Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra P85D til 100D/P100D - er det verdt det?

Startet av morini, lørdag 04. april 2020, klokken 02:02

« forrige - neste »

morini

Min 2015 P85D er på vei ut av garantiperioden, så nå blir vel de årlige skiftene av dørhåndtak og vindusmotorer ikke lenger dekket. Jeg vurderer derfor om jeg skal bytte eller om jeg like godt kan leve videre med den gamle, som tross alt har hatt færre problemer enn mange andre jeg kjenner til - det er nok et greit eksemplar.

Temaet har nok vært oppe tidligere, men jeg innbiller meg at jeg har litt andre preferanser enn flertallet her inne. Autopilot og andre spill har ingen verdi for meg, men jeg håper oppgraderingen kan gi meg:
- bedre rekkevidde (den er vel sikker)
- bedre kjøreegenskaper
- bedre støyisolering
- air-condition som ikke lever sitt eget liv
- stabil radio, nett
- generelt bedre byggekvalitet

Alt for bare ca 10k mer i fordelsbeskatning i året. Det burde egentlig være et lett valg, men dersom oppgraderingene hovedsakelig er på områder som ikke er direkte relatert til kjøreegenskapene er jeg ikke så sikker.

Internettvisdom fra diverse forum forteller f.eks. at P85D før mars 2015 (som min) har et bedre understell enn etterfølgerne. Gjelder det i så fall også for de aktuelle P100D modellen? Jeg vil nødig bytte til en S med mindre sportslige kjøreegenskaper.

Min bil har alt ekstrautstyr (bortsett fra bakovervendte seter), Nextgen seter (ganske bra) og har kun gått 67000km. For dere som har kjørt begge; lønner det seg å oppgradere?

På forhånd takk for tips!

TeslaK

#1
Har lest flere steder at understellet på P100D er ganske mykt. Det er vel en grunn til at de endret til adaptivt? Jeg hadde ikke byttet, men kommer jo helt an på hvor mye du vil bruke..

Hadde lagt inn bestilling på Model Y Performance, hvis jeg var deg. Da må du kanskje legge 2-300k imellom hvis du selger.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Smurfboy

Sitat fra: TeslaK på lørdag 04. april 2020, klokken 07:28
Har lest flere steder at understellet på P100D er ganske mykt. Det er vel en grunn til at de endret til adaptivt? Jeg hadde ikke byttet, men kommer jo helt an på hvor mye du vil bruke..

Hadde lagt inn bestilling på Model Y Performance, hvis jeg var deg. Da må du kanskje legge 2-300k imellom hvis du selger.


Er vel strengt tatt mer fornuftig å gå over til Model 3 Performance i det tilfellet, da det utvilsomt er en sportsligere bil..

morini

#3
Takk for tips, men dersom det blir Tesla er det kun Model S som er aktuelt. Etter alle disse årene er det fremdeles en pen form (når man prøver å se den med nye øyne - de står jo på hvert gatehjørne). Tesla har ikke vært like heldige med proporsjonene på de andre modellene.

Dessuten trenger jeg plass til 65 kilo jakthund (fordelt på to) som overraskende nok går bra i S:

Klykken

Plass til hund i Y også, mener jeg. Men det er mer "SUV" enn sedan, og lider kanskje av det også.

Til gjengjeld bedre ladehastighet, bedre byggekvalitet, billigere bilhold, garanti og generelt stor (nok) plass (for de fleste).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Når man først har satt seg i en sedan / Model S så er det jo en bedre kjøreopplevelse enn å sitte høyt med foten for skrått på gass/brems. Skjønner trådstarter godt når han ikke vil ha SUV. Pen er den og, fortsatt.

P100D er jo på billigsalg nå. Bra tidspunkt for kjøp. Mange forhandlere lar deg kjøre så mye du vil før kjøp :)

ELoldtimer

#6
morini: -Temaet har nok vært oppe tidligere, men jeg innbiller meg at jeg har litt andre preferanser enn flertallet her inne. Autopilot og andre spill har ingen verdi for meg, men jeg håper oppgraderingen kan gi meg:
- bedre rekkevidde (den er vel sikker)
- bedre kjøreegenskaper
- bedre støyisolering
- air-condition som ikke lever sitt eget liv
- stabil radio, nett
- generelt bedre byggekvalitet

Tror du vil sette pris på en bil med mcu2 slik at alt du gjør på skjermen skjer på en fin og responsiv måte. Ville heller ikke ha AP..men ente opp med det. Nå ville jeg aldri vært uten. Og i forbinnelse med AP får du nå den nyeste (HW3) hardwaren til AP som Tesla begynner å utvikle SW til. Din bil blir fremtids-sikret i lang tid.
Ang pris, så kan du spare penger på å kjøpe en "vanlig" S som går 0-100 på 3.8sek. Men om du fremdeles vil være konge på haugen, så kommer du nå ned på 2.6sek :o :o
Du må selvfølgelig stille opp hos Tesla og prøve begge versjonene. Uansett hva du går for, er du en heldiggris :+1:
Edit; hoppet inn på Teslasidene og ser at du får med ubegrenset S-charging, og at det er litt å spare med en 3.8-bil. Glemte å si at jeg tror alt du nevnte av forbedringer, er noe du får med på kjøpet. Kanskje det er lurt å gå for en bil med mindre motor bak, og heller kose seg med mindre slitasje og lenger rekkevidde. Hvor ofte bruker du egentlig alle kreftene på bilen?

geear

Sitat fra: ELoldtimer på lørdag 04. april 2020, klokken 11:44
Tror du vil sette pris på en bil med mcu2 slik at alt du gjør på skjermen skjer på en fin og responsiv måte.
Prøvd MCU1 i det siste?

Med unntak av browseren, som jeg uansett ikke bruker, og i blant loading av tiles i navi når man henter frem et helt nytt bilde, så rekker ikke jeg vente på noe. Kan hende det er vane altså, men det har heldigvis vært store forbedringer det siste året. Opplever ikke hakking på Spotify heller lenger, som var et ufattelig irriterende problem i mange måneder i 18/19.

1000kwh

Sitat fra: gr på lørdag 04. april 2020, klokken 12:52
Sitat fra: ELoldtimer på lørdag 04. april 2020, klokken 11:44
Tror du vil sette pris på en bil med mcu2 slik at alt du gjør på skjermen skjer på en fin og responsiv måte.
Prøvd MCU1 i det siste?

Med unntak av browseren, som jeg uansett ikke bruker, og i blant loading av tiles i navi når man henter frem et helt nytt bilde, så rekker ikke jeg vente på noe. Kan hende det er vane altså, men det har heldigvis vært store forbedringer det siste året. Opplever ikke hakking på Spotify heller lenger, som var et ufattelig irriterende problem i mange måneder i 18/19.
Det går så raskt som det bør gå. Men mcu2 gjør at alt er helt glatt og «snappy».

Håper de optimaliserer programvaren til våre gamle biler sånn at det ikke blir ulidelig å bruke skjermen.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ELoldtimer

#10
Sitat fra: gr på lørdag 04. april 2020, klokken 12:52
Sitat fra: ELoldtimer på lørdag 04. april 2020, klokken 11:44
Tror du vil sette pris på en bil med mcu2 slik at alt du gjør på skjermen skjer på en fin og responsiv måte.
Prøvd MCU1 i det siste?
Nei heldigvis ;) Men veldig bra om Tesla lager SW som "sklir lett". Man burde jo ikke komme med tunge programmer på en enklere CPU. Godt jobbet av Tesla igjen.
Edit; Går ut i fra at SW er enklere, men om ikke det er tilfelle, så er det jo enda bedre for oss som har MCU2, siden den da vil klare oppgavene den får fremover, enda lenger enn jeg var redd for.

Klykken

Synes mcu1 har kommet seg bra i det siste jeg også. Men er litt bekymret for dette med havari nå som garantien utløper. Kan bli dyrt bilhold...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

fonberg

Ingen tvil om at en ny(ere) S vil gi deg vesentlig bedre byggekvalitet og støyisolering, samt rekkevidde og mer stabil radio/nett (4G).
Kjøreegenskaper: smakssak hva som er «bra», nyere modeller er smoothere men oppleves ikke så sporty som din tidlige P85D, siden den er stivere satt opp.

Merk at en ny S er ca like rask som din P85D. En ny S Performance er vesentlig raskere.

Konklusjon: Du må prøvekjøre.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Sandvika

Sitat fra: fonberg på lørdag 04. april 2020, klokken 19:48
Ingen tvil om at en ny(ere) S vil gi deg vesentlig bedre byggekvalitet og støyisolering, samt rekkevidde og mer stabil radio/nett (4G).
Kjøreegenskaper: smakssak hva som er «bra», nyere modeller er smoothere men oppleves ikke så sporty som din tidlige P85D, siden den er stivere satt opp.

Merk at en ny S er ca like rask som din P85D. En ny S Performance er vesentlig raskere.

Konklusjon: Du må prøvekjøre.
Er gratis oppgrading til 4g 2015 modeller...

ELoldtimer

En annen ting er kanskje at tiden er et viktig aspekt her. Pga kronefall kan prisen kun gå opp, vil jeg tro                (sikkerhetsventil for feil spådom :angel: )  Det viktigste er ikke hva du kjøper, men at du kjøper fort 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA