Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dimensjoner lekket (nå også bakkeklaring)

Startet av andy99, søndag 08. mars 2020, klokken 08:18

« forrige - neste »

Håvar

Sitat fra: Diravi på mandag 09. mars 2020, klokken 11:03


Fint for dem som skal ha en grom bil med fete felger, ikke så fint for dem som ønsker tre barneseter i bredden. En Passat har ca 150 cm skulderbredde i dag, Model Y har 137 cm.

VW, og mange andre måler bredden bak som "elbow width", og ikke bredde ved skulderhøyde. Tesla oppgir "Rear Hip Room" for Model 3 til 52,4 tommer og "Rear Shoulder Room" 54 tommer, eller 133 cm og 137 cm. Mulig "elbow width" kan sammenlignes med "Hip room"
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

kodax

Sitat fra: Diravi på mandag 09. mars 2020, klokken 11:03
Kodax har rett. Omtrent samtlige bilder av interiøret i Model Y er formodentlig tatt med et mobilkamera med vidvinkel, i farten på en parkeringsplass.

Hvis disse målene stemmer, så er benplassen i baksetet på en Y veldig mye bedre enn på Model 3 - det stemmer bra med antagelsen om at setene på rad 2 kan trekkes forover for å gi plass til rad 3.

Jeg merker meg ellers at sporvidden er økt med 5,6 cm fra Model 3, noe som gjenspeiler seg i totalbredden, men ikke interiørbredden. Under presentasjonen for et år siden la Elon Musk stor vekt på at Model Y skulle kjøre som en sportsbil, selv om det var en SUV. Så her kan det se ut som om de har økt sporvidden og dermed også skjermbredden, men ikke karosseriet for øvrig. Det er vel også en langt billigere endring enn å bygge om på arkitekturen fra Model 3. Du beholder plattformen og øvrig struktur.

Fint for dem som skal ha en grom bil med fete felger, ikke så fint for dem som ønsker tre barneseter i bredden. En Passat har ca 150 cm skulderbredde i dag, Model Y har 137 cm.
Passat er jo videre ca 10cm smalere enn TMY, så TMY blir kanskje ikke helt den familiefrakteren som mange kunne ønske seg. På den andre siden tipper jeg tykkelsen i dørene til TMY gjør at den blir en betraktelig sikrere bil ved sidenkollisjon enn Passat.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jlan

Sitat fra: kodax på mandag 09. mars 2020, klokken 12:13
På den andre siden tipper jeg tykkelsen i dørene til TMY gjør at den blir en betraktelig sikrere bil ved sidenkollisjon enn Passat.
Jeg tror bredden i baksetet har like mye med aerodynamikk å gjøre. Kupeen smalner jo veldig markert bakover.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Diravi

Sitat fra: Håvar på mandag 09. mars 2020, klokken 11:53
Sitat fra: Diravi på mandag 09. mars 2020, klokken 11:03


Fint for dem som skal ha en grom bil med fete felger, ikke så fint for dem som ønsker tre barneseter i bredden. En Passat har ca 150 cm skulderbredde i dag, Model Y har 137 cm.

VW, og mange andre måler bredden bak som "elbow width", og ikke bredde ved skulderhøyde. Tesla oppgir "Rear Hip Room" for Model 3 til 52,4 tommer og "Rear Shoulder Room" 54 tommer, eller 133 cm og 137 cm. Mulig "elbow width" kan sammenlignes med "Hip room"

Det var jeg ikke klar over. I så tilfelle kan det hende forskjellen mellom Passat og Y reelt sett er mindre. Det er definitivt mer plass ved albuene i de fleste biler enn det er i skulderbredde.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

kodax

Sitat fra: jlan på mandag 09. mars 2020, klokken 12:28
Sitat fra: kodax på mandag 09. mars 2020, klokken 12:13
På den andre siden tipper jeg tykkelsen i dørene til TMY gjør at den blir en betraktelig sikrere bil ved sidenkollisjon enn Passat.
Jeg tror bredden i baksetet har like mye med aerodynamikk å gjøre. Kupeen smalner jo veldig markert bakover.
Ja, å bygge resten av bilen oppover like bred hadde nok ødelagt for aerodynamikken, og å gjøre den smalere "nede" hadde nok også gått ut over aerodynamikk, samt kjøreegenskaper og sikkerheten de tykke dørene gir. Så designet er en fordel for de som prioriterer dette, og en ulempe for de som prioriterer bredde utvendig og innvendig.
Blir spennende å se hva konkurrentene ender opp med, men Tesla mister vel noen kunder pga dette hvis det viser seg at forskjellene er så store.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

#35
Om mindre enn en uke så har vi vel 50 "unwrapping"-videoer med alle mål, skulle en tro...kanskje bare et par dager til fra nå, om ryktene er sanne...
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Hadde aldri for noen år siden at jeg skulle vente spent på en bil, og ihvertfall en elbil ,men nå venter jeg ekstremt spent på TMY specs og tester :laugh:
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RuneW

Sitat fra: Radial på mandag 09. mars 2020, klokken 13:18
Hadde aldri for noen år siden at jeg skulle vente spent på en bil, og ihvertfall en elbil ,men nå venter jeg ekstremt spent på TMY specs og tester :laugh:

Det er en helt spesiell følelse, det er sikkert.

Hilsen en som ventet over 3 år på sin TM3...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Samco

Blir å følge med på Y framover. Er nok den jeg har mest tru på blir min neste.
Model 3 er helt grei men til mitt bruk er bakluka er stor minus.

Radial

Sitat fra: RuneW på mandag 09. mars 2020, klokken 13:48
Sitat fra: Radial på mandag 09. mars 2020, klokken 13:18
Hadde aldri for noen år siden at jeg skulle vente spent på en bil, og ihvertfall en elbil ,men nå venter jeg ekstremt spent på TMY specs og tester :laugh:

Det er en helt spesiell følelse, det er sikkert.

Hilsen en som ventet over 3 år på sin TM3...

😄😄
Ser du venta lenge på din 3'er🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: andy99 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 20:01
Enig med de som tviler på tallene, spesielt innvendig bredde virker rart med tanke på hvor bredt baksete ser ut på bilde.

Er ikke tvil om at midtsetet er bredere, men samtidig er de ytterste setene smalere. Model 3 er typisk 2+1 (ett nødsete), mens Y er mere 3 like brede, om ikke 3 fullverdige som i X.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Diravi

Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. mars 2020, klokken 06:37
Sitat fra: andy99 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 20:01
Enig med de som tviler på tallene, spesielt innvendig bredde virker rart med tanke på hvor bredt baksete ser ut på bilde.

Er ikke tvil om at midtsetet er bredere, men samtidig er de ytterste setene smalere. Model 3 er typisk 2+1 (ett nødsete), mens Y er mere 3 like brede, om ikke 3 fullverdige som i X.

Eller rett og slett at de ytre setene er flyttet lenger ut. I Model 3 må de tilpasses hjulbuen; her er ikke det nødvendig i samme grad fordi man sitter noe høyere over hjulene. Da kan setene trekkes litt lenger ut.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

kodax

Det blir nok mer hoftebredde, men det kommer ikke fram av tallene siden Tesla oppgir skulderbredde.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RuneW

Sitat fra: Diravi på onsdag 11. mars 2020, klokken 06:59
Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. mars 2020, klokken 06:37
Sitat fra: andy99 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 20:01
Enig med de som tviler på tallene, spesielt innvendig bredde virker rart med tanke på hvor bredt baksete ser ut på bilde.

Er ikke tvil om at midtsetet er bredere, men samtidig er de ytterste setene smalere. Model 3 er typisk 2+1 (ett nødsete), mens Y er mere 3 like brede, om ikke 3 fullverdige som i X.

Eller rett og slett at de ytre setene er flyttet lenger ut. I Model 3 må de tilpasses hjulbuen; her er ikke det nødvendig i samme grad fordi man sitter noe høyere over hjulene. Da kan setene trekkes litt lenger ut.

Ja, det er jo en deilig bieffekt av høyere bil! Jeg håper du har rett!
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kodax

#44
Tesla mener selv at hofteplassen på 2.rad er mindre i TMY enn i TM3:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA