Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy  (Lest 3896 ganger)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14419
    • Vis profil
Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« på: Lørdag 29. Februar 2020, klokken 09:29 »
Med inntog av bom på elbil, og stadig flere #bomfrie kjøretøy som kommer på markedet synes jeg forumet bør opprette sin egen #bomfrie hovedgruppe.

Den politiske styringen og insentivene går nå vekk fra stadig større og tyngre elbiler og mer i retning små miljøvennlige kjøretøy. Dette bør forumet også støtte opp om.

Vi har lansert kampanjen #laelbilenstaa som går ut på nettopp det til fordel for #bomfrie alternativer og viser til hva en sparer på å ikke bruke bomselskapene sine "tjenester"

Vi ser slike 2-3 og 4 hjuls L1-L7e kjøretøy dukke opp fra oppstartsfirma som Podbike Arcimoto og Microlino, men også fra mer etablerte firma som Buddy, Elektrameccanica, Artega, Renault, Seat og nå sist men ikke minst Citroën.

Dette er kjøretøy som gir betydelig mer smil/km enn monstere fra Audi, Tesla, Mercedes, etc. og med det mye kjøreglede.

Mange kjenner sikkert ikke til mange av disse kjøretøyene, og ender dermed opp med en elbil når de egentlig burde hatt et #bomfrie kjøretøy. Den gamle Dieselen kan da parkeres mellom hytteturene. Miljøet og personlig økonomi blir vinnere og den mengden batteri en bruker i en typisk monsterelbil kan i stedet drifte 3-30 slike kjøretøy.

Citroën viser i denne videoen at de ser uťiklingen og er klare for å møte framtiden:

https://youtu.be/N7lrh3VR3h8
« Siste redigering: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 06:06 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14521
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« Svar #1 på: Lørdag 29. Februar 2020, klokken 09:41 »
Med inntog av bom på elbil, og stadig flere #bomfrie kjøretøy som kommer på markedet synes jeg forumet bør gå sin egen #bomfrie hovedgruppe.

Den politiske styringen og insentivene går nå vekk fra stadig større og tyngre elbiler og mer i retning små miljøvennlige kjøretøy. Dette bør forumet også støtte opp om.

Jeg kan garantere deg at om slike kjøretøy blir populære og selger i stort antall så vil de også måtte betale i bomringene. Så for deg personlig tror jeg det er best at de forblir små nisjekjøretøy for spesielt interesserte ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14419
    • Vis profil
Sv: Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« Svar #2 på: Lørdag 29. Februar 2020, klokken 09:53 »
Er redd du har rett i det, men det vil ta tid, og de smarte er dem som hopper tidlig på den nye trenden.

Kan også hende myndighetene finner en mer rettferdig måte å beskatte beboerne. F.eks som en drivstoffavgift eller over skatteseddelen der de med mest bidrar mest i stedet for en flat minsteskatt som primært rammer de med minst og som bor på "feil sted".

Dette blir en reprise av gullalderen for elbiler fra 2000 og nesten til 2020. Nå er det L1-L7e sin tid.  ;D

Det er også lov å være både sparsommelig og miljøvennlig av personlige grunner.

Det har aldri sluttet å forbause meg hvilke myter som har brent seg inn i folks bevissthet. Noen mener bestemt at det f.eks er miljøvennlig å bytte ut en fullt ut fungerende Mercedes Diesel med en EQC og fortsette å kjøre som før, mens de egentlig kun har 5-6 langturer i året og ellers kjører under 50 km/dag. Vi har i stedet avregistrert vår Diesel MB og bruker nå primært Elsykler og BMW C Evolution. Til og med Tesla'en er nå avregistrert, men hovedgrunnen til det er at vi ikke har mer kilometer igjen på betalt forsikring og neste trinn er 10000 kr dyrere ubegrenset kjørelengde. Gir Jr. en måned å vurdere om han virkelig trenger 2T aluminium for å frakte en 65 kg skrott 12 km til jobben hver dag.
« Siste redigering: Lørdag 29. Februar 2020, klokken 14:26 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14521
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« Svar #3 på: Lørdag 29. Februar 2020, klokken 22:39 »
Er redd du har rett i det, men det vil ta tid, og de smarte er dem som hopper tidlig på den nye trenden.

Det tror jeg ikke. Om man hopper på dette nå og bompenger kommer etterhvert blir bilene bortimot verdiløse over natten. Stort potensielt verditap der altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14419
    • Vis profil
Sv: Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« Svar #4 på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 05:48 »
Til 1/10 del av prisen mange betaler for en elbil som ikke lenger gir en de fordelene en tidligere hadde, vil jeg påstå at dette er en av de beste investeringer en kan gjøre innen mobilitet. I tillegg er mange av disse kjøretøyene nå lovlige å kjøre for 16 åringer som vil utgjør et stort ettermarked.

Behold dieselen for ladekø og ladepris angstfrie langturer med henger og ha noen L1-L7e kjøretøy for stressfri daglig mobilitet.

Husk at disse er der du er, og kjører dit du skal, når du skal dit, i motsetning til kollektiv transport.

Pengene en sparer kan en f.eks bruke på redusert arbeidstid som igjen gir en mulighet til å gjøre mye en ellers måtte betalt andre for. Stell av hus og familie, bedre tid til å lage sunnere middager, ferier utenfor sesong etc.

Vi har allerede tatt grep og kona har byttet ut fast jobb (les låst arbeidstid) med ringevikarjobb der hun nå er frue over egen tid. Borte er tvil om vi kan reise på de festivalene vi ønsker, og i år topper vi med 3 festivaler i tillegg til konserter i inn og utland. Festivalene med Diesel #lemmywagen for  optimal camping komfort, og #teslaine med camping modus, stort bagasjerom framme ståltak og sota vinduer og gratis supercharging for konsertene.  ;)

« Siste redigering: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 17:13 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil
Sv: Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« Svar #5 på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 15:37 »
Det kan i samme ånd heller argumenteres for elsykkel som et bomfritt alternativ. De begynner å bli temmelig bra og bruker en mikrodel av batteri og materialer.

#helenorgepåelsykkel

En tilleggseffekt her er jo trim og helseperspektiet.

Lekebiler blir for spesielt interesserte, de er hverken fugl eller fisk.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14419
    • Vis profil
Sv: Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« Svar #6 på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 16:27 »
Elsykler er et veldig godt alternativ og de bør selvfølgelig få sin plass. Har da også tatt med den ultimate elsykkelen, nemlig Podbike i første innlegg.

For at det ikke skal bli for mange sykler mener jeg vi bør fokusere på klimavennlige kjøretøy, i denne sammenhengen kjøretøy en i alle fall teoretisk kan komme seg tørt forbi bommene med uten å bli avkrevd bomkostnader. På tysk kalles dette kabine kjøretøy, og vi kan med fordel kalle den nye seksjonen #bomfrie kabinekjøretøy.

Her er en rekke sykler etc som faller inn i en slik kategori:

https://www.youtube.com/watch?v=sZ6_ZxJv5iw

Jeg var i 2015 svært nær å bestille en Monotracer, men til 800 000 kr ble den dessverre akkurat litt for dyr. Det ble med noen uforglemmelige turer som passasjer for både meg og jr.

Å avfeie en slik hypereffektiv 240 km/t cruiser og andre innovative transport løsninger for "lekebiler" er litt Trump aktig og lite konstruktivt.

Noen av kundene var faktisk handikappede personer som ønsket følelsen av å kjøre motorsykkel uten ulempene med å være exponert for elementene, og som kunne kjøre denne takket være støttehjulene populært kalt kattedreperen da det er et farlig sted å opprettholde seg når hjulene settes ned.

https://youtu.be/1E3Enw8TkxM
« Siste redigering: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 17:50 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Samco

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 405
    • Vis profil
Sv: Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« Svar #7 på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 17:06 »
Bra tråd er ingen bompeng fan. Helt fint med å se Hva er alternativer.

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil
Sv: Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« Svar #8 på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 17:33 »
Å avfeie en slik hypereffektiv 240 km/t cruiser og andre innovative transport løsninger for "lekebiler" er litt Trump aktig og lite konstruktivt.
oj sann. Trump kortet. Om noe så er nok Trump er kraftig bommotstander......

Men nok om den fyren. Han får altfor mye oppmerksomhet som det er.

Jeg har ikke avfeid noe, men det er stort sett ting i smått og kortdistanse du henviser til. Det er ikke vanlige biler og derav bomfritaket. Det kan være funksjonelle fremkomstmidler men altså ikke i vanlig forstand. Kan godt trekke utsagnet lekebil om det forulemper, men de fleste av disse minner om leketøy. Om det er noen trøst så har jeg både Atv og Mc begge deler kan trygt kalles leketøy, (selv om Mc har toppfart på 278 km/t).

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7759
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« Svar #9 på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 17:44 »
Problemet med tohjulinger her i landet er att vi har noe som kalles vinter. Så da blir det alltid en ekstrating, ikke en erstatning.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil
Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« Svar #10 på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 18:45 »
Har en god venn som sykler fra Lillevann (omtrent ved Tryvann) til Lysaker hver dag hele året, mens kona tar S90D til Lørenskog. Han velger sykkel også når hun ikke bruker bilen. Det er selvfølgelig litt hardcore, men mulig!

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14521
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« Svar #11 på: ſøndag 01. Mars 2020, klokken 19:49 »
Til 1/10 del av prisen mange betaler for en elbil som ikke lenger gir en de fordelene en tidligere hadde, vil jeg påstå at dette er en av de beste investeringer en kan gjøre innen mobilitet.

1/10 del av prisen? Koster ikke disse kjøretøyene typisk 100-150k? Sammenlignet med en ny e-Up med 36kWh batteri til 180k vil jeg si det er en meget dårlig deal. Om du faktisk kan få en til under 50k stiller det seg selvsagt annerledes. Men jeg ville allikevel da heller gått for en gammel Leaf til samme sum...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7424
  • Sunnmøre
    • Vis profil
    • BTTF for Tesla
Sv: Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« Svar #12 på: Mandag 02. Mars 2020, klokken 10:25 »
Har en god venn som sykler fra Lillevann (omtrent ved Tryvann) til Lysaker hver dag hele året, mens kona tar S90D til Lørenskog. Han velger sykkel også når hun ikke bruker bilen. Det er selvfølgelig litt hardcore, men mulig!

Slikt vil jeg tørre å sammenligne med å bruke hest. Jeg kjenner også noen veldig få som har latt det gå sport i det, og de sykler hele året uansett vær og vind. Men for de fleste normale mennesker er det ikke hensiktsmessig på noen måte å gjøre det på denne måten. Selv har jeg drøye tre mil til kontoret hver veg, og jeg er ikke villig til å bruke flere timer ekstra på reisen hver dag, ikke engang om sommeren. Men jeg har mulighet for hjemmekontor som jeg benytter meg mye av, og da sliter jeg ikke mer på veiene enn noen få meters trasking for å hente posten i postkassa.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil
Sv: Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« Svar #13 på: Mandag 02. Mars 2020, klokken 10:48 »
. Men jeg har mulighet for hjemmekontor som jeg benytter meg mye av, og da sliter jeg ikke mer på veiene enn noen få meters trasking for å hente posten i postkassa.  :laugh:
Det er det aller mest miljøvennlige.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14419
    • Vis profil
Sv: Vi trenger en ny hovedgruppe nemlig #bomfrie kjøretøy
« Svar #14 på: Torsdag 05. Mars 2020, klokken 04:56 »
Microlino V2 er offisielt lansert. Denne føyer seg  dermed inn i den nye trenden med #bomfrie "fornuftige" og mer bærekraftig transport til hyggelig pris:

https://www.youtube.com/watch?v=kacfRcgz2Uo
« Siste redigering: Torsdag 05. Mars 2020, klokken 09:27 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no