Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatering fra Volkswagen

Startet av Gnist, fredag 28. februar 2020, klokken 00:24

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: Adrian Mills på fredag 19. juni 2020, klokken 19:09

Supercharger network will eventually be overtaken you Ionity - all the big auto manufacturers are partners;  VAG, Mercedes, BMW, Ford etc so how could it not? And Partner rates mean it will be far cheaper for cars from those than Tesla to charge at Ionity.

Hjelper ikke mye at Ionity er billigere for vw enn for Tesla når det er mange ganger så dyrt som superchargernettverket. Og det er ingenting som tyder på at Ionity skal nærme seg å bli like bra som Teslas nettverk. Det virker dessverre som om alle disse bilprodusentene du ramser rett og slett ikke skjønner hvor viktig rimelig, enkel og tilgjengelig hurtiglading er.

jkirkebo

Sitat fra: Adrian Mills på fredag 19. juni 2020, klokken 19:09
Supercharger network will eventually be overtaken you Ionity - all the big auto manufacturers are partners;  VAG, Mercedes, BMW, Ford etc so how could it not?

Don't make me laugh. Ionity build rate is way lower that Tesla at this point. For them to overtake the SuC-network they would have to have at least 10x today's build rate and it would still take many, many years. I am pretty certain that will never happen. As to rates, most Audi owners don't want anything to do with ionity after the free year runs out. It's cheaper for most to use other providers.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 19. juni 2020, klokken 21:09
Hjelper ikke mye at Ionity er billigere for vw enn for Tesla når det er mange ganger så dyrt som superchargernettverket. Og det er ingenting som tyder på at Ionity skal nærme seg å bli like bra som Teslas nettverk.
Og det er jo ikke spesielt mye billigere på Ionity heller. Alle kan tegne avtaler hos f.eks Maingau eller chargepoint. Ladet nesten 20kWh for rett under 7 Euro i går. Og da slipper man abonnementskostnader og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tornaldo

Sitat fra: Adrian Mills på fredag 19. juni 2020, klokken 19:09
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. juni 2020, klokken 18:32
4wd? Ytelser? Ladenettverk? Infotainment? Hengerfeste og taklast? Mye som er bedre på Model 3. Å hevde en sitter på fakta ift hvilken som er best er bare komisk. De leverer på forskjellige områder.

Jeg tror ID3 blir en bra bil i sitt segment. Men kunne aldri hatt den selv som familiebil fordi den hverken har taklast eller hengerfeste. 4wd kreves også.

No 4WD on the SR+ and AWD M3 is even more expensive again. If you want to talk about options without limits on cost then there are far better ones than the M3 for hauling things around.

But as mentioned previously - if you need to tow, great, get a M3. I don't and most others don't either.

Supercharger network will eventually be overtaken you Ionity - all the big auto manufacturers are partners;  VAG, Mercedes, BMW, Ford etc so how could it not? And Partner rates mean it will be far cheaper for cars from those than Tesla to charge at Ionity. Not that I care - if I need to charge outside my house, I will go to Circle K which is close and there's a few around.

I've a family and a Golf currently - never had to put any rails on the top for "family" things. But I need more space I can get the rear box that fits on the bike hitch of the ID.3

Nor have I needed AWD but if I did I can think of several others that would be better than a M3 for AWD and for towing stuff around.

Adrian Mills, gjennom flere lange innlegg har du skreddersydd argumenter som passer dine behov veldig, og du avfeier det meste annet bra ved andre biler, som noe du ikke trenger, eller mener ikke er nødvendig for folk flest. Likevel er det kvaliteter ved bilene som direkte avgjør kostnad og salgsverdi, og som selvfølgelig må tillegges like mye vekt når man sammenligner verdi, selv om akkurat DU hevder å ikke trenge enkelte funksjoner.

F.eks ytelse som akselerasjon og toppfart, når dette i mange tiår har vært et tungtveiende argument i å skille biler fra hverandre, både i status og verdi. I tillegg til ytelse, så virker den gemene hop å være svært opptatt av rekkevidde, samt lading, både tilgang til lader og ladefart. Jeg tror dette er topp 3 HOVEDfokus, hvis man ser på artikler som skrives.

Hvis vi da for enkelhets skyld bruker Tesla Model 3 SR+ som sammenligning, hvilken bil er best på ytelse, rekkevidde, ladehastighet /ladenettverk?

Ja folk er opptatt av andre ting også, som kvalitet, lakk, lys, støy, komfort, plass, hengerfeste, taklast, lyd etc, men dette er mye smak og behag, og en del av totalpakken. Det er umulig å enes om, fordi man har forskjellige personlig preferanser og behov.

Du har funnet ut at ID3 passer deg veldig bra, siden ikke trenger hengerfeste, ikke trenger et godt utbygget ladenettverk, ikke trenger mer rekkevidde en ID3 leverer, ikke trenger raskere akselerasjon enn ID3 leverer. Samtidig trenger du ekte HUD (ikke sånn skit som asiatene leverer), LED matrix lys, 3 års gratis serviceavtale, og bra servicenettverk. Praktisk.

Videre forskutterer du både kvalitet på bil, selvkjøring (?) og ladenettverk, og bruker det som argumenter for ID3, selv om vi faktisk ikke aner noen ting om hvor bra det leveres på disse områdene. Før bilen kommer ut på markedet, er egentlig dette bare synsing fra din side, samtidig som du sammenligner med harde fakta og reelle erfaringer fra f.eks Tesla.

Du virker å se svært subjektiv på dette, og ekstremt opptatt av å forsvare ditt valg for enhver pris. Men klart, det er selvfølgelig lov.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Cbcb

Til dere som har bestilt. Hva har dere fått som forventet leveringsdato?

Klykken

Vi la inn bestilling i går og ble forespeilet levering i slutten av august eller starten av september. Leasing via firma. Basisutgaven av id.3 uten noe ekstra.

Vi står som nummer 3200 i køen, mener jeg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Cbcb

Ble oppringt av selger i dag, da jeg er i gruppe 3 og kan bestille fra mandag. Han sa at levering vil være i September, og ikke veldig stor forskjell på om man var i gruppe 1 eller 3. Det skulle produseres 8500 biler tilsammen som skal til Norge og Sverige. Spesiell utgave med varmepumpe. Produksjon fra uke 26-34 og store båttransporter til Norge. Så vil selvfølgelig klargjøringen i Norge og videresendelse bli lenger for de lavt på ventelisten

Stikkkontakt

Jeg ble oppringt sent andre dagen etter bestillingsstart. Da hadde de fått bestilling på under 200 biler i hele Norge. Kan ikke forstå annet enn at det er katastrofalt dårlig. For vår del var høy pris kombinert med for mange kompromisser årsaken til at vi takket nei. Det blir kanskje en med minste batteriet senere. Jeg er kanskje sikker på at det er en super bil.

e-Stig

Vi var cirka nummer 1600 i køen. Kansellerte forhåndsbestillingen i går og har reservert e-Golf final edition i stedet for ID.3. Vi har en 2 år gammel e-Golf fra før og dette er første gangen i mitt liv jeg har kjøpt to like biler. Også for oss var det prisen som gjorde utslaget. Vi kunne kanskje kompromisset på IQ-lysene, men ryggekamera var helt uaktuelt å ikke ha. Dermed måtte det bli Plus-versjonen til godt over fire hundre tusen kroner. Da valgte vi heller e-Golf som er hundre tusen kroner rimeligere, mens vi venter på økt konkurranse og forhåpentligvis rimelige priser på ID-serien til Volkswagen.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

daktari

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 25. juni 2020, klokken 00:57
Jeg ble oppringt sent andre dagen etter bestillingsstart. Da hadde de fått bestilling på under 200 biler i hele Norge. Kan ikke forstå annet enn at det er katastrofalt dårlig. For vår del var høy pris kombinert med for mange kompromisser årsaken til at vi takket nei. Det blir kanskje en med minste batteriet senere. Jeg er kanskje sikker på at det er en super bil.
Dette kan jo tyde på noen gode kampanjer utover høsten...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Storg

Gumpen påstår de solgte 34 første dagen i Kristiansand. Da høres 200 litt lite ut nasjonalt.

Kilde, betalingsmur: https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/qLGn0w/solgte-32-vw-id3-foerste-dagen

mroek

Sitat fra: Storg på torsdag 25. juni 2020, klokken 16:49
Gumpen påstår de solgte 34 første dagen i Kristiansand. Da høres 200 litt lite ut nasjonalt.

Kilde, betalingsmur: https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/qLGn0w/solgte-32-vw-id3-foerste-dagen

Sakset fra den artikkelen:

SitatFor de fleste er kanskje ladehastigheten enda viktigere enn rekkevidden. Nye ID.3 lader nesten 300 kilometer på halvtimen. Det er omtrent dobbel ladehastighet i forhold til mange konkurrenter og noe jeg tror mange verdsetter, sier salgssjefen som forklarer rask ladefart med varmepumpe som både varmer og kjøler batteriene. Nedkjølte batterier lades raskere enn opphetede batterier, forklarer markedssjefen som bebuder flere elektriske biler i ID-serien i tida framover.

Interessant at markedssjefen mener nedkjølte batterier ladere raskere. Mulig han bør fortelle det til Tesla, som har støtte for aktiv varming av batteri når man navigerer mot en lader...
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Amatøren

Kanskje han tenker på for varme. Det vil si rapidgate som har vært mye omtalt på Leaf og som jeg selv har opplevet på e-Golf i fjor. 😉

Så nedkjøling av batteri til ca 35°C vil nok hjelpe på ladehastigheten kontra batteriet på 45-50°C eller kanskje mer.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

advale

Sitat fra: Cbcb på onsdag 24. juni 2020, klokken 22:43
Ble oppringt av selger i dag, da jeg er i gruppe 3 og kan bestille fra mandag. Han sa at levering vil være i September, og ikke veldig stor forskjell på om man var i gruppe 1 eller 3. Det skulle produseres 8500 biler tilsammen som skal til Norge og Sverige. Spesiell utgave med varmepumpe. Produksjon fra uke 26-34 og store båttransporter til Norge. Så vil selvfølgelig klargjøringen i Norge og videresendelse bli lenger for de lavt på ventelisten

Sa ikke VW at det skulle komme over 15 000 biler til Norge når ID.3 reservasjonen åpnet opp? Virker som interessen er ikke så stor som de trodde.

Var i pulje 1, men droppet å bestille. Fikk ikke sett bilen, men diverse tilbakemeldinger om "plastic fantastic" gjorde saken lettere i kombinasjonen med prisøkningen.

Kan fort bli en ketchup effekt til høsten, med hardere konkurranse, samt prisene bør gå ned nå som kronen har styrket seg.

batterimannen

Sitat fra: advale på fredag 26. juni 2020, klokken 10:25
Sitat fra: Cbcb på onsdag 24. juni 2020, klokken 22:43
Ble oppringt av selger i dag, da jeg er i gruppe 3 og kan bestille fra mandag. Han sa at levering vil være i September, og ikke veldig stor forskjell på om man var i gruppe 1 eller 3. Det skulle produseres 8500 biler tilsammen som skal til Norge og Sverige. Spesiell utgave med varmepumpe. Produksjon fra uke 26-34 og store båttransporter til Norge. Så vil selvfølgelig klargjøringen i Norge og videresendelse bli lenger for de lavt på ventelisten

Sa ikke VW at det skulle komme over 15 000 biler til Norge når ID.3 reservasjonen åpnet opp? Virker som interessen er ikke så stor som de trodde.

Var i pulje 1, men droppet å bestille. Fikk ikke sett bilen, men diverse tilbakemeldinger om "plastic fantastic" gjorde saken lettere i kombinasjonen med prisøkningen.

Kan fort bli en ketchup effekt til høsten, med hardere konkurranse, samt prisene bør gå ned nå som kronen har styrket seg.

Både Frankrike og Tyskland kjører på med mye heftigere elbilsubsidier i løpet av året. Kanskje de regner med at de ikke trenger like stor andel av salgene i Norge. Kan ikke huske at de offisielt gikk ut med fordelingen av 1st modellene i de forskjellige europeiske landene? Husker det var en del hint og spekulering om det.

Synes bilen har vært en lang rekke av nedturer. Specs, design, interiør, forsinkelser og til sist, pris.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA