Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dimensjoner lekket (nå også bakkeklaring)

Startet av andy99, søndag 08. mars 2020, klokken 08:18

« forrige - neste »

DagfinnN

Svært gledelig at Y har såpass så bredde. Alt i alt er det veldig godt med brei bil. Har svært mye å si for plass og romfølelse.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

batterimannen

Sitat fra: DagfinnN på søndag 08. mars 2020, klokken 15:48
Svært gledelig at Y har såpass så bredde. Alt i alt er det veldig godt med brei bil. Har svært mye å si for plass og romfølelse.

Må nesten ha såpass bredde om man skal klare å skvise inn 3 i baksetet. At den er lenger er også lovende for en tredje seterad.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Counterpointer

Sitat fra: tornaldo på søndag 08. mars 2020, klokken 14:53
...for oss som har behov for plass, men ikke ønsker å kjøre rundt med måkevinger og tom sparekonto.
morsom formulering, men du mener vel falkevinger

Counterpointer

Tesla risikerer med å øke størrelsen på Y såpass at de spiser enda en bit av X sitt marked
Kan det hende at de øker størrelsen på neste utgave av X slik at den blir en mer fullverdig 7 seter? I dag er den jo en romslig 6 seter men litt snau til 7.

Det gir plass til Y som en grei 5 seter og litt trang 7 seter.

Er for egen del enig med de som synes at vekst i alle retninger over Model 3 blir litt for stort. Det er vel også en god stund til neste modelnummer/bokstav fra Tesla. De har nok med Roadster, Semi, Cyber samt plaid versjoner.

Ser frem til mindre biler i Golf/Polo klassen, kan jo hende det kommer noe i Kina på den fronten.

z4rd

#19
Personlig synes jeg det er positivt å se at Y er vesentlig større enn 3. Det vil bli betydelig smidigere med tre personer på 2. rad, da det sannsynligvis blir mer i samme gate som X. Vi merker iaff god forskjell mellom X og 3 bak. Og med en litt bredere Y uten Falconwing, som i seg selv spiser litt plass, tror jeg man vil få en Y med veldig god plassmessig løsning.

Ellers er jeg imponert over den innvendige plassen i 3. Den overrasker positivt, og Y blir jo bare enda bedre  :+1:
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

andy99

Sikker noen som alt har funnet denne, men fin side for å sammenligne størrelse på biler:
https://www.automobiledimension.com/

Lengde/bredde/høyde: Model Y = 4750/2129(1921u/speil)/1624mm

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

andy99

#21
Nå har Specs blitt oppdatert. Har nå bla bakkeklaring= 168mm

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/update-tesla-model-y-compete-measurement-with-interior-info

NEW UPDATE (MARCH 09, 2020) :


Wheel Base

(D) : 113.8 in or 2,890 mm


Overhang - Front

(E) : 34.4 in or 847 mm


Overhang - Rear

(F) : 38.8 in or 986 mm


Ground Clearance - coil suspension

(G) ; 6.6 in or 168 mm


Track - Front & Rear

(H) : 64.4 in or 1,636 mm


Interior Dimensions

Head Room Front : 41.0 in or 1,041 mm


Head Room Rear : 39.4 in or 1,001 mm


Leg Room Front : 41.8 in or 1,063 mm


Leg Room Rear ; 40.5 in or 1,029 mm


Shoulder Room Front : 56.4 in or 1,432 mm


Shoulder Room Rear : 54 in or 1,373 mm
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

jlan

#22
Så da er altså innvendig bredde samme som i Model 3.

                                       Mod.3 / Mod.Y
Front Head Room               1006 / 1041
Rear Head Room                  958 / 1001
Front Leg Room                 1085 / 1063
Rear Leg Room                    894 / 1029 
Front Shoulder  Room        1430 / 1432
Rear Shoulder Room          1372 / 1373
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geirci2

I manualen for Model 3 står det: Front Head Room 1024.
Du skrev 1006.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

daktari

Wheel Base 2,890 mm
Det er interessant, faktisk 1,5 cm mer en 3ern med 2875. E-tron har 2928.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på mandag 09. mars 2020, klokken 10:00
Så da er altså innvendig bredde samme som i Model 3.
                                       Mod.3 / Mod.Y
Front Head Room               1006 / 1041
Rear Head Room                  958 / 1001
Front Leg Room                 1085 / 1063
Rear Leg Room                    894 / 1029 
Front Shoulder  Room        1430 / 1432
Rear Shoulder Room          1372 / 1373

Det som er med alle disse tallene er at det er "we received more detail of the Model Y from an anonymous reader.
Det er helt ulogisk at den innvendige plassen i bredden i baksetet ikke er bredere i Model Y enn Model 3.
Når en ser bilder innvendig av Model Y så SER en jo at midtsetet er mye bredere enn på Model Y. En SER og at midtkonsollen foran på Model Y er mye bredere, sånn at "skulderbredde" må vel være større.
Tror en må ta disse lekkasjene fra "anonym leser" med fire klyper salt. Det kan være utgåtte tegninger / spesifikasjoner han har funnet på søppelplassen utenfor California....fra før de endret til siste revisjon....
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Umulig å SE noe sikkert angående slike størrelser fra bilder, da vinkler/dimensjoner/perspektiver aldri blir helt riktig.
Men ja, før noe offisielt kommer, så er jo ikke tallene verifisert.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Diravi

Kodax har rett. Omtrent samtlige bilder av interiøret i Model Y er formodentlig tatt med et mobilkamera med vidvinkel, i farten på en parkeringsplass.

Hvis disse målene stemmer, så er benplassen i baksetet på en Y veldig mye bedre enn på Model 3 - det stemmer bra med antagelsen om at setene på rad 2 kan trekkes forover for å gi plass til rad 3.

Jeg merker meg ellers at sporvidden er økt med 5,6 cm fra Model 3, noe som gjenspeiler seg i totalbredden, men ikke interiørbredden. Under presentasjonen for et år siden la Elon Musk stor vekt på at Model Y skulle kjøre som en sportsbil, selv om det var en SUV. Så her kan det se ut som om de har økt sporvidden og dermed også skjermbredden, men ikke karosseriet for øvrig. Det er vel også en langt billigere endring enn å bygge om på arkitekturen fra Model 3. Du beholder plattformen og øvrig struktur.

Fint for dem som skal ha en grom bil med fete felger, ikke så fint for dem som ønsker tre barneseter i bredden. En Passat har ca 150 cm skulderbredde i dag, Model Y har 137 cm.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

jlan

#28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. mars 2020, klokken 10:13
Det er helt ulogisk at den innvendige plassen i bredden i baksetet ikke er bredere i Model Y enn Model 3.
Når en ser bilder innvendig av Model Y så SER en jo at midtsetet er mye bredere enn på Model Y. En SER og at midtkonsollen foran på Model Y er mye bredere, sånn at "skulderbredde" må vel være større.
Midtsetet er bredere ja, men det er vanskelig å se om det er tatt noe fra de andre setene. Dørene er ihvertfall ikke tynnere, så det kan max være en 5-6 cm mer, så rundt 1430. Som fortsatt er lite for 3 voksne. Jeg mener vår Citroen C5 hadde 1495, og det gikk akkurat for kortere turer. Men nå varierer jo skulderbredde da. En kjapp sjekk i vår familie gir mål fra 400 til 540.

Jeg har sammenlignet konsollet med luftedyser mellom forsetene, og jeg synes det ser helt likt ut sett bakfra. Og det sitter like tett på setene.

Når det gjelder beinplass, så er den målt forover setet, og så i en vinkel ned til gulvet, så et høyere sete vil gi bedre "leg room", uten at avstanden mellom setene er større.

400 kg nyttelast må vel være feil, når Model 3 er oppgitt til 449 kg (375 m. fører). Aksellast både foran og bak er økt med ca 250 kg, mens bilen bare er 150 kg tyngre. Det skulle indikere minst 600 kg nyttelast. Og det bør jo en 7-seter ha.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kodax

Ang bakkeklaring, så legger TMY seg ca halvannen cm høyere enn TM3, og ca midt i mellom maks og min for TMX. Burde vel være et ok kompromiss for en CUV/"SUV".
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA