Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde langtur

Startet av tom-eil, onsdag 19. februar 2020, klokken 23:20

« forrige - neste »

tom-eil

Kjørte tur retur Holmestrand - Kiwi Sokna i dag uten å lade. Turen ble på 228 km og hadde 21 km igjen å kjøre =  249 km total rekkevidde. Forbruket var på 11,8 kWt, gjennomsnittshastigheten var 59 km/t. Kjørte ca. 40 % på E-18 i ca. 100 km/t og resten mye 70/80 km/t. Var en del stigning mot Hønefoss. Temperaturen var 4-6 grader på det varmeste i Vestfold og 0-2 i innlandet.

Dette kan være interessant for de som lurer på rekkevidden i denne unormalt varme vinteren vi har.
2021 Tesla Model 3 LR
2020 Seat Mii Electric
2018 Kia Soul 30kw/t

Sandvika

Største spørsmålet er hvordan du klarte 59kmt i snitt når du lå mellom 78/80km/t og 100km/t  ;)

tom-eil

Sitat fra: Sandvika på torsdag 20. februar 2020, klokken 08:15
Største spørsmålet er hvordan du klarte 59kmt i snitt når du lå mellom 78/80km/t og 100km/t  ;)

Snittmålingen er fra DriveMii. Hvor fort jeg kjørte er kun min estimering. Sto også stille i 15-20 minutter med tenningen på, vet ikke om dette påvirker resultatet.
2021 Tesla Model 3 LR
2020 Seat Mii Electric
2018 Kia Soul 30kw/t

Sandvika

Det har garantert påvirket snittmålingen.

lechauffeur

Noen erfaringer jeg har gjort i sommer:

Oslo-Tvedestrand. Utetemp ~24 grader. Distanse 255 km. Basert på hvor nåla sto da jeg kom frem så anslår jeg rekkevidden til drøyt 26 mil. Kjørte normalt bortsett fra at jeg bare lå i 100 km/t i 110-sonen.

Otta-Hamar. Utetemp ~20 grader. Fulgte trafikken i 70-90 km/t. Basert på SOC rapportert av hurtigladerne og kjørt distanse så hadde jeg på denne strekningen et forbruk tilsvarende en rekkevidde på 28 mil.

Hamar-Oslo. Utetemp ~20 grader og en del motvind. 110-120 km/t. Rekkevidde 20 mil-ish basert på at jeg mistet stabilt en kvart tank for hver femte mil.

Jeg er positivt overrasket over hvor bra denne har fungert på langtur. Skulle gjerne hatt litt mer rekkevidde på motorveien og raskere hurtiglading, men på landeveien går den i praksis 3-4 timer før den må lades og da er jeg gjerne klar for en pause uansett.

edyrli

Omtrent som mine observasjoner. Jeg har kjørt en rute på 15 mil noen ganger i sommer. I fint vær med snittfart på ca 70 km/t. Går det ca 50%.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA