Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medier

Startet av daktari, lørdag 08. februar 2020, klokken 13:24

« forrige - neste »

elektro

#16
Sitat fra: No-name på lørdag 22. februar 2020, klokken 15:06
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/wPmna4/vi-kjrte-porsche-taycan-fra-oslo-til-trondheim-slik-var-rekkevidden

Ganske så positiv test i tek.

Snittforbruket her havnet vel på 195 Wh/km, som tilsvarer rundt 420 km. rekkevidde, tross E6 i stedet for RV4- og 245/285 R20 hjul.

Synd de ikke var med i Motor sin test, med 225/275 R19 aero hjulene som er en opsjon på 4S. Alltid interessant å få en benchmark. Toppunktet på Hjerkinn var vel det samme.

På godt sommerføre, via Østerdalen, bør 4S gå til Trondheim uten lading.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

Er denne herlige Electrek nyheten fra i går lagt ut her inne? I såfall så sletter jeg bare denne.

https://electrek.co/2020/02/22/porsches-new-ultra-powerful-ev-charging-park-in-leipzig-opens-to-the-public/

Kopi:

Porsche's new ultra-powerful EV-charging park in Leipzig opens to the public
Bradley Berman

- Feb. 22nd 2020 2:09 pm ET


Porsche this week opened a showcase of the EV-charging future at its plant in Leipzig, Germany. The facility has 12 350-kW DC fast-chargers and 4 22-kW AC chargers. The total capacity is 7 megawatts, making it Europe's most powerful rapid-charge park, according to Porsche. EV drivers, regardless of vehicle brand, can use the facility free of charge through March – before a standard charging plan takes effect.


Gerd Rupp, a Porsche board member and manager at the Leipzig plant, said:

"The new charging park between the number 9, 14, and 38 motorways will significantly enrich the charging infrastructure in central Germany. Electric and [plug-in] hybrid vehicles of all brands are welcome. We are pleased that with the new charging park, we can offer an attractive charging option for electric vehicle owners in Leipzig and the surrounding area, as well as transit passengers."

Of course, the main point is to show off Porsche Engineering's charging strategy. The Leipzig charge park allows Taycan drivers to add 60-plus miles of range in 5 minutes. The charging time to go from 5% to 80% is 22.5 minutes in ideal conditions.

Thanks to its 800-volt architecture, the Porsche Taycan is the only EV that can take advantage of 350-kilowatt chargers. However, the Taycan launched with a peak-charging capacity is 270 kW, a step taken to preserve the battery life of its 93-kWh pack. Future Taycan versions and other Porsche models could reach or exceed 350 kilowatts.

daktari

Sitat fra: No-name på lørdag 22. februar 2020, klokken 15:06
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/wPmna4/vi-kjrte-porsche-taycan-fra-oslo-til-trondheim-slik-var-rekkevidden

Ganske så positiv test i tek.
veldig bra. 17% Soc på Dombås etter start med 100 i Oslo. Utfra dette estimerer de ca 400 km rekkevidde.
Ikke helt S100-nivå men ganske likt eller bedre enn S90 kanskje? Bør bli en topp 3-plassering på 1000 km challenge.

Hvor mange prosent kapasitet sparer man på å kjøre via Rv4 som i Motor sin test? 10%?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway


Øyvind.h

#20
Sitat fra: daktari på søndag 23. februar 2020, klokken 10:40
Sitat fra: No-name på lørdag 22. februar 2020, klokken 15:06
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/wPmna4/vi-kjrte-porsche-taycan-fra-oslo-til-trondheim-slik-var-rekkevidden

Ganske så positiv test i tek.
veldig bra. 17% Soc på Dombås etter start med 100 i Oslo. Utfra dette estimerer de ca 400 km rekkevidde.
Ikke helt S100-nivå men ganske likt eller bedre enn S90 kanskje? Bør bli en topp 3-plassering på 1000 km challenge.

Hvor mange prosent kapasitet sparer man på å kjøre via Rv4 som i Motor sin test? 10%?
17% via E6 med mye motorvei er bra resultat ja. Bra stigning opp dit, og selv om mye veiarbeid fra Hamar drar forbruket ned er det veldig bra å komme frem med såpass mye igjen nå. På sommeren snakker vi kanskje 25%+ rest. Kanskje rundt 20% når 4 felt straks er ferdig til Moelv. Med litt pen kjøring går det sikkert bekymringsfritt med takboks/ski på taket også.

Angående besparelse på RV4 - vanskelig å si nøyaktig, men 10%-20% er det nok. Si 10-15% økning i forbruk på grunn av høyere fart + 5% lenger kjørelengde.
Så rundt 20% økning i forbruk eksempelvis Oslo-Lillehammer inkludert ekstra distanse? Kjørte hjem fra Hafjell i går via RV4 når jeg så på navi at det hadde vært en ulykke ved Espa. Uten iskaldt batteri ved start hadde forbruket endt på ca 175Wh/km. Med iskaldt batteri endte det på ca 185Wh/km.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

#21
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. februar 2020, klokken 13:52
Sitat fra: daktari på søndag 23. februar 2020, klokken 10:40
Sitat fra: No-name på lørdag 22. februar 2020, klokken 15:06
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/wPmna4/vi-kjrte-porsche-taycan-fra-oslo-til-trondheim-slik-var-rekkevidden

Ganske så positiv test i tek.
veldig bra. 17% Soc på Dombås etter start med 100 i Oslo. Utfra dette estimerer de ca 400 km rekkevidde.
Ikke helt S100-nivå men ganske likt eller bedre enn S90 kanskje? Bør bli en topp 3-plassering på 1000 km challenge.

Hvor mange prosent kapasitet sparer man på å kjøre via Rv4 som i Motor sin test? 10%?
17% via E6 med mye motorvei er bra resultat ja. Bra stigning opp dit, og selv om mye veiarbeid fra Hamar drar forbruket ned er det veldig bra å komme frem med såpass mye igjen nå. På sommeren snakker vi kanskje 25%+ rest. Kanskje rundt 20% når 4 felt straks er ferdig til Moelv. Med litt pen kjøring går det sikkert bekymringsfritt med takboks/ski på taket også.

Angående besparelse på RV4 - vanskelig å si nøyaktig, men 10%-20% er det nok. Si 10-15% økning i forbruk på grunn av høyere fart + 5% lenger kjørelengde.
Så rundt 20% økning i forbruk eksempelvis Oslo-Lillehammer inkludert ekstra distanse? Kjørte hjem fra Hafjell i går via RV4 når jeg så på navi at det hadde vært en ulykke ved Espa. Uten iskaldt batteri ved start hadde forbruket endt på ca 175Wh/km. Med iskaldt batteri endte det på ca 185Wh/km.

Tastet inn noen tall med utgangspunkt i Taycan 4S på abetterrouteplanner.com og fikk 25% ankomst Dombås via RV4 med samme innstillinger som gav 17% via E6 hele veien fra Ryen. Hadde forventet noe større forskjell, men normalt kjører nok i alle fall jeg mer over fartsgrensen på E6 i praksis. Og en økning fra 110 til 120 km/t utgjør også større forskjell enn 70 til 80 km/t. I begge tilfeller holder det med 5 minurter lading. :+1:

Jeg kjørte for øvrig ca. samme vei nedover som deg i går @Øyvind.h, med e-tron 55. Endte på 190Wh/km. Fin flyt, stort sett 5-10 km/t over, men vesentlig fortere i 2-feltene, der det er fristende å komme forbi så mange som mulig, trygt og effektivt.. :police: RV4 er veldig snill, begge veier, spesielt med høyreist bil.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

En tysk vergleichstest er stas. Ikke noe nytt i grunn, men fin gjennomgang av forskjellige kvaliteter. Gøy at den slår M5 men overrasket over at den overoppheter etter en runde på Hockenheim?
https://www.autozeitung.de/bmw-m5-porsche-taycan-tesla-model-s-vergleichstest-197941.html
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

#24
Dette er veldig spesielt da..og Albert var jo en smarting.... og/men kunst er kunst :+1: :+1:

https://www.motorauthority.com/news/1127256_here-s-how-the-2020-porsche-taycan-is-made

Kopi:

Even though a Taycan 4S is already an exclusive and unique car these days, someone in Germany decided to make theirs one of a kind by adding this Albert Einstein wrap/paint job to the hood.

I don't think I'd be bold enough to do this to my car but I respect the creativity of whoever did this.

geear

Er jo bare å rive av igjen folien om man selv eller neste kjøper ikke vil ha det. Ingen big deal det. Moro at noen tør å gjøre noe annerledes. :-)

Traff forresten en hvit Taycan i Sandnes i dag, første gang jeg har sett en Taycan i levende live. Tøff bil, men dæven så liten den ser ut. Jeg vurderte den som hovedbil, men kansellerte da jeg fikk bekreftet at den ikke kom som noen fullverdig 5-seter. Tydelig at jeg og markedsførere snakker helt forskjellige språk, verken i-Pace eller Taycan har vært i nærheten av den størrelsen jeg har fått forventninger om i forkant.  :o

daktari

Sitat fra: gr på mandag 02. mars 2020, klokken 09:50
Traff forresten en hvit Taycan i Sandnes i dag, første gang jeg har sett en Taycan i levende live. Tøff bil, men dæven så liten den ser ut. Jeg vurderte den som hovedbil, men kansellerte da jeg fikk bekreftet at den ikke kom som noen fullverdig 5-seter. Tydelig at jeg og markedsførere snakker helt forskjellige språk, verken i-Pace eller Taycan har vært i nærheten av den størrelsen jeg har fått forventninger om i forkant.  :o
Forskjellen er vel at I-pace har ganske så god plass innvendig til utvendig størrelse å være.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Ja, men jeg opplevde at den ble lansert som en konkurrent til Model X, akkurat som jeg opplever at Taycan har blitt til Model S, men plassmessig kan jeg ikke forstå at den kan være i nærheten? Fort gjort å bli lurt av store hjul altså, men den så knøttliten ut. Må nok vente på en elektrisk Panamera eller Cayenne hvis det skal bli noen Porsche.

Kanutten

Jeg tror ikke Porsche noen gang har markedsført Taycan som en konkurrent til Tesla Model S

Rollep

#29
Sitat fra: Kanutten på mandag 02. mars 2020, klokken 14:10
Jeg tror ikke Porsche noen gang har markedsført Taycan som en konkurrent til Tesla Model S
Taycan har vel ikke blitt markedsført som en konkurrent til vare seg Tesla Model S eller noen annen elbil. Den er rett og slett markedsført som en typisk Porsche men med en ny type drivlinje.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA