Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla åpner sin første Supercharger V3-stasjon i Norge

Startet av jorgror, tirsdag 25. februar 2020, klokken 13:42

« forrige - neste »

Electric cars in Norway



ladov

Sheet! 0-50% gikk på 13min og 15 sek. 38kWh inn på batteriet tilsvarer en snitteffekt på småpene 172kW. :D


Da gjenstår bare å klage over at det går for fort! Sist gang jeg brukte hurtiglader spiste hele familien hver sin burgermeny. Pausen varte 40 minutter og jeg fikk varsel om at bilen passerte 80% nesten før vi fikk maten på bordet..

Jeg vil anta at på vanlige dager kan man bare ta det med ro og spise ferdig mens bilen lader til 97% fordi det stort sett uansett er ledige plasser men hva gjør man på travlere dager? Er det forventet at man går ut og flytter bilen midt i burgeren?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

1000kwh

Det er jo enorme fremskritt!

Tesla kombinerer hastighet, rekkevidde OG pris. Lover meget godt for Y. Da er plassen også på plass.

OhmPaPa

Sitat fra: ladov på fredag 13. mars 2020, klokken 19:28Er det forventet at man går ut og flytter bilen midt i burgeren?

Ja det er det. Eventuelt kan du koble på en saktere lader. Syns oftest mitt 90-batteri lader i kjappeste laget.  :P

Muffinman

Jau. Men vi "gamle" kunder har fremdeles god tid til trerettes.

THE

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. mars 2020, klokken 07:53
Jau. Men vi "gamle" kunder har fremdeles god tid til trerettes.

Du må tenke positivt. Med 85-batteri kan du jo ta et glass vin til treretteren din, og likevel være kjøreklar til bilen er ferdig lada.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

z4rd

Kan noen forklare hvordan utregningen er gjort her? (Hva ligger til grunn)
Inkluderer den ladekurven?

Bildet viser nåværende ladehastighet til å være 1645km/t. Bilen står på 7% SOC og er satt til å lade opp til 100%, og det er 55 minutter igjen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Det er øyeblikkstall, akkurat som det er på X/S også. Hadde nok gitt mer mening for mange om det var oppgitt per minutt, for det sier egentlig meg om hva du oppnår ved korte ladinger. Og egentlig er det litt snålt med tidsenhet i det hele tatt, siden den kun er øyeblikksbasert akkurat som effekten.

Vet ikke hva slags forbruk Model 3 LR bruker som grunnlag for kalkulasjonene, men i dette tilfellet går det opp med 152 Wh/km. Noe går nok til HVAC også så reellt litt lavere.

250 / 0,152  = 1645...

daktari

Vanskelig å regne ut et snitt i starten, når nevneren ikke er kjent ved start; altså hvor lang tid man lader. Man kan bruke 100% selvfølgelig, og gjøre et estimat, men det kan også være usikkert pga variabler som styrer ladefarten underveis. Hvis man har tenkt å sitte lenge bør man heller velge en 50 kW lader for å spare batteriet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: ladov på fredag 13. mars 2020, klokken 19:28
Sheet! 0-50% gikk på 13min og 15 sek. 38kWh inn på batteriet tilsvarer en snitteffekt på småpene 172kW. :D


Da gjenstår bare å klage over at det går for fort! Sist gang jeg brukte hurtiglader spiste hele familien hver sin burgermeny. Pausen varte 40 minutter og jeg fikk varsel om at bilen passerte 80% nesten før vi fikk maten på bordet..

Jeg vil anta at på vanlige dager kan man bare ta det med ro og spise ferdig mens bilen lader til 97% fordi det stort sett uansett er ledige plasser men hva gjør man på travlere dager? Er det forventet at man går ut og flytter bilen midt i burgeren?
Du kan vurdere å plugge bilen din i en V2-lader i stedet for V3?

ladov

Sitat fra: gr på tirsdag 17. mars 2020, klokken 11:31
Sitat fra: ladov på fredag 13. mars 2020, klokken 19:28
Sheet! 0-50% gikk på 13min og 15 sek. 38kWh inn på batteriet tilsvarer en snitteffekt på småpene 172kW. :D


Da gjenstår bare å klage over at det går for fort! Sist gang jeg brukte hurtiglader spiste hele familien hver sin burgermeny. Pausen varte 40 minutter og jeg fikk varsel om at bilen passerte 80% nesten før vi fikk maten på bordet..

Jeg vil anta at på vanlige dager kan man bare ta det med ro og spise ferdig mens bilen lader til 97% fordi det stort sett uansett er ledige plasser men hva gjør man på travlere dager? Er det forventet at man går ut og flytter bilen midt i burgeren?
Du kan vurdere å plugge bilen din i en V2-lader i stedet for V3?
Hvis den finnes. Det er ikke sikkert. På Liertoppen er det vel bare v3 uttak.

Jeg *tror* at Tesla på sikt ønsker å ha et uniformt utvalg ladestasjoner. Det vil si at du setter bilen til lading og går og spiser uten å tenke over slike ting. Om bilen *egentlig* er ferdig ladet på 15 minutter spiller ingen rolle. Effekten du ikke bruker vil være tilgjengelig for andre og bortsett fra andre påskedag vil det uansett være nok oppstillingsplasser.

Jeg tror også Tesla vil klare å presse prisen på utstyr så langt ned at vi ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å legge beslag på en kraftig lader som knapt brukes siste 20 minuttene bilen står der.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

geear

Ja, blir de kun v3 er det lite valg, men mener noen skrev her at det skulle være blanding av v2 og v3.

Vil bli overrasket om ikke Lier blir en av stedene det blir gebyr for å stå mer enn fem minutter etter endt lading, men der har jo også Tesla en fordel, siden det går så sinnsvakt tregt i slutten.  :P

Hasse79

Kommer den nye V3-laderen på Liertoppen opp i Navigasjonen hos noen av dere nå? Det gjør den ikke hos meg, kun Lier sør og Lier nord. Har en 2018 TMS 75D med CCS retrofit. Er det andre eiere av S eller X med CCS-adapter som har eller ikke har visning av V3-laderen på skjermen?
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA