Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Større batteri, 450 km rekkevidde

Startet av Myrvang, mandag 20. januar 2020, klokken 13:59

« forrige - neste »

offpist

Har fått tilsendt manualen og ganske riktig, Can Høy og Can Lav skal kuttes og boksen legges i mellom.
Også er det 3 av ledningene man skal tappe seg inn på, jord, konstant 12V og tenning på.
Ser veldig greit ut, halvtimes jobb med loddebolt og litt krympestrømpe, i teorien. Jeg bruker alltid krympestrømpe med lim inni, for å få en vanntett løsning.
Ellers så skal alle plugger, deksel og monteringsfester være helt likt på Gen2 leaf som på 40 kwh leaf.

For Gen1 er det litt mer jobb, men hvis man sørger for å få pluggen med fra donor bilen er det tilsvarende jobb der, bare litt mer lodding og skjøting. Det står godt beskrevet i manualen hvilken pinne og farge som skal fra gammel til ny plugg.

De to bakre festepunktene er litt anderledes plassert på Gen1 bilene men ikke værre enn at det justeres lett med et fres/bor.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

leafnor

Dette ser overkommelig ut, selv for en Gen1. Selv har jeg tilgang på så og si et helt bilverksted på jobb, med løftebukk og mere til, så det å ta ut og sette i batteriet er en enkel jobb. Det med å ta på nye hull også for å skru opp i batteriet er ikke noe stor hindring.
Størst risiko for min del er min rød/grønne fargeblindhet, som forøvrig 9% av menn har :o
Den må ikke få rote det til når riktige ledninger skal kuttes og loddes! Men det og lar seg løse, så det her skal virkelig vurderes.
Spent på hva som rapporteres etter endt installasjon. (Egentlig ikke så veldig spent, det blir helt OK det der) :+1:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

offpist

De sendte meg et bilde av et T-Stykke de kan levere også for de som vil ha plug`n play løsning.
Så for deg som helst ikke vil røre loddebolt, så er det håp. Koster 195 USD ekstra.
Gir nok mest mening for de med Gen1 Leaf.

Jeg for min del, bruker heller den halvtimen med loddebolten.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

leafnor

 :+1:, du verden, dette blir jo bare enklere og enklere. Det er så nært en plug&play man kan komme, og de 2000,- for en slik overgang er verdt pengene, for meg som ikke har et stødig fargesyn som nevnt i forrige post. Kjenner det "rykker" i musarmen, nær ved å trykke bestill på et 40 kWh batteri hos hugger.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

offpist

Bare for å holde dere varme.. Har mottatt både 40 KWH batteri, og modulen fra Canada.
Planen er å sette det inn tirsdag kveld.. stay tuned.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Jossemosse

Spennende!
Håper det er mulighet for å få tak i billig batteri etterhvert til min 2011-leaf
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Cned86

Tøft blir spennede! :)

Blir sikkert kurrant å kunne gjøre det samme nve200 også?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Sjalabais

2012 Leaf Tekna

offpist

Nei det har jeg ikke noen planer om.
Det er jo ganske enkelt konsept.. bytt batteri og koble denne boksen i mellom.

Skal dele erfaringer underveis.. dialog med Simon André har så langt gått smertefritt.
Forsøkte i dag å pare gateway opp mot bilen og det skal man gjøre med å koble den til i OBD porten.
Så skal det lyse i den ene lade lampen når den er ferdig.. det gjør det ikke.
Så da har vi første problem som må løses.

Har mailet Simon André og venter på videre instruks.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

leafnor

Sitat fra: Cned86 på lørdag 01. februar 2020, klokken 20:15
Tøft blir spennede! :)

Blir sikkert kurrant å kunne gjøre det samme nve200 også?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Litt mer jobb på en NVE200 vil jeg tro, da pakken har kobling til AC-systemet.
Utenom det skulle det samme være mulig med en NVE200.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Har regnet litt på hva som skulle kunne bli GOM rekkevidde på min Gen1 om den fikk et 40 batteri på spreke 93% SOH. Og kommer til at den vil vise 244 km. I dag viser den på en god dag 105km.

Med dobbel rekkevidde vil en tur til Oslo kreve 4 hurtigladestopp, ikke 8 som i dag. Kan alt i alt ta 30 minutter kortere tid. For skal hurtiglade 52 kWh mot 68kWh og ha 4 færre stopp.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burger

Gleder å høre hvordan det går. Har jo lik bil selv, 24kwt 2015 model.

Leafnor: Om du begynner å starte, vært artig å tatt en prat, svjv så bor du jo i Stjørdal også.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

offpist

Status er som følger:
Gateway må først pares opp mot bilen via OBD porten og det har så langt feilet.
Mistanken er at det er forskjell i US og Euro Leaf utgavene og de har rett og slett ikke testet dette på Euro Leaf enda. Så nå har Simon Andre sendt en pakke med diverse diagnose verktøy som ska gjør at han kan feilsøke ved å bruke min laptop over Internet. Så da blir det nok en uke med venting før vi kommer videre.

Enn så lenge så vil jeg ikke anbefale flere å kjøpe Gateway før dette er fikset og testet for Euro Leaf.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Sjalabais

Men, skal si, denne pionérholdningen og at han er klar til å finne ut av det er jo fantastisk. Stå på!
2012 Leaf Tekna

offpist

Jada, jeg har trua. De virker dedikert for å få det til.
For alt jeg veit har de sendt enheter ut i Europa allerede så vil tro dette er høyt prioritert.

Det samme gjaldt med disse folkene har jeg hørt https://evsenhanced.com/products/battery-translator/
De holder til på New Zealand og der kjører de på venstresiden av veien.
Så det betyr de får Leaf fra Japan, også Gen2.
Da de skulle prøve på Euro-Leaf så virket det ikke.. men skal være fikset nå.

Ev Enhansed jobber også med 40 KWH gateway forøvrig.
Men sist jeg sjekket med de så var det langt i fra klart.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA