Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lastbalansering i fellesgarasje med individuelle kurser

Startet av magfred, tirsdag 28. januar 2020, klokken 11:56

« forrige - neste »

magfred

Bor i et borettslag med 15 parkeringsplasser i en fellesgarasje. Hver plass tilhører en leilighet og de fleste fikk lagt opp en schuko på sin plass når bygget stod klart i 2017 (det var kun dette som ble tilbudt fra utbygger/elektriker). Disse er koblet til den enkeltes strømmåler på egen 10A kurs og type B jordfeilvern. I tillegg til nevnte schuko, har jeg lagt opp en ny dedikert 16A kurs med CEE-kontakt til min plass (også med eget jordfeilvern type B), da jeg anser det som en bedre og raskere løsning fram til evt borettslaget bestemmer seg for å etablere vedtekter for lading.

Foreløpig er det kun 3 ladbare hybrider som benytter seg av eksisterende infrastruktur til lading, men ønsker å se hvilke muligheter som finnes for sentral lastbalansering av ladingen, slik at styret i borettslaget er best mulig forberedt for framtiden. Det er ikke ønskelig at alle benytter schuko, eller at man ender opp med 15 forskjellige ladestasjoner som ikke kan snakke sammen.

Det finnes en maksvokter i bygget, som er satt til å slå inn på 95kW. Da vil temperaturen på varmtvannsberederne senkes. Selv om vi er langt unna å ha et så stort forbruk idag (høyeste effektuttak målt på en dag er 39kW), tenker jeg det er greit å ta høyde for at de fleste vil ønske å kunne lade med mer enn 10A noen år frem i tid. Det er nok heller ikke ønskelig at varmvannet blir kaldt fordi 10 stk eller flere ønsker å lade samtidig over flere timer.

Spørsmålet blir derfor om det finnes løsninger idag som f. eks kan måle effektuttaket på inngangskabelen til bygget, og lastbalansere utifra totaltforbruket, selv om hver ladestasjon står på sin egen kurs og den enkelte beboer belastes på sin egen strømregning?

Styret er nok mest interessert i løsninger som er "set and forget", slik at man kun f. eks setter en ønsket maks total effekt tilgjengelig og så lastbalanseres ladestasjonene ut fra det. Utover lastbalansering er det heller ikke ønskelig å etablere ny infrastruktur og/eller felles betalingsløsning.

Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

jkirkebo

Sitat fra: magfred på tirsdag 28. januar 2020, klokken 11:56
Spørsmålet blir derfor om det finnes løsninger idag som f. eks kan måle effektuttaket på inngangskabelen til bygget, og lastbalansere utifra totaltforbruket, selv om hver ladestasjon står på sin egen kurs og den enkelte beboer belastes på sin egen strømregning?

Så vidt jeg skjønner kan Zaptec gjøre dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

magfred

Takker for svar så langt, men det ser ut som at både Zaptec og billader.no legger opp til at det etableres egen ladeinfrastruktur med tilhørende betaling i tillegg til den enkeltes strømregning. Det kommer ihvertfall ikke tydelig fram om det er mulig å kun implementere lastbalansering basert på byggets totale forbruk, uten å etablere en egen tilhørende ladeinfrastruktur (de fleste eksempler jeg har kommet over beskriver legging av ny flatkabel forbi alle parkeringsplasser osv).

Får ikke helt grep på om strømfordeling via Zaptec APM eller DEFA CLU fungerer med egne kurser fra hver leilighet, eller om man må ha en felles infrastruktur slik de fleste eksemplene har.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

elektrolux

#4
Zapcharger er i utgangspunktet til fri bruk. En administrator kan meget enkelt sjekke den enkeltes forbruk og fakturere deretter
Ulempen med å ikke ha en felles kurs på ladestasjonene er at en ikke får utnytte ladestasjonen sin fulle kapasitet og fasebalansering, men betyr ellers ingenting for lastballanseringen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wibla

Når strømmen uansett betales av den enkelte andelseier så kan man vel bare ignorere faktura/økonomi-biten i Zaptec-systemet? Lastbalanseringen fungerer jo uansett, selv om den ikke blir optimal pga låste faser.
2018 Tesla Model S 75D

magfred

Sitat fra: Wibla på onsdag 29. januar 2020, klokken 09:40
Lastbalanseringen fungerer jo uansett, selv om den ikke blir optimal pga låste faser.

Takk, det var dette jeg var ute etter. Da har styret i hvert fall mulighet til å legge noen føringer for valg av ladeløsning, slik at man ikke risikerer et effektuttak som "står i taket" eller må investere i masse ny infrastruktur med det første. Begrenset/ikke optimal lastbalansering er bedre enn ingenting, og i hvert fall noe mer fremtidsrettet enn at hver enkelt legger opp til lading uten noen form for sentral styring/kommunikasjon.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Lars C. Krogenæs

Her går det kabel fra hver parkeringsplass, til hver enkelt bruker sin husmåler.

Da har dere ikke behov for noe lastbalansering mellom ladestasjonene, ei heller betalingsløsning, fordi hver enkelt betaler for eget bruk allerede. Det det eventuelt kan være behov for er lastbalansering mot leilighetens øvrige forbruk, men med eksisterende kabling til stikkontakt får dere antagelig maks 16A 1-fas for hver ladestasjon, og dermed ikke noe problem.

Det er dermed ingen grunn til å gjøre dette i fellesskap, men helt greit at hver enkelt ordner dette selv. Nå har dere jo TypeB jordfeilbryter, så da kan alle ladestasjoner monteres enten de har innebygget DC-vern eller ikke.

De som ikke har lagt opp kabling kan gjøre dette ved behov.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: magfred på tirsdag 28. januar 2020, klokken 11:56

Spørsmålet blir derfor om det finnes løsninger idag som f. eks kan måle effektuttaket på inngangskabelen til bygget, og lastbalansere utifra totaltforbruket, selv om hver ladestasjon står på sin egen kurs og den enkelte beboer belastes på sin egen strømregning?
"Malthe Winje Charging Master" kan gjere dette.
Kan lastbalansere dynamisk mot fellesinntak og/eller alle kursar som er instrumentert opp med måling (feks AMS måler eller måletrafoer pr leilighet).
1 til 250 ladebokser. Utkobling av eksisterande schuko/CEE via kontaktor ved behov (sjeldent).
Full offline modus for #noCloud 'set & forget'. Lokal webserver .
For KEBA P30-C , BESEN Wallbox, alle 'fancybox' med Modbus (Schneider, mm). Opsjon for OCPP 1.6 JSON (Smart Charge Profile) men det er typisk litt overkill i garasja/lommeboka.
Ladebil.no har KEBA kompetanse og kan sikkert integrere dette, evt annan lokal installatør.





Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA