Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 10:09

Tittel: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Håkon77torsdag 20. februar 2020, klokken 10:09
Var litt løst prat om elbil her og så sier en at han har hørt fra en, som har lest på Facebook, at det må byttes kjølevæske på batteriet i Kona hver 6000mil. Til den nette sum av 11000kr. Er det bare fake news og tullprat fra en med diesel bil eller er det riktig?
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: andy99torsdag 20. februar 2020, klokken 10:11
Kanskje høre med forhandler?
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: arthurtorsdag 20. februar 2020, klokken 10:41
Og ta en kikk i den medfølgende manualen?
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Håkon77torsdag 20. februar 2020, klokken 11:31
Kan ikke du heller si det om du vet?
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: E_Storsdag 20. februar 2020, klokken 11:31
Det kan sikkert stemme med hver 60000. km, men dette er en prosedyre som ikke tar mye tid og i hvert fall ikke koster i nærheten. Det er en del av servicen, og ingen service uten tilleggsarbeider er så dyr.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Håkon77torsdag 20. februar 2020, klokken 11:42
Var det jeg syntes var så rart. Jeg har jo snakket med dem nå nylig angående servicer og det ble da ikke nevnt at hver 4 service ble 8000kr dyrere. Neste service for min er 60K service og det innen kort tid så skulle trodd det da var nærliggende å nevne. Jeg er ikke på Facebook hvor disse ryktene ser ut til å komme fra så får ikke spurt der. Men fasit får jeg snart likevel.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: andy99torsdag 20. februar 2020, klokken 12:38
Hørte med forhandler:
Dette med ny kjølevæske (lavt-ledende) gjelder bare for biler registrert seint i år 2019 og utover. Altså ikke din bil @Håkon77.

Hva prisen for nye biler med ny kjølevæske blir er heller ikke fastsatt enda, da de jobber med å få ned prisen.

Så da har vi med eldre kona noen salgsargumenter som kan brukes ved salg.
Bedre batterigaranti og billigere service.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Helge Hasundtorsdag 20. februar 2020, klokken 12:43
Det diskuteres her på facebook, ser ut som det blir stiv pris om Hyundai sitt svar er riktig: https://www.facebook.com/groups/449110172112333/permalink/1075244616165549/
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Håkon77torsdag 20. februar 2020, klokken 13:00
Rart det skulle være forskjell på 2018 og 2019 modell. Trodde drivlinje og batteri var det samme.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: andy99torsdag 20. februar 2020, klokken 13:19
Nå begynner jo modellåret til hyundai ca halvveis ut i året, så alt sammen gjelder nok stort sett 2020 årsmodellen. 2020 årsmodellen har vel vært produsert fra ca høst 2019. (min er reg oct 2018, men er 2019 årsmodell)
Og det har sikkert sammenheng med endring av batterigaranti også.
Meg bekjent har det ikke vært noen endringer på batteri og drivlinje fra produksjonsstart til nå. Men de har vel erfart at det er bedre (billigere for hyundai) å endre kjølevæsken og redusere garantien på batteri...
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Håkon77torsdag 20. februar 2020, klokken 16:42
Glad Jeg ikke har bil med e-call, hva nå det er, med ett batteri til 2600kr som må byttes hvert 3år. Men jeg lurer litt på hva konsekvenser det får for levetiden på batteriet for oss med den vanlige kjølevæsken? Det må jo være en grunn til at man velger å innføre den og medfølgende enorme service-kostnad. Hele argumentet med lavere service kostnad på elbil faller jo bort.  Forøvrig en stor takk til dere som kom med nyttig info istedenfor oppgulp som "sjekk manualen".
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: arthurtorsdag 20. februar 2020, klokken 17:03
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 16:42
Forøvrig en stor takk til dere som kom med nyttig info istedenfor oppgulp som "sjekk manualen".

Synes du virkelig at å sjekke brukermanualen er slik en dårlig ide?
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: andy99torsdag 20. februar 2020, klokken 17:09
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 16:42
Glad Jeg ikke har bil med e-call, hva nå det er, med ett batteri til 2600kr som må byttes hvert 3år. Men jeg lurer litt på hva konsekvenser det får for levetiden på batteriet for oss med den vanlige kjølevæsken? Det må jo være en grunn til at man velger å innføre den og medfølgende enorme service-kostnad. Hele argumentet med lavere service kostnad på elbil faller jo bort.  Forøvrig en stor takk til dere som kom med nyttig info istedenfor oppgulp som "sjekk manualen".
E-call er automatisk varsling ved ulykke.
Vanlig kjølevæske har nok ingenting å si for levetid, garantien er lenger på batteri med vanlig kjølevæske. Er nok gjort for å spare kostnader.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Håkon77torsdag 20. februar 2020, klokken 20:19
Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 17:03
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 16:42
Forøvrig en stor takk til dere som kom med nyttig info istedenfor oppgulp som "sjekk manualen".

Synes du virkelig at å sjekke brukermanualen er slik en dårlig ide?
Ide? Synes mest det virket som en besserwisser kommentar, en hersketeknikk eller rett og slett en kommentar fra en noksagt som ikke har noe interessant å komme med. Manualen som du henviser til er bladd i og fant lite interessant. Priser er også fraværende. Gikk ut for å se om det var noe bedre i gamle dager, på dieselbilen, men det er like lite info der om hva som skal vedlikeholdes når. De er opptatt av motorolje og bremsevæske, mens girkasse er unntatt. Ifølge Skoda er girkasseolje evigvarende, men fagfolk er ikke enige. Registerreim er nevnt med at må byttes etter fastlagte intervaller, men ikke hva det er. Det har også variert med årene. Fra 5år/160000km til sist jeg spurte hvor jeg fikk beskjed om at det ikke lenger gikk på alder men kilometer som nå lå opp mot over 300000km. Service, intervaller og pris er ganske diffust mao så manualen gir dårlig info.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: arthurtorsdag 20. februar 2020, klokken 20:59
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 20:19
Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 17:03
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 16:42
Forøvrig en stor takk til dere som kom med nyttig info istedenfor oppgulp som "sjekk manualen".

Synes du virkelig at å sjekke brukermanualen er slik en dårlig ide?
Ide? Synes mest det virket som en besserwisser kommentar, en hersketeknikk eller rett og slett en kommentar fra en noksagt som ikke har noe interessant å komme med. Manualen som du henviser til er bladd i og fant lite interessant. Priser er også fraværende. Gikk ut for å se om det var noe bedre i gamle dager, på dieselbilen, men det er like lite info der om hva som skal vedlikeholdes når. De er opptatt av motorolje og bremsevæske, mens girkasse er unntatt. Ifølge Skoda er girkasseolje evigvarende, men fagfolk er ikke enige. Registerreim er nevnt med at må byttes etter fastlagte intervaller, men ikke hva det er. Det har også variert med årene. Fra 5år/160000km til sist jeg spurte hvor jeg fikk beskjed om at det ikke lenger gikk på alder men kilometer som nå lå opp mot over 300000km. Service, intervaller og pris er ganske diffust mao så manualen gir dårlig info.

I min enfoldige naivitet så trodde jeg at den i bilen medfølgende brukermanual ville gi svar på mange spørsmål, men betinger at man gidder å ta av plasttrekket og åpne boken. En annen løsning kan jo være å rette spørsmålet til selger/leverandør av bilen som jo også vil stå juridisk ansvarlig for de svar som avgis i motsetning til anonyme medlemmer på et forum.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: ID4fredag 21. februar 2020, klokken 22:04
Enfoldig er nok det du er. Hva skal vi med et forum hvis vi ikke kan spørre hverandre. Her har det jo også kommet nye fakta på bordet via andre forumer de siste dagene. Trådstarter spurte om  hjelp til å få denne infoen. Ser du har solg Kona, hvorfor så stor interesse for å ødelegge dette forumet. Med å ødelegge mener jeg å komme med usakligheter, som får andre til å unngå å legge inn innlegg.

Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 20:59
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 20:19
Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 17:03
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 16:42
Forøvrig en stor takk til dere som kom med nyttig info istedenfor oppgulp som "sjekk manualen".

Synes du virkelig at å sjekke brukermanualen er slik en dårlig ide?
Ide? Synes mest det virket som en besserwisser kommentar, en hersketeknikk eller rett og slett en kommentar fra en noksagt som ikke har noe interessant å komme med. Manualen som du henviser til er bladd i og fant lite interessant. Priser er også fraværende. Gikk ut for å se om det var noe bedre i gamle dager, på dieselbilen, men det er like lite info der om hva som skal vedlikeholdes når. De er opptatt av motorolje og bremsevæske, mens girkasse er unntatt. Ifølge Skoda er girkasseolje evigvarende, men fagfolk er ikke enige. Registerreim er nevnt med at må byttes etter fastlagte intervaller, men ikke hva det er. Det har også variert med årene. Fra 5år/160000km til sist jeg spurte hvor jeg fikk beskjed om at det ikke lenger gikk på alder men kilometer som nå lå opp mot over 300000km. Service, intervaller og pris er ganske diffust mao så manualen gir dårlig info.

I min enfoldige naivitet så trodde jeg at den i bilen medfølgende brukermanual ville gi svar på mange spørsmål, men betinger at man gidder å ta av plasttrekket og åpne boken. En annen løsning kan jo være å rette spørsmålet til selger/leverandør av bilen som jo også vil stå juridisk ansvarlig for de svar som avgis i motsetning til anonyme medlemmer på et forum.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: arthurlørdag 22. februar 2020, klokken 08:05
Selvfølgelig kan man spørre hverandre (her og ellers), men jeg tror at man kanskje først skal gjøre seg noen egne tanker om mulig/e løsning/er og sågar ta en kikk i en medfølgende manual og/eller bruksanvisning da det erfaringsvis vil gi den beste læringseffekten. Når, eller hvis, man "står fast" er det å spørre her, forhandler, verksted, venner eller et forum som dette et naturlig sted å henvende seg. Tro det, eller ei, men har noe erfaring med denne type problematikk og god læring/læringseffekt.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Håkon77lørdag 22. februar 2020, klokken 09:36
Jeg skjønner at du må ha siste ordet og det beste nok er å overse deg, men for moro skyld kan du vel kanskje vise til hvor i manualen det står om bytte av kjølevæske på batteriet og pris? Det var jo egentlig ikke bytte av kjølevæske som i seg selv var interessant, men pris og korte intervaller. Det blir som en regreim. Man vet den skal byttes, men om det koster 15000kr og må gjøres hvert 2år så bør det informeres om, spesielt om forhandlere fremholder nettop lave servicekostnader som ett salgsargument.
Når det gjelder hvor man skal henvende seg så syntes jeg det var en bedre ide å spørre her, hvor man når en større mengde folk. Noen med uvanlig stor kompetanse på elbil, noen med stor interesse for elbil og en del som leser ulike fora i Norge og utenlandet hvor spørsmålet sikkert allerede har vært stillt og diskutert. Forhandleren jeg bruker har ikke meg som eneste kunde og har ikke kapasitet til å svare øyeblikkelig på hva enn jeg måtte lure på til alle tider av døgnet. De sliter fortsatt med ett utall av ymse henvendelser om hengerfeste, lademuligheter og kjørelengde så om jeg skal begynne å ringe dem ned fordi jeg har snappet opp ett rykte så tror jeg forholdet surner. En annen fordel med å poste her er at neste mann der ute som hører ryktet kanskje finner denne posten og får svar med en gang uten å skrive ett ord.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Contangolørdag 22. februar 2020, klokken 09:52
Selvfølgelig kan man stille et slikt spørsmål. Interessant tråd for en annen som har solgt Kona også. Første gang jeg ser noe sted at kjølevæske skal skiftes og stusser over forklaringen fra Hyundai/Kia samt hvorfor det da ikke gjelder tidligere modeller. Dyrt var det også.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: E_Slørdag 22. februar 2020, klokken 10:06
Det kan godt være at det er en god teknisk begrunnelse for dette byttet, men den prisen er mildt sagt absurd. Prosedyren er ikke spesielt omfattende, og LCC-væske er ikke flytende gull. Virker som de heller ser sitt snitt til å melke markedet maksimalt, noe som for øvrig støttes av de latterlige, unødvendig korte serviceintervallene ellers. Det var jo lengre serviceintervaller på fossilbiler for 25 år siden..
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Håkon77lørdag 22. februar 2020, klokken 10:18
Nå skal det jo sies at de lange intervallene på fossilbilene ikke bare har vært bra, spesielt for diesel. Det har vel vært en del VW eiere som har måttet byttet turbo og litt attåt pga dårlig motorolje. 2,5tdi som satt i en del T5 caraveller har jo fått ett dårlig rykte når det gjelder kamaksler. Kan nok være den burde hatt en liten oljeskift-service årlig innimellom de vanlige servicene. Mitt inntrykk er at alt som kan skure og gå igjennom garantitiden ikke er ett servicepunkt og man må selv finne ut og bestille det
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: E_Slørdag 22. februar 2020, klokken 10:23
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 22. februar 2020, klokken 10:18
Nå skal det jo sies at de lange intervallene på fossilbilene ikke bare har vært bra, spesielt for diesel. Det har vel vært en del VW eiere som har måttet byttet turbo og litt attåt pga dårlig motorolje. 2,5tdi som satt i en del T5 caraveller har jo fått ett dårlig rykte når det gjelder kamaksler. Kan nok være den burde hatt en liten oljeskift-service årlig innimellom de vanlige servicene. Mitt inntrykk er at alt som kan skure og gå igjennom garantitiden ikke er ett servicepunkt og man må selv finne ut og bestille det

Nei, det er sant, mye skyldes også at de lange intervallene mange har kjørt med ikke tar høyde for det typisk norske bruksmønsteret med småkjøring, kaldstart og stort sett alltid lavt turtall og lite belastning.

Det viser seg at dersom man kjører 60000 km/år med flatt jern støtt og stadig langs tyske motorveier er de lange intervallene ikke noe problem, men de er strukket så langt at de ikke tåler suboptimale driftsforhold. Det er jo døden for en dieselmotor å fise rundt på småturer og lavt turtall..

En annen sak er jo girolje på automatkasser i fossilbiler hvor det virker som de spekulerer i at det uansett holder ut garantitiden, men vet at det kommer til å ryke raskt etterpå.

Tilbake til saken: Jeg er 100% sikker på at intervallene til Hyundai/Kia kunne vært kuttet til 30000 km/annethvert år uten det minste problem. Den servicen innimellom der bærer preg av å være kun et inntjeningspunkt.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: arthurlørdag 22. februar 2020, klokken 12:28
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 22. februar 2020, klokken 09:36
Det blir som en regreim. Man vet den skal byttes, men om det koster 15000kr og må gjøres hvert 2år så bør det informeres om, spesielt om forhandlere fremholder nettop lave servicekostnader som ett salgsargument.

Har du en liste over alt du mener forhandlere bør informere om i forbindelse med bilhold før kunden signerer en kontrakt på kjøp?
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Håkon77lørdag 22. februar 2020, klokken 12:59
Den finner du i manualen,
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 22. februar 2020, klokken 16:15
Regner med at kjølevæske kan byttes av hvilken som helst Mekonomen eller Meca - vekster. Kan vel ikke koste mange kronene. , Eller kanskje må batteriet ut og stilles på høykant🤔
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: E_Slørdag 22. februar 2020, klokken 17:21
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:15
Regner med at kjølevæske kan byttes av hvilken som helst Mekonomen eller Meca - vekster. Kan vel ikke koste mange kronene. , Eller kanskje må batteriet ut og stilles på høykant🤔

Problemet her er trolig at væsken er dyr, ikke at det er en stor jobb. Men - så ekstremt dyrt burde det neppe være. Husk at i de prisene som er lagt inn er det oppgitt hele servicen, ikke 11k bare for bytte av kjølevæske.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: ID4søndag 23. februar 2020, klokken 09:38
:
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 22. februar 2020, klokken 12:59
Den finner du i manualen,

:+1:
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: jabe1807søndag 23. februar 2020, klokken 19:15
Meet bra og interessant spørsmål fra TS. Det er mange inne på forumet som leser slike problemstillinger og får innspill m.h.t. kommende bilkjøp. Dette var noe jeg ikke har hørt om, så bra at jeg får da en mulighet til å sjekke dette nærmere før et evt Kona-kjøp.

Nett-troll som prøver å "drite ut" seriøse innspill, anbefaler jeg å finne på noe annet å drive med!
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: stogdansøndag 23. februar 2020, klokken 19:53
Sitat fra: jabe1807 på søndag 23. februar 2020, klokken 19:15
Meet bra og interessant spørsmål fra TS. Det er mange inne på forumet som leser slike problemstillinger og får innspill m.h.t. kommende bilkjøp. Dette var noe jeg ikke har hørt om, så bra at jeg får da en mulighet til å sjekke dette nærmere før et evt Kona-kjøp.

Nett-troll som prøver å "drite ut" seriøse innspill, anbefaler jeg å finne på noe annet å drive med!

Helt enig. Jeg venter også på bil, og gleder meg til den kommer. Med 5500 økt årlig vedlikeholdskost (11000/2) så utgjør dette 450 kr ekstra i månedlige driftskostnader på bilen i praksis. Selvsagt ikke helt slik som enkelte påpeker, da dette visstnok skal være total av nevnte service (24mnd / 60000km), og helt sikkert også omfatter andre ting, men betydelig kost er det. Det er jo på nivå med reg.reim bytte, bare med ekstremt hissig intervall for bytte. Vi skal heller ikke glemme at generelle kostnader også øker år etter år, valutapåslag, inflasjon etc, 11000 kan fort bli enda dyrere i løpet av bilens levetid..

Har spurt min forhandler (ikke i Oslo) om de kan greie ut om hva som er bakgrunn for dette, kostnader osv. Mange vedlikeholdspunkter på en bil er kun "inspeksjon", og ikke faktisk "bytte". Hadde vært mer betryggende å vite om det faktisk kun var førstnevnte som gjalt.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: arthursøndag 23. februar 2020, klokken 21:06
Sitat fra: Håkon77 på lørdag 22. februar 2020, klokken 12:59
Den finner du i manualen,

Nei, man finner nok ikke listen over hva du mener en forhandler "plikter" å opplyse om ved et mulig salg av en bil. Har dine forhandlere informert deg om nødvendigheten av å bytte registerreim ved jevne mellomrom og at dette er en ikke helt ubetydelig kostnad på mange biler? Hvis ikke, klaget du da til forhandler?
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: jabe1807søndag 23. februar 2020, klokken 22:24
Hvis man spør forhandleren om service og hva som skal gjøres med bilen og hva dette vil koste i framtiden, så forventer jeg at de kan svare på dette, hvis ikke vil jeg bli svært misfornøyd om jeg får en uventet (ekstra) serviceutgift på 10-12000 etter bare 60000 km. Det er uansett om det gjelder registerreim eller kjølevann på batteri.
Slike ting står ikke i instruksjonsbok.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: stogdanmandag 24. februar 2020, klokken 21:30
Tok kontakt med min forhandler idag i Kristiansund.

Fikk følgende:
Sitat
Når det gjelder bytte av kjølevæske på batteripakken skal dette utføres hvert 10. år og summen er rundt 10.000 kr i likhet med et regissterreimbytte, gearoljebytte på automat m.m.

Ellers så er service pr 15.000 km eller en gang pr år etter det som inntreffer først.

Dette gjelder altså en Hyundai Kona 2020 som jeg forventer å få en gang før sommeren. Det er litt interessant hvor motstridende beskjeder Hyundai forhandlere kommer med. Nå handler jo ikke jeg på BNH, men første meldinger kom vel heller ikke fra dem? Jeg vet heller ikke hvor langt ned i "loopen" min forhandler i Kristiansund er i informasjonskjeden ved evt. endringer. Men er allerede informert om økning ifm Premium + app etc.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: elektroluxtirsdag 25. februar 2020, klokken 07:28
Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 20:59
En annen løsning kan jo være å rette spørsmålet til selger/leverandør av bilen som jo også vil stå juridisk ansvarlig for de svar som avgis i motsetning til anonyme medlemmer på et forum.

Ser for meg en slik rettsak der bileier forsøker å bevise hva bilselgeren skal ha sagt.. ::)
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: elektroluxtirsdag 25. februar 2020, klokken 07:33
Angående kjølevesken så er det nok mange tusen å spare på å bytte selv. Wurth og Tools selger f.eks denne :
https://www.lincolnelectric.com/en-us/equipment/accessories/Pages/product.aspx?product=KP4159-1

EDIT: Link korrigert slik at den virker.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Roy Aasentirsdag 25. februar 2020, klokken 10:38
Linken funker ikke..
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Amosstirsdag 25. februar 2020, klokken 10:45
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 25. februar 2020, klokken 10:38
Linken funker ikke..

Legg til den manglende slutt-parantesen som har falt utenfor linken i innlegget.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Roy Aasentirsdag 25. februar 2020, klokken 11:13
Funker   :laugh:


..og her kan des leses litt om dette.
https://www.electronics-cooling.com/2015/12/tech-brief-low-electrical-conductivity-liquid-coolants-for-electronics-cooling/
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: JEGsøndag 13. februar 2022, klokken 11:55
Vil dette påvirkes dersom man har eldre modell, men fått byttet batteri? (Gjelder I så fall mange...)
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: RJKsøndag 13. februar 2022, klokken 19:17
Sitat fra: JEG på søndag 13. februar 2022, klokken 11:55
Vil dette påvirkes dersom man har eldre modell, men fått byttet batteri? (Gjelder I så fall mange...)
Godt spørsmål. Det har vel ingen fått noen info om ennå, så her bør man spørre verkstedet i ettertid, eller helst når man enten leverer inn bilen for bytte, eller når den hentes ut. Må jo forvente at de nå kjenner svaret.

Dessverre så frykter jeg at det regimet nå vil gjelde, men samtidig så mener jeg at kostnaden i tilfelle må falle på Hyundai, fordi man i tilfelle har fått et dårligere produkt.
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Limodriverfredag 03. februar 2023, klokken 13:16
Skriftlighet et trolig fornuftig da dialogen er dokumentert. Utfordringen er at de enkelte forhandlerne har begynt å bli gode på intetsigende svar og å håndtere risiko.

Denne tråden (og flere) setter etter min mening problemstillingen rundt servicekrav/kostnader på agendaen. Med mindre behov for bytte av registerrem, bytte av turbo, oljeskift mm vil naturligvis verkstedene ha behov for inntjening.

Toyota er på vei mot en løsning der en får 10 PRs garanti om en har service på merkeverksted. Med 3 års inkludert service på BZ4X er risikoen redusert for kunden. Jeg tror en etterhvert vil bevege seg mot lengre garantier og en gitt pris for service evt inkludert service i 5-10 år.

Uten å nevne navn på forhandler føler jeg meg relativt sikker på at enkelte forhandlere ikke oppgir om kjøleveske er byttet ved batteribytte og utfører eller «kreve» dette utført når intervallet krever det. Dette ville vært unngått om en fikk en beskrivelse av hva som er utført ved garantiarbeid noe jeg ikke har mottatt og faktisk blitt nektet av forhandleren.

Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: arthurtirsdag 07. mars 2023, klokken 08:36
Jeg har nå fått byttet kjølevæsken som en recall, kostnadsfritt for meg, på bilen som er to år gammel. Utført hos Birger N. Haug. FIkk ikke noe varsel  fra dem om dette, men fikk informasjonen da jeg helt konkret spurte om det var en recall på bilen i forbindelse med bestilling av service.

Jeg fikk en pris på 5.300 inkludert bytte av bremsevæske hvis nødvendig (samme pris uavhengig om det mente det var nødvendig, eller ikke!), oppsmøring av bremser og bytte til sommerdekk.

Har nå bestilt time hos elbilmek på Lierskogen (ved Drammen) og til en pris av 3.700 for samme jobben, men da med bytte av bremsevæske.

Har nå spurt Birger N. Haug hva som er intervall på bytte av kjølevæske til hvilket de svarer fire år eller 60.000 kilometer. det som kommer først. Mitt naturlige spørsmål var da om jeg skal bytte denne om to år når bilen er fire år, eller fire år fra nå i og med at kjølevæsken nettopp er byttet. Og (nesten) som forventet svarte de at de anbefalte at man fulgte serviceintervallet uavhengig av om denne væsken nå var byttet, eller ikke!

Snakker om å lure til seg ekstrainntekter! :-1:
Tittel: Sv: Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
Skrevet av: Limodriverfredag 17. mars 2023, klokken 15:03
Dette er noe av det jeg mener er Hyundai sin største utfordring. Merkeverksteder som flår kundene som kun fjellbønder kan flå hyttefolket.

Spesielt er jeg forundret over de to store aktørene i Osloområdet. De er upresise om hva servicene inneholder og hva som er krav på servicene. Noen sier til og med at servicene stort sett består av softwareoppdatering og bytte av pollenfilter.

Med en gang de skal gjøre noe utover dette koster det skammelig mye. Jeg fikk pris på bytte av skiver og klosser foran og bak på kr 20000. Servicekostnadene på BMW, Mercedes og Audi blir som billigmerker å regne sammenlignet med dette.