Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: HouseGlover på søndag 12. april 2020, klokken 13:45

Tittel: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: HouseGloversøndag 12. april 2020, klokken 13:45
Hei, jeg har fundert på å anskaffe meg en elbil, type e-golf 2016 modell, uten lademulighet hjemme.

Borettslaget jeg bor i har knapt med parkeringsplasser for elbil så må nok vente en god stund før noen av dem blir ledige eller før flere blir bygget ut.

Jeg bor imidlertid rett ved Circle K på Bjerke og her er det flere ladestasjoner. Og når det er kun 2-5 minutters gange fra ladestasjoner så er det ikke så gærnt? Eller er det en dårlig løsning for jeg måtte da ha hele tiden benyttet meg av hurtiglader noe som ikke er bra for selve batteriet på elbilen?

Jeg har beregnet at jeg ved å anskaffe elbil sparer litt over kr 1.000 i mnd bare på bompenger.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Magne Stsøndag 12. april 2020, klokken 14:25
Å kjøpa elbil utan å ha tilgang til lading heime, er det berre å frårå.
Du kjem til å bruka alt formykje til på ladestasjonen, tid du ellers kunne ha brukt til noko givande.
Det er viare omlag like dyrt å køyra på hurtiglada el, som det er å køyra på bensin / diesel.

Og når det er kaldt, så går ladinga sakte.  Den bilen du nemner her ladar skjeldant raskare enn 40kW pr. time.  Det vil i beste tilfelle sei at du ladar 30 min. pr to timar du køyrer bil.

Kom der heller inn i styret i borettlaget og gjer ein jobb der.  Kanskje du då kan påverka borettslaget til å få på plass normallading for sine medlemer.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Slowpokessøndag 12. april 2020, klokken 14:52
Hva med å bruke kommunens ladestasjoner? Ser at det er to ladestasjoner i nærheten av Bjerke circle K. Koster 5kr/timen mellom 20-09 og er kanskje ett billigere alternativ?

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: HouseGloversøndag 12. april 2020, klokken 15:00
Ok, takk for svaret, da er det nok bare å droppe tanken om elbilen i den nærmeste fremtiden.
Slik jeg forsto det så er det stor etterspørsel etter lademuligheter i borettslaget, men for å utvide det så kreves det større investeringer. Så dette vil nok ta litt tid.

Egentlig så synes jeg det er urettferdig at jeg må betale så mye i bompenger ved å kjøre en fossilbil når jeg ikke har mulighet til å ha en elbil. Det er ikke bare bare å gå over til elbil for oss som bor i borettslag / sameiet.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: HouseGloversøndag 12. april 2020, klokken 15:01
Angående kommunens ladestasjoner, hvor reelt er at de blir ledige når det er så billig?
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: ruslebiffsøndag 12. april 2020, klokken 15:11
Går ofte forbi de på Bjerke, etter de begynte å ta betalt har det vært ledig hver gang jeg har gått forbi. Så tror det er en løsning man kan leve med, parkere der når man trenger å lade.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: deinilololsøndag 12. april 2020, klokken 15:32
Hei!

Jeg har gjort det du tenker på, dvs kjøpt en e-golf uten lading hjemme.
Jeg bor riktignok i Bodø - så kjører nok litt kortere enn deg.

Har 11 kilometer hver vei til jobb. Har ikke lading på jobb heller. Jeg kombinerer hurtiglading, lading hos foreldre og lading på kommunale plasser ved anledning.
Hatt bilen siden 25 januar.

Totalt sett har det blitt litt dyrere enn jeg hadde ønsket. Februar, hvor det var veldig kaldt hele perioden ladet jeg for 988,- NOK (hvorav ca 300 blir refundert av arbeidsgiver pga parkering i arbeidstid etc)

Mars ble 650kr i lading.

Jeg opplever det ikke som et problem med lading mtp tid etc, men kostnadene ble noe høyere enn jeg hadde forventet. Nå ligger jeg på at det var et akkurat innafor kjøp. Det skulle i utgangspunktet være et rimelig kjøp :)

Men alle sameier etc vil måtte legge til rette for lading, så jeg antar at jeg har hjemmelading innen 1-2 år.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Slowpokessøndag 12. april 2020, klokken 16:13
Sitat fra: HouseGlover på søndag 12. april 2020, klokken 15:01
Angående kommunens ladestasjoner, hvor reelt er at de blir ledige når det er så billig?

Før BYM innførte betaling, var det så og si opptatt overalt hele tiden. Etter at de tar betalt er det ledig stort sett 24/7. Selv på løkka, Bislett og Majorstua står ladestasjonene brakke der de før var full av ladbare biler. Bor på et området der det fortsatt er gratis og har hatt litt ladeangst, men vi har back up ladestasjon hvis det skulle være krise.
Tittel: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: automatsøndag 12. april 2020, klokken 17:49
Å basere seg på hurtiglading er dyrt. Spesielt om vinteren, når batteriet ofte er kaldt, og ikke kan ta i mot så mye strøm.

Men laderen på Cirkle K på Bjerke drives av Grønn Kontakt, og de ganske prisgunstige på sine 22kW AC-ladere. Men man bør ha en bil som ikke har altfor treg saktelading. Usikker på når egolf oppgraderte til 7,2kW lader.

Biler som kan være et alternativ:
Renault Zoe er kongen av lading på 22kW.  Men bare siste versjon kan DC-hurtiglades. Og alle versjoner har noen ladeutfordringer.

Bmw i3 94Ah/120Ah. Kan lades med 11kW.

Hyundai Ioniq. Lader ikke raskere enn 7,2kWh, men bilen er gjerrig, så man kommer langt på strømmen man lader. 28kWh-versjonen lader svært raskt på hurtiglader, mens den nye er treg her.

Sjekk om det står noe skilt med max ladetid på ladestasjon. For den skisserte strategien innebærer at man kan bli stående å lade noen timer.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Håvarsøndag 12. april 2020, klokken 18:32
Grønn Kontakt har samme prismodell ellers i landet som på Cirkle K Bjerke. 0.1kr/min og 2.5kr/kWh.
Med 7,2 kW lader i bilen blir det ca 3.3 kr/kWh, 4.2kr/kWh med 3,6 kW og ca 3 kr/kwh med 11 kW.

e-Golf fikk 7,2 kW-lader med faceliften. Denne kom med 2017-modellen om jeg husker rett. Å basere seg på lading av pre-facelift e-golf borte blir dyrt. Og hold deg uansett unna Fortum sine AC-ladere i tilknytning til hurtigladerne. Der betaler du 1 kr/min så med mindre du kan lade med 22 kW. Med 3.6 kW blir det nesten 17 kr/kWt. Fortum ber om kø på hurtigladerne.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: z4rdsøndag 12. april 2020, klokken 19:18
Jeg vil ikke anbefale deg å ha elbil uten fast lademulighet. Hvis man ikke har muligheten til å la bilen stå i fred og ro uten å hele tiden måtte sjonglere frem og tilbake med tilkobling/frakobling, flytting osv, er meget ugunstig for deg. Rent økonomisk er det ikke nødvendigvis et så veldig stort problem sammenlignet med alternativet.

Jeg synes at den største fordelen med elbil er at man kan lade til "full tank" når man sover eller jobber - og med andre ord unngå å bruke fritiden til slik logistikk. Men alt har jo sin pris - og folk oppfatter slik tidsbruk noe forskjellig. Jeg ville kanskje ha prøvd å funnet ut hvor mange ganger du måtte ha ladet ila uka for å få ting til å gå opp... bruksmønsteret ditt har jo mye å si i dette regnestykket.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: elektroluxsøndag 12. april 2020, klokken 20:33
Har du vurdert et av de etterhvert mange #bomfrie kjøretøy?

Kommer i elektrisk, bensin og diesel, og besparelsen og ikke minst gleden med å ikke betale en så urettferdig skatt til adelen mer enn oppveier ulemper som mindre komfort og sikkerhet.

Har laget en egen tråd om slike kjøretøy:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50899.0
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: HouseGloversøndag 12. april 2020, klokken 23:23
Mange gode svar og forslag, takk for det.

Jeg er fortsatt i tenkeboksen angående elbil, men jeg ser at det kan spesielt bli utfordrende med lading om vinteren - det kan både være tidkrevende og dyrt.

Jeg har ikke vurdert #bomfrie kjøretøy, det virker som om de fleste av disse vil være i det minste laget. Jeg og dama vil kun ha en bil som vil i 90 %+ tilfeller brukes av meg til jobbpendling, totalt 40 km pr dag. Men i tillegg noe bykjøring samt noe lengre (120 km en vei) turer et par ganger i året.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: hemimandag 13. april 2020, klokken 01:48
Uten lading hjemme, eller på jobb er det imho ingen god ide.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Oddaamandag 13. april 2020, klokken 09:54
Enig, for min del ville det være uaktuelt med elbil uten egen lademulighet. Men selvsagt, om en legger nok tid og energi i det så er det ikke umulig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: elektroluxmandag 13. april 2020, klokken 10:59
En løsning er å leie ladeplass/garasje gjerne i randsonen til bompengeringen og kjøre elbilen mellom der og jobben, mens en bruker annet kjøretøy dit.

Er bomringen nær bopel kan en sykle forbi bommene til bilen, og er bommene nær jobben kan en sykle siste biten. Eventuelt ha en rimelig bil mellom punktene.

Er det flere bomringer må en enten ha flere kjøretøy langs pendlerruten eller noe som er lite nok til å tas med i bilen.

Mens elbil gikk gratis gjennom bommene hadde jeg gjerne en slik med på henger bak dieseldråget. Med bombrikke kun i elbilen var besparelsen i bomkostnader større enn ekstrakostnadene med Diesel. Funker forsåvidt fremdeles, men med bom også på elbil er fordelen kraftig redusert. Det må også tas med i betraktningen at bilen uten brikke kan bli belastet med bompenger selv når den har bil med bombrikke på slep, så det kan faktisk bli dyrere enn å bare ete noen kameler og la bomadelen få sine slanter.

En løsning med tanke på at du kun skal 20 km / 20 min turer er en 3 hjuler scooter som du kan kjøre med bil sertifikat tatt før 2013:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=173904871

Har selv kjørt min scooter konsekvent siden 10 feb i år og med rett utstyr er det egentlig bare gøy.

Sjekk gjerne Instagram #laelbilenstaa for flere tips til #bomfrie transport alternativ
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: automatmandag 13. april 2020, klokken 12:43
@elektrolux: Alle dine kreative forslag blir fort dyrere og mer upraktiske enn bare å fortsette og kjøre bensinbil gjennom bomstasjonene. (Og det kryr av dem i Oslo nå). Det er heller ikke «bare å finne en ekstra garasjeplass».

Ditt intense bompengehat gjør rett og slett rådene dine irrasjonelle.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: z4rdmandag 13. april 2020, klokken 12:51
Word.

Det er for spesielt interesserte å holde på slik, og kan ikke bortforklares med at det er økonomisk. Personlig verdsetter jeg min egen tid også.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: elektroluxmandag 13. april 2020, klokken 13:33
En Trike sparer da visselig både tid og penger og trådstarter sitt motiv var å spare bompenger. En slik scooter bruker også så lite bensin at det er rimeligere enn offentlig lading så her blir det vinn vinn.

Kjøpskosten på 86000 kr er nedbetalt på 43 måneder eller 3 1/2 år bare på sparte bomkostnader og tar en med sparte drivstoff kostnadene og enklere parkering, er egentlig dette en "no brainer"

Å råde vedkommende å fortsette å kjøre bensinbilen gagner kun bomselskapet.

Forstår ikke den aksepten det er blant enkelte for bompenger. Samme folkene bruker helt sikkert de øvrige mulighetene de har for å spare skatt, f. eks rentefradrag, pendlerfradrag, egen bolig, BSU, IPS etc. og det er ingen som argumenterer mot å bruke de mulighetene.

Når først myndighetene lager føringer og insentiver for hvordan de ønsker at vi skal bevege oss er det både riktig og loyalt å følge disse.

Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: z4rdmandag 13. april 2020, klokken 13:50
Du må ikke blande det med aksept for bompenger, men en personlig vurdering av kost-nytte. Der vekter vi nok ulikt.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: RJKmandag 13. april 2020, klokken 22:22
Sitat fra: Oddaa på mandag 13. april 2020, klokken 09:54
Enig, for min del ville det være uaktuelt med elbil uten egen lademulighet. Men selvsagt, om en legger nok tid og energi i det så er det ikke umulig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har lademulighet i borettslaget mitt, men til 20 kr for 1 time på 7,2/7,4 kW effekt, og 10 kroner ved 3,6 kW. Rent praktisk lader bilen min uansett billigst på 7,2/7,4 kW, men vi snakker ca 2,7-2.78 kr per kWh. Lader som regel 8 timer (koster meg 160,- kr) og er da ved rundt 90 % når jeg lader fra nesten tomt batteri

En ulempe er at jeg må bestemme meg hvor mye/lenge jeg vil lade på forhånd, og det å avbryte, betyr at jeg har betalt for strøm jeg ikke får nyttiggjort meg i tilfelle. Fordelen er at om jeg setter bilen på lading om kvelden, så må jeg ikke flytte bilen midt på natta.

Jeg lader derfor først og fremst på kveld/natt, om jeg ikke kan sette den på lading før jeg drar på jobb (bor i gangavstand til jobb), og flytter da ferdigladet bil når jeg kommer fra jobb.

Med AC-lading hos GK, og spesielt da med månedsabonnementet som faktisk lønner seg ved tredje lading samme måned, så kunne det gått. Men det er langt større styr med å dra til nærmeste lader og passe på at bilen blir hentet før den er ferdig ladet. Da har jeg ikke beregnet eventuell annen rabatt som Coop-rabatt og rabatt for mye lading (10 % på neste lading etter man passerer 250 kr, 20 % over 500 kr. Rabatt drar man over til neste måned om man har ladet for "trinnet" man er på ved månedskiftet).

Skal det ha noe for seg, så må man altså ha laderen rett i nærheten av der man bor/oppholder seg. Riktignok blir ikkelading uten minuttpris (inkludert i månedsabonnementet), så må man ikke stresse like mye med å flytte bilen, helt til man eventuelt blir påminnet av GK, om man utnytter dette.

For jeg som sjeldent lader mer enn en gang i måneden om jeg ikke tar langtur, og dermed kanskje lader på hurtiglader, så ville ikke abonnement lønt seg. Og som nevnt, det ville vært enda mer omstendelig.

Men til gjengjeld betaler jeg heller ikke for ladeanlegget utenom det som er innebygd i ladeprisen. Når man leser at folk betaler alt fra 15-30 K for lader og oppsett, så har man tross alt litt å gå på i forhold til kW-prisene som man oppnår på hjemmelading, så man må jo regne på hvor mye og hvor lenge man skal beregne, før dette er billigst totalt sett.

Men klart, komforten med å slippe å måtte flytte bilen utenom når man faktisk ønsker selv eller faktisk skal bruke bilen, og at man kan forvarme bilen på ladestrøm slik at man har både bedre rekkevidde og lavere forbruk ut av samme mengde strøm, er jo verdt noen kroner.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Krokodillen_Franktirsdag 14. april 2020, klokken 17:38
Jeg bor på Majorstuen med elbil, og lader nesten utelukkende på offentlige ladestasjoner. Det er helt uproblematisk for meg, og jeg har enda til gode å ikke få plass.

Den største utfordringen for meg er per nå ikke lading, men å finne ledig gateparkering. Men det problemet har du uansett om du har elbil eller fossilbil...
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: BilCuriousmandag 24. januar 2022, klokken 08:45
Hei! Jeg lurer på det samme som trådstarter. Ser mange fraråde dette, men er det basert på erfaring eller bare antakelser?

Det hadde vært interessant å høre mer fra noen som har erfaring med lading på offentlige plasser, og bil med god rekkevidde. Noen flere enn [mention]Krokodillen_Frank [/mention] ?

Hva slags bil har du forresten [mention]Krokodillen_Frank [/mention] ? Lader den fullt opp over natten? Hvor mye bruker du i måneden på offentlig lading?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: geearmandag 24. januar 2022, klokken 09:44
Hvordan det går å gjøre noe slikt er helt individuelt. Avhengig av bruksmønster, lademuligheter akkurat der man selv ferdes og så videre. Med en bil med god rekkevidde, og brukbar ladefart på AC-lading, så skal det ikke mer til enn at du vet at den står parkert et sted den kunne stått til lading i 5-10-15 timer per uke, avhengig av ladehastighet og kjørelengde. Snakker vi stikkontakt, mye kjøring og en elbil med høyt forbruk, så er du avhengig av å stå tilkoblet mye lenger.

Våre biler er veldig energieffektive biler, har rekkevidde på 50 og 45 mil, og går ca. 15k i året, hvorav en god andel er på langkjøring, iallfall på den ene. I det daglige lades den ene 2-5 timer per uke, med 11 kW, mens den andre står nok gjerne 20+ timer på 2,3 kW (stikkontakt). Kunne de stått i en stikkontakt på jobb 2-3 dager hver uke, så hadde vi vært tett på at det hadde fungert problemfritt i det daglige.

For min del har jeg ikke tilgang på lading på jobb, ferdes sjelden der det er lademuligheter, altså under handling osv., og har ingen ønske om å sitte og vente en halvtime på en hurtiglading en gang eller to i uka, så da hadde det ikke vært en løsning jeg ville leve med. Kunne sikkert lagt om handlemønsteret mitt slik at jeg heller kjørte til andre butikker med lademuligheter, men da hadde det blitt basert på stor andel hurtiglading, som gjør at den økonomiske oppsiden også hadde vært forsvinnende liten, ergo hadde jeg kjørt fossilt.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: BilCuriousmandag 24. januar 2022, klokken 12:43
Takk for svar.

Jeg bor i by, har fossilbil (går ca 15 i året), og kommer ikke til å belage meg på å legge handlingen til butikker med hurtiglader. Butikker har jeg nok av i gangavstand.

Har også en del offentlige ladere rundt leiligheten. Tenker det er ca 20 spredt på litt forskjellige steder men innenfor 5 min gange, så å lade på natten for å så flytte til vanlig beboerparkering  på morgenen en gang i uka kan jeg leve med.

Litt forbruk. Blir ofte turer til fjellet/ut av byen i helgene. ellers litt kjøring til aktiviteter for barna og andre korte turer. Bilen er ikke i bruk hver dag.

En annen ting jeg har lurt på. Hvor mye utgifter må man regne med hvis man kjøper en brukt tesla mtp service, rep og vedlikehold?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: filtvetmandag 24. januar 2022, klokken 13:02
Hadde vi kun kjørt lokalt rundt oslo så hadde vi nok klart oss med 1 natt lading pr 14. dag. Langtur i kulde suger kraften.

Vedlikehold er det nok lite av på feks tesla 3 LR. Dekk, hjulkontroll, smøre bremser.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: espengarmansøndag 13. februar 2022, klokken 02:07
Hei!

Jeg har også samme spørsmål. Den lokale butikken har laderstasjoner utenfor, men er disse kun ment for de som handler i butikken? Eller kan jeg lade der uten å måtte handle?

Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: automatsøndag 13. februar 2022, klokken 11:01
Hurtigladere kan generelt brukes av alle. For AC-lading bør man se an. Og se hva skilting på stedet sier.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Ogifredag 03. mars 2023, klokken 22:46
Sitat fra: Magne St på søndag 12. april 2020, klokken 14:25
Å kjøpa elbil utan å ha tilgang til lading heime, er det berre å frårå.
Du kjem til å bruka alt formykje til på ladestasjonen, tid du ellers kunne ha brukt til noko givande.

Vet ikke hvor du bor men som elbil eier i Oslo jeg opplever hva du sier som usant. Har brukt elbil i flere år, har ikke lading på leilighet og ingen problem med å bruke Oslo sin ladestølper som ligger overalt i byen.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: RJKlørdag 04. mars 2023, klokken 02:19
Sitat fra: Ogi på fredag 03. mars 2023, klokken 22:46
Sitat fra: Magne St på søndag 12. april 2020, klokken 14:25
Å kjøpa elbil utan å ha tilgang til lading heime, er det berre å frårå.
Du kjem til å bruka alt formykje til på ladestasjonen, tid du ellers kunne ha brukt til noko givande.

Vet ikke hvor du bor men som elbil eier i Oslo jeg opplever hva du sier som usant. Har brukt elbil i flere år, har ikke lading på leilighet og ingen problem med å bruke Oslo sin ladestølper som ligger overalt i byen.
Oslo er i en særstilling med mange kommunale ladere, men det er og skjevt fordelt, slik at hvor du bor avgjør veldig om det er problematisk eller ikke. Selv bor jeg i et område hvor det er langt unna nærmeste kommunale lader, men hurtigladere er det bra med i området. Men da er jo og prisen ganske avgjørende.

Er faktisk billigere å kjøre til nærmeste Ionity, inkludert forbruk frem og tilbake og med hensyn til bompengekostnader, enn å kjøre til nærmeste offentlige lader nå, og skal jeg først måtte ut å kjøre for å lade, er det og raskest å dra til Ionity.

Legg til at med kommunal lader, så bruker man flere timer, og da må man enten reise frem og tilbake, eller finne på noe å gjøre i timene det tar, som fort er 7-8-timer pga max 7,2 kW effekt og batteri på 64 kWh netto.

Kunne og vurdert "stealth city camping" ved å sove i bil mens den lader, men da velger jeg heller senga hjemme. Noe annet når man er på tur, eller tar en egen tur for helgen, der bilen gir rimelig overnatting, og da på steder der det kanskje ikke finnes overnattingsmuligheter i området.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Hollandmandag 22. mai 2023, klokken 02:23
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en ny el-bil hos Møller. Jeg har fått tilbudt fullfinansiering med 3% rente, og ser at på 5 år blir dette en total lånekost på 31 250 kr som jeg syntes er rimelig. Jeg dobbeltsjekket på https://xn--lnekalkulator1-lib.no/ (https://xn--lnekalkulator1-lib.no/).

Burde jeg forvente å få med en hjemmelader på kjøpet? Har noen noe erfaringer? Dette er min første NYE el-bil.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: RJKmandag 22. mai 2023, klokken 07:21
Hjemmelader må du nok stå for selv. Var bare i starten at man kunne få kjøp av lader bakt inn i billånet, og fremdeles uten mva. Dette varte frem til myndighetene skjerpet inn reglene for hva som kunne regnes som en del av bilen og nødvendig utstyr.

Nå er det jo mva på alt over 500K, så for de fleste biler med god rekkevidde, så havner man stort sett over denne grensen uten alt utstyret, som da havner på den deles som det skal svares mva for.

Men det kan jo hende de har avtale med et selskap som selger og installerer, om ikke Møller selv selger ladebokser, og har elektrikere som de samarbeider med..
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Orbitmandag 22. mai 2023, klokken 08:18
@Holland: Sjekk også om renten du er tilbudt er fast for hele perioden. Standardavtalen deres er at du får kampanjerente i tre år (som ikke er fast, men vil justeres med generelle renteendringer), for deretter å justeres opp til "markedsrente" (som i dag ville vært 7,99% nominelt, og rundt 10%+ effektiv rente).

F.eks. VW:
Sitat fra: https://mollerbil.volkswagen.no/kampanjer/id.4/Eff. rente 6,36% ved lånebehov kr 150.000 o/5år, etableringsgebyr kr 3.024. Totalt kr 176.265. Forutsetter finansiering i Volkswagen Financial Services. Flytende kampanjerente i de tre første årene (p.t. 3,99%,som deretter justeres til gjeldende produktrente (p.t. 7,99%). Både kampanje- og produktrente er flytende og følger normal renteutvikling i hele låneperioden.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: elektrotirsdag 06. juni 2023, klokken 07:02
Sitat fra: Slowpokes på søndag 12. april 2020, klokken 16:13
Sitat fra: HouseGlover på søndag 12. april 2020, klokken 15:01Angående kommunens ladestasjoner, hvor reelt er at de blir ledige når det er så billig?

Før BYM innførte betaling, var det så og si opptatt overalt hele tiden. Etter at de tar betalt er det ledig stort sett 24/7. Selv på løkka, Bislett og Majorstua står ladestasjonene brakke der de før var full av ladbare biler.

Nå er det ikke så aktuelt å bruke disse for meg lenger, men det er tydelig at BYM tar for mye betalt når det tilsynelatende er flere ledige ladere enn ladere i bruk. De må jo ha noe statistikk på at bruken har falt dramatisk? Nylig, en søndag på Sagene, så jeg 8/8 ladere ledige, mens det var umulig å finne annen parkering. Det er fint at det er lett å finne ledig lader, men antakelig ligger de om lag 50% for høyt i pris.

PS! Alle disse laderne innenfor Ring 1 som er kun for varebil virker også helt feilslått. F.eks. i Myntgata og på Tjuvholmen. Samme symptom, de står nye tomme, eller så står det noen stakkarer der som har fått bot fordi de ikke har varebil.
Tittel: Sv: Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 06. juni 2023, klokken 07:34
SitatPS! Alle disse laderne innenfor Ring 1 som er kun for varebil virker også helt feilslått. F.eks. i Myntgata og på Tjuvholmen. Samme symptom, de står nye tomme, eller så står det noen stakkarer der som har fått bot fordi de ikke har varebil.
Er ofte på Tjuvholmen... de er i bruk de...men ja ikke så ofte...men jeg liker at de står der jeg...litt symbolverdi for min del.....