Forbruk audi E-tron

Startet av hybrid88, mandag 24. februar 2020, klokken 11:04

« forrige - neste »

hybrid88

Er det noen som har noe formening om forbruk på E-tron55 i 110 kmt på flat motorvei?

daktari

Avhengig av vindstyrke, retning, dekk og vegbane (våt vs tørr) mellom 2,6 kWh/mil til 3,3 kWh/mil. vanligvis 2,8.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hybrid88

Er det noen enda som har passert 39-40 mil totalt som maks rekkevidde på e-tron?

Orbit

#3
434 km i videoen under (uten varme i bilen), snitt 77 km/t, T/R så ingen høydeforskjell.

https://www.youtube.com/watch?v=tDunEQ4MlQQ
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Referanseverdi på Abetterrouteplanner er 24,0 kWh/100 km. i 110 km/t. Det stemmer bra synes jeg. Men alt fra 22,0 i medvind på sommeren til 30,0 i streng kulde, kraftig regnvær, vind eller ugunstige værforhold er innenfor normalen. Jeg vil si typisk 26,0 kWh/100 km. I tillegg kommer høydeforskjell.

Dette er med 20-tommers hjul med i øvre sjikt av anbefalt lufttrykk. Neppe særlig stor forskjell med 19-tommer, som har samme bredde, men 21-tommer bruker en god del i følge de testene jeg har sett. De er da også bredere.

Jeg har kjørt 434,2 km. med snittfart 68 km/t, i litt trafikk og ca. 3300 høydemeter, tur-retur samme dag, samme rute, med kun 5 min pause ved vending. Ca. 20 grader og pent vær. AC på.

450 km. bør gå greit med 86,5 kWh modellen. Tror det går an å kjøre Oslo-Trondheim en fin sommernatt også, hvis man kjører med litt mer luft enn anbefalt i hjulene i max 90 km/t og gjør det for moro skyld. Typisk sommerekkevidde, med blandet kjøring og litt buffer, vil jeg si er 36 mil sommer og 31 mil vinter. Det er da ikke typisk som i best case, men realistisk. Heller ikke worst case.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

evtronDK

Sitat fra: daktari på mandag 24. februar 2020, klokken 12:24
Avhengig av vindstyrke, retning, dekk og vegbane (våt vs tørr) mellom 2,6 kWh/mil til 3,3 kWh/mil. vanligvis 2,8.

Stemmer også med det jeg oplever. 
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

Øyvind.h

Sitat fra: evtronDK på mandag 24. februar 2020, klokken 22:33
Sitat fra: daktari på mandag 24. februar 2020, klokken 12:24
Avhengig av vindstyrke, retning, dekk og vegbane (våt vs tørr) mellom 2,6 kWh/mil til 3,3 kWh/mil. vanligvis 2,8.

Stemmer også med det jeg oplever.
Stemmer bra med enkelte tester på YouTube også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. februar 2020, klokken 22:47
Sitat fra: evtronDK på mandag 24. februar 2020, klokken 22:33
Sitat fra: daktari på mandag 24. februar 2020, klokken 12:24
Avhengig av vindstyrke, retning, dekk og vegbane (våt vs tørr) mellom 2,6 kWh/mil til 3,3 kWh/mil. vanligvis 2,8.
Stemmer også med det jeg oplever.
Stemmer bra med enkelte tester på YouTube også.

Vis meg en god test av e-tron på YouTube. :)

Teslabjørn hadde beregnet ca. 120 km/t i GPS snitthastighet, minus ladestopp og av/påkjøring i 1000 km. testen, og et forbruk på 29,0 kWh/100 km. Det var med mye trafikk, men mange partier i 130-140 km/t. og langt fra vindstillle.

28,0 i 110 km/t er alt for høyt utgangspunkt. Eller, mener dere med skiboks? Da er vi enige. :+1:

Abetterrouteplanner har som sagt 24,0 som referanseverdi, det er for e-tron 50. Det er 25,0 for e-tron 55, som ikke gir noen mening, da sistnevnte har lavere forbruk i flere tester. Men 24,0 stemmer bra for begge. Så kan du naturligvis legge på 10% for regn, for motvind, stigning, etc. Men det var vel ikke det hen spurte om? :)

Det kan jo også bli bedre forhold..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 25. februar 2020, klokken 00:50
Abetterrouteplanner har som sagt 24,0 som referanseverdi, det er for e-tron 50. Det er 25,0 for e-tron 55, som ikke gir noen mening, da sistnevnte har lavere forbruk i flere tester. Men 24,0 stemmer bra for begge.
Det er samme forbruk som X100 (ikke LR) har som referanse. Hva folk opplever som realistisk er veldig avhengig av kjørestil. Har sett alt fra 20,0 (20 mil t/r) ved jevn kjøring, til langt over (type 27,0-28,0) for slike hastigheter.

Noen som vet hva slags forhold referanseforbruket skal illustrere, tør sommerdag og vindstille med en sjåfør?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Polarbear

jeg leser spørsmålet om hva etron bruker når den kjører i 110 km/t i snitt (GPS fart) på flat vei, og ikke driver med hypermiling etc. og ikke om at en har vært innom en vei med 110 km/t på vei til hytta. Som flere påpeker så erfarer jeg også at kjøreforhold, vind, snø, regn etc har stor innvirkning, etter min erfaring mye mer enn dekk, dekktrykk, felgstørrelse. Med slik snitthastighet på tørr veier, ikke spesielt mye vind noen retninger, 5-10 varmegrader, ikke skiboks, går det 2,8 - 3,0 kWh/mil (etron 55, produsert etter uke 48). slik snitthastighet over lengre strekk er ganske dog ganske høy om du kjører i Norge.
det er sikkert mulig å åpne både mindre og mer, mine funn er basert på slik jeg ville kjørt en fossil bil. 

OlsenR

Kjører til hytta som er 144km og 500 høydemeter på 26.6 i 0 grader og tørr vei. 110/144km er motorvei hvor jeg ligger i 110 km/t +

E50 med 20" piggfritt og normalt dekktrykk

Hjem igjen kjører jeg på 20-20.9 ca

evtronDK

Her er forbrug for e55 med Thule 850L tagboks på standard Audi stativ med 19" Conti WinterContact i Efficiency mode.

Bil fuldt lastet med bagage + 4 passagerer.

Distance ca. 1.700km. Det meste på motorvej med 110-120 km/t.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

elektro

#12
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. februar 2020, klokken 06:48
Sitat fra: elektro på tirsdag 25. februar 2020, klokken 00:50
Abetterrouteplanner har som sagt 24,0 som referanseverdi, det er for e-tron 50. Det er 25,0 for e-tron 55, som ikke gir noen mening, da sistnevnte har lavere forbruk i flere tester. Men 24,0 stemmer bra for begge.
Det er samme forbruk som X100 (ikke LR) har som referanse. Hva folk opplever som realistisk er veldig avhengig av kjørestil. Har sett alt fra 20,0 (20 mil t/r) ved jevn kjøring, til langt over (type 27,0-28,0) for slike hastigheter.

Noen som vet hva slags forhold referanseforbruket skal illustrere, tør sommerdag og vindstille med en sjåfør?

Det stemmer ganske bra, X90D og e-tron f.eks. har rimelig likt forbruk jevnt over, hvis man regner med hva man faktisk får ut av batteriet og ikke kun leser av tall i instrumentene. Jeg ville dog sagt 22,5 på X Raven 23,3 på pre-Raven og 24,0 på e-tron quattro begge modeller. :+1:

Referanseforbruk er, som du beskriver.. og uten noen høydeforskjell på ruta. Alt dette, og mer til, skal du legge til selv. Derfor mener jeg 28,0 kWh/100 km. er alt for høyt, selv om dette kanskje er noe man ofte ser når man kjører oppover E6 i 110 km/t+ med last i bilen, saltet vei, litt drag i lufta osv. Eller takboks. :o
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tiger123

Venter på review fra vitenskapgutta.

elektro

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA