Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feilmelding bremser

Startet av Rooki3, torsdag 02. april 2020, klokken 20:06

« forrige - neste »

Rooki3

Har skiftet bremser bak etter melding om at jeg burde det (det står vel at jeg skal ta kontakt med verkstedet da).
Hvordan får jeg bort feilmeldinga igjen? Jeg mistenker at sensoren må skiftes, men regner med at meldinga blir stående? Og hvor har dere kjøpt sensor?

Meldola

Mener jeg gjorde noe ala det her:

1. Hit the on/off button without pressing the brake (should be in accessory mode)
2. Press and hold the trip odo reset button for ~10 sec. The display will say "reset possible"
3. Quick press the trip odo button to scroll through to whatever needs resetting
4. Long press the trip odo button; it'll say something like "reset?" Long press again to confirm

Sensor kjøpte jeg hos KOED.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Rooki3

#2
Har nå skiftet sensoren og har klart å få frem meldingen "Nullstilling mulig". Velger å nullstille, men får beskjed "Nullstilling mislyktes". Noen her med erfaring?
Jeg så i en eldre tråd her at det var en som hadde samme problem, men at advarselen plutselig ble borte dagen etter. Jeg får kanskje vente se?

Ferry

Sitat fra: Rooki3 på onsdag 08. april 2020, klokken 13:55
Har nå skiftet sensoren og har klart å få frem meldingen "Nullstilling mulig". Velger å nullstille, men får beskjed "Nullstilling mislyktes". Noen her med erfaring?

Absolutt. Jeg har akkurat samme erfaring.  :D Så må jeg kvittere vekk feilmelding hver j***a gang bilen startes.  :-X Til og med telefonen min har begynt å mase om at det trengs nye klosser. De tar feil begge to. Klossene er helt fine.

Eaglemann

Jeg hadde samme problem ved nullstilling etter skift av bremser og sensor foran

Jeg fikk først ikke nullstilt, men når jeg skrudde av parkeringsbrems/håndbrekk gikk det som en drøm
BMW i3 fra 28.10 2015
BMW i3 2019
BMW iX1 09.06.2023

Ferry

Prøvde metoden til Eaglemann i dag, med håndbrekket av, og det fungerte. :-) Nesten for enkelt til å være sant, og jeg føler meg en smule dum som ikke har fått det til før. Eaglemann, du fortjener en øl, et glass vin, en fin skitur eller hva du enn måtte like!  :+1:

Eaglemann

Så bra, da ble det en øl på terrassen!
Det tok et par dager før jeg fant det ut også, tok av hjulet to ganger og sjekka at sensoren satt skikkelig på plass, men det var brekket som var problemet.
God påske!
BMW i3 fra 28.10 2015
BMW i3 2019
BMW iX1 09.06.2023

Rooki3

Hmm, jeg har hatt brekket av, men får ikke nullstilt. Også er det merkelig at noen ganger kommer tilbudet om å nullstille frem med en gang, mens andre ganger ikke, og da skjønner jeg ikke hvordan jeg kan nullstille. Jeg holder knappen på siden av panelet inne og får vehicle ID osv frem, men ingen tilbud om å nullstille noe som helst. Ganske irriterende at det skal være så vanskelig og fjerne en feil feilmelding.

En annen ting når jeg først klager, er at meldingen kom jo alt for tidlig. Jeg regnet med at klossene var slitt og bestilte nye inkl. skiver for de var også litt dårlige, men når jeg får av klossene, ser jeg at de bare er halvslitt. Jeg har tre biler og dette med rust på skivene og halvslitte klosser er bare sløsing med ressurser :-(

PionerThink

Jeg hadde lik, eller tilsvarende utfordring etter skifte av skiver og klosser framme. Det gikk et par dager så dukket feilmelding opp på ny igjen selv om sensor og klosser/skiver var byttet.
Viste seg da at jeg ikke hadde klart å skyve koblingen til sensor som ligger inni boksen ved hjulet tilstrekkelig sammen slik at det var nok kontakt, og feilmelding kom derfor opp igjen.
Tok ut kontakten igjen og brukte en vannpumpetang som klarte å gripe over begge ender, og presset så koblingen helt sammen.
Vipps så var feilmeldingen borte for godt!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Rooki3

Sitat fra: PionerThink på mandag 20. april 2020, klokken 09:41
Jeg hadde lik, eller tilsvarende utfordring etter skifte av skiver og klosser framme. Det gikk et par dager så dukket feilmelding opp på ny igjen selv om sensor og klosser/skiver var byttet.
Viste seg da at jeg ikke hadde klart å skyve koblingen til sensor som ligger inni boksen ved hjulet tilstrekkelig sammen slik at det var nok kontakt, og feilmelding kom derfor opp igjen.
Tok ut kontakten igjen og brukte en vannpumpetang som klarte å gripe over begge ender, og presset så koblingen helt sammen.
Vipps så var feilmeldingen borte for godt!
Takk for tips, kanskje jeg får prøve det.

quandt1960

Håndbrekk må være av for at aktuator skal justere seg selv til nullstilling etter bytte av kloss om en ikke har diagnoseutstyr.

Rooki3

Sitat fra: quandt1960 på søndag 26. april 2020, klokken 13:30
Håndbrekk må være av for at aktuator skal justere seg selv til nullstilling etter bytte av kloss om en ikke har diagnoseutstyr.
Ja takk, det vet jeg.

Rooki3

Sitat fra: Rooki3 på mandag 20. april 2020, klokken 15:31
Sitat fra: PionerThink på mandag 20. april 2020, klokken 09:41
Jeg hadde lik, eller tilsvarende utfordring etter skifte av skiver og klosser framme. Det gikk et par dager så dukket feilmelding opp på ny igjen selv om sensor og klosser/skiver var byttet.
Viste seg da at jeg ikke hadde klart å skyve koblingen til sensor som ligger inni boksen ved hjulet tilstrekkelig sammen slik at det var nok kontakt, og feilmelding kom derfor opp igjen.
Tok ut kontakten igjen og brukte en vannpumpetang som klarte å gripe over begge ender, og presset så koblingen helt sammen.
Vipps så var feilmeldingen borte for godt!
Takk for tips, kanskje jeg får prøve det.
Det hjalp heller ikke. Kanskje det er en dårlig sensor? Den kostet 69,- på Bildeler.no. Ser fin ut, men skjønner ikke hva annet det kan være.

Orbit

"Sensoren" er bare en forbindelse som kuttes når klossene blir nedslitt. Mål om det er elektrisk forbindelse mellom de to tilkoblingene i kontakten på sensoren (også med litt bøy og tøy på kabelen).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Samco

Må få tatt et bremse kloss bytte på min 60ah tror jeg går for nye skiver med samme slengen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA