Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Helt grei lakk på Model 3

Startet av Lynkjapp, søndag 23. februar 2020, klokken 18:26

« forrige - neste »

moonbuggy

Man må nesten le litt. Kanskje på tide å endre overskriften på topicen:
"Helt grei lakk på MIN model 3 :)
At folk har ulike erfaringer må man vel bare ta til etteretning?

Lynkjapp

Sitat fra: knegg på tirsdag 25. februar 2020, klokken 12:05
Det kommer jo helt an på hvor i landet man kjører. Høyfjellet, nordpå og mange andre steder blir det strødd og ikke saltet.

Vår bil går for det meste i Bærum, men også her er det strødde veier, ikke minst hvor egen vei som vi kjører hver gang bilen skal ut på tur. I tillegg var bilen på tre ukers roadtrip i sommer, hvor det ble kjørt en god del grusvei.

SitatDersom bilde til TS er fra nyvasket bil så er det jo mange "hvite" prikker som kan ligne på skader fra stein. Bilde fra TS er ganske blast og lav oppløsning så vanskelig å se nøye. Jeg justerte kontrastene litt.

Nyvasket bil ja, og noen hvite prikker er det helt sikkert, men jeg skrev da vitterlig "helt grei lakk", ikke "perfekt lakk fra planeten Krypton". ;)

Jeg ville bare vise folk med kjøpsinteresse at lakken ikke er så rævva som man kan få inntrykk av ved å se finske og andre videoer og bilder på nett. Det er jo ikke akkurat slik at lakken flasser av.

Kartelaven

Sitat fra: knegg på tirsdag 25. februar 2020, klokken 12:05
Sitat fra: Klykken på tirsdag 25. februar 2020, klokken 11:09
Sitat fra: knegg på tirsdag 25. februar 2020, klokken 10:34
Jeg tror poenget med bilde er å vise hvor "støv og shit" samler seg. Om det er der dritten samler seg må det nødvendigvis være der småstein også treffer.  ::)
Støv og skitt samler seg på hele bilen etter en tid.
Men går det ikke an å godta at ikke alle har trøbbel med sandblåst lakk på utsatte steder? TS er jo en av mange eksempler på at bilen er god som ny lakkmessig.

Det kommer jo helt an på hvor i landet man kjører. Høyfjellet, nordpå og mange andre steder blir det strødd og ikke saltet. Her jeg bor blir det for det meste saltet og jeg ser ikke helt hvordan jeg kunne fått sandblåst lakk her om kring.

Det at TS ikke har problem betyr jo heller ikke andre andre ikke har problem. TS skriver heller ikke hvor han kjører. Han skriver også at han kjører uten skvettlapper.
Nå selger Tesla biler med skvettlapper ferdig montert, og det følger med ekstra lange som man kan montere ved behov. Altså har jo Tesla selv erkjent at måten bilen er designet (plassering av hjul, hjulbuer osv.) at det er risiko for en del steinsprut i alle fall i front.

Dersom bilde til TS er fra nyvasket bil så er det jo mange "hvite" prikker som kan ligne på skader fra stein. Bilde fra TS er ganske blast og lav oppløsning så vanskelig å se nøye. Jeg justerte kontrastene litt.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Enig, de hvite prikkene ser ut som steinsprut. Jeg har gått for helfoliering for å få litt peace of mind når det kommer til dette. TM3 er veldig mye bil for pengene, så jeg synes det er greit å bruke litt ekstra for å bøte på svakhetene.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Klykken

Sitat fra: knegg på tirsdag 25. februar 2020, klokken 16:00
Sitat fra: Klykken på tirsdag 25. februar 2020, klokken 15:56
Ja hvorfor ikke gjøre sitt ytterste for å motbevise at lakken til TS holder mål. Neste blir vel å kontakte CSI?

Og at Tesla nå leverer skvettlapper er jo en god ting og viser at de hører på sine kunder.

Jeg forstår ikke hva du prøver å oppnå her?
Jeg synes det er rimelig fattigslig oppførsel. Er det virkelig ikke mulig at noen kan være fornøyd med lakken på bilene sine?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Storm i en tekopp ?
Det er mye HVIT/LYS underlagsmasse under farget lakk på kanalene, konstatert etter skade, anslagsvis opp mot 2mm tykkelse. Sjansene for gjennomslag til metall er tilstede men minimal. Tror TS bare vil roe ned hysteriet om "elendig lakk" hos Tesla.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

erikf

Veldig bra av TS!
Ratioen negativ vs positiv omtale er forferdelig skjev i forhold til realitetene.
Gir helt feil inntrykk for de som kommer inn fra et googlesøk og lurer på noe.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

IbizaMan

#21
Kan jo legge til at jeg nylig hadde min hvite TM3 inne til en mindre lakk rep. (min feil) hos MPS Micropaint Fornebu. Da spurte jeg litt om dette med lakk på TM3 ettersom de har hatt mange biler inne til rep/lakkutbedring. Han opplyste i alle fall om at TM3 ikke hadde noe dårligere lakk enn andre biler og de hadde målt tykkelse, etc. på flere. Han sa at enn så lenge hadde de ikke sett noen problemer relatert til lakk og TM3.

De hadde derimot sett noen gjengangere på TMS og TMX hvor rust hadde begynt å utvikle seg og her var det tydligvis noen kjente problemstillinger. Men det er det jo på de aller fleste biler.

Det betyr ikke at TM3 ikke kan ha noen designsvakheter som fører til at stein og annen moro blir slengt mot lakken slik at denne over tid kan bli slitt. Det er jo en helt annen problemstilling hvor Mud Guards etc. kan hjelpe.

Min konklusjon etter å ha fulgt TM3 og lakkdiskusjoner i snart ett år nå, er at når det kommer til selve lakken så er ikke denne noe dårligere enn på andre biler.




moonbuggy

Sitat fra: IbizaMan på onsdag 26. februar 2020, klokken 15:16
...så er ikke denne noe dårligere enn på andre biler.
Kanskje ikke, men den frasen der går ofte igjen på teslasidene...

RuneW

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 26. februar 2020, klokken 20:39
Sitat fra: IbizaMan på onsdag 26. februar 2020, klokken 15:16
...så er ikke denne noe dårligere enn på andre biler.
Kanskje ikke, men den frasen der går ofte igjen på teslasidene...

Hvordan er lakken på din Tesla da?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

No-name


knegg

Sitat fra: Klykken på onsdag 26. februar 2020, klokken 08:39
Sitat fra: knegg på tirsdag 25. februar 2020, klokken 16:00
Sitat fra: Klykken på tirsdag 25. februar 2020, klokken 15:56
Ja hvorfor ikke gjøre sitt ytterste for å motbevise at lakken til TS holder mål. Neste blir vel å kontakte CSI?

Og at Tesla nå leverer skvettlapper er jo en god ting og viser at de hører på sine kunder.

Jeg forstår ikke hva du prøver å oppnå her?
Jeg synes det er rimelig fattigslig oppførsel. Er det virkelig ikke mulig at noen kan være fornøyd med lakken på bilene sine?

Du må gå tilbake å lese hva jeg skrev et par ganger til. Jeg har aldri sagt noe dårlig om lakken på Tesla, ei heller at folk ikke kan være fornøyde. Men du kan sikkert ha fem tykke lag med hammerslaglakk på det området og det vil fremdeles bli steinsprut der.

Se video her som viser samme problemet på flere bilen:

https://youtu.be/oS8sAl5dOjY?t=313


Som Ibizaman poengterer:

Sitat fra: IbizaMan på onsdag 26. februar 2020, klokken 15:16
Det betyr ikke at TM3 ikke kan ha noen designsvakheter som fører til at stein og annen moro blir slengt mot lakken slik at denne over tid kan bli slitt. Det er jo en helt annen problemstilling hvor Mud Guards etc. kan hjelpe.

Min konklusjon etter å ha fulgt TM3 og lakkdiskusjoner i snart ett år nå, er at når det kommer til selve lakken så er ikke denne noe dårligere enn på andre biler.

:+1:
2020 Model 3

olavxxx

Kan melde at min lakk har også holdt seg fin, jeg kjørte først 19.000 km før jeg slengte på skvettlapper.
Min bil har også den "stripen" du har, noen sier det er folie, men jeg har hørt ikke alle av de første bilene hadde det.

Jeg tok på skvettlapper etter 19.000 km, da ble det lakkerte lapper fra AliExpress, så folierte jeg karrosseriet bak lappene. Nå er den rullet ca 20500km, lakken er generelt sett veldig bra. Bilen har bare blitt bedre og bedre i mitt eierskap, ingen slitasje på interiør osv. Alt virker og de tingene som var der ved overlevering har jeg fått fikset.

Ellers var det første jeg gjorde å legge to lag DIY keramisk lakkforsegling, men det skal vel ikke ha så mye å si vedr steinsprut. Skal også sies jeg bor i en by, men det gruses ofte mye opp mot huset her en del hundre meter, nå om vinteren. Men jeg ser jo for meg at kjører man på sykt med grus ville jeg nok hatt en annen lakk enn i dag.

Jeg har sett en steinsprut på frontfangeren, men det er ikke noe man kan komme rundt :-) Og det er bare en liten prikk!

Motorwatt

Sitat fra: IbizaMan på onsdag 26. februar 2020, klokken 15:16
De hadde derimot sett noen gjengangere på TMS og TMX hvor rust hadde begynt å utvikle seg og her var det tydligvis noen kjente problemstillinger. Men det er det jo på de aller fleste biler.
Ruster aluminium?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på fredag 28. februar 2020, klokken 15:52
Sitat fra: IbizaMan på onsdag 26. februar 2020, klokken 15:16
De hadde derimot sett noen gjengangere på TMS og TMX hvor rust hadde begynt å utvikle seg og her var det tydligvis noen kjente problemstillinger. Men det er det jo på de aller fleste biler.
Ruster aluminium?
Aluminium korroderer. Korrosjon er når metaller oksiderer i kontakt med vann og luft. Rust er kallenavnet på korrosjon av stål/jern.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Ja, det er forsåvidt velkjent. Men det jeg reagerte på var at et bilpleiefirma reagerte på rust på de nevnte bilene.  De er vel ikke plaget av rust/oksidering på panelene? Trodde det var mest kritisk andre steder på bilen.

Sitat fra: IbizaMan på onsdag 26. februar 2020, klokken 15:16
Kan jo legge til at jeg nylig hadde min hvite TM3 inne til en mindre lakk rep. (min feil) hos MPS Micropaint Fornebu. Da spurte jeg litt om dette med lakk på TM3 ettersom de har hatt mange biler inne til rep/lakkutbedring. Han opplyste i alle fall om at TM3 ikke hadde noe dårligere lakk enn andre biler og de hadde målt tykkelse, etc. på flere. Han sa at enn så lenge hadde de ikke sett noen problemer relatert til lakk og TM3.

De hadde derimot sett noen gjengangere på TMS og TMX hvor rust hadde begynt å utvikle seg og her var det tydligvis noen kjente problemstillinger. Men det er det jo på de aller fleste biler.

Det betyr ikke at TM3 ikke kan ha noen designsvakheter som fører til at stein og annen moro blir slengt mot lakken slik at denne over tid kan bli slitt. Det er jo en helt annen problemstilling hvor Mud Guards etc. kan hjelpe.

Min konklusjon etter å ha fulgt TM3 og lakkdiskusjoner i snart ett år nå, er at når det kommer til selve lakken så er ikke denne noe dårligere enn på andre biler.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA