Priser på service

Startet av geear, onsdag 04. mars 2020, klokken 13:58

« forrige - neste »

Oddaa

Bremsevæskebytte hvert annet år er vel praksis for de fleste bilmerker? Har vært sånn på bilmerkene jeg har eid i alle fall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

elektrolux

#31
Dette har dessverre blitt en etablert standard.

Omtrent ingen tør argumentere imot siden vi snakker kjøretøyets viktigste sikkerhetsutstyr, og alle som tjener penger på dette holder munnen lukket.

Teoretisk sett vil bremsevæsken få redusert kokepunkt og etterhvert noe partikler fra bremseslanger og pumpestempler, men vi snakker et system som er omtrent forseglet, og delt opp i egne kretser for hvert hjul.

Det eneste håpet her er en kampanje mot unødvendig forurensning ala den vi nå opplever mot engangsplast. Tenk hvor mange liter av denne vesken som helt unødvendig blir byttet på kjøretøy verden over.

Byttet bremsevæsken på min 6år gamle MC like før salg, og da var den ellers lys gule vesken blitt noe mørkere i fargen. Å doble bytte intervallet er uproblematisk.

Har hatt svært mange Think classic og der er jeg overbevist om at flere hadde den originale bremsevæsken fra århundreskiftet. Fungerte like fint det også, men vil nok anbefale bytte etter maks 10 år. Noe som forresten minner meg om at jeg bør sjekke Camperen fra 2007 sin bremsevæske. Mener den er byttet en gang, og har i så fall notert det i serviceoversikten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: Oddaa på søndag 18. juli 2021, klokken 22:07
Bremsevæskebytte hvert annet år er vel praksis for de fleste bilmerker? Har vært sånn på bilmerkene jeg har eid i alle fall.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tja, sist gang jeg hadde min Honda på et Honda-verksted så var det i følge "boken" tid for bytte av bremsevæske og da jeg nevnte dette for verkstedet så sa de bare; Nei, det er ikke nødvendig. De tok da "høyde" for bilens alder og kjørelengde.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på mandag 19. juli 2021, klokken 07:20
Byttet bremsevæsken på min 6år gamle MC like før salg, og da var den ellers lys gule vesken blitt noe mørkere i fargen. Å doble bytte intervallet er uproblematisk.
På MC var det enkelt. Bremsevesken så man hver dag, så lenge den var lys i fargen og bremsen virket bra både på bane og på vei så var det bare å kjøre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

Miljøvern må få større trykk. Helt unødvendig med toårig bytte av bremsevæske. En billig sensor kan sjekke væsken 24/7 for fuktinnhold og forurensning, og gitt varsel om bytte i god tid. Så hvorfor gjør man ikke det?

Marzo

Sitat fra: ProsjektX på søndag 18. juli 2021, klokken 21:35
Hvilke andre bilmerker har like hyppig bremsevæske bytte som 2 år, om noen??

Alle har denne praksisen ettersom det anbefales av væskeprodusenten.
Etter 2 år er kokepunktet i bremsevæske halvert!

elektrolux


[/quote]
Alle har denne praksisen ettersom det anbefales av væskeprodusenten.
Etter 2 år er kokepunktet i bremsevæske halvert!
[/quote]

Og det leser du hvor?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marzo

#37
Sitat fra: elektrolux på mandag 19. juli 2021, klokken 14:08

Sitat
Alle har denne praksisen ettersom det anbefales av væskeprodusenten.
Etter 2 år er kokepunktet i bremsevæske halvert!

Og det leser du hvor?

Det står ofte informasjon på flaskene, men du kan også lese det på produsentens hjemmeside.

Mobile1: https://www.mobil.com/en-gb/passenger-vehicle-lube/pds/gl-xx-mobil-brake-fluid-dot-4
•  Brake fluid should be drained from the vehicle every two years or 40,000 Km (24,000 Miles) and refilled.

Castrol: https://www.castrol.com/content/dam/castrol/country-sites/en_mm/myanmar/home/pdf/brake-dot-fluid-4.pdf
All conventional brake fluids deteriorate during use. It is strongly recommended that Castrol Brake Fluid DOT4 should be changedaccording to the vehicle manufacturers advice. In the absence of such advice, a 2 year change period is recommended.

Valvoline: https://www.valvolinechemicals.com/products/valvoline-dot-3-and-4-brake-fluid/
Most auto manufacturers recommend changing or flushing glycol-based brake fluid every 1-2 years.

Haynes som mange kjenner til: https://haynes.com/en-gb/tips-tutorials/how-and-when-change-your-brake-fluid
Most vehicle manufacturers recommend the brake fluid is changed every 2 years, regardless of the mileage.
It may be that the fluid would be good for longer, but why take the chance?.


Finnes også en rekke artikler med "ekspert uttallelser" som denne;
Hver sjette bil risikerer bremsesvikt  https://www.tv2.no/a/12787462/

Bremsevæsken bør byttes hvert annet år, og dette følger gjerne bilens serviceintervall.
Kvaliteten på bremsevæsken svekkes raskere i Norge enn på sørligere breddegrader.
– Vi har fire årstider, mye vær og mye fukt store deler av året. Det går utover bremsevæsken. Det er viktig å følge de anvisningene for bytte og vedlikehold som finnes i instruksjonsboken, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.


Her er en test av væskekvalitet, etter 18mnd og 3% fuktighet er kokepunktet halvvert.
https://www.aa1car.com/library/bfluid.htm

Man bytter ikke væske bare for å ivareta bremsenes funksjon, også for å hindre korrosjon i systemet..
Det er basiskunnskap som selv en hobbymekaniker må kjenne til.
Selv om man ikke har fått problemer med egen bil, så betyr det ikke at man bør anbefale å slurve med bremsene! 

elektrolux

For å korrodere (oksydere) trenges ehh oksygen.

Oksydering er et lite problem. Ser en på vedlagte graf fra sist nevnte artikkel bør jo helst bremsevesken byttes innen 1 år.

Etter det stabiliseres kokepunktet og med tanke på at heller ikke koking er et utbredt problem, spesielt ikke på elbiler med regen bremsing vil jeg fortsette med bremseveskebytte ved anledning og ca. hvert 10. år.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: moonbuggy på mandag 19. juli 2021, klokken 12:31
Miljøvern må få større trykk. Helt unødvendig med toårig bytte av bremsevæske. En billig sensor kan sjekke væsken 24/7 for fuktinnhold og forurensning, og gitt varsel om bytte i god tid. Så hvorfor gjør man ikke det?
Utfordringen er at væska ikke sirkulerer, den står stille ut til hver kalipper. Trykkes bare opp hver gang man trår på bremsa. Av samme årsak er det svært usikkert å måle kokepunktet/vanninnholdet på væska i reservoiret, selv om det som regel er det som gjøres. Allikevel kan en jo også tenke at væska i reservoiret er mest utsatt for fukt. Uansett selvfølgelig mulig å få til automatisk kvalitetsmåling.

Sitat fra: Marzo på mandag 19. juli 2021, klokken 12:49
Sitat fra: ProsjektX på søndag 18. juli 2021, klokken 21:35
Hvilke andre bilmerker har like hyppig bremsevæske bytte som 2 år, om noen??

Alle har denne praksisen ettersom det anbefales av væskeprodusenten.
Etter 2 år er kokepunktet i bremsevæske halvert!
Alle har ikke denne praksisen, nei. For eksempel Tesla måler kokepunktet og skifter kun etter behov. Hadde TMX nettopp på service og de skiftet ikke bremsevæska nå etter 3,5 år, selv om jeg hadde signert på at de kunne gjøre det ved behov (mot ekstrakost på 1500,- eller noe).

Har ikke sett på kildene dine, men har målt kokepunktet på bremsevæske som er MYE mer enn 18-24 måneder mange ganger i forbindelse med banekjøring, og det er svært sjelden med halvert kokepunkt. Normalt går de aller fleste gjennom selv om de er mange år gamle, selv fra bremsevæskereservoiret, som har lufting (for å unngå vakum).

elektrolux

#40
Et slikt instrument burde vært obligatorisk på verksteder:

https://milato24.de/Refraktometer-fuer-DOT4-Bremsfluessigkeit-mit-ATC-125-275C

Kunne spart både bileiere og miljøet for betydelig påkjenning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Oddaa

Sitat fra: arthur på mandag 19. juli 2021, klokken 07:49
Tja, sist gang jeg hadde min Honda på et Honda-verksted så var det i følge "boken" tid for bytte av bremsevæske og da jeg nevnte dette for verkstedet så sa de bare; Nei, det er ikke nødvendig. De tok da "høyde" for bilens alder og kjørelengde.
Dette blir selvsagt opp til det enkelte verksted, og min erfaring er at de går etter boka (og maksimerer inntektene). Jeg har også eid Honda.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Wisd0m

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 20. juli 2021, klokken 09:36
Et slikt instrument burde vært obligatorisk på verksteder:

https://milato24.de/Refraktometer-fuer-DOT4-Bremsfluessigkeit-mit-ATC-125-275C

Kunne spart både bileiere og miljøet for betydelig påkjenning.
Alternativ 1: Bytte væske. Tjene penger.
Alternativt 2: Måle og tjene mindre...

Det er ikke mangelen på utstyt, men søken etter profitt. Til min kjennskap kjører ikke Tesla på med bonusordninger etter salg o.l. så der er det mindre fokus på unødvendig bytte. Resten må tjene penger...

Marzo

Sitat fra: geear på mandag 19. juli 2021, klokken 22:17
Har ikke sett på kildene dine, men har målt kokepunktet på bremsevæske som er MYE mer enn 18-24 måneder mange ganger i forbindelse med banekjøring, og det er svært sjelden med halvert kokepunkt. Normalt går de aller fleste gjennom selv om de er mange år gamle, selv fra bremsevæskereservoiret, som har lufting (for å unngå vakum).

Akkurat dette er litt merkelig. Jeg jobber som ledsaker på banekjøring og utfører tekniske kontroller av bilene i den forbindelse. Nettopp kokepunkt er det som de fleste feiler på og vi har alltid flasker med væske for salg på treffene.

Vi kan naturligvis ikke gradere oss mot de som bare fyller på ny væske i toppen av beholderen, slik at en måling blir godkjent, men da lurer de bare seg selv.

Den samme utfordringen har verksteder som måler i tanken og ikke kjenner til væskekvalitet ut i systemet.
Hvis bremsene svikter og verkstedet har godkjent de, hvem får da skylden?

Her ser man hva 5 år gammel bremsevæske kan forårsake:
https://bmhf.no/wp-content/uploads/2019/09/2019-06-Rjukan.pdf

Marzo

Sitat fra: elektrolux på mandag 19. juli 2021, klokken 20:54
For å korrodere (oksydere) trenges ehh oksygen.

Oksydering er et lite problem. Ser en på vedlagte graf fra sist nevnte artikkel bør jo helst bremsevesken byttes innen 1 år.

Etter det stabiliseres kokepunktet og med tanke på at heller ikke koking er et utbredt problem, spesielt ikke på elbiler med regen bremsing vil jeg fortsette med bremseveskebytte ved anledning og ca. hvert 10. år.

Du velger å ta den risikoen, men du må ikke oppfordre andre til det!
Vanlige folk stoler på at bremsene skal virke under alle forhold...


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA