Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy

Startet av elektrolux, lørdag 29. februar 2020, klokken 09:29

« forrige - neste »

elektrolux

Med inntog av bom på elbil, og stadig flere #bomfrie kjøretøy som kommer på markedet synes jeg forumet bør opprette sin egen #bomfrie hovedgruppe.

Den politiske styringen og insentivene går nå vekk fra stadig større og tyngre elbiler og mer i retning små miljøvennlige kjøretøy. Dette bør forumet også støtte opp om.

Vi har lansert kampanjen #laelbilenstaa som går ut på nettopp det til fordel for #bomfrie alternativer og viser til hva en sparer på å ikke bruke bomselskapene sine "tjenester"

Vi ser slike 2-3 og 4 hjuls L1-L7e kjøretøy dukke opp fra oppstartsfirma som Podbike Arcimoto og Microlino, men også fra mer etablerte firma som Buddy, Elektrameccanica, Artega, Renault, Seat og nå sist men ikke minst Citroën.

Dette er kjøretøy som gir betydelig mer smil/km enn monstere fra Audi, Tesla, Mercedes, etc. og med det mye kjøreglede.

Mange kjenner sikkert ikke til mange av disse kjøretøyene, og ender dermed opp med en elbil når de egentlig burde hatt et #bomfrie kjøretøy. Den gamle Dieselen kan da parkeres mellom hytteturene. Miljøet og personlig økonomi blir vinnere og den mengden batteri en bruker i en typisk monsterelbil kan i stedet drifte 3-30 slike kjøretøy.

Citroën viser i denne videoen at de ser uťiklingen og er klare for å møte framtiden:

https://youtu.be/N7lrh3VR3h8
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 29. februar 2020, klokken 09:29
Med inntog av bom på elbil, og stadig flere #bomfrie kjøretøy som kommer på markedet synes jeg forumet bør gå sin egen #bomfrie hovedgruppe.

Den politiske styringen og insentivene går nå vekk fra stadig større og tyngre elbiler og mer i retning små miljøvennlige kjøretøy. Dette bør forumet også støtte opp om.

Jeg kan garantere deg at om slike kjøretøy blir populære og selger i stort antall så vil de også måtte betale i bomringene. Så for deg personlig tror jeg det er best at de forblir små nisjekjøretøy for spesielt interesserte ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#2
Er redd du har rett i det, men det vil ta tid, og de smarte er dem som hopper tidlig på den nye trenden.

Kan også hende myndighetene finner en mer rettferdig måte å beskatte beboerne. F.eks som en drivstoffavgift eller over skatteseddelen der de med mest bidrar mest i stedet for en flat minsteskatt som primært rammer de med minst og som bor på "feil sted".

Dette blir en reprise av gullalderen for elbiler fra 2000 og nesten til 2020. Nå er det L1-L7e sin tid.  ;D

Det er også lov å være både sparsommelig og miljøvennlig av personlige grunner.

Det har aldri sluttet å forbause meg hvilke myter som har brent seg inn i folks bevissthet. Noen mener bestemt at det f.eks er miljøvennlig å bytte ut en fullt ut fungerende Mercedes Diesel med en EQC og fortsette å kjøre som før, mens de egentlig kun har 5-6 langturer i året og ellers kjører under 50 km/dag. Vi har i stedet avregistrert vår Diesel MB og bruker nå primært Elsykler og BMW C Evolution. Til og med Tesla'en er nå avregistrert, men hovedgrunnen til det er at vi ikke har mer kilometer igjen på betalt forsikring og neste trinn er 10000 kr dyrere ubegrenset kjørelengde. Gir Jr. en måned å vurdere om han virkelig trenger 2T aluminium for å frakte en 65 kg skrott 12 km til jobben hver dag.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 29. februar 2020, klokken 09:53
Er redd du har rett i det, men det vil ta tid, og de smarte er dem som hopper tidlig på den nye trenden.

Det tror jeg ikke. Om man hopper på dette nå og bompenger kommer etterhvert blir bilene bortimot verdiløse over natten. Stort potensielt verditap der altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#4
Til 1/10 del av prisen mange betaler for en elbil som ikke lenger gir en de fordelene en tidligere hadde, vil jeg påstå at dette er en av de beste investeringer en kan gjøre innen mobilitet. I tillegg er mange av disse kjøretøyene nå lovlige å kjøre for 16 åringer som vil utgjør et stort ettermarked.

Behold dieselen for ladekø og ladepris angstfrie langturer med henger og ha noen L1-L7e kjøretøy for stressfri daglig mobilitet.

Husk at disse er der du er, og kjører dit du skal, når du skal dit, i motsetning til kollektiv transport.

Pengene en sparer kan en f.eks bruke på redusert arbeidstid som igjen gir en mulighet til å gjøre mye en ellers måtte betalt andre for. Stell av hus og familie, bedre tid til å lage sunnere middager, ferier utenfor sesong etc.

Vi har allerede tatt grep og kona har byttet ut fast jobb (les låst arbeidstid) med ringevikarjobb der hun nå er frue over egen tid. Borte er tvil om vi kan reise på de festivalene vi ønsker, og i år topper vi med 3 festivaler i tillegg til konserter i inn og utland. Festivalene med Diesel #lemmywagen for  optimal camping komfort, og #teslaine med camping modus, stort bagasjerom framme ståltak og sota vinduer og gratis supercharging for konsertene.  ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Det kan i samme ånd heller argumenteres for elsykkel som et bomfritt alternativ. De begynner å bli temmelig bra og bruker en mikrodel av batteri og materialer.

#helenorgepåelsykkel

En tilleggseffekt her er jo trim og helseperspektiet.

Lekebiler blir for spesielt interesserte, de er hverken fugl eller fisk.

elektrolux

#6
Elsykler er et veldig godt alternativ og de bør selvfølgelig få sin plass. Har da også tatt med den ultimate elsykkelen, nemlig Podbike i første innlegg.

For at det ikke skal bli for mange sykler mener jeg vi bør fokusere på klimavennlige kjøretøy, i denne sammenhengen kjøretøy en i alle fall teoretisk kan komme seg tørt forbi bommene med uten å bli avkrevd bomkostnader. På tysk kalles dette kabine kjøretøy, og vi kan med fordel kalle den nye seksjonen #bomfrie kabinekjøretøy.

Her er en rekke sykler etc som faller inn i en slik kategori:

https://www.youtube.com/watch?v=sZ6_ZxJv5iw

Jeg var i 2015 svært nær å bestille en Monotracer, men til 800 000 kr ble den dessverre akkurat litt for dyr. Det ble med noen uforglemmelige turer som passasjer for både meg og jr.

Å avfeie en slik hypereffektiv 240 km/t cruiser og andre innovative transport løsninger for "lekebiler" er litt Trump aktig og lite konstruktivt.

Noen av kundene var faktisk handikappede personer som ønsket følelsen av å kjøre motorsykkel uten ulempene med å være exponert for elementene, og som kunne kjøre denne takket være støttehjulene populært kalt kattedreperen da det er et farlig sted å opprettholde seg når hjulene settes ned.

https://youtu.be/1E3Enw8TkxM
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Samco

Bra tråd er ingen bompeng fan. Helt fint med å se Hva er alternativer.

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på søndag 01. mars 2020, klokken 16:27
Å avfeie en slik hypereffektiv 240 km/t cruiser og andre innovative transport løsninger for "lekebiler" er litt Trump aktig og lite konstruktivt.
oj sann. Trump kortet. Om noe så er nok Trump er kraftig bommotstander......

Men nok om den fyren. Han får altfor mye oppmerksomhet som det er.

Jeg har ikke avfeid noe, men det er stort sett ting i smått og kortdistanse du henviser til. Det er ikke vanlige biler og derav bomfritaket. Det kan være funksjonelle fremkomstmidler men altså ikke i vanlig forstand. Kan godt trekke utsagnet lekebil om det forulemper, men de fleste av disse minner om leketøy. Om det er noen trøst så har jeg både Atv og Mc begge deler kan trygt kalles leketøy, (selv om Mc har toppfart på 278 km/t).

turfsurf

Problemet med tohjulinger her i landet er att vi har noe som kalles vinter. Så da blir det alltid en ekstrating, ikke en erstatning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Har en god venn som sykler fra Lillevann (omtrent ved Tryvann) til Lysaker hver dag hele året, mens kona tar S90D til Lørenskog. Han velger sykkel også når hun ikke bruker bilen. Det er selvfølgelig litt hardcore, men mulig!

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 01. mars 2020, klokken 05:48
Til 1/10 del av prisen mange betaler for en elbil som ikke lenger gir en de fordelene en tidligere hadde, vil jeg påstå at dette er en av de beste investeringer en kan gjøre innen mobilitet.

1/10 del av prisen? Koster ikke disse kjøretøyene typisk 100-150k? Sammenlignet med en ny e-Up med 36kWh batteri til 180k vil jeg si det er en meget dårlig deal. Om du faktisk kan få en til under 50k stiller det seg selvsagt annerledes. Men jeg ville allikevel da heller gått for en gammel Leaf til samme sum...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: knut.aulie på søndag 01. mars 2020, klokken 18:45
Har en god venn som sykler fra Lillevann (omtrent ved Tryvann) til Lysaker hver dag hele året, mens kona tar S90D til Lørenskog. Han velger sykkel også når hun ikke bruker bilen. Det er selvfølgelig litt hardcore, men mulig!

Slikt vil jeg tørre å sammenligne med å bruke hest. Jeg kjenner også noen veldig få som har latt det gå sport i det, og de sykler hele året uansett vær og vind. Men for de fleste normale mennesker er det ikke hensiktsmessig på noen måte å gjøre det på denne måten. Selv har jeg drøye tre mil til kontoret hver veg, og jeg er ikke villig til å bruke flere timer ekstra på reisen hver dag, ikke engang om sommeren. Men jeg har mulighet for hjemmekontor som jeg benytter meg mye av, og da sliter jeg ikke mer på veiene enn noen få meters trasking for å hente posten i postkassa.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

Sitat fra: cra på mandag 02. mars 2020, klokken 10:25
. Men jeg har mulighet for hjemmekontor som jeg benytter meg mye av, og da sliter jeg ikke mer på veiene enn noen få meters trasking for å hente posten i postkassa.  :laugh:
Det er det aller mest miljøvennlige.

elektrolux

#14
Microlino V2 er offisielt lansert. Denne føyer seg  dermed inn i den nye trenden med #bomfrie "fornuftige" og mer bærekraftig transport til hyggelig pris:

https://www.youtube.com/watch?v=kacfRcgz2Uo
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA