Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Priser på service  (Lest 4726 ganger)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14593
    • Vis profil
Sv: Priser på service
« Svar #45 på: Tirsdag 20. Juli 2021, klokken 11:12 »
Her ser man hva 5 år gammel bremsevæske kan forårsake:
https://bmhf.no/wp-content/uploads/2019/09/2019-06-Rjukan.pdf

Husk å legge til dårlig vedlikeholdt en krets trommelbremsesystem, 59 år gammel bil på 2,2T fullastet til rundt 2,7T ned en 1/2 km lang bakke med 10% stigning så er utfallet nesten gitt uansett tilstanden på bremsevesken.

Ville heller kjørt camperen min med 10 år gammel veske ned samme bakken enn den med helt ny veske. ::)

"Cadillac 1959-modell med fører og fire passasjerer på vei ned fra
Gaustatoppen mot Rjukan på fv. 651 Svineroivegen, en veistrekning med et gjennomsnittlig fall på
nesten 10 % og fem 180º «hårnålsvinger». Etter å ha kjørt sakte ned til den nest siste hårnålsvingen
og gjennom denne, økte bilen farten. Undersøkelsen har vist at bilen mistet deler av bremseeffekten
et sted på den om lag en kilometer lange strekningen ned mot ulykkesstedet. Dette medførte at da
bilen skulle kjøre gjennom den siste hårnålsvingen på strekningen, var farten for høy til at den
klarte å forsere svingen og bilen kolliderte i fjellskjæringen. Alle i bilen omkom som følge av
ulykken.
SHTs undersøkelse har vist at ulykkesbilens bremser var mangelfullt vedlikeholdt og bremsebånd
på høyre forhjul var nedslitt. Bremsevæsken var forurenset og hadde høyt vanninnhold og lavt
kokepunkt. Ulykkesbilen hadde automatgir som stod i «drive» da bilen ble undersøkt. Sammenholdt
med andre funn indikerer undersøkelsen at føreren av bilen ikke bremset bilen på gir, men brukte
driftsbremsen på den lange og bratte nedstigningen mot Rjukan.
SHT mener at kombinasjonen av langvarig bruk av driftsbremsen ved nedkjøringen fra
Gaustatoppen, høy aktuell vekt på bilen og mangelfullt vedlikehold av bremsene bidro til at bilen
mistet deler av bremseeffekten et sted mellom de to siste hårnålssvingene ned fra Gaustatoppen mot
Rjukan.
"

Dette eksempelet er tragisk på alle måter, men i forhold til dagens (el)biler med betydelig bedre og EU kontrollerte ABS bremser på separate kretser og ikke minst en heftig generator (regenerering) bør ikke dette rettferdiggjøre den utstrakte sløsingen med bremseveske som daglig finner sted verden over.
« Siste redigering: Tirsdag 20. Juli 2021, klokken 14:22 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marzo

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 266
    • Vis profil
Sv: Priser på service
« Svar #46 på: Tirsdag 20. Juli 2021, klokken 14:50 »
Her ser man hva 5 år gammel bremsevæske kan forårsake:
https://bmhf.no/wp-content/uploads/2019/09/2019-06-Rjukan.pdf

Ville heller kjørt camperen min med 10 år gammel veske ned samme bakken enn den med helt ny veske. ::)

Sannsynligheten for at du da mister bremsene er ganske stor. Kanskje treffer du noe eller noen.

Dette eksempelet er tragisk på alle måter, men i forhold til dagens (el)biler med betydelig bedre og EU kontrollerte ABS bremser på separate kretser og ikke minst en heftig generator (regenerering) bør ikke dette rettferdiggjøre den utstrakte sløsingen med bremseveske som daglig finner sted verden over.

Jeg er ganske sikker på at tilsvarende biler har kjørt samme strekning uten problemer.
Mangel på vedlikehold skyldes ikke et miljøperspektiv, og bør aldri være det.

Wisd0m

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 312
    • Vis profil
Sv: Priser på service
« Svar #47 på: Tirsdag 20. Juli 2021, klokken 16:20 »
Kjører man ikke på motorbrems ned lange bakker har man noe nytt å lære... På elbil kommer heldigvis regen automatisk.

Marzo

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 266
    • Vis profil
Sv: Priser på service
« Svar #48 på: Tirsdag 20. Juli 2021, klokken 16:34 »
Kjører man ikke på motorbrems ned lange bakker har man noe nytt å lære... På elbil kommer heldigvis regen automatisk.

Så sant batteriet ikke er fullt :)

Mr Oizo

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: Priser på service
« Svar #49 på: Tirsdag 20. Juli 2021, klokken 17:18 »
Kjører man ikke på motorbrems ned lange bakker har man noe nytt å lære... På elbil kommer heldigvis regen automatisk.
Tydelig at Mach-E ikke liker dette. Overoppheting og flakbil.

Wisd0m

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 312
    • Vis profil
Sv: Priser på service
« Svar #50 på: Tirsdag 20. Juli 2021, klokken 18:56 »
Kjører man ikke på motorbrems ned lange bakker har man noe nytt å lære... På elbil kommer heldigvis regen automatisk.
Tydelig at Mach-E ikke liker dette. Overoppheting og flakbil.
Hehe, det må de få rettet på. Også bør ny lærdom inn angående elbiler om aldri å lade til 100 prosent i toppen av bakker. Vi har vel iallfall en SC i Norge som står i toppen

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8079
    • Vis profil
Sv: Priser på service
« Svar #51 på: Onsdag 21. Juli 2021, klokken 23:57 »
Akkurat dette er litt merkelig. Jeg jobber som ledsaker på banekjøring og utfører tekniske kontroller av bilene i den forbindelse. Nettopp kokepunkt er det som de fleste feiler på og vi har alltid flasker med væske for salg på treffene.
Er vel ingenting her som er motstridene mot det jeg kommenterte, bremsevæske er ikke unormalt å feile på, men jeg VET at også egne biler har gått gjennom med eldre væske enn to år, og da skulle den hatt halvert kokepunkt i følge deg. Har jo da også en del runder bak meg med den samme væska, uten at kokepunktet har vært noe problem, så jeg føler meg rimelig trygg på at alt har vært ok. Selv om jeg ikke tillegger det stor vekt, så støttes det også av at begge våre elbiler nylig gikk gjennom måling hos hhv. Automester (27 mnd gammel bil) og originalforhandler (3,5 år gammel bil), i forbindelse med service. Begge hadde tjent mer penger på å bytte.

Marzo

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 266
    • Vis profil
Sv: Priser på service
« Svar #52 på: Torsdag 22. Juli 2021, klokken 09:33 »
Akkurat dette er litt merkelig. Jeg jobber som ledsaker på banekjøring og utfører tekniske kontroller av bilene i den forbindelse. Nettopp kokepunkt er det som de fleste feiler på og vi har alltid flasker med væske for salg på treffene.
Er vel ingenting her som er motstridene mot det jeg kommenterte, bremsevæske er ikke unormalt å feile på, men jeg VET at også egne biler har gått gjennom med eldre væske enn to år, og da skulle den hatt halvert kokepunkt i følge deg. Har jo da også en del runder bak meg med den samme væska, uten at kokepunktet har vært noe problem, så jeg føler meg rimelig trygg på at alt har vært ok. Selv om jeg ikke tillegger det stor vekt, så støttes det også av at begge våre elbiler nylig gikk gjennom måling hos hhv. Automester (27 mnd gammel bil) og originalforhandler (3,5 år gammel bil), i forbindelse med service. Begge hadde tjent mer penger på å bytte.

Til sammenligning har jeg vært med på kokt bremsevæske som var 1 uke gammel.
Og jeg blir ganske skeptisk på holdningen din hvis du vel viten drar ut på banekjøring med 2 år gammel bremsevæske i god tro om at en måling i beholderen er nok.
Da må du enten kjøre veldig rolig eller ha store baller, de fleste baner her i Norge er det nettopp bremseteknikken er avgjørende for rundetidene.

Flott at verkstedene forteller deg at væsken er bra i dag, men hva med i morgen? Eller om 2 mnd?
Og hvor mye dårligere tror de væsken er ute i bremsekaliperene (der hvor den faktisk gjør jobben) mot den som ligger i beholderen som faktisk blir målt?

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8079
    • Vis profil
Sv: Priser på service
« Svar #53 på: Torsdag 22. Juli 2021, klokken 10:44 »
Hvis all bremsevæska er skiftet samtidig, helt ut til lufteniplene, så er sjansen meget stor for at det væska i beholderen som er dårligst. Resten av kretsen er lukket og uten sirkulasjon. Forstår du hvordan det henger sammen, og har du teknisk bakgrunn?

Marzo

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 266
    • Vis profil
Sv: Priser på service
« Svar #54 på: Mandag 26. Juli 2021, klokken 10:53 »
Hvis all bremsevæska er skiftet samtidig, helt ut til lufteniplene, så er sjansen meget stor for at det væska i beholderen som er dårligst. Resten av kretsen er lukket og uten sirkulasjon. Forstår du hvordan det henger sammen, og har du teknisk bakgrunn?

Du burde i det minste vite at vann er tyngre enn bremsevæske og beholderen er systemets høyeste punkt?

Men som du er inne på er det veldig lurt å la fagfolk utføre vedlikehold på bremsene.

Jeg forstår forhåpentligvis hvordan dette henger sammen, etter en rekke år som faglært mekaniker og senere som løpsmekanisker og teknisk ansvarlig på flere baner i inn og utland.

Med tanke på at dette er allmenkunnskap og du virker til å ikke ha hørt om dette før?
La fagfolkene ta seg av dette..
« Siste redigering: Mandag 26. Juli 2021, klokken 11:01 av Marzo »

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8079
    • Vis profil
Sv: Priser på service
« Svar #55 på: Mandag 26. Juli 2021, klokken 12:50 »
Vet ikke om det er latterliggjøring du prøver på med å henvise til fagfolk, men nå er det min fagkompetanse som designer disse systemene, og bestemmer vedlikeholdsprogrammet som skal følges, og så er det mekanikere som utfører, så jeg føler ikke at jeg er ute av min plass ved å stille spørsmål.

Siden dette nå startet med e-Niroen, så kan vi ta den helt konkret som eksempel, der går bremselinene OPPOVER etter ABS-pumpa, så eventuelt vann eller annet som er tyngre enn bremsevæske vil ikke ende ved kalipperne før vi snakker om mengder som er langt forbi problemstillingen vi snakker om her. Dessuten så handler vel dette om vann som blander seg med bremsevæska? Jeg har iallfall ikke noen gang sett rent/skilt vann komme ut selv om bremsevæska har hatt redusert kokepunkt. Om det var rent vann ville en målt 100 grd kokepunkt. Kan du forklare hva du mener skjer her?

Olemann

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1808
    • Vis profil
Sv: Priser på service
« Svar #56 på: Mandag 26. Juli 2021, klokken 14:10 »

Dette har jeg sett før, og gir igjen mitt bidrag til en hyggeligere debatt.

Slutt å spørre om hvilke kvalifikasjoner andre har, enten man forventer opplasting av vitnemål eller påstått kunnskap.  Be heller om seriøs og grundig argumentasjon.  Så vil lett selvoppnevnte guruer avsløre sin inkompetanse og man trenger ikke bruke mer tid på deres ofte påståelige og dårlig begrunnede innlegg.

Slutt også å legge fram egne kvalifikasjoner/erfaring, bruk hellet tiden på gode begrunnelser (og gjerne korrektur på slurvete grammatikk og ortografi :-))

Jeg er lite interessert i andres vitnemål og erfaring, desto mer interessert i gode, velbegrunnede og gjerne velformulerte innlegg.

Men gjerne et lite sidespor, hva kan det komme av at dette skjer gang på gang, at noen enten etterspør andres kompetanse eller villig framlegger sin egen?