Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Installere 22kW ladeboks eller la være?  (Lest 463 ganger)

Bigdrago

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 114
    • Vis profil
Installere 22kW ladeboks eller la være?
« på: Fredag 24. Januar 2020, klokken 21:31 »
Hei. I sameiet kan jeg få installert 22kW ladeboks (zaptec pro) til 22000,-.
Men er det vits? Jeg trodde først at da kunne jeg lade med 22kW. Men har lært nå at dette styres av ombordladeren i bilen. Leaf støtter vel 3.7kW og nå støttere de mer. Men hva med fremtiden. Om 1 år har vi kanskje biler som støtter 100kW ombordlader og jeg får kjøpt 100kW lader til samme pris som i dag?
Smådrømmer om å kjøpe Skoda vision iv eller tesla y, men er usikker på hva slags ombordlader de har.

Slå til eller vente?

Vollis47

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2016
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 861
    • Vis profil
Sv: Installere 22kW ladeboks eller la være?
« Svar #1 på: Fredag 24. Januar 2020, klokken 23:19 »
Slå til på Zaptecen du. Da får du en god ladeboks for Leafen og fremtidige elbiler. De nyeste Teslaene kan lade med inntil 16,5 kW, selv lader jeg sjelden mer enn på 10-11 kW. Det holder lenge for min kjøring. Jeg tviler på at hjemmelading med mer enn 22 kW vil være aktuelt i rimelig nær fremtid.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018

Lars C. Krogenæs

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2511
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og bedrifter
Sv: Installere 22kW ladeboks eller la være?
« Svar #2 på: Fredag 24. Januar 2020, klokken 23:41 »
Slå til eller vente?

Slå til!

I et sameie har man en gitt effekt tilgjengelig. Den bestemmes av hovedsikringen på felles-måler. (Som egentlig bestemmes av endel andre faktorer hos Hafslund, kabling og annet bruk). Vanligvis ligger den på 1kW til 2kW per parkeringsplass.

Strømmen som sameiet har til rådighet fordeles på de bilene som står til lading. Er det få biler til lading, kan de lade med inntil 22kW hvis bilen støtter dette. I øyeblikket er det bare Renault Zoe som har en 22kW ombordlader i bilen, men det kommer sikkert fler etterhvert. Jo fortere de første bilene som settes til lading, jo bedre er det, fordi da får man tatt unna køen før den hoper seg opp på kvelden. Etterhvert som flere kobler seg på, må strømmen fordeles på flere biler, og effekten til hver bil går ned. Etterhvert som bilene blir ferdig ladet, blir det færre biler å fordele strømmen på, og effekten til hver bil går opp.

Det vil ALDRI komme ladere med 100kW lading til hver beboer i et borettslag. Dette vil i såfall koste rundt 1 million per plass, og noen hundre tusen kroner i året per plass i effektavgift. Du vil slite med å få dette gjennom på en generalforsamling. Dessuten er det normalt at bilen står parkert på sin faste plass store deler av døgnet, og da kan vi likesågodt lade bilen samtidig.

22.000kr er en helt grei pris for en ZapTec Pro. Sameiet kunne valgt en tilsvarende løsning basert på Easee Charge, og spart noen tusen per ladestasjon, men når sameiet har valgt, er det den eneste ladestasjonen du kan velge.

Jeg tipper sameiet har gjort jobben sin, og hentet priser fra flere leverandører og vurdert de forskjellige systemene mot hverandre.

God lading!
Jobber med lading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Bigdrago

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 114
    • Vis profil
Sv: Installere 22kW ladeboks eller la være?
« Svar #3 på: Lørdag 25. Januar 2020, klokken 12:17 »
Takker for svar:)
Dette er et nybygg så jeg håper OBOS har gjort jobben sin godt her. Da blir det en lader på meg.