Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading av I-Pace

Startet av Tellus, mandag 03. februar 2020, klokken 21:01

« forrige - neste »

Tellus

Kom over denne interessante tråden på uk-forumet.

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=3203

Infoen skal stamme fra folk i JLR systemet. Mye av det som står virker å være ekte, selv om det er noe info som virker feil (dette med ratt og setevarme virker feil). Kan være at noe har gått vekk i oversettelsen og/eller forståelse hos de som har viderformidlet det.

Det jeg synes er mest interessant er følgende.
- Jaguar har inngått en grantiavtale med LG som legger begrensinger på ladekurven.
- Ladekurven låses ved ladestart og er kun avhengig av batteritemperatur (og SOC så klart).
- I og med at ladekurven låses så hjelper det ikke at batteriet blir varmere underveis i ladingen. Starter du med 55 kW så blir dette maks.
- Holder batteriet 25 grader så får du maks ladekurve (som gir 100 kW peak).
- Jaguar forhandler med LG med tanke på å endre garantiavtalen (med tanke på å tilby mer agressiv ladekurve antar jeg).
- Batterivarmesystemet kan ikke kjøres samtidig med kupeevarmesystemet. Enten kan du varme batteriet eller varme kuppeen.
- Andre bilfabrikanter har andre avtaler med batterileverandørene. Noen prioriterer å makse ut antall ganger de kan lade med peak effekt (Audi ?), mens andre igjen vil justere ned effekten etthvert som batteriet slites (Tesla?)

Mens vi venter på at Jaguar og LG forhåpentligvis blir enige om nye betingelser så kan vi håpe på at de i hvert fall implementerer ladejustering underveis i ladingen slik at de gangene vi kommer til ladestasjonen med kaldt batteri etterhvert vil se en hyggelig økning i ladeeffekten.


4Matic Fanatic

En større samling svada har jeg sjelden sett, enten det er oversetteren eller "somebody at JLR" som er grunnen.
Begynte å plukke tullet fra hverandre men måtte slutte før blodtrykket dro for høyt opp...  >:(

Tellus

Sier du det ?
Synes flere av de punktene `makes sense` og kan forklare litt av hvert.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på mandag 03. februar 2020, klokken 23:34
Sier du det ?
Synes flere av de punktene `makes sense` og kan forklare litt av hvert.
Ja, det gjør faktisk saken enda verre - om utviklerne er så blåst som det høres ut til, er det nesten rarere at man får ladet enn at den vaker omkring 30kW noen ganger...

Blir bare så oppgitt når noe som virker så j*vla banalt skal være så vanskelig å få implementert i 2020.
Inngående parametre: Temperatur, SOC.  Ta utgangspunkt i dette og juster tilført effekt fra lader.
Er temperatur lav - få den opp raskest mulig til trivselstemperatur omkring 25-30C før kjølingen kan slå inn.

I mitt hode er dette noe en ungdomskoleelev med noen timer på "kodeklubb" kunne laget bedre enn JLR, og det blir for dumt.
Det var for dumt når de gjorde det, og det blir direkte latterlig om man snart to år etter driver og vaser om at de VURDERER å endre på ting.

Men, om sannhetsnivået er likt med utregningen av sete/rattvarme er det nå ikke mye å lytte til.

Ingeniøren

Hvis det er slik jeg har hørt at Jaguar har designet bilen mens LG og Panasonic har levert det elektriske drivverket er det vel ikke rart at Jaguar ikke bare kan endre alt på en kveld eller to....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på mandag 03. februar 2020, klokken 21:01
- Batterivarmesystemet kan ikke kjøres samtidig med kupeevarmesystemet. Enten kan du varme batteriet eller varme kuppeen.

Høres veldig rart ut, er det noe Jaguar skryter av så er det et sofistikert "thermal management system".

Og når du preconditionerer (på godt norsk!) når den er plugget inn og er på 100% så varmes både kupe og batteri.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 04. februar 2020, klokken 10:51

Høres veldig rart ut, er det noe Jaguar skryter av så er det et sofistikert "thermal management system".

Og når du preconditionerer (på godt norsk!) når den er plugget inn og er på 100% så varmes både kupe og batteri.

Oppvarming av batteri starter lenge før oppvarming av kupe (opp til 4 timer før). Tipper batteriet er varmt når kupevarmeren kicker inn 30 minutter før avreise. Etter det trengs bare litt vedlikeholdsvarme til batteriet. Kan godt være at systemet er konstruert med et spjeld som enten sirkulerer varm væske til kupe eller til batteri. Uansett kan man jo kjøre kvasiparallelt ved å styre varmen til kupe noen minutter for deretter styre til kupeen. En varm kupee trenger vanligvis ikke all verdens effekt for å opprettholde temperaturen.


Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på tirsdag 04. februar 2020, klokken 11:35
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 04. februar 2020, klokken 10:51

Høres veldig rart ut, er det noe Jaguar skryter av så er det et sofistikert "thermal management system".

Og når du preconditionerer (på godt norsk!) når den er plugget inn og er på 100% så varmes både kupe og batteri.

Oppvarming av batteri starter lenge før oppvarming av kupe (opp til 4 timer før). Tipper batteriet er varmt når kupevarmeren kicker inn 30 minutter før avreise. Etter det trengs bare litt vedlikeholdsvarme til batteriet. Kan godt være at systemet er konstruert med et spjeld som enten sirkulerer varm væske til kupe eller til batteri. Uansett kan man jo kjøre kvasiparallelt ved å styre varmen til kupe noen minutter for deretter styre til kupeen. En varm kupee trenger vanligvis ikke all verdens effekt for å opprettholde temperaturen.

Kjøper den, jeg bruker vanligvis å slå på klima 15-30min før avreise, da prioriteres vel kupeen (?) Ser at det går 25A gjennom ladeboksen som er det jeg har stillt inn som maks.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Setter du på klima manuelt via app så vil ikke batteriet varmes i hele tatt selv om du er koblet til lader så vidt jeg har forstått. Så lenge du er koblet til lader og bilen er fulladet så vil batteriet holdes på en minstetemperatur, men for å oppnå ideell batteritemperatur må du sette avreisetidspunkt. I tillegg må batteriet være fulladet i god tid før avreise.

Ikke helt enkelt dette...

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på tirsdag 04. februar 2020, klokken 13:17
Setter du på klima manuelt via app så vil ikke batteriet varmes i hele tatt selv om du er koblet til lader så vidt jeg har forstått. Så lenge du er koblet til lader og bilen er fulladet så vil batteriet holdes på en minstetemperatur, men for å oppnå ideell batteritemperatur må du sette avreisetidspunkt. I tillegg må batteriet være fulladet i god tid før avreise.

Ikke helt enkelt dette...
Det har jo vært diskutert i en annen tråd også, jeg monterte en kW måler for å sjekke forbruk og har ennå tilgode å se at den bruker strøm for å holde temperaturen på batteriet når den er fulladet. Mulig at det ikke har vært kaldt nok, sålangt har det ikke vært noen kanonvinter i Trondheim og omegn.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Egil Fonn

Min erfaring er at ladehastighet økes etterhvert som batteriet tempereres. Etter 2 døgn parkert i -10 til -20 c fikk jeg ca 50%power begrensning ved 33soc. Kjørte 4 mil ned fra fjellet og koblet til 50kw hurtiglader. I starten fikk bilen 27kw effekt. Etter 30 minutter var det full effekt på laderen ca 48kw. Snitt hastighet på 36 min lading ble 40kw. Bilen ble parkert for lading uten klima igang.
Registrerte ikke tap av soc mens bilen sto parkert 2 døgn i denne kulden. Det var vind av kuling styrke med god nedkjølings effekt når bilen sto parkert på fjellet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Maxwell_400

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 04. februar 2020, klokken 20:59
Min erfaring er at ladehastighet økes etterhvert som batteriet tempereres. Etter 2 døgn parkert i -10 til -20 c fikk jeg ca 50%power begrensning ved 33soc. Kjørte 4 mil ned fra fjellet og koblet til 50kw hurtiglader. I starten fikk bilen 27kw effekt. Etter 30 minutter var det full effekt på laderen ca 48kw. Snitt hastighet på 36 min lading ble 40kw. Bilen ble parkert for lading uten klima igang.
Registrerte ikke tap av soc mens bilen sto parkert 2 døgn i denne kulden. Det var vind av kuling styrke med god nedkjølings effekt når bilen sto parkert på fjellet.
Stemmer bra med mine erfaringer, eneste indikasjonen jeg ser på lav batteri temp er den lille grønne streken i displayet som viser begrensning i regen.

Mine ønsker til Jaguar:
- Mulighet til å se batteri temperatur
- Få estimat på maksimal ladeeffekt ut ifra SoC og batteri temperatur
- Mulighet til å se nåværende ladeeffekt
- Mulighet til å varme batteriet manuelt
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Vannkraft

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 03. februar 2020, klokken 21:48
En større samling svada har jeg sjelden sett, enten det er oversetteren eller "somebody at JLR" som er grunnen.
Begynte å plukke tullet fra hverandre men måtte slutte før blodtrykket dro for høyt opp...  >:(

Jeg har hatt kontakt med JLR siden i fjor høst rundt dette tema - jeg fikk da nøyaktig samme historie som er gjengitt på ipaceforum.co.uk - direkte fra kilden. Den er nok dessverre korrekt.



Stikkkontakt

Hadde 2 hurtiglade-økter denne helgen .
1. Ionity Gol. Startet med 24%. Ladeeffekt startet på 48kw og økte sakte til 70kw rundt 50%. Holdt seg der en stund før den sakte gikk ned til 39kw da jeg koblet fra på 84% SOC. Totalt ca 50kwh på 50 minutt. Dvs 60kw i snitt. Litt skuffende, men batteriet var nok neppe varmt selv om jeg hadde kjørt 250 km.
2.BKK Voss. Startet med 18% og koblet til en 75kw lader. Ladeeffekt startet på 60kw,men jeg forlot bilen umiddelbart og sjekket ikke nøyaktig effekt, men appen viste 92% tillagt pr time på det meste. Koblet fra på 69% SOC etter 39 minutt. Da hadde jeg fått nesten 44kwh eller 67kw i gjennomsnitt. Det var helt ok syns jeg. Også denne gangen hadde jeg kjørt langt, men i snøstorm og slaps om hverandre så kan man ikke reegne med varmt batteri.

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:59
Hadde 2 hurtiglade-økter denne helgen .
1. Ionity Gol. Startet med 24%. Ladeeffekt startet på 48kw og økte sakte til 70kw rundt 50%. Holdt seg der en stund før den sakte gikk ned til 39kw da jeg koblet fra på 84% SOC. Totalt ca 50kwh på 50 minutt. Dvs 60kw i snitt. Litt skuffende, men batteriet var nok neppe varmt selv om jeg hadde kjørt 250 km.
2.BKK Voss. Startet med 18% og koblet til en 75kw lader. Ladeeffekt startet på 60kw,men jeg forlot bilen umiddelbart og sjekket ikke nøyaktig effekt, men appen viste 92% tillagt pr time på det meste. Koblet fra på 69% SOC etter 39 minutt. Da hadde jeg fått nesten 44kwh eller 67kw i gjennomsnitt. Det var helt ok syns jeg. Også denne gangen hadde jeg kjørt langt, men i snøstorm og slaps om hverandre så kan man ikke reegne med varmt batteri.

Takk for interessante ladeerfarninger. Da kan vi konkludere med at ladekurven blir endret under lading etterhvert som batteritemperaturen stiger. Det er jo veldig bra.

Har du fått H264 ? Det ble visst installert litt av hvert annet rundt dette forstod jeg. Kanskje det kom noe nytt rundt BMS som forbedrer ladeopplevelsen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA