Forbruk audi E-tron

Startet av hybrid88, mandag 24. februar 2020, klokken 11:04

« forrige - neste »

elektro

#15
Tok en svipptur Kløfta-Espa-Kløfta i dag. Hadde kjørt nesten en time først og startet med cirka halvfullt batteri, noterte dessverre ikke SOC. Ute var det -7 grader, tørr vei og nok vind til at vindsokken på Minnesundbrua stod stod nesten rett ut, litt fra siden. (Ved retur hadde sola kommer frem og det var -5 grader, så snitt ca. -6 grader.)

Satt ACC på 112 km/t oppover, før jeg resette triptelleren. Endret fra Dynamic til Efficiency etter en liten stund, da jeg synes forbruket var høyt. Innbilte meg at det sank mye med én gang jeg byttet, men det var nok ytre faktorer.. :) AC var på ECO 21 grader, hele tiden.

Jeg økte farten til 113 km/t etter vending, da jeg synes snittfarten sank vel mye. Planen var at det skulle stå 110 km/t på speedometeret tilbake på Kløfta, men sånn ble det ikke, selv om jeg lå litt over denne hastigheten hele veien mens jeg kjørte. Moderat trafikk. Skal heller ikke ha fått med noe ekstra kinetisk energi, ettersom jeg startet og stoppet i samme hastighet, på eksakt samme sted.

Sluttresultat, målt i samme samme hastighet: 27,6 kWh/100 km.

Dette er ca. 1,0 kWh/100 km. høyere enn det som er mulig i godt sommervær med ACC innstilt 124 km/t på samme strekning. Det har jeg testet. Begge deler med 20-tommers hjul. Da jeg parkerte i Oslo 95 moh. var forbruket 26,5 og snittfart 99 km/t. Temperatur -4,5 grader og flaggene blafret livlig..

2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf


evtronDK

 
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 27. februar 2020, klokken 19:45
Sitat fra: elektro på torsdag 27. februar 2020, klokken 12:29
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 27. februar 2020, klokken 11:49
Venter på review fra vitenskapgutta.

? :)

På evtronDK`s 1700km lange tur.

:) :) :) Der er sikkert nogen der kan bruge det til noget. Om ikke andet fjernede det min rækkeviddeangst med tagboks  :)
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

daktari

Sitat fra: evtronDK på onsdag 26. februar 2020, klokken 17:13
Her er forbrug for e55 med Thule 850L tagboks på standard Audi stativ med 19" Conti WinterContact i Efficiency mode.

Bil fuldt lastet med bagage + 4 passagerer.

Distance ca. 1.700km. Det meste på motorvej med 110-120 km/t.
denne tabellen er interessant.  Takk for at du deler.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elektro

Sitat fra: evtronDK på onsdag 26. februar 2020, klokken 17:13
Her er forbrug for e55 med Thule 850L tagboks på standard Audi stativ med 19" Conti WinterContact i Efficiency mode.

Bil fuldt lastet med bagage + 4 passagerer.

Distance ca. 1.700km. Det meste på motorvej med 110-120 km/t.

Kudos for god rapport! :)

Det eneste jeg savner er gjennomsnittshastighet. Det er heller ingen liten boks du har? Finner ikke 850L i sortimentet til Thule. Og stativet, er det "square bar" eller "wing bar" type?

Imponerende hvor godt Abetterrouteplanner treffer. Den bommer riktig nok veldig ved et par anledninger, men heldigvis riktig vei. Vet du hvorfor?

Hva satt du som reference consumption i 110 km/h, ettersom "roof box" ikke er et valg?
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

evtronDK

#20
Sitat fra: elektro på torsdag 27. februar 2020, klokken 23:50
Sitat fra: evtronDK på onsdag 26. februar 2020, klokken 17:13
Her er forbrug for e55 med Thule 850L tagboks på standard Audi stativ med 19" Conti WinterContact i Efficiency mode.

Bil fuldt lastet med bagage + 4 passagerer.

Distance ca. 1.700km. Det meste på motorvej med 110-120 km/t.

Kudos for god rapport! :)

Det eneste jeg savner er gjennomsnittshastighet. Det er heller ingen liten boks du har? Finner ikke 850L i sortimentet til Thule. Og stativet, er det "square bar" eller "wing bar" type?

Imponerende hvor godt Abetterrouteplanner treffer. Den bommer riktig nok veldig ved et par anledninger, men heldigvis riktig vei. Vet du hvorfor?

Hva satt du som reference consumption i 110 km/h, ettersom "roof box" ikke er et valg?

Jeg fik ikke noteret gennemsnitshastighed, men regn med fartgrænsen (ACC var på).

Tagboksen er en ældre model, og jeg kan ikke lige finde nogen billeder, men den minder meget om Thule Motion XT.

Stativet er Audi standard til e-tron: https://www.audimerchandise.dk/shop/tagboejler-til-audi-3927p.html?gclid=EAIaIQobChMIm7rhgtDz5wIV3oKyCh0m8Q8_EAQYASABEgLGsPD_BwE

Reference på 110km/t i ABRP var sat til 313wh/km (læste på et Tesla forum (se link nedenfor) at samme tur "kostede" 284wh/km i en Model S, så jeg sammenlignede med standard forbrug for en Model S for samme tur). Temp = 5 grader. 10% Regn. 350kg Extra Weight.

Det var meget fint vejr fra Strömstad til Dal, så jeg tror det må være vejret der giver udslaget på ABRP afvigelserne.

Hjem var det igen meget dårligt vejr + meget vind fra Trysil til Dal, og ekstremt med vind og hagl på 120km/t strækning fra Varberg til København (vi måtte ned på 90km/t over Øresundsbroen på grund af vinden).

Om noget, så tror jeg det viser hvor meget vind og regn spiller ind.

Blot for reference (ved godt det er en Audi tråd, men det er god læsning):
København-Sälen via Trysil i Model S (god beskrivelse af impact med tagboks): http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4935
Standard tal for Model S (brugt til sammenligning): https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/wh-km-by-speed.83080/


Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA