Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: andy99 på søndag 08. mars 2020, klokken 08:18
Noen av dimensjonene på model Y er lekket. Pluss offroad mode, elektrisk bakluke og endel annet :)
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/exclusive-tesla-model-y-dimensions-weight-and-performance-off-road (https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/exclusive-tesla-model-y-dimensions-weight-and-performance-off-road)
Lengde/bredde/høyde: M3=4690/2080/1440mm MY=4750/2129/1624mm
Rettelse, hadde hentet mål på M3 fra motor.no, som ikke var nøyaktig. Under er Offisielle mål på M3 fra tesla.com
Length: 4694 mm (184.8 in.)
Height: 1443 mm (56.8 in.)
Width mirrors extended: 2088 mm (82.2 in.)
Width mirrors folded: 1933 mm (76.1 in.)
Source: Press Kit | Tesla
9 mars siden er oppdatert med mer info, bla bakkeklaring og interiør.
Så var det dette med hengervekt da.... ser på ene bilde at det finnes en link til towing capacity. Skulle gjerne sett hva som stod der... :D
Overrasket over at den er 5cm bredere enn 3. Hadde gått ut fra at den var på mm lik i bredde
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 08. mars 2020, klokken 08:47
Overrasket over at den er 5cm bredere enn 3. Hadde gått ut fra at den var på mm lik i bredde
Dette er med speil, så kupebredden er ikke nødvendigvis 5 cm mer.
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 08. mars 2020, klokken 08:51
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 08. mars 2020, klokken 08:47
Overrasket over at den er 5cm bredere enn 3. Hadde gått ut fra at den var på mm lik i bredde
Dette er med speil, så kupebredden er ikke nødvendigvis 5 cm mer.
Men ville jo i alle fall tro at speilene er identiske
Den er og 6 cm lenger enn TM3. 475 vs 469.
Er det ikke litt rart at gvwr-curb weight bare er 400 kg? Dersom det er korrekt er nyttelasten bare 325 kg, noe som virker lavt for en så stor bil. Hvor pålitelige er disse tallene?
Ble litt overrasket over at den var såpass mye bredere. 5 cm er mye i en trang garasje :( Det forklarer vel også 40-20-40 baksetene, det er rett og slett bedre plass i bredden. Nå tenker jeg mer på den som en høy model s enn en høy 3.
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 08. mars 2020, klokken 08:51
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 08. mars 2020, klokken 08:47
Overrasket over at den er 5cm bredere enn 3. Hadde gått ut fra at den var på mm lik i bredde
Dette er med speil, så kupebredden er ikke nødvendigvis 5 cm mer.
Jeg googlet med til disse tallene:
TM3 overall Width excluding mirrors: 72. 8 in or 1849 mm
TMY overall Width excluding mirrors: 75.6 in or 1921 mm
I så fall er Y over 7 cm bredere enn 3. Håper midtsetet nyter godt av dette 👍
Hvis dette er riktig, er det omtrent på millimeteren samme dimensjoner som en BMW X4. Både lengde og bredde med og uten speil. Model Y er riktignok tre cm høyere.
Hvis bare to-tre av de ekstra cm bredde i forhold til Model 3 finnes igjen i innvendig bredde, vil det utgjøre en merkbar forskjell. X4 har til sammenligning 148 cm bredde i baksetet.
Synes også det er riktig å ta frem dimensjoner på e-tron, siden de blir ganske like:
L 490 cm (+15)
B u/speil 194 cm
H 163 cm
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-e-tron/layer/drawer-dimensions.html
Sitat fra: daktari på søndag 08. mars 2020, klokken 12:17
Synes også det er riktig å ta frem dimensjoner på e-tron, siden de blir ganske like
Og siden etron har så langt panser vil nok plassen i kupeen til Model Y være bedre. Dette også siden etron sannsynligvis har tykkere dører.
Bilen jeg dog synes det er mest interessant å sammenligne med er Byton M-Byte:
Length 4,875 mm (191.9 in)
Width 2,195 mm (86.4 in)
Height 1,665 mm (65.6 in)
Prismessig ligger jo den an til å konkurrere med Model Y lr, da med 95kWh batteripakke og firhjulstrekk.
TMY kommer uten tvil til å overgå e-tron på innvendig plass.
I grenseland for å bli stor for min del. Hadde håpet og trodd de skulle beholde bredden fra Model 3. Greit med plass, men også greit å ikke ha unødvendig stor bil når man er mye inn og ut av parkeringshus
At det er litt størrelse på bilen er topp. Meningen med bilen er vel å tilby en mer praktisk bil med plass nok til familier på 4-5 (6-7 etterhvert), med alt det betyr. F eks mulighet til å faktisk sitte tre i baksetet. TM3 fremstår litt trang (naturlig nok for en mellomstor sedan), så dette er en høyst velkommen nyhet for oss som har behov for plass, men ikke ønsker å kjøre rundt med måkevinger og tom sparekonto.
Svært gledelig at Y har såpass så bredde. Alt i alt er det veldig godt med brei bil. Har svært mye å si for plass og romfølelse.
Sitat fra: DagfinnN på søndag 08. mars 2020, klokken 15:48
Svært gledelig at Y har såpass så bredde. Alt i alt er det veldig godt med brei bil. Har svært mye å si for plass og romfølelse.
Må nesten ha såpass bredde om man skal klare å skvise inn 3 i baksetet. At den er lenger er også lovende for en tredje seterad.
Sitat fra: tornaldo på søndag 08. mars 2020, klokken 14:53
...for oss som har behov for plass, men ikke ønsker å kjøre rundt med måkevinger og tom sparekonto.
morsom formulering, men du mener vel falkevinger
Tesla risikerer med å øke størrelsen på Y såpass at de spiser enda en bit av X sitt marked
Kan det hende at de øker størrelsen på neste utgave av X slik at den blir en mer fullverdig 7 seter? I dag er den jo en romslig 6 seter men litt snau til 7.
Det gir plass til Y som en grei 5 seter og litt trang 7 seter.
Er for egen del enig med de som synes at vekst i alle retninger over Model 3 blir litt for stort. Det er vel også en god stund til neste modelnummer/bokstav fra Tesla. De har nok med Roadster, Semi, Cyber samt plaid versjoner.
Ser frem til mindre biler i Golf/Polo klassen, kan jo hende det kommer noe i Kina på den fronten.
Personlig synes jeg det er positivt å se at Y er vesentlig større enn 3. Det vil bli betydelig smidigere med tre personer på 2. rad, da det sannsynligvis blir mer i samme gate som X. Vi merker iaff god forskjell mellom X og 3 bak. Og med en litt bredere Y uten Falconwing, som i seg selv spiser litt plass, tror jeg man vil få en Y med veldig god plassmessig løsning.
Ellers er jeg imponert over den innvendige plassen i 3. Den overrasker positivt, og Y blir jo bare enda bedre :+1:
Sikker noen som alt har funnet denne, men fin side for å sammenligne størrelse på biler:
https://www.automobiledimension.com/ (https://www.automobiledimension.com/)
Lengde/bredde/høyde: Model Y = 4750/2129(1921u/speil)/1624mm
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Nå har Specs blitt oppdatert. Har nå bla bakkeklaring= 168mm
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/update-tesla-model-y-compete-measurement-with-interior-info (https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/update-tesla-model-y-compete-measurement-with-interior-info)
NEW UPDATE (MARCH 09, 2020) :
Wheel Base
(D) : 113.8 in or 2,890 mm
Overhang - Front
(E) : 34.4 in or 847 mm
Overhang - Rear
(F) : 38.8 in or 986 mm
Ground Clearance - coil suspension
(G) ; 6.6 in or 168 mm
Track - Front & Rear
(H) : 64.4 in or 1,636 mm
Interior Dimensions
Head Room Front : 41.0 in or 1,041 mm
Head Room Rear : 39.4 in or 1,001 mm
Leg Room Front : 41.8 in or 1,063 mm
Leg Room Rear ; 40.5 in or 1,029 mm
Shoulder Room Front : 56.4 in or 1,432 mm
Shoulder Room Rear : 54 in or 1,373 mm
Så da er altså innvendig bredde samme som i Model 3.
Mod.3 / Mod.Y
Front Head Room 1006 / 1041
Rear Head Room 958 / 1001
Front Leg Room 1085 / 1063
Rear Leg Room 894 / 1029
Front Shoulder Room 1430 / 1432
Rear Shoulder Room 1372 / 1373
I manualen for Model 3 står det: Front Head Room 1024.
Du skrev 1006.
Wheel Base 2,890 mm
Det er interessant, faktisk 1,5 cm mer en 3ern med 2875. E-tron har 2928.
Sitat fra: jlan på mandag 09. mars 2020, klokken 10:00
Så da er altså innvendig bredde samme som i Model 3.
Mod.3 / Mod.Y
Front Head Room 1006 / 1041
Rear Head Room 958 / 1001
Front Leg Room 1085 / 1063
Rear Leg Room 894 / 1029
Front Shoulder Room 1430 / 1432
Rear Shoulder Room 1372 / 1373
Det som er med alle disse tallene er at det er "we received more detail of the Model Y from an anonymous reader.
Det er helt ulogisk at den innvendige plassen i bredden i baksetet ikke er bredere i Model Y enn Model 3.
Når en ser bilder innvendig av Model Y så SER en jo at midtsetet er mye bredere enn på Model Y. En SER og at midtkonsollen foran på Model Y er mye bredere, sånn at "skulderbredde" må vel være større.
Tror en må ta disse lekkasjene fra "anonym leser" med fire klyper salt. Det kan være utgåtte tegninger / spesifikasjoner han har funnet på søppelplassen utenfor California....fra før de endret til siste revisjon....
Umulig å SE noe sikkert angående slike størrelser fra bilder, da vinkler/dimensjoner/perspektiver aldri blir helt riktig.
Men ja, før noe offisielt kommer, så er jo ikke tallene verifisert.
Kodax har rett. Omtrent samtlige bilder av interiøret i Model Y er formodentlig tatt med et mobilkamera med vidvinkel, i farten på en parkeringsplass.
Hvis disse målene stemmer, så er benplassen i baksetet på en Y veldig mye bedre enn på Model 3 - det stemmer bra med antagelsen om at setene på rad 2 kan trekkes forover for å gi plass til rad 3.
Jeg merker meg ellers at sporvidden er økt med 5,6 cm fra Model 3, noe som gjenspeiler seg i totalbredden, men ikke interiørbredden. Under presentasjonen for et år siden la Elon Musk stor vekt på at Model Y skulle kjøre som en sportsbil, selv om det var en SUV. Så her kan det se ut som om de har økt sporvidden og dermed også skjermbredden, men ikke karosseriet for øvrig. Det er vel også en langt billigere endring enn å bygge om på arkitekturen fra Model 3. Du beholder plattformen og øvrig struktur.
Fint for dem som skal ha en grom bil med fete felger, ikke så fint for dem som ønsker tre barneseter i bredden. En Passat har ca 150 cm skulderbredde i dag, Model Y har 137 cm.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. mars 2020, klokken 10:13
Det er helt ulogisk at den innvendige plassen i bredden i baksetet ikke er bredere i Model Y enn Model 3.
Når en ser bilder innvendig av Model Y så SER en jo at midtsetet er mye bredere enn på Model Y. En SER og at midtkonsollen foran på Model Y er mye bredere, sånn at "skulderbredde" må vel være større.
Midtsetet er bredere ja, men det er vanskelig å se om det er tatt noe fra de andre setene. Dørene er ihvertfall ikke tynnere, så det kan max være en 5-6 cm mer, så rundt 1430. Som fortsatt er lite for 3 voksne. Jeg mener vår Citroen C5 hadde 1495, og det gikk akkurat for kortere turer. Men nå varierer jo skulderbredde da. En kjapp sjekk i vår familie gir mål fra 400 til 540.
Jeg har sammenlignet konsollet med luftedyser mellom forsetene, og jeg synes det ser helt likt ut sett bakfra. Og det sitter like tett på setene.
Når det gjelder beinplass, så er den målt forover setet, og så i en vinkel ned til gulvet, så et høyere sete vil gi bedre "leg room", uten at avstanden mellom setene er større.
400 kg nyttelast må vel være feil, når Model 3 er oppgitt til 449 kg (375 m. fører). Aksellast både foran og bak er økt med ca 250 kg, mens bilen bare er 150 kg tyngre. Det skulle indikere minst 600 kg nyttelast. Og det bør jo en 7-seter ha.
Ang bakkeklaring, så legger TMY seg ca halvannen cm høyere enn TM3, og ca midt i mellom maks og min for TMX. Burde vel være et ok kompromiss for en CUV/"SUV".
Sitat fra: Diravi på mandag 09. mars 2020, klokken 11:03
Fint for dem som skal ha en grom bil med fete felger, ikke så fint for dem som ønsker tre barneseter i bredden. En Passat har ca 150 cm skulderbredde i dag, Model Y har 137 cm.
VW, og mange andre måler bredden bak som "elbow width", og ikke bredde ved skulderhøyde. Tesla oppgir "Rear Hip Room" for Model 3 til 52,4 tommer og "Rear Shoulder Room" 54 tommer, eller 133 cm og 137 cm. Mulig "elbow width" kan sammenlignes med "Hip room"
Sitat fra: Diravi på mandag 09. mars 2020, klokken 11:03
Kodax har rett. Omtrent samtlige bilder av interiøret i Model Y er formodentlig tatt med et mobilkamera med vidvinkel, i farten på en parkeringsplass.
Hvis disse målene stemmer, så er benplassen i baksetet på en Y veldig mye bedre enn på Model 3 - det stemmer bra med antagelsen om at setene på rad 2 kan trekkes forover for å gi plass til rad 3.
Jeg merker meg ellers at sporvidden er økt med 5,6 cm fra Model 3, noe som gjenspeiler seg i totalbredden, men ikke interiørbredden. Under presentasjonen for et år siden la Elon Musk stor vekt på at Model Y skulle kjøre som en sportsbil, selv om det var en SUV. Så her kan det se ut som om de har økt sporvidden og dermed også skjermbredden, men ikke karosseriet for øvrig. Det er vel også en langt billigere endring enn å bygge om på arkitekturen fra Model 3. Du beholder plattformen og øvrig struktur.
Fint for dem som skal ha en grom bil med fete felger, ikke så fint for dem som ønsker tre barneseter i bredden. En Passat har ca 150 cm skulderbredde i dag, Model Y har 137 cm.
Passat er jo videre ca 10cm smalere enn TMY, så TMY blir kanskje ikke helt den familiefrakteren som mange kunne ønske seg. På den andre siden tipper jeg tykkelsen i dørene til TMY gjør at den blir en betraktelig sikrere bil ved sidenkollisjon enn Passat.
Sitat fra: kodax på mandag 09. mars 2020, klokken 12:13
På den andre siden tipper jeg tykkelsen i dørene til TMY gjør at den blir en betraktelig sikrere bil ved sidenkollisjon enn Passat.
Jeg tror bredden i baksetet har like mye med aerodynamikk å gjøre. Kupeen smalner jo veldig markert bakover.
Sitat fra: Håvar på mandag 09. mars 2020, klokken 11:53
Sitat fra: Diravi på mandag 09. mars 2020, klokken 11:03
Fint for dem som skal ha en grom bil med fete felger, ikke så fint for dem som ønsker tre barneseter i bredden. En Passat har ca 150 cm skulderbredde i dag, Model Y har 137 cm.
VW, og mange andre måler bredden bak som "elbow width", og ikke bredde ved skulderhøyde. Tesla oppgir "Rear Hip Room" for Model 3 til 52,4 tommer og "Rear Shoulder Room" 54 tommer, eller 133 cm og 137 cm. Mulig "elbow width" kan sammenlignes med "Hip room"
Det var jeg ikke klar over. I så tilfelle kan det hende forskjellen mellom Passat og Y reelt sett er mindre. Det er definitivt mer plass ved albuene i de fleste biler enn det er i skulderbredde.
Sitat fra: jlan på mandag 09. mars 2020, klokken 12:28
Sitat fra: kodax på mandag 09. mars 2020, klokken 12:13
På den andre siden tipper jeg tykkelsen i dørene til TMY gjør at den blir en betraktelig sikrere bil ved sidenkollisjon enn Passat.
Jeg tror bredden i baksetet har like mye med aerodynamikk å gjøre. Kupeen smalner jo veldig markert bakover.
Ja, å bygge resten av bilen oppover like bred hadde nok ødelagt for aerodynamikken, og å gjøre den smalere "nede" hadde nok også gått ut over aerodynamikk, samt kjøreegenskaper og sikkerheten de tykke dørene gir. Så designet er en fordel for de som prioriterer dette, og en ulempe for de som prioriterer bredde utvendig og innvendig.
Blir spennende å se hva konkurrentene ender opp med, men Tesla mister vel noen kunder pga dette hvis det viser seg at forskjellene er så store.
Om mindre enn en uke så har vi vel 50 "unwrapping"-videoer med alle mål, skulle en tro...kanskje bare et par dager til fra nå, om ryktene er sanne...
Hadde aldri for noen år siden at jeg skulle vente spent på en bil, og ihvertfall en elbil ,men nå venter jeg ekstremt spent på TMY specs og tester :laugh:
Sitat fra: Radial på mandag 09. mars 2020, klokken 13:18
Hadde aldri for noen år siden at jeg skulle vente spent på en bil, og ihvertfall en elbil ,men nå venter jeg ekstremt spent på TMY specs og tester :laugh:
Det er en helt spesiell følelse, det er sikkert.
Hilsen en som ventet over 3 år på sin TM3...
Blir å følge med på Y framover. Er nok den jeg har mest tru på blir min neste.
Model 3 er helt grei men til mitt bruk er bakluka er stor minus.
Sitat fra: RuneW på mandag 09. mars 2020, klokken 13:48
Sitat fra: Radial på mandag 09. mars 2020, klokken 13:18
Hadde aldri for noen år siden at jeg skulle vente spent på en bil, og ihvertfall en elbil ,men nå venter jeg ekstremt spent på TMY specs og tester :laugh:
Det er en helt spesiell følelse, det er sikkert.
Hilsen en som ventet over 3 år på sin TM3...
😄😄
Ser du venta lenge på din 3'er🙄
Sitat fra: andy99 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 20:01
Enig med de som tviler på tallene, spesielt innvendig bredde virker rart med tanke på hvor bredt baksete ser ut på bilde.
Er ikke tvil om at midtsetet er bredere, men samtidig er de ytterste setene smalere. Model 3 er typisk 2+1 (ett nødsete), mens Y er mere 3 like brede, om ikke 3 fullverdige som i X.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. mars 2020, klokken 06:37
Sitat fra: andy99 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 20:01
Enig med de som tviler på tallene, spesielt innvendig bredde virker rart med tanke på hvor bredt baksete ser ut på bilde.
Er ikke tvil om at midtsetet er bredere, men samtidig er de ytterste setene smalere. Model 3 er typisk 2+1 (ett nødsete), mens Y er mere 3 like brede, om ikke 3 fullverdige som i X.
Eller rett og slett at de ytre setene er flyttet lenger ut. I Model 3 må de tilpasses hjulbuen; her er ikke det nødvendig i samme grad fordi man sitter noe høyere over hjulene. Da kan setene trekkes litt lenger ut.
Det blir nok mer hoftebredde, men det kommer ikke fram av tallene siden Tesla oppgir skulderbredde.
Sitat fra: Diravi på onsdag 11. mars 2020, klokken 06:59
Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. mars 2020, klokken 06:37
Sitat fra: andy99 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 20:01
Enig med de som tviler på tallene, spesielt innvendig bredde virker rart med tanke på hvor bredt baksete ser ut på bilde.
Er ikke tvil om at midtsetet er bredere, men samtidig er de ytterste setene smalere. Model 3 er typisk 2+1 (ett nødsete), mens Y er mere 3 like brede, om ikke 3 fullverdige som i X.
Eller rett og slett at de ytre setene er flyttet lenger ut. I Model 3 må de tilpasses hjulbuen; her er ikke det nødvendig i samme grad fordi man sitter noe høyere over hjulene. Da kan setene trekkes litt lenger ut.
Ja, det er jo en deilig bieffekt av høyere bil! Jeg håper du har rett!
Tesla mener selv at hofteplassen på 2.rad er mindre i TMY enn i TM3:
Iflg. manualene for Model Y og Model 3 er bakkeklaringen ("Ground Clearance - coil suspension")
hele 27mm høyere på Model Y (167mm) enn den er på Model 3 (140mm).
Det var da voldsomt...
Sitat fra: geirci2 på fredag 13. mars 2020, klokken 23:16
Iflg. manualene for Model Y og Model 3 er bakkeklaringen ("Ground Clearance - coil suspension")
hele 27mm høyere på Model Y (167mm) enn den er på Model 3 (140mm).
Det var da voldsomt...
Ironi?
Knappe 3 cm er ikke så veldig mye, men likevel helt klart merkbart og praktisk.
Sitat fra: kodax på fredag 13. mars 2020, klokken 23:05
Tesla mener selv at hofteplassen på 2.rad er mindre i TMY enn i TM3:
En av eierene som har fått bilen utlevert sier selv at dette må være feil. Han målte nøyaktig samme avstand fra armlene til armlene på rad 2 som på hans Model 3.