Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Logget spenningen på 12V batteri (for de teknisk interesserte)

Startet av Hårek, søndag 23. februar 2020, klokken 18:35

« forrige - neste »

Hårek

Det var tidligere litt diskusjon om 12V batteriet ble ladet fra HV batteriet. Audi Connect har til mange av oss sagt at appen bare kan brukes 10-15 ganger mellom hver gang bilen er i bruk - grunnet kapasiteten på 12V batteriet.
Men så fikk vi tilgang til 'Self-study programme 675', og der står det tydelig at 12V batteriet automatisk lades.
Jeg var da allerede i gang med å sjekke dette, og kan nå vise status.

Har logget spenningen i OBD kontakten hvert minutt. Øverste graph er en 4-dagers periode. Nedre graph er zoomet inn på en dag.
Klokken 17:19 slo jeg på parklys på ene siden. Da begynner spenningen å falle.
Klokken 08:05 to dager etter slår laderen inn. Spenningen øker fra 11.0V til 12.5V. Det lades i 20 minutter. Lading gjentas 12:40 og 17:58
Klokken 20:55 slår jeg av parklyset. Ladingen gjentas noen ganger til, før spenningen er stabil på 11.6V

Edit: nytt bilde i posten nedenfor
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Radial

Jøss, konkluderte bilen med nok lading og flata ut på 11,6v....? og bare lader med 12,5?
I fossil sammenheng er det både dårlig lading (under 13 er generelt svakt), og dårlig sluttspenning (over 12 helst), men kanskje ok på elbil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Pippus

Jeg tror det er noe feil med de spenningsmålingene der. På den positive siden viser dette tydelig at bilen vedlikeholdslader, men voltspenningen som registreres er for lav. Jeg har selv logget spenning ved lading("motor på") til 13,88v og tenning på(motor av) til mellom 12,99v til 13,19v. Logget spenning ved 12v batteri på 48% var 12,25v, noe som sånn nogenlunde stemmer med teori. Ved (antatt) lading i parkert tilstand var spenningen 12,81v (v/56% på 12 volten), noe som indikerer at det lades også ved parkering, men med en vesentlig lavere ladespenning enn ved "motor på". loggen var koblet rett på batteriet og hadde ingen feilkilder ved spenningsfall til obd-port. Hvor nøyaktig instrumentet målte er jo en annen diskusjon.....

Pippus

Sitat fra: Pippus på søndag 23. februar 2020, klokken 20:56
Jeg tror det er noe feil med de spenningsmålingene der. På den positive siden viser dette tydelig at bilen vedlikeholdslader, men voltspenningen som registreres er for lav. Jeg har selv logget spenning ved lading("motor på") til 13,88v og tenning på(motor av) til mellom 12,99v til 13,19v. Logget spenning ved 12v batteri på 48% var 12,25v, noe som sånn nogenlunde stemmer med teori. Ved (antatt) lading i parkert tilstand var spenningen 12,81v (v/56% på 12 volten), noe som indikerer at det lades også ved parkering, men med en vesentlig lavere ladespenning enn ved "motor på". loggen var koblet rett på batteriet og hadde ingen feilkilder ved spenningsfall til obd-port. Hvor nøyaktig instrumentet målte er jo en annen diskusjon.....
Målingene gjort ved 8 grader. Ladespenningen øker normalt ved lavere temperaturer...

Hårek

Må innrømme visse svakheter i måleoppsettet. Sjekket måleverdien tidlig i forløpet, men tenkte ikke på å kontrollmåle underveis.
Nå har jeg sjekket mot en referansespenning og fant 0.6V feil. Så lagde en ny graph med korrigerte verdier.
Da øker spenningen først fra 11.6V til 13.1V ved første lading. Er tilslutt stabil på 12.2V.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Pippus

Sitat fra: Hårek på søndag 23. februar 2020, klokken 21:45
Må innrømme visse svakheter i måleoppsettet. Sjekket måleverdien tidlig i forløpet, men tenkte ikke på å kontrollmåle underveis.
Nå har jeg sjekket mot en referansespenning og fant 0.6V feil. Så lagde en ny graph med korrigerte verdier.
Da øker spenningen først fra 11.6V til 13.1V ved første lading. Er tilslutt stabil på 12.2V.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Dette er sammenfallende med mine funn og det gir to litt ubesvarte spørsmål!
1: Hvor høy voltspenning er "cutoff" ved vedlikeholdslading ved parkering. Det kan se ut som om det "bare" lades opp tilsvarende 50-60% på 12 volten(Hvilket i utgangspunktet ikke er problematisk) og "overlater" resten av ladingen til kjøremodus.
2: Hvor stor kapasiteter det på denne vedlikeholdsladingen? Nok til å kompensere for stort strømtrekk på dashcam?(alle sensorer med høy følsomhet som gir i enkelte situasjoner tilnærmet filming 24/7 i parkeringsmodus) Blackvue 900 2ch trekker vel rundt max 900mA med alt på(ca 10-11W ved 12v). Batteriet i -Tron er på 68At. Dvs ca 36 timer med full pupp før batteriet er på ca 50%/12,1v fra fulladet..

Har ikke funnet effekt-tall for vedlikeholdslading ved parkering

Spinner

Sitat fra: Pippus på søndag 23. februar 2020, klokken 23:00Blackvue 900 2ch trekker vel rundt max 900mA med alt på(ca 10-11W ved 12v). Batteriet i -Tron er på 68At. Dvs ca 36 timer med full pupp før batteriet er på ca 50%/12,1v fra fulladet..
Faktisk er det under halvparten av det DR900 trekker :)
https://youtu.be/_KqLAJa8ZGM?t=579

Orbit

Grovregnet, så gir 20 min opplading nok energi til å drive ensidig parklys i 6 timer (ut fra der bilen starter med jevnlige ladinger). Dvs at laderen leverer 15-20x høyere effekt enn det parklyset trekker.

Parklyset tok batteriet i starten fra 12,6 til 11,6V over nesten 40 timer (du sier «dagen etter» men ser ut som nesten to døgn i loggen...?) Da dette er et 66Ah AGM-batteri, tilsvarer spenningsfallet ca 65% av kapasiteten, som igjen gir at parklyset trekker 66Ah • 65% / 40h = 1.1A.

Dermed virker det som 12V-laderen gir ca 15-20A, eller i området 200W.

Merk at det under lading av 12V nok går med et betydelig vampire drain (størrelsesorden 100W) på å holde 400V kraftelektronikken i gang, i tillegg til effekten som går til 12V.

Så du noe på SOC på hovedbatteri gjennom utladningen? Ga app noe varsel om at lys stod på?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Stemmer at det var to dager, ikke dagen etter. 
Fikk ikke sjekket app, det var en periode med dårlig respons.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

elektro

Takk for bra rapport! Noe av dette går over hodet på meg, men essensen er at bilen vedlikeholdslader 12V batteriet, det er godt å vite. Er det sånn at  viftene drives av 12V batteriet, og at det derfor en grense for hvor mange ganger man kan kjøre klimatisering fra app?

Opplevde da jeg logget på appen første gang at Møller hadde vært "snille" og ladet den til 100% og parkert den i utstillingslokalet en uke før utlevering. Etter at jeg hadde kjørt klima ca. 10 ganger for å tappe hovedbatteriet, fikk jeg beskjed i appen om at funksjonen var deaktivert for å spare 12V batteriet. Tror aldri jeg prøvde å vente litt- for så å prøve igjen, men det skulle i teorien ha fungert dersom det går på spenningen. Men det er vel også mulig dette bare er en "bug" som henger igjen fra fossil utgaven av appen, slik at det er en "teller" som det har vært snakk om?

Det skal sies at jeg har hatt fint lite problemer med appen de siste par månedene.. :+1: Annet enn at den naturligvis ikke er helt "live", med de fordeler og ulemper det har. (Parkerte bilen på fjellet etter 22 mils kjøring med 27% igjen på batteriet. 16 timer senere, i kuldegrader, viste batteriet fremdeles 27% i bilen. Dette er nesten rart, men kan kanskje tyde på at bilen viser potensiell energi i batteriet? Men denne må jo synke når batteriet blir kaldt? Vel, en digresjon, men det er i alle fall ikke snakk om noen vampire drain..)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Hårek

Sitat fra: elektro på mandag 24. februar 2020, klokken 09:29
... Er det sånn at  viftene drives av 12V batteriet, ...
Er bare drivmotorer, PTC varmeelementer og varmepumpekompressor som går på høyspenning. Alt annet går på 12V.

Fant nå en annen tråd hvor Opheim refererer at Audi sier "Hvis 12V batteriet svekkes vil dette vedlikeholdslades inntil 8 ganger etter bilen er parkert og det er tilstrekkelig energi på HV-batteriet."
Ikke sikker på om "8 ganger" er fakta eller fiksjon.   
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

opheim

Sitat fra: Hårek på mandag 24. februar 2020, klokken 10:22
Fant nå en annen tråd hvor Opheim refererer at Audi sier "Hvis 12V batteriet svekkes vil dette vedlikeholdslades inntil 8 ganger etter bilen er parkert og det er tilstrekkelig energi på HV-batteriet."
Ikke sikker på om "8 ganger" er fakta eller fiksjon.

Jeg heller litt mot at det er fiksjon. Det ble opplyst fra en tekniker hos Møller til en kunde på direkte spørsmål, men det er f.eks ikke gjengitt i SSP'en som har blitt tilgjengelig i etterkant. En slik begrensning tenker jeg i hvert fall er såpass spesifikk at den burde vært opplyst der om den var reell.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

boyo

Har ingen tro på at 12V batteriet blir ladet fra HV batteriet.
Min E-tron 55 stod ubrukt i (varm) garasje i 4 uker i vinter.
12V batteriet var da så svekket at alt unødig forbruk var kuttet. F.eks. rød diode i dør, keyless access.
Melding i dashbord om lavt batterinivå.
HV batteriet hadde 70%.
Audi E-Tron 55 AS 2022
VW ID.3 2021
Tesla Model Y (bestilt)

Trond.m

Skulle ikke forundre meg om de simulerer en fossilbil ved at 12V batteriet bare lades under kjøring. Eller lades det bare når bilen står til lading ?

Hårek

Bilen min (2020-modell) sto ikke til lading da dette ble målt. Stemmer med det som står i ''Self-study programme 675', side 97:
"If the vehicle is parked for a long period, the charge level of the high-voltage battery is reduced because the 12 Volt battery is automatically recharged.  If the charge level of the high-voltage battery goes below approx. 10%, the 12 Volt battery is no longer recharged".
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA