Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Helt grei lakk på Model 3

Startet av Lynkjapp, søndag 23. februar 2020, klokken 18:26

« forrige - neste »

knegg

Da er lakken spist gjennom på bakfangeren bak hjulet på begg sider.

Bilen har rullet 3500km, kjøpt i midten av desember i fjor.

99% asfaltkjøring i og om Ålesund.
2020 Model 3

jkirkebo

Sitat fra: knegg på lørdag 07. mars 2020, klokken 13:00
Da er lakken spist gjennom på bakfangeren bak hjulet på begg sider.

Bilen har rullet 3500km, kjøpt i midten av desember i fjor.

99% asfaltkjøring i og om Ålesund.

Merkelig. Vår er fra oktober og har rullet 5500km. Riktignok foliert, men det er null synlig slitasje på folien på disse stedene. Har du 18" hjul?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knegg

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. mars 2020, klokken 13:39
Sitat fra: knegg på lørdag 07. mars 2020, klokken 13:00
Da er lakken spist gjennom på bakfangeren bak hjulet på begg sider.

Bilen har rullet 3500km, kjøpt i midten av desember i fjor.

99% asfaltkjøring i og om Ålesund.

Merkelig. Vår er fra oktober og har rullet 5500km. Riktignok foliert, men det er null synlig slitasje på folien på disse stedene. Har du 18" hjul?


18 med hakka 3 piggfritt.
2020 Model 3

magnetic

#33
har hvit m3 fra august, og lakken ser fin på samme sted, med orginal folie på dette utsatte sted. Har vel passert 6500km
Du må la være å vaske bilen så ofte at lakken har litt skit som beskyttende lag der he he.
En kvikk fiks kan være å spraye på svart blank plastidip spray på stedet som ett beskyttende lag.
Strør de en del med sand på asfalten i Ålesund ?
Kanskje ved bruk av piggdekk så er det sandpartikler i asfalten som blir løst opp og da kan våt vannsprut våtsandblåse lakken. Selv ved piggfri dekk så kan vannet i hjulspora bli tilgrisa med sandpartikler fra andre piggdekkbrukere i veibanen. og da blir vann(sand)sørpa slynget mot bakskjerm også.
Det var stor forskjell fra i høst på våte veier. før folk fikk på piggdekk sine. Da holdt den hvite lakken seg fin i lang tid, mens i vinter ble den vannet i veibanen full av skit/sand fra piggdekk brukerne

knegg

Sitat fra: magnetic på lørdag 07. mars 2020, klokken 13:59
har hvit m3 fra august, og lakken ser fin på samme sted, med orginal folie på dette utsatte sted. Har vel passert 6500km
Du må la være å vaske bilen så ofte at lakken har litt skit som beskyttende lag der he he.
En kvikk fiks kan være å spraye på svart blank plastidip spray på stedet som ett beskyttende lag.
Strør de en del med sand på asfalten i Ålesund ?
Kanskje ved bruk av piggdekk så er det sandpartikler i asfalten som blir løst opp og da kan våt vannsprut våtsandblåse lakken. Selv ved piggfri dekk så kan vannet i hjulspora bli tilgrisa med sandpartikler fra andre piggdekkbrukere i veibanen. og da blir vann(sand)sørpa slynget mot bakskjerm også.
Det var stor forskjell fra i høst på våte veier. før folk fikk på piggdekk sine. Da holdt den hvite lakken seg fin i lang tid, mens i vinter ble den vannet i veibanen full av skit/sand fra piggdekk brukerne

Original folie??
Kun salting i Ålesund der jeg kjører.
2020 Model 3

Counterpointer

Nå har min bil lakkforsegling, men den har ikke skvettlapper og har nå gått 1,5 vintre i heftig strøområder og har myke piggfrie dekk med mye lameller (R3). Etter 25 000 km kan jeg ikke se noen slitasje.







Beklager at gjenskinnet fra singel gjør det litt vanskelig å se, men er jo fint at bilen er blank da

geear

Sitat fra: IbizaMan på onsdag 26. februar 2020, klokken 15:16
De hadde derimot sett noen gjengangere på TMS og TMX hvor rust hadde begynt å utvikle seg og her var det tydligvis noen kjente problemstillinger. Men det er det jo på de aller fleste biler.
Det er kjente utfordringer med lakk/slitasje, men det er gnisseskade på FWD (på en del tidlige biler, min har det ikke), og så er det slitasje på sidene foran bakhjulene, som på så mange andre biler, for eksempel BMW, men på X/S har jeg kun sett at det blir ruhet/matthet i lakk, ikke noe korrosjon. Hadde vært interessant med litt detaljer..

knegg

Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. mars 2020, klokken 14:07
Nå har min bil lakkforsegling, men den har ikke skvettlapper og har nå gått 1,5 vintre i heftig strøområder og har myke piggfrie dekk med mye lameller (R3). Etter 25 000 km kan jeg ikke se noen slitasje.


Beklager at gjenskinnet fra singel gjør det litt vanskelig å se, men er jo fint at bilen er blank da

Veldig rart at det er så stor forskjell fra min. Med meg er det helt matt bak bakhjulene. Nesten sann jeg lurer på om jeg tar feil, men det gikk ikke an å vaske vekk akkurat...
2020 Model 3

Counterpointer

Sitat fra: knegg på mandag 09. mars 2020, klokken 15:10
Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. mars 2020, klokken 14:07
Nå har min bil lakkforsegling, men den har ikke skvettlapper og har nå gått 1,5 vintre i heftig strøområder og har myke piggfrie dekk med mye lameller (R3). Etter 25 000 km kan jeg ikke se noen slitasje.


Beklager at gjenskinnet fra singel gjør det litt vanskelig å se, men er jo fint at bilen er blank da

Veldig rart at det er så stor forskjell fra min. Med meg er det helt matt bak bakhjulene. Nesten sann jeg lurer på om jeg tar feil, men det gikk ikke an å vaske vekk akkurat...
Du tar vel ikke feil om din egen bil?

Det er jo mange forhold som spiller inn. Kan jo være forskjellige tykkelser på lakklaget mm.

jorgror

Sitat fra: knegg på lørdag 07. mars 2020, klokken 13:00
Da er lakken spist gjennom på bakfangeren bak hjulet på begg sider.

Bilen har rullet 3500km, kjøpt i midten av desember i fjor.

99% asfaltkjøring i og om Ålesund.

Jeg ville tatt en tur innom ditt lokale servicesenter og hørt hva de mener. En bekjent fikk utbedret lignende skade på en Model S.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

knegg

Sitat fra: jorgror på mandag 09. mars 2020, klokken 20:49
Sitat fra: knegg på lørdag 07. mars 2020, klokken 13:00
Da er lakken spist gjennom på bakfangeren bak hjulet på begg sider.

Bilen har rullet 3500km, kjøpt i midten av desember i fjor.

99% asfaltkjøring i og om Ålesund.

Jeg ville tatt en tur innom ditt lokale servicesenter og hørt hva de mener. En bekjent fikk utbedret lignende skade på en Model S.

Har tatt kontakt og de har eskalert saken videre.
2020 Model 3

zipzap

Jeg har fått en stygg skade på lakken rett bak venstre bakdør. Har kjørt 5500km siden jeg fikk utlevert bilen til jul. Jeg har stort sett bare kjørt på snødekt E6 og det har vært sandet ved bare ved noen få anledninger.   :'(
Du kan ikke vise dette vedlegget.

knegg

Sitat fra: zipzap på tirsdag 10. mars 2020, klokken 23:06
Jeg har fått en stygg skade på lakken rett bak venstre bakdør. Har kjørt 5500km siden jeg fikk utlevert bilen til jul. Jeg har stort sett bare kjørt på snødekt E6 og det har vært sandet ved bare ved noen få anledninger.   :'(
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Jeg ville sjekket om bakdøren ligger for langt inn mot karosseriet, slik at kanal og skjørt stikker ut som en sår tommel. Her er min til sammenligning.

Bakdøren min ligger noen millimeter for langt ute nederst (eller fremdøren for langt inne), slik at jeg har fått noen steinsprut helt på tuppen nede på bakdøren.
2020 Model 3

Thouen

Sitat fra: knegg på lørdag 07. mars 2020, klokken 13:00
Da er lakken spist gjennom på bakfangeren bak hjulet på begg sider.

Bilen har rullet 3500km, kjøpt i midten av desember i fjor.

99% asfaltkjøring i og om Ålesund.

Svart lakk her også. Samme problem. Har du gjort du med det enda? Ser for meg det blir bare verre. Mottok også bilen i desember, kjørt ca. 4000 km.
2020 Tesla Model 3 Performance

knegg

Sitat fra: Thouen på onsdag 08. april 2020, klokken 20:41
Sitat fra: knegg på lørdag 07. mars 2020, klokken 13:00
Da er lakken spist gjennom på bakfangeren bak hjulet på begg sider.

Bilen har rullet 3500km, kjøpt i midten av desember i fjor.

99% asfaltkjøring i og om Ålesund.

Svart lakk her også. Samme problem. Har du gjort du med det enda? Ser for meg det blir bare verre. Mottok også bilen i desember, kjørt ca. 4000 km.

Monterte skvettlapper baker.
2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA