Slå til eller vente?
Slå til!
I et sameie har man en gitt effekt tilgjengelig. Den bestemmes av hovedsikringen på felles-måler. (Som egentlig bestemmes av endel andre faktorer hos Hafslund, kabling og annet bruk). Vanligvis ligger den på 1kW til 2kW per parkeringsplass.
Strømmen som sameiet har til rådighet fordeles på de bilene som står til lading. Er det få biler til lading, kan de lade med inntil 22kW hvis bilen støtter dette. I øyeblikket er det bare Renault Zoe som har en 22kW ombordlader i bilen, men det kommer sikkert fler etterhvert. Jo fortere de første bilene som settes til lading, jo bedre er det, fordi da får man tatt unna køen før den hoper seg opp på kvelden. Etterhvert som flere kobler seg på, må strømmen fordeles på flere biler, og effekten til hver bil går ned. Etterhvert som bilene blir ferdig ladet, blir det færre biler å fordele strømmen på, og effekten til hver bil går opp.
Det vil ALDRI komme ladere med 100kW lading til hver beboer i et borettslag. Dette vil i såfall koste rundt 1 million per plass, og noen hundre tusen kroner i året per plass i effektavgift. Du vil slite med å få dette gjennom på en generalforsamling. Dessuten er det normalt at bilen står parkert på sin faste plass store deler av døgnet, og da kan vi likesågodt lade bilen samtidig.
22.000kr er en helt grei pris for en ZapTec Pro. Sameiet kunne valgt en tilsvarende løsning basert på Easee Charge, og spart noen tusen per ladestasjon, men når sameiet har valgt, er det den eneste ladestasjonen du kan velge.
Jeg tipper sameiet har gjort jobben sin, og hentet priser fra flere leverandører og vurdert de forskjellige systemene mot hverandre.
God lading!