Rekkeviddetest Motor.no

Startet av Øyvind.h, onsdag 29. januar 2020, klokken 09:24

« forrige - neste »

Tellus

Mange overraskelser her ja. Kona har varmepumpe i motsetning til Model 3. Det utgjør nok en del km på en slik tur.

Stikkkontakt

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 29. januar 2020, klokken 16:56
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 29. januar 2020, klokken 16:51
Sitat fra: Tellus på onsdag 29. januar 2020, klokken 16:49
Imponerende av Kona ja. Banker Niro med over 40 km eller over 12% på rekkevidde. De var mye nærmere i den engelske testen.

Ser ut som Model 3 måtte gi seg litt før der Kona sneglekjørte.

syns var altfor kort, model 3 er veldig effektiv, burde klart lenger enn x

Er det LR RWD de tester? Rart at den stopper en del tidligere enn Kona , men har bare 100 meter mindre utkjørt distanse. Feilvisning på triptelleren? TeslaBjørn har vel påvist en del overestimering av distanse på Tesla. (I-Pace underestimerer forretsen med 1-3% avhengig av dekkdimensjon levert)

Tellus

Hvis antall km er avlest i bil så regner jeg med det blir korrigert med GPS før endelig resultat foreligger. Kan være at Model 3 greier 3. plassen likevel  :D

Espen Hugaas Andersen

De kjørte ikke helt samme rute. Så Model 3 ta i hvert fall en omvei som Kona ikke tok. Og alle untatt Kona tok en 15 minutters pause i Dombås, så her fikk Kona en liten fordel, ettersom batteriet ikke fikk tid til å kjøle seg ned og varmen var på i kortere tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Det er likevel rart at Model 3 som både veier mye mindre og har lengre WLTP rekkevidde enn Model X går kortere i oppoverbakke. Kan være en performance variant her. Kan være dekkdimensjon. Når det gjelder kulde tror jeg Model X og Model S mister mindre rekkevidde da de kan hente mer spillvarme fra drivverket enn Model 3.

Stikkkontakt


Tellus

Siste bil Model S kjører i nedoverbakke nå. Går nok ikke så mye strøm. Kan bli en del km til.

Hodetelefoner

S og X fyrer for kråka med drivlinjen ;)

Tellus


Øyvind.h

Sitat fra: Tellus på onsdag 29. januar 2020, klokken 16:49
Imponerende av Kona ja. Banker Niro med over 40 km eller over 12% på rekkevidde. De var mye nærmere i den engelske testen.
Tja. Om du ser nærmere på tallene ligger Konaen noe sånt som 250 høydemeter ned igjen. Når en stopper før toppen og en etter blir man lett lurt av tallene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elekTrond

Lolle Norge har ikke lange nok motbakker!  :angel: :police:

EDIT: Rekkeviddevinneren TMS still going strong og snart nede på Venabygd ...
'13 Mjau

z4rd

#71
Sitat fra: Tellus på onsdag 29. januar 2020, klokken 17:07
Når det gjelder kulde tror jeg Model X og Model S mister mindre rekkevidde da de kan hente mer spillvarme fra drivverket enn Model 3.

Dette er jo et kjent fenomen. Model 3 er rett og slett ikke like effektiv om vinteren, men i høyere temperaturer blir forskjellen betydelig mindre og Model 3 yter bedre. Men for de andre vil ikke endringen nødvendigvis være like markant i motsatt situasjon. 
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Model 3
Med klima på auto er det vistnok ganske mye å hente på å sette den på manuell vifte 1 eller 2.
Jeg synes ikke slikt er riktig å gjøre i en test, og regner med (håper) de har kjørt i auto.

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 29. januar 2020, klokken 18:24
Model 3
Med klima på auto er det vistnok ganske mye å hente på å sette den på manuell vifte 1 eller 2.
Jeg synes ikke slikt er riktig å gjøre i en test, og regner med (håper) de har kjørt i auto.

Model 3 trenger en "range mode" slik som S og X har.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elekTrond

18:20: Tesla Model S stopper etter 469,8 km   ... og hvor lenge drev den og svinset rundt på Atna? Siste halvtimen eller så gikk det jo GPS-spor att og fram på kartet. Mange svakheter og avvik ved utferding og gjennomføring av denne testen, slik flere påpekte her før i dag.  :-X

BilOppgitt WLTP-rekkeviddeKm i vår test
Tesla Model S610 km
Tesla Model 3560 km404,4 km
Tesla Model X507 km419,6 km
'13 Mjau

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA