Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjølevæske på batteriet, må den byttes?

Startet av Håkon77, torsdag 20. februar 2020, klokken 10:09

« forrige - neste »

ID4

Enfoldig er nok det du er. Hva skal vi med et forum hvis vi ikke kan spørre hverandre. Her har det jo også kommet nye fakta på bordet via andre forumer de siste dagene. Trådstarter spurte om  hjelp til å få denne infoen. Ser du har solg Kona, hvorfor så stor interesse for å ødelegge dette forumet. Med å ødelegge mener jeg å komme med usakligheter, som får andre til å unngå å legge inn innlegg.

Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 20:59
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 20:19
Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 17:03
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 16:42
Forøvrig en stor takk til dere som kom med nyttig info istedenfor oppgulp som "sjekk manualen".

Synes du virkelig at å sjekke brukermanualen er slik en dårlig ide?
Ide? Synes mest det virket som en besserwisser kommentar, en hersketeknikk eller rett og slett en kommentar fra en noksagt som ikke har noe interessant å komme med. Manualen som du henviser til er bladd i og fant lite interessant. Priser er også fraværende. Gikk ut for å se om det var noe bedre i gamle dager, på dieselbilen, men det er like lite info der om hva som skal vedlikeholdes når. De er opptatt av motorolje og bremsevæske, mens girkasse er unntatt. Ifølge Skoda er girkasseolje evigvarende, men fagfolk er ikke enige. Registerreim er nevnt med at må byttes etter fastlagte intervaller, men ikke hva det er. Det har også variert med årene. Fra 5år/160000km til sist jeg spurte hvor jeg fikk beskjed om at det ikke lenger gikk på alder men kilometer som nå lå opp mot over 300000km. Service, intervaller og pris er ganske diffust mao så manualen gir dårlig info.

I min enfoldige naivitet så trodde jeg at den i bilen medfølgende brukermanual ville gi svar på mange spørsmål, men betinger at man gidder å ta av plasttrekket og åpne boken. En annen løsning kan jo være å rette spørsmålet til selger/leverandør av bilen som jo også vil stå juridisk ansvarlig for de svar som avgis i motsetning til anonyme medlemmer på et forum.

arthur

Selvfølgelig kan man spørre hverandre (her og ellers), men jeg tror at man kanskje først skal gjøre seg noen egne tanker om mulig/e løsning/er og sågar ta en kikk i en medfølgende manual og/eller bruksanvisning da det erfaringsvis vil gi den beste læringseffekten. Når, eller hvis, man "står fast" er det å spørre her, forhandler, verksted, venner eller et forum som dette et naturlig sted å henvende seg. Tro det, eller ei, men har noe erfaring med denne type problematikk og god læring/læringseffekt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Håkon77

Jeg skjønner at du må ha siste ordet og det beste nok er å overse deg, men for moro skyld kan du vel kanskje vise til hvor i manualen det står om bytte av kjølevæske på batteriet og pris? Det var jo egentlig ikke bytte av kjølevæske som i seg selv var interessant, men pris og korte intervaller. Det blir som en regreim. Man vet den skal byttes, men om det koster 15000kr og må gjøres hvert 2år så bør det informeres om, spesielt om forhandlere fremholder nettop lave servicekostnader som ett salgsargument.
Når det gjelder hvor man skal henvende seg så syntes jeg det var en bedre ide å spørre her, hvor man når en større mengde folk. Noen med uvanlig stor kompetanse på elbil, noen med stor interesse for elbil og en del som leser ulike fora i Norge og utenlandet hvor spørsmålet sikkert allerede har vært stillt og diskutert. Forhandleren jeg bruker har ikke meg som eneste kunde og har ikke kapasitet til å svare øyeblikkelig på hva enn jeg måtte lure på til alle tider av døgnet. De sliter fortsatt med ett utall av ymse henvendelser om hengerfeste, lademuligheter og kjørelengde så om jeg skal begynne å ringe dem ned fordi jeg har snappet opp ett rykte så tror jeg forholdet surner. En annen fordel med å poste her er at neste mann der ute som hører ryktet kanskje finner denne posten og får svar med en gang uten å skrive ett ord.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Contango

Selvfølgelig kan man stille et slikt spørsmål. Interessant tråd for en annen som har solgt Kona også. Første gang jeg ser noe sted at kjølevæske skal skiftes og stusser over forklaringen fra Hyundai/Kia samt hvorfor det da ikke gjelder tidligere modeller. Dyrt var det også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

E_S

Det kan godt være at det er en god teknisk begrunnelse for dette byttet, men den prisen er mildt sagt absurd. Prosedyren er ikke spesielt omfattende, og LCC-væske er ikke flytende gull. Virker som de heller ser sitt snitt til å melke markedet maksimalt, noe som for øvrig støttes av de latterlige, unødvendig korte serviceintervallene ellers. Det var jo lengre serviceintervaller på fossilbiler for 25 år siden..
:)

Håkon77

Nå skal det jo sies at de lange intervallene på fossilbilene ikke bare har vært bra, spesielt for diesel. Det har vel vært en del VW eiere som har måttet byttet turbo og litt attåt pga dårlig motorolje. 2,5tdi som satt i en del T5 caraveller har jo fått ett dårlig rykte når det gjelder kamaksler. Kan nok være den burde hatt en liten oljeskift-service årlig innimellom de vanlige servicene. Mitt inntrykk er at alt som kan skure og gå igjennom garantitiden ikke er ett servicepunkt og man må selv finne ut og bestille det
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

E_S

Sitat fra: Håkon77 på lørdag 22. februar 2020, klokken 10:18
Nå skal det jo sies at de lange intervallene på fossilbilene ikke bare har vært bra, spesielt for diesel. Det har vel vært en del VW eiere som har måttet byttet turbo og litt attåt pga dårlig motorolje. 2,5tdi som satt i en del T5 caraveller har jo fått ett dårlig rykte når det gjelder kamaksler. Kan nok være den burde hatt en liten oljeskift-service årlig innimellom de vanlige servicene. Mitt inntrykk er at alt som kan skure og gå igjennom garantitiden ikke er ett servicepunkt og man må selv finne ut og bestille det

Nei, det er sant, mye skyldes også at de lange intervallene mange har kjørt med ikke tar høyde for det typisk norske bruksmønsteret med småkjøring, kaldstart og stort sett alltid lavt turtall og lite belastning.

Det viser seg at dersom man kjører 60000 km/år med flatt jern støtt og stadig langs tyske motorveier er de lange intervallene ikke noe problem, men de er strukket så langt at de ikke tåler suboptimale driftsforhold. Det er jo døden for en dieselmotor å fise rundt på småturer og lavt turtall..

En annen sak er jo girolje på automatkasser i fossilbiler hvor det virker som de spekulerer i at det uansett holder ut garantitiden, men vet at det kommer til å ryke raskt etterpå.

Tilbake til saken: Jeg er 100% sikker på at intervallene til Hyundai/Kia kunne vært kuttet til 30000 km/annethvert år uten det minste problem. Den servicen innimellom der bærer preg av å være kun et inntjeningspunkt.
:)

arthur

Sitat fra: Håkon77 på lørdag 22. februar 2020, klokken 09:36
Det blir som en regreim. Man vet den skal byttes, men om det koster 15000kr og må gjøres hvert 2år så bør det informeres om, spesielt om forhandlere fremholder nettop lave servicekostnader som ett salgsargument.

Har du en liste over alt du mener forhandlere bør informere om i forbindelse med bilhold før kunden signerer en kontrakt på kjøp?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Håkon77

#23
Den finner du i manualen,
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Roy Aasen

Regner med at kjølevæske kan byttes av hvilken som helst Mekonomen eller Meca - vekster. Kan vel ikke koste mange kronene. , Eller kanskje må batteriet ut og stilles på høykant🤔

E_S

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:15
Regner med at kjølevæske kan byttes av hvilken som helst Mekonomen eller Meca - vekster. Kan vel ikke koste mange kronene. , Eller kanskje må batteriet ut og stilles på høykant🤔

Problemet her er trolig at væsken er dyr, ikke at det er en stor jobb. Men - så ekstremt dyrt burde det neppe være. Husk at i de prisene som er lagt inn er det oppgitt hele servicen, ikke 11k bare for bytte av kjølevæske.
:)


jabe1807

Meet bra og interessant spørsmål fra TS. Det er mange inne på forumet som leser slike problemstillinger og får innspill m.h.t. kommende bilkjøp. Dette var noe jeg ikke har hørt om, så bra at jeg får da en mulighet til å sjekke dette nærmere før et evt Kona-kjøp.

Nett-troll som prøver å "drite ut" seriøse innspill, anbefaler jeg å finne på noe annet å drive med!

stogdan

#28
Sitat fra: jabe1807 på søndag 23. februar 2020, klokken 19:15
Meet bra og interessant spørsmål fra TS. Det er mange inne på forumet som leser slike problemstillinger og får innspill m.h.t. kommende bilkjøp. Dette var noe jeg ikke har hørt om, så bra at jeg får da en mulighet til å sjekke dette nærmere før et evt Kona-kjøp.

Nett-troll som prøver å "drite ut" seriøse innspill, anbefaler jeg å finne på noe annet å drive med!

Helt enig. Jeg venter også på bil, og gleder meg til den kommer. Med 5500 økt årlig vedlikeholdskost (11000/2) så utgjør dette 450 kr ekstra i månedlige driftskostnader på bilen i praksis. Selvsagt ikke helt slik som enkelte påpeker, da dette visstnok skal være total av nevnte service (24mnd / 60000km), og helt sikkert også omfatter andre ting, men betydelig kost er det. Det er jo på nivå med reg.reim bytte, bare med ekstremt hissig intervall for bytte. Vi skal heller ikke glemme at generelle kostnader også øker år etter år, valutapåslag, inflasjon etc, 11000 kan fort bli enda dyrere i løpet av bilens levetid..

Har spurt min forhandler (ikke i Oslo) om de kan greie ut om hva som er bakgrunn for dette, kostnader osv. Mange vedlikeholdspunkter på en bil er kun "inspeksjon", og ikke faktisk "bytte". Hadde vært mer betryggende å vite om det faktisk kun var førstnevnte som gjalt.
2020 Hyundai Kona Electric

arthur

Sitat fra: Håkon77 på lørdag 22. februar 2020, klokken 12:59
Den finner du i manualen,

Nei, man finner nok ikke listen over hva du mener en forhandler "plikter" å opplyse om ved et mulig salg av en bil. Har dine forhandlere informert deg om nødvendigheten av å bytte registerreim ved jevne mellomrom og at dette er en ikke helt ubetydelig kostnad på mange biler? Hvis ikke, klaget du da til forhandler?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA