
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: ruslebiffſøndag 12. April 2020, klokken 15:11
Går ofte forbi de på Bjerke, etter de begynte å ta betalt har det vært ledig hver gang jeg har gått forbi. Så tror det er en løsning man kan leve med, parkere der når man trenger å lade.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: deinilololſøndag 12. April 2020, klokken 15:32
Hei!

Jeg har gjort det du tenker på, dvs kjøpt en e-golf uten lading hjemme.
Jeg bor riktignok i Bodø - så kjører nok litt kortere enn deg.

Har 11 kilometer hver vei til jobb. Har ikke lading på jobb heller. Jeg kombinerer hurtiglading, lading hos foreldre og lading på kommunale plasser ved anledning.
Hatt bilen siden 25 januar.

Totalt sett har det blitt litt dyrere enn jeg hadde ønsket. Februar, hvor det var veldig kaldt hele perioden ladet jeg for 988,- NOK (hvorav ca 300 blir refundert av arbeidsgiver pga parkering i arbeidstid etc)

Mars ble 650kr i lading.

Jeg opplever det ikke som et problem med lading mtp tid etc, men kostnadene ble noe høyere enn jeg hadde forventet. Nå ligger jeg på at det var et akkurat innafor kjøp. Det skulle i utgangspunktet være et rimelig kjøp :)

Men alle sameier etc vil måtte legge til rette for lading, så jeg antar at jeg har hjemmelading innen 1-2 år.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Slowpokesſøndag 12. April 2020, klokken 16:13
Angående kommunens ladestasjoner, hvor reelt er at de blir ledige når det er så billig?

Før BYM innførte betaling, var det så og si opptatt overalt hele tiden. Etter at de tar betalt er det ledig stort sett 24/7. Selv på løkka, Bislett og Majorstua står ladestasjonene brakke der de før var full av ladbare biler. Bor på et området der det fortsatt er gratis og har hatt litt ladeangst, men vi har back up ladestasjon hvis det skulle være krise.
Tittel: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: automatſøndag 12. April 2020, klokken 17:49
Å basere seg på hurtiglading er dyrt. Spesielt om vinteren, når batteriet ofte er kaldt, og ikke kan ta i mot så mye strøm.

Men laderen på Cirkle K på Bjerke drives av Grønn Kontakt, og de ganske prisgunstige på sine 22kW AC-ladere. Men man bør ha en bil som ikke har altfor treg saktelading. Usikker på når egolf oppgraderte til 7,2kW lader.

Biler som kan være et alternativ:
Renault Zoe er kongen av lading på 22kW.  Men bare siste versjon kan DC-hurtiglades. Og alle versjoner har noen ladeutfordringer.

Bmw i3 94Ah/120Ah. Kan lades med 11kW.

Hyundai Ioniq. Lader ikke raskere enn 7,2kWh, men bilen er gjerrig, så man kommer langt på strømmen man lader. 28kWh-versjonen lader svært raskt på hurtiglader, mens den nye er treg her.

Sjekk om det står noe skilt med max ladetid på ladestasjon. For den skisserte strategien innebærer at man kan bli stående å lade noen timer.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Håvarſøndag 12. April 2020, klokken 18:32
Grønn Kontakt har samme prismodell ellers i landet som på Cirkle K Bjerke. 0.1kr/min og 2.5kr/kWh.
Med 7,2 kW lader i bilen blir det ca 3.3 kr/kWh, 4.2kr/kWh med 3,6 kW og ca 3 kr/kwh med 11 kW.

e-Golf fikk 7,2 kW-lader med faceliften. Denne kom med 2017-modellen om jeg husker rett. Å basere seg på lading av pre-facelift e-golf borte blir dyrt. Og hold deg uansett unna Fortum sine AC-ladere i tilknytning til hurtigladerne. Der betaler du 1 kr/min så med mindre du kan lade med 22 kW. Med 3.6 kW blir det nesten 17 kr/kWt. Fortum ber om kø på hurtigladerne.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: z4rdſøndag 12. April 2020, klokken 19:18
Jeg vil ikke anbefale deg å ha elbil uten fast lademulighet. Hvis man ikke har muligheten til å la bilen stå i fred og ro uten å hele tiden måtte sjonglere frem og tilbake med tilkobling/frakobling, flytting osv, er meget ugunstig for deg. Rent økonomisk er det ikke nødvendigvis et så veldig stort problem sammenlignet med alternativet.

Jeg synes at den største fordelen med elbil er at man kan lade til "full tank" når man sover eller jobber - og med andre ord unngå å bruke fritiden til slik logistikk. Men alt har jo sin pris - og folk oppfatter slik tidsbruk noe forskjellig. Jeg ville kanskje ha prøvd å funnet ut hvor mange ganger du måtte ha ladet ila uka for å få ting til å gå opp... bruksmønsteret ditt har jo mye å si i dette regnestykket.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: elektroluxſøndag 12. April 2020, klokken 20:33
Har du vurdert et av de etterhvert mange #bomfrie kjøretøy?

Kommer i elektrisk, bensin og diesel, og besparelsen og ikke minst gleden med å ikke betale en så urettferdig skatt til adelen mer enn oppveier ulemper som mindre komfort og sikkerhet.

Har laget en egen tråd om slike kjøretøy:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50899.0
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: HouseGloverſøndag 12. April 2020, klokken 23:23
Mange gode svar og forslag, takk for det.

Jeg er fortsatt i tenkeboksen angående elbil, men jeg ser at det kan spesielt bli utfordrende med lading om vinteren - det kan både være tidkrevende og dyrt.

Jeg har ikke vurdert #bomfrie kjøretøy, det virker som om de fleste av disse vil være i det minste laget. Jeg og dama vil kun ha en bil som vil i 90 %+ tilfeller brukes av meg til jobbpendling, totalt 40 km pr dag. Men i tillegg noe bykjøring samt noe lengre (120 km en vei) turer et par ganger i året.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: hemiMandag 13. April 2020, klokken 01:48
Uten lading hjemme, eller på jobb er det imho ingen god ide.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: OddaaMandag 13. April 2020, klokken 09:54
Enig, for min del ville det være uaktuelt med elbil uten egen lademulighet. Men selvsagt, om en legger nok tid og energi i det så er det ikke umulig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: elektroluxMandag 13. April 2020, klokken 10:59
En løsning er å leie ladeplass/garasje gjerne i randsonen til bompengeringen og kjøre elbilen mellom der og jobben, mens en bruker annet kjøretøy dit.

Er bomringen nær bopel kan en sykle forbi bommene til bilen, og er bommene nær jobben kan en sykle siste biten. Eventuelt ha en rimelig bil mellom punktene.

Er det flere bomringer må en enten ha flere kjøretøy langs pendlerruten eller noe som er lite nok til å tas med i bilen.

Mens elbil gikk gratis gjennom bommene hadde jeg gjerne en slik med på henger bak dieseldråget. Med bombrikke kun i elbilen var besparelsen i bomkostnader større enn ekstrakostnadene med Diesel. Funker forsåvidt fremdeles, men med bom også på elbil er fordelen kraftig redusert. Det må også tas med i betraktningen at bilen uten brikke kan bli belastet med bompenger selv når den har bil med bombrikke på slep, så det kan faktisk bli dyrere enn å bare ete noen kameler og la bomadelen få sine slanter.

En løsning med tanke på at du kun skal 20 km / 20 min turer er en 3 hjuler scooter som du kan kjøre med bil sertifikat tatt før 2013:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=173904871

Har selv kjørt min scooter konsekvent siden 10 feb i år og med rett utstyr er det egentlig bare gøy.

Sjekk gjerne Instagram #laelbilenstaa for flere tips til #bomfrie transport alternativ
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: automatMandag 13. April 2020, klokken 12:43
@elektrolux: Alle dine kreative forslag blir fort dyrere og mer upraktiske enn bare å fortsette og kjøre bensinbil gjennom bomstasjonene. (Og det kryr av dem i Oslo nå). Det er heller ikke «bare å finne en ekstra garasjeplass».

Ditt intense bompengehat gjør rett og slett rådene dine irrasjonelle.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: z4rdMandag 13. April 2020, klokken 12:51
Word.

Det er for spesielt interesserte å holde på slik, og kan ikke bortforklares med at det er økonomisk. Personlig verdsetter jeg min egen tid også.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: elektroluxMandag 13. April 2020, klokken 13:33
En Trike sparer da visselig både tid og penger og trådstarter sitt motiv var å spare bompenger. En slik scooter bruker også så lite bensin at det er rimeligere enn offentlig lading så her blir det vinn vinn.

Kjøpskosten på 86000 kr er nedbetalt på 43 måneder eller 3 1/2 år bare på sparte bomkostnader og tar en med sparte drivstoff kostnadene og enklere parkering, er egentlig dette en "no brainer"

Å råde vedkommende å fortsette å kjøre bensinbilen gagner kun bomselskapet.

Forstår ikke den aksepten det er blant enkelte for bompenger. Samme folkene bruker helt sikkert de øvrige mulighetene de har for å spare skatt, f. eks rentefradrag, pendlerfradrag, egen bolig, BSU, IPS etc. og det er ingen som argumenterer mot å bruke de mulighetene.

Når først myndighetene lager føringer og insentiver for hvordan de ønsker at vi skal bevege oss er det både riktig og loyalt å følge disse.

Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: z4rdMandag 13. April 2020, klokken 13:50
Du må ikke blande det med aksept for bompenger, men en personlig vurdering av kost-nytte. Der vekter vi nok ulikt.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: RJKMandag 13. April 2020, klokken 22:22
Enig, for min del ville det være uaktuelt med elbil uten egen lademulighet. Men selvsagt, om en legger nok tid og energi i det så er det ikke umulig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har lademulighet i borettslaget mitt, men til 20 kr for 1 time på 7,2/7,4 kW effekt, og 10 kroner ved 3,6 kW. Rent praktisk lader bilen min uansett billigst på 7,2/7,4 kW, men vi snakker ca 2,7-2.78 kr per kWh. Lader som regel 8 timer (koster meg 160,- kr) og er da ved rundt 90 % når jeg lader fra nesten tomt batteri

En ulempe er at jeg må bestemme meg hvor mye/lenge jeg vil lade på forhånd, og det å avbryte, betyr at jeg har betalt for strøm jeg ikke får nyttiggjort meg i tilfelle. Fordelen er at om jeg setter bilen på lading om kvelden, så må jeg ikke flytte bilen midt på natta.

Jeg lader derfor først og fremst på kveld/natt, om jeg ikke kan sette den på lading før jeg drar på jobb (bor i gangavstand til jobb), og flytter da ferdigladet bil når jeg kommer fra jobb.

Med AC-lading hos GK, og spesielt da med månedsabonnementet som faktisk lønner seg ved tredje lading samme måned, så kunne det gått. Men det er langt større styr med å dra til nærmeste lader og passe på at bilen blir hentet før den er ferdig ladet. Da har jeg ikke beregnet eventuell annen rabatt som Coop-rabatt og rabatt for mye lading (10 % på neste lading etter man passerer 250 kr, 20 % over 500 kr. Rabatt drar man over til neste måned om man har ladet for "trinnet" man er på ved månedskiftet).

Skal det ha noe for seg, så må man altså ha laderen rett i nærheten av der man bor/oppholder seg. Riktignok blir ikkelading uten minuttpris (inkludert i månedsabonnementet), så må man ikke stresse like mye med å flytte bilen, helt til man eventuelt blir påminnet av GK, om man utnytter dette.

For jeg som sjeldent lader mer enn en gang i måneden om jeg ikke tar langtur, og dermed kanskje lader på hurtiglader, så ville ikke abonnement lønt seg. Og som nevnt, det ville vært enda mer omstendelig.

Men til gjengjeld betaler jeg heller ikke for ladeanlegget utenom det som er innebygd i ladeprisen. Når man leser at folk betaler alt fra 15-30 K for lader og oppsett, så har man tross alt litt å gå på i forhold til kW-prisene som man oppnår på hjemmelading, så man må jo regne på hvor mye og hvor lenge man skal beregne, før dette er billigst totalt sett.

Men klart, komforten med å slippe å måtte flytte bilen utenom når man faktisk ønsker selv eller faktisk skal bruke bilen, og at man kan forvarme bilen på ladestrøm slik at man har både bedre rekkevidde og lavere forbruk ut av samme mengde strøm, er jo verdt noen kroner.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Krokodillen_FrankTirsdag 14. April 2020, klokken 17:38
Jeg bor på Majorstuen med elbil, og lader nesten utelukkende på offentlige ladestasjoner. Det er helt uproblematisk for meg, og jeg har enda til gode å ikke få plass.

Den største utfordringen for meg er per nå ikke lading, men å finne ledig gateparkering. Men det problemet har du uansett om du har elbil eller fossilbil...