Rekkeviddetest Motor.no

Startet av Øyvind.h, onsdag 29. januar 2020, klokken 09:24

« forrige - neste »

hemi

e-tron 50 har i3 120 rekkevidde, det har jeg skrevet i flere tråder, det så vi også ganske tydelig nå. og dette er jo til og med i lav fart.

ioniq har alltid undersolgt, og overlevert.

ampera overasker negativt nå ser jeg. trodde den skulle gå lenger.

de "nye" vag trillingene imponerer.

hemi

Forstår ikke "så kaldt" argumentet? er vel varmeste januar på LENGE

Daniel_0007

#32
Sitat fra: hemi på onsdag 29. januar 2020, klokken 14:58
Forstår ikke "så kaldt" argumentet? er vel varmeste januar på LENGE

Hehe ja er -2 på dovre så hvis man bor i karasjok er det bare å glemme å kjøre noe særlig rundt i en bolt/ampera-e
Model 3 2019 LR Rwd

1000kwh

I tillegg så er det veldig lave hastigheter, så dette er jo knallforhold (Norge i snitt). Vi har ikke 20 grader pluss i dette landet så veldig lenge av gangen.

Robert E-Niro

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 29. januar 2020, klokken 14:14
Kan se ut som etron 50 er i skillpaddemodus av et eller annet slag. Så er kanskje ikke lenge før den gir opp nå.

Som sagt, så gjort.
Men hva i all verden skjedde med Amperaen??
Kia E-Niro 10/2019

hemi

Egentlig viser denne testen under ideele forhold for elbil i disse dager, lav fart, ikke kaldt.

Kjørte til fjellet i -24 rett før jul.... med vanskelige kjøreforhold med 3 pers og 8 par ski og feriebagasje..

Tiger123

#36
Sitat fra: Robert E-Niro på onsdag 29. januar 2020, klokken 15:09
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 29. januar 2020, klokken 14:14
Kan se ut som etron 50 er i skillpaddemodus av et eller annet slag. Så er kanskje ikke lenge før den gir opp nå.

Som sagt, så gjort.
Men hva i all verden skjedde med Amperaen??

Kommer Tesla til å tapetsere pallen? Vil det ha noen innvirkning sammen med Q4 resultatene, på aksjekursen?

kødda

Ipace og e-niro stilte ikke?

Øyvind.h

#37
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 29. januar 2020, klokken 15:08
I tillegg så er det veldig lave hastigheter, så dette er jo knallforhold (Norge i snitt). Vi har ikke 20 grader pluss i dette landet så veldig lenge av gangen.

Ganske moderat test dette ja. De hadde riktignok en liten photoshoot på Lygna, men det er ganske varmt ute for årstiden. Kanskje de kunne kommet lenger ved å forvarme kupeen til 40 grader, forvarme batteri, drafte litt, unngå stans på veien osv. Men i virkeligheten er det jo som oftest slik at ingen turer er perfekte ift forbruk. Det er alltid ett og annet som drar ned. Her har de holdt seg unna den største forbruksfaktoren - motorvei. Men med innslag av enkelte andre mindre. Sånn sett er det en helt grei test. Ikke best case, men veldig langt unna worst case pga manglende motorvei og veldig lite stigning, i hvert fall de første 20-30 milene. Alle bilene kjøres noenlunde likt, på samme tid, under samme forhold.
Så kan en pirke i hvilken bil som veier mest/taper mest på stigning, størst kupevolum/taper mest på stillstand, har/mangler varmepumpe med alternative utslag i andre temperaturer, feil felger, feil dekk +++
Men da bør en jaggu tenke på lavere temperaturer, høyere fart, ikke takstativ/takboks/last osv.
Så summa sumarum en mild test som ikke vil være endelig fasit for noen uansett :D

Som det er påpekt over her vil jo fort forholdstallene bli misvisende. Om i3 konker ut på Ringebu og en annen konker på Dovre er differansen mellom bilene større enn det vil se ut som i tabellen, ettersom det er en del stigning til Dovre. Konker man ut på Ringebu eller Tretten få man uforholdsmessig gode tal sammenlignet med Hjerkinn....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Robert E-Niro

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 29. januar 2020, klokken 15:18
Sitat fra: Robert E-Niro på onsdag 29. januar 2020, klokken 15:09
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 29. januar 2020, klokken 14:14
Kan se ut som etron 50 er i skillpaddemodus av et eller annet slag. Så er kanskje ikke lenge før den gir opp nå.

Som sagt, så gjort.
Men hva i all verden skjedde med Amperaen??

Kommer Tesla til å tapetsere pallen? Vil det ha noen innvirkning sammen med Q4 resultatene, på aksjekursen?

kødda

Hehe. Mulig. Men jeg holder en knapp på en tredjeplass til Konaen.
I samtlige tester jeg har sett den gjør den WLTP ratingen sin til skamme.
Når det er sagt har X'en såpass stort batteri... Blir spennende det her!

At det blir amerikansk/koreansk topp 5 er vel ingen tvil om
Kia E-Niro 10/2019

elekTrond

Duh... nå driver MOTOR og presser opp rekkevidden på Leaf62. Nå har den kjørt rundt inne på Vinstra vegpark i 15-45 km/t bra lenge *se bildevedlegg* Var ikke poenget å kjøre i landevegsfart til de stopper opp? Dette smaker av den lignende, britiske testen der de rulla TM3 rundt i sirkler på en parkeringsplass til den daua foran ladern ...  ::)
'13 Mjau

Tiger123

Ser ut som 55 og EQC har stoppet? Stått på samme sted med fart på 75 km/t lenge nå.

Stikkkontakt


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: elekTrond på onsdag 29. januar 2020, klokken 15:33
Duh... nå driver MOTOR og presser opp rekkevidden på Leaf62. Nå har den kjørt rundt inne på Vinstra vegpark i 15-45 km/t bra lenge *se bildevedlegg* Var ikke poenget å kjøre i landevegsfart til de stopper opp? Dette smaker av den lignende, britiske testen der de rulla TM3 rundt i sirkler på en parkeringsplass til den daua foran ladern ...  ::)
Tror de gjør det samme med alle bilene, så sånt sett blir det ikke veldig feil. Men ja, dette presser opp rekkevidden litt. De som har lengst skilpaddemodus tjener på dette.

(Kunne gjerne hatt antall km i skilpaddemodus i parantes bak oppnådd rekkevidde.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

lars667

Men skal de ikke fortsette med alle bilene og se hvor lang tid de bruker på runden inkl ladestopp? Det hadde vært enda mer interessant.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

xyzzy

Sitat fra: lars667 på onsdag 29. januar 2020, klokken 15:38
Men skal de ikke fortsette med alle bilene og se hvor lang tid de bruker på runden inkl ladestopp? Det hadde vært enda mer interessant.

Det er en annen test, og veldig avhengig av ruten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA