Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading av I-Pace

Startet av Tellus, mandag 03. februar 2020, klokken 21:01

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Ja. Har H264. Var ikke nøgd den første uken, men er mer fornøyd nå. Er det noen adaptivitet i programvaren? Kjørte ca 100 km i, rundt,til og fra Bergen idag og endte på under 22 i snitt. Det var med 6 kaldstarter, 2-3 grader og søkkvåte veier på 20" hjul. Føler at det er bra.

daktari

Ikke mening å starte en krangel om merker, men man må jo lure på hvorfor Tesla tåler 3x lade-effekten til i-pace? Er det cellene? Er det forsiktighet/føre var? Er det kablene inne i bilen?
https://www.elbil24.no/nyheter/lader-med-svimlende-1645-kmt/72242990
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på søndag 15. mars 2020, klokken 18:52
Ikke mening å starte en krangel om merker, men man må jo lure på hvorfor Tesla tåler 3x lade-effekten til i-pace?
Med væskekjølt/oppvarmet batteripakke og de muligheter som finnes for å styre dette i  2020 burde det være den enkleste sak i verden. 
Forventer naturligvis ikke hastigheter over det kabler og kontakter er dimensjonert for, men vi får jo knapt halvparten av dette igjen...

Maxwell_400

#18
Dette blir et sammensurium av fakta og antagelser men dette er mine tanker på temaet:

Batteriene på I-Pace er "LGX N2.1" https://electricrevs.com/2018/03/09/jaguar-and-chevy-have-lg-in-common/ , pris på ca. USD 200,- på Aliexpress. Dette er typen NMC 622, dvs. 20% kobolt. Tesla har NCA med ca. 13% kobolt. Hva Audi har aner jeg ikke men synes å huske at det er "LGY" som muligens er dimensjonert for høyere ladestrøm. Batteripakka på Audi veier 715kg kontra I-Pace på 606kg. Tesla har veldig god temperaturkontroll på sine batterier da kjølemedia omslutter batteriene mens I-Pace har 6 kjøle plater i bunnen hvor varmeutvekslingen skjer gjennom noen fleksible matter. Vil anta at det gir ujevn temperatur på batteriene, hver av de 36 modulene har 2 temperatur sensorer som overvåker temperaturen på cellene. Og så er det en begrensning på ledninger/BMS  etc. på I-Pace hvor maks effekt er 100kW (107kW?). Skulle tro det er en stømbegrensning på 250A.

Så ja begrensningen er nok en kombinasjon av elektrisk hardware, batterikjemi og kjøle strategi. I forhold til konkurrentene (Etron/EQC) så bør de fikse noe slik at vi får 0-80% på 40 minutter som avertert og for nordmenn så er også en hengervekt på 1800kg viktig (noe bilen lett bør klare).
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Dette med for dårlig temperaturregulering tror jeg vi i hvert fall kan avskrive. Da I-Pace kom var kjølesystemet langt bedre enn det Tesla hadde på sine biler. I-Pace kan kjøres runde etter runde på bane uten effektbegrensning.

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på mandag 16. mars 2020, klokken 16:17
Dette med for dårlig temperaturregulering tror jeg vi i hvert fall kan avskrive. Da I-Pace kom var kjølesystemet langt bedre enn det Tesla hadde på sine biler. I-Pace kan kjøres runde etter runde på bane uten effektbegrensning.
Du må skille mellom drivenhet og batteri. I-Pace har tre kjøle(varme) systemer. Ett for drivenheter, ett for kabin og ett for batteri. Grunnen er naturlig nok at de går på forskjellige temperaturer.

En undersøkelse av etron kontra Tesla3 konkluderer med at Tesla har tre ganger større kapasitet;

https://insideevs.com/news/340030/audi-e-tron-battery-tms-how-does-it-stack-up-against-tesla-model-3/
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Da I-Pace kom fantes ikke Model-3.

Tellus

Hvis man først skal spekulere fester jeg mer lit til den informasjonen Jaguar Nederland la ut på sin hjemmeside. Hovedproblemet i følge den informasjonen en garantiavtale mellom LG og Jaguar på batterimodulene/cellene.

Det skal visstnok foregå forhandlinger med sikte på å endre denne avtalen.

Vannkraft

Sitat fra: daktari på søndag 15. mars 2020, klokken 18:52
Ikke mening å starte en krangel om merker, men

..du fikk iallefall sporet av tråden skikkelig - takk skal du ha

Det er ikke spesielt interessant for en som fortsatt er I-Pace eier hvordan Tesla eller andre har løst dette.

Det viktige for oss er å påvirke JLR til å ta de grepene de kan ta for gi bilen den hurtigladehastigheten den fortjener og som den faktisk tåler.

1) Sørg for at Preheat av batteriet fungerer fornuftig, også når man kjører bil
2) Aksepter høyere ladehastighet på kaldere batteri

Vanskeligere er det ikke


-----------------------


daktari

Spørsmålet er jo om det er en konstruksjonsfeil, eller "by design" eller bare klønete løst. Håper det siste, for da kan det endres.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Uansett er C-verdien latterlig lav. 100kw tilsvarer 1,1C.Eller ca halvparten av det man får på en 6 år gammel e-golf uten noen som helst temperaturstyring.

Tellus

100kW maks effekt har jeg egentlig ikke noe problem med, men jeg ønsker en langt mer aggressiv ladekurve.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på mandag 16. mars 2020, klokken 21:39
100kW maks effekt har jeg egentlig ikke noe problem med, men jeg ønsker en langt mer aggressiv ladekurve.
So say we all...

Matcher ikke akkurat hva utviklerne skryter av her.
https://autotechreview.com/technology/propulsion-system-of-the-new-jaguar-i-pace

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på mandag 16. mars 2020, klokken 21:39
100kW maks effekt har jeg egentlig ikke noe problem med, men jeg ønsker en langt mer aggressiv ladekurve.

Nei, kontinuerlig og pålitelig 100-ish fra 0-60/70% hadde vært ok.

Contango

Etter alle software oppdateringene, er dette riktig ladekurve? Hvordan er kurven om vinteren - blir batteriet varmt nok?

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000788848-Charging-with-a-Jaguar-I-PACE
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA